Γεννημένος στις 3 Οκτωβρίου του 1967, ο Ντενί Βιλνέβ, επέστρεψε εντυπωσιακά, καθώς έναν χρόνο μετά το εξαιρετικό φιλμ «Η Άφιξη» (Arrival), παρουσίασε με επιτυχία την ένατη μεγάλου μήκους δημιουργία του. Ο Καναδός σκηνοθέτης, τριάντα πέντε χρόνια μετά το θρυλικό «Blade Runner» του Ρίντλεϊ Σκοτ, στέκεται με σεβασμό απέναντι στο έργο του σπουδαίου συγγραφέα Φίλιπ Κ. Ντικ και μέσα από το «Blade Runner 2049» μας χαρίζει απλόχερα μία από τις αρτιότερες δημιουργίες επιστημονικής φαντασίας του 21ου αιώνα ενώ παράλληλα μας δίνει την αφορμή για να ταξιδέψουμε στο μοναδικό κινηματογραφικό του σύμπαν. Με αφορμή τα γενέθλιά του, παρουσιάζουμε ένα αναλυτικό αφιέρωμα στο σύνολο της σπουδαίας φιλμογραφίας του.

Ads

«Θυμάμαι έντονα να βλέπω το «Blade Runner» για πρώτη φορά και να μένω έκπληκτος από αυτό που θεωρώ μία από τα πιο δυνατές εναρκτήριες σκηνές στην ιστορία του σινεμά, η εναέρια λήψη πάνω από το Λος Άντζελες του 2019 και το τοπίο με τα εργοστάσια. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ παρουσίασε μια τόσο δυνατή εικόνα του πώς θα μπορούσε να είναι το μέλλον μας, συναρπαστική, πανέμορφη και τρομαχτική ταυτόχρονα. Αισθητικά, το «Blade Runner» είναι μια επανάσταση. Η μείξη δύο ειδών που με την πρώτη ματιά δεν ταιριάζουν: επιστημονική φαντασία με φιλμ νουάρ. Ήταν κάτι που δεν είχαμε ξαναδεί και με επηρέασε βαθιά. Ήταν μέρος της κινηματογραφικής μου παιδείας πριν ακόμα αποφασίσω να γίνω σκηνοθέτης.» – Ντένις Βιλνέβ

Ντένις Βιλνέβ / Denis Villeneuve

image

Ads

Ένας από τους πιο ταλαντούχους σκηνοθέτες της γενιάς του, ο Ντενίς Βιλνέβ, έχει κερδίσει κοινό και κριτικούς με το μοναδικό του οπτικό στυλ και τη φρέσκια προσέγγιση στην κινηματογραφική του αφήγηση.

Το ντεμπούτο του με το έργο «Un 32 août sur Terre» (August 32nd on Earth), συμμετείχε στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Καννών, καθώς και στο Φεστιβάλ του Τορόντο. Το 2000, η ταινία του «Maëlstrom», επιλέγεται αρχικά από το Σάντανς και το Τορόντο. Η ταινία απέσπασε αρκετά βραβεία, ανάμεσα στα οποία και το FIPRESCI στο Φεστιβάλ του Βερολίνου το 2001. Παράλληλα ήταν και η επίσημη πρόταση του Καναδά για τα Όσκαρ το 2001.

image

Το 2008, ολοκληρώνει τη μικρού μήκους «Next Floor», η οποία απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας της Canal+, στο Φεστιβάλ Καννών. Ενώ το 2009, κυκλοφορεί στις Αίθουσες η τρίτη ταινία του, το «Πολυτεχνείο» (Polytechnique), η οποία πραγματοποίησε την πρεμιέρα της στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάννες και στη συνέχεια προβλήθηκε και σε άλλα Φεστιβάλ, όπως του Ελσίνκι, της Στοκχόλμης, του Λονδίνου, της Τάιπεϊ και της Γκιζόν. Το φιλμ έλαβε το βραβείο Καλύτερης Καναδικής Ταινίας το 2009, από την Ένωση Κριτικών του Καναδά.

image

Στο αναλυτικό Αφιέρωμα που ακολουθεί πιάνουμε το κινηματογραφικό νήμα από το «Πολυτεχνείο» και παρουσιάζουμε αναλυτικά το έργο του αξιόλογου Καναδού σκηνοθέτη μέσα από τις δημιουργίες του:

  • «Πολυτεχνείο» (Polytechnique – 2009)
  • «Μέσα από τις Φλόγες» (Incendies – 2010)
  • «Ο Άνθρωπος Αντίγραφο» (Enemy – 2013)
  • «Prisoners» (2013)
  • «Sicario: Ο Εκτελεστής» (Sicario – 2015)
  • «Η Άφιξη» (Arrival – 2016)
  • «Blade Runner 2049» (2017)

«Πολυτεχνείο» (Polytechnique – 2009)

image

Η ταινία είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν στις 6 Δεκεμβρίου του 1989 στο Πολυτεχνείο του Μόντρεαλ και αναπαριστά τα όσα διαδραματίστηκαν εκεί μέσα απ’ τα μάτια δύο φοιτητών – της Βαλερί και του Ζαν Φρανσουά. Οι ζωές τους άλλαξαν για πάντα τη μέρα που ένας νεαρός άντρας μπήκε στη σχολή μ’ έναν και μοναδικό σκοπό: να αυτοκτονήσει, σκοτώνοντας όμως παράλληλα όσες το δυνατόν περισσότερες γυναίκες.

Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Καναδού σκηνοθέτη, Ντενίς Βιλνέβ, εξελίσσεται με μαεστρία και σε ασπρόμαυρο φόντο. Το φιλμ είχαμε απολαύσει το 2009 στο 50ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.

«Μέσα από τις Φλόγες» (Incendies – 2010)

image

Όταν ο συμβολαιογράφος Λέμπελ (Ρεμί Ζιράρντ), διαβάζει στη Ζαν (Μελίσσα Ντεσορμώ- Πουλέν) και στον Σιμόν (Μαξίμ Γκοντέτ) τη διαθήκη της μητέρας τους, Νάουαλ (Λούμπνα Αζαμπάλ), τα δίδυμα αδέρφια έκπληκτα παίρνουν τους φακέλους που άφησε εκείνη, έναν για τον πατέρα τους που πιστεύανε ότι ήταν νεκρός, κι ένα για τον αδερφό τους που δε γνωρίζανε την ύπαρξη του. Σε αυτή την αινιγματική κληρονομιά, η Ζαν πιστεύει θα βρει την απάντηση για την ανεξήγητη σιωπή της μητέρας της, κατά τις τελευταίες εβδομάδες της ζωής της. Αποφασίζει να ταξιδέψει στη Μέση Ανατολή για να αναζητήσει την ιστορία της οικογένειας της, για την οποία φαίνεται ότι δε γνωρίζει τίποτα.

Ο Σιμόν δε συγκινείται από τα μεταθανάτια παιχνίδια που παίζει η μητέρα του, αλλά η αγάπη του για την αδερφή του είναι πολύ δυνατή και σύντομα θα την ακολουθήσει για να ανακαλύψουν την αλήθεια για τη Νάουαλ – μια γυναίκα πολύ διαφορετική από εκείνη που γνώριζαν ως μητέρα τους. Με τη βοήθεια του Λέμπελ, τα δίδυμα ενώνουν τα κομμάτια της ιστορίας της γυναίκας που τους έφερε στον κόσμο, ανακαλύπτοντας την τραγική της μοίρα, σημαδεμένη από τον πόλεμο και το μίσος, αλλά και τη γενναιότητα μιας εξαιρετικής οντότητας.

Βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Βαζντί Μουαβάντ, το «Μέσα από τις Φλόγες» (Incendies – 2010), δίνει στη φρίκη του πολέμου μια προσωπική χροιά, κάνοντας μια ποιητική κατάθεση στα σημάδια που αφήνει ο κύκλος της βίας και την θέληση για επιβίωση. Υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

«Ο Άνθρωπος Αντίγραφο» (Enemy – 2013)

image

«Το χάος είναι μια τάξη που δεν αποκρυπτογραφήθηκε ακόμα» – Ζοζέ Σαραμάγκο

Ο Άνταμ είναι λέκτορας σε ένα πανεπιστήμιο, και πολύ κοντά στο τέλος της σχέσης του με τη Μαίρυ. Ένα βράδυ ο Άνταμ βλέπει έναν ηθοποιό σε μια ταινία που είναι ακριβώς ίδιος με εκείνον. Η επιθυμία να γνωρίσει τον κλώνο του τον κυριεύει, και πολύ σύντομα θα τον εντοπίσει και θα γνωρίσει εκείνον και την εγκυμονούσα σύζυγο του Έλεν. Ο «Άνθρωπος Αντίγραφο» είναι ένα στοιχειωτικό και προκλητικό θρίλερ σχετικά με την ταυτότητα και την επιβίωση του ενός.

Ένα μυστηριώδες θρίλερ με φόντο το υποσυνείδητο ενός άντρα σε συναισθηματική κρίση. Βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ζοζέ Σαραμάγκο (Εκδόσεις Καστανιώτη). Πρωταγωνιστούν: Τζέικ Τζίλενχαλ, Μέλανι Λοράν, Σάρα Γκέιντον, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Στίβεν Χαρτ, Τζέιν Μοφάτ.

«Ενώ διάβαζα το μυθιστόρημα του Ζοζέ Σαραμάγκο, είχα ένα πολύ έντονο αίσθημα ιλίγγου. Ο ίλιγγος είναι ένας από τους χειρότερους εφιάλτες μου, αλλά για κάποιο περίεργο λόγο με ελκύει. Ο Σαραμάγκο έχει ένα μοναδικό τρόπο να προσεγγίζει το ανθρώπινο είδος και τους εύθραυστους πολιτισμούς. Η βαθιά αίσθηση του χιούμορ του και η παροιμιώδης νοημοσύνη του με αγγίζουν πάντα με ιδιαίτερο τρόπο. Όταν έκλεισα το βιβλίο, ήξερα ότι αυτή θα ήταν η επόμενη ταινία μου.» – Ντένις Βιλνέβ

«Prisoners» (2013)

image

Είναι μια κρύα, συννεφιασμένη ημέρα των Ευχαριστιών σ’ ένα μικρό προάστιο της Πενσυλβάνια. Σε μία πόλη, όπου τα παιδιά κάνουν ποδήλατο ξέγνοιαστα και παίζουν στους δρόμους κάθε μέρα. Η οικογένεια Ντόβερ έχει καλέσει μερικούς φίλους και γείτονες για να φάνε όλοι μαζί. Όλα κυλούν όμορφα και ήρεμα μέχρι τη στιγμή που τα δύο κορίτσια των οικογενειών – μόλις έξι και επτά ετών αντίστοιχα – θα εξαφανιστούν μυστηριωδώς. Ο εφιάλτης των δύο οικογενειών, που τις αναζητούν, μόλις έχει ξεκινήσει…

Έχοντας στη διάθεση της ένα εξαιρετικό καστ ηθοποιών – Χιου Τζάκμαν, Τζέικ Τζίλενχαλ, Βαϊόλα Ντέιβις, Πολ Ντέινο και Μελίσα Λίο – η ταινία «Prisoners», μας παρουσιάζει την τραγική ιστορία μιας οικογένειας, όταν η κόρη τους μαζί με μία φίλη της, ξαφνικά θα εξαφανιστούν. Ένα σκοτεινό δραματικό θρίλερ με συνεχείς ανατροπές, μυστήριο και εξαιρετικές ερμηνείες σε μία ιστορία με επίκεντρο τον χειρότερο εφιάλτη που θα μπορούσε να ζήσει ένας γονιός.

«Η ταινία πραγματεύεται ένα από τα πιο δύσκολα θέματα της ζωής – την εξαφάνιση των παιδιών. Η απλή σκέψη αμέσως μας κάνει να αισθανθούμε άβολα, μας κυριεύει ο φόβος. Δεν ξέρεις μέχρι ποιο σημείο θα έφτανες για να βρεις το παιδί σου πριν να είναι αργά ή δεν ξέρεις τι θα έκανες στο άτομο που είναι υπεύθυνο γι’ αυτό. Ο φόβος πάντα καθοδηγεί τις σκέψεις αλλά και τις αντιδράσεις μας. Προσωπικά ως δημιουργός αυτής της ταινίας, αυτή η πρόσκληση ήταν τρομερά συναρπαστική και ενδιαφέρουσα γιατί εν μέρει κατάφερα να αντιμετωπίσω τους δικούς μου φόβους.» – Ντένις Βιλνέβ

Διαβάστε επίσης:
«Prisoners» – Ένα δραματικό παζλ δυνατών συγκινήσεων

«Sicario: Ο Εκτελεστής» (Sicario – 2015)

image

Η πράκτορας του FBI Κέιτ Μέισερ (Έμιλι Μπλαντ), αφού κατάφερε να καταξιωθεί σ’ ένα ανδροκρατούμενο χώρο, αναλαμβάνει μια αποστολή υψίστης σημασίας. Στρατολογημένη από τον μυστηριώδη Ματ Γκρέιβερ (Τζος Μπρόλιν), εντάσσεται σε μια ομάδα κατά του κλιμακούμενου πολέμου των καρτέλ ναρκωτικών. Με αρχηγό τον αινιγματικό Αλεχάντρο (Μπενίσιο Ντελ Τόρο), η ομάδα βρίσκεται στα σύνορα Η.Π.Α. – Μεξικό με αποστολή να συλληφθεί ο πιο διαβόητος αρχηγός καρτέλ. Στα ισπανικά, Sicario σημαίνει εκτελεστής…

Ο Βιλνέβ καταφέρνει να παρουσιάσει μία αξιόλογη περιπέτεια, ρεαλιστική και σε σημεία σκληρή. Πρόκειται για μία προσεγμένη δημιουργία, που εκτός από τις εντυπωσιακές σκηνές δράσεις – και τις ελάχιστες δόσεις μαύρου χιούμορ που οφείλονται κυρίως στον απολαυστικό Τζος Μπρολίν – παρέχει τον χώρο και τη δυνατότητα, στους τρεις αξιόλογους ηθοποιούς που πρωταγωνιστούν, να αναδείξουν το υποκριτικό τους ταλέντο.

«Έχουμε την ανάγκη για υπερήρωες. Ωστόσο, στη σημερινή πραγματικότητα, οι ήρωες δεν έχουν καθαρά χέρια. Οι ήρωες έρχονται αντιμέτωποι με τα μεγαλύτερα ηθικά ζητήματα, με αποφάσεις που πρέπει να πάρουν απέναντι στο διάβολο. Τα ηθικά διλήμματα του Sicario με συναρπάζουν. Πόσο μακρυά πρέπει να φτάσουμε για να σταματήσουμε τη δράση των καρτέλ; Μπορούμε να τα σταματήσουμε χωρίς να γίνουμε σαν αυτούς που τα συντηρούν;» – Ντενίς Βιλνέβ

Διαβάστε επίσης:
Μπενίσιο Ντελ Τόρο και Έμιλι Μπλαντ στο «Sicario» του Ντενίς Βιλνέβ

«Η Άφιξη» (Arrival – 2016)

image

Δώδεκα μυστηριώδη διαστημόπλοια με εξωγήινους επιβάτες προσγειώνονται σε διάφορα σημεία του πλανήτη μας. Μία ομάδα ειδικών επιστημόνων συνιστάται για να ερευνήσει το συμβάν. Ανάμεσά τους, η Λουίζ Μπανκς, μια γλωσσολόγος που καλείται να βοηθήσει στην επικοινωνία με τους εξωγήινους ενώ ο χρόνος πιέζει και ο κόσμος απειλείται μ’ έναν παγκόσμιο πόλεμο. Η Λουίζ θα πρέπει να πάρει μία απόφαση που θα θέσει σε κίνδυνο όχι μόνο την ζωή της αλλά και ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Η ταινία βασίζεται στο διήγημα «Η Ιστορία της Ζωής σου» του Ted Chiang, που περιλαμβάνεται στη συλλογή διηγημάτων Ιστορίες της Ζωής σου και Άλλες Ιστορίες και κυκλοφορεί στα Ελληνικά από τις εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ. Πρωταγωνιστούν: Φόρεστ Γουίτακερ, Τζέρεμι Ρένερ, Έιμι Άνταμς, Μάικλ Στούλμπαργκ, Νάταλι Τιμπό, Μαρκ Ο’Μπράιεν.

Πρόκειται για ένα αξιόλογο και προσεγμένο φιλμ επιστημονικής φαντασίας, με μία ενδιαφέρουσα πρωτότυπη προσέγγιση, αλλά και με αρκετό συμβολισμό. Ένα έργο που “παίζει” με τα όρια του χρόνου, αλλά και της επικοινωνίας. Εξαιρετική για ακόμα μία φορά η Έιμι Άνταμς – ίσως η πιο αδικημένη Αμερικανίδα ηθοποιός της εποχής μας, με πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ, αλλά κανένα χρυσό αγαλματίδιο στην κατοχή της…

«Blade Runner 2049» (2017)

image

Τριάντα χρόνια μετά τα γεγονότα της πρώτης ταινίας, ένας νέος blade runner, ο αστυνομικός Κ (Ράιαν Γκόσλινγκ / Ryan Gosling), ξεσκεπάζει ένα παλιό μυστικό που μπορεί να οδηγήσει ό,τι έχει απομείνει από την κοινωνία στο απόλυτο χάος. Η ανακάλυψη αυτή τον οδηγεί στην αναζήτηση του Rick Deckard (Χάρισον Φόρντ / Harrison Ford), ενός άλλου blade runner της αστυνομίας του Λος Άντζελες που έχει εξαφανιστεί τα τελευταία 30 χρόνια.

Με εξαιρετική φωτογραφία από τον Roger Deakins (Sicario, The Big Lebowski, Fargo, Skyfall) κι ένα μαγευτικό μουσικό σκορ που στοιχειώνει κάθε σεκάνς – δια χειρός Hans Zimmer – το φιλμ καταφέρνει να συνδυάσει τον κόσμο της επιστημονικής φαντασίας με το νέο νουάρ στοιχείο. Καλό σενάριο, ενδιαφέρουσες ερμηνείες, υποδειγματική σκηνοθεσία και το «Blade Runner 2049» του Ντένις Βιλνέβ – ένας μοναδικός φόρος τιμής στο «Blade Runner» – αξίζει δικαίως να συγκαταλέγεται ως μία από τις καλύτερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας του 21ου αιώνα.

«Το Blade Runner διαδραματίζεται το 2019 και ήταν προφητικό με κάποιον τρόπο, αλλά ξέρουμε ήδη ότι το δικό μας 2019 θα είναι διαφορετικό. Οπότε πήραμε την απόφαση να δημιουργήσουμε το δικό μας 2049, για να σπρώξουμε την ταινία στο δικό της αναμενόμενο σύμπαν. Ο κόσμος του Blade Runner 2049 είναι μια επέκταση του πρώτου Blade Runner, δεν είναι απλώς μια επέκταση της πραγματικότητας. Πήραμε πολλές αποφάσεις για τον σχεδιασμό. Είδαμε ότι η φύση κατέρρεε στην πρώτη ταινία, οπότε σε 30 χρόνια, η Γη αντιμετωπίζει ακόμα πιο ακραίες κλιματικές συνθήκες και αυτό φαίνεται σε όλα, από την αρχιτεκτονική μέχρι τα οχήματα και τα ρούχα.» – Ντένις Βιλνέβ

Διαβάστε επίσης:
Ορίζοντας την Επιστημονική Φαντασία στον Κινηματογράφο: «Blade Runner»
Οι καλύτερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας του 21ου αιώνα