Η νέα Κινηματογραφική Εβδομάδα, μας υποδέχεται με πέντε καινούργιες ταινίες να κυκλοφορούν στις Αίθουσες. Ξεχωρίζουν, το «Κορίτσι» του Λούκας Ντοντ, από το Βέλγιο και οι «Κληρονόμοι» του Μαρσέλο Μαρτινέσι, από την Παραγουάη, που αποτελούν αντίστοιχα και τις προτάσεις των χωρών τους για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Ads

Ωστόσο τις εντυπώσεις κλέβουν τα «Φανταστικά Ζώα: Τα Εγκλήματα του Γκρίντελβαλντ» του Ντέιβιντ Γιέιτς, που μας ταξιδεύει στο Wizarding World της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ και η «Μαίρη Σέλλεϋ» της Χάιφα Αλ-Μανσούρ, με την Ελ Φάνινγκ να ενσαρκώνει τη Μαίρη Σέλλεϋ, συγγραφέα του θρυλικού «Φρανκενστάιν». Στις αίθουσες επίσης προβάλλεται και η ελληνική ταινία, «Αιγαίο SOS» του Πιέρρο Ανδρακάκου. Αναλυτικά:

«Μαίρη Σέλλεϋ» (Mary Shelley – 2017) της Χάιφα Αλ-Μανσούρ (Ηνωμένο, Βασίλειο, Λουξεμβούργο, Η.Π.Α.)

image

Ads

200 χρόνια μετά την έκδοση του «Φρανκενστάιν», η «Μαίρη Σέλλεϋ» έρχεται για να μας συστήσει τη γυναίκα που βρίσκεται πίσω από τη συγγραφή του βιβλίου που στιγμάτισε την παγκόσμια λογοτεχνία. Η ταινία σκιαγραφεί το ειδύλλιο ανάμεσα στον ποιητή Πέρσι Σέλλεϋ και τη 16χρονη Μαίρη Γουόλστονκραφτ Γκόντγουιν που είχε ως αποτέλεσμα τη συγγραφή της εμβληματικής γοτθικής νουβέλας από την Γκόντγουιν, σε μια εποχή κατά την οποία οι γυναίκες συγγραφείς δεν έχαιραν ιδιαίτερου κύρους. Ηθοποιοί: Ελ Φάνινγκ, Μέισι Γουίλιαμς, Ντάγκλας Μπουθ, Στίβεν Ντιλέιν, Μπελ Πάουλι.

Το σενάριο της «Μαίρη Σέλλεϋ» είναι γυναικεία υπόθεση αφού η συγγραφή του ανήκει σε δύο γυναίκες, την Έμα Τζένσεν και συμπληρωματικά την σκηνοθέτιδα Χάιφα Αλ-Μανσούρ. H τελευταία μάλιστα υποστηρίζει ότι στη Μαίρη Σέλλεϋ βλέπει ένα οικείο πνεύμα: «Κατάγομαι από τη Σαουδική Αραβία και παρότι είναι μια αγγλική ταινία εποχής για ένα νεαρό κορίτσι που μεγαλώνει και προσπαθεί να βρει τη φωνή του και να απελευθερωθεί από τα δεσμά της συντηρητικής κοινωνίας, ταυτίστηκα αλήθεια με τον κεντρικό χαρακτήρα». Η πρωταγωνίστρια Ελ Φάνινγκ λέει για την ηρωίδα της: «Αυτό που με τράβηξε στον ρόλο είναι ότι μου δόθηκε η δυνατότητα να ενσαρκώσω μια γυναίκα που ήταν τόσο μπροστά από την εποχή της με τόσους τρόπους. Ήμουν αγχωμένη και φοβήθηκα λίγο στην αρχή γιατί κανείς δεν έχει πει ποτέ την ιστορία της. Αν και βρισκόμαστε στο 1800, το ταξίδι και η ιστορία της είναι πολύ σύγχρονα».

«Φανταστικά Ζώα: Τα Εγκλήματα του Γκρίντελβαλντ» (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald – 2018) του Ντέιβιντ Γιέιτς (Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.)

image

Τα «Φανταστικά Ζώα: Τα Εγκλήματα του Γκρίντελβαλντ» είναι η δεύτερη από τις συνολικά πέντε ταινίες του Wizarding World της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ. Στο τέλος της πρώτης ταινίας, ο ισχυρός σκοτεινός μάγος Γκέλερτ Γκρίντελβαλντ (Τζόνι Ντεπ) με τη βοήθεια του Νιουτ Σκαμάντερ (Έντι Ρέντμεϊν), συλλαμβάνεται από το MACUSA (το Κογκρέσο Μαγείας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής). Αλλά, τηρώντας την απειλή του, καταφέρνει να διαφύγει. Στόχος του είναι να συγκεντρώσει γύρω του, όσους περισσότερους – ανυποψίαστους για την πραγματική του ατζέντα – συμμάχους μπορεί, ώστε να θέσει σ ΄εφαρμογή το σχέδιό του: ν’ αναθρέψει καθαρόαιμους μάγους για να καταδυναστεύουν όλα τα άμαγα πλάσματα. Σε μια προσπάθεια ν’ ανατρέψει τα σχέδια του Γκρίντελβαλντ, ο Άλμπους Ντάμπλντορ (Τζουντ Λο) καλεί τον πρώην μαθητή του Νιουτ Σκαμάντερ, που δέχεται να τον βοηθήσει, αγνοώντας τους κινδύνους που βρίσκονται μπροστά τους.

Πολύ γρήγορα οι μάσκες θα πέσουν και οι διαχωριστικές γραμμές θα τεθούν, καθώς δοκιμάζεται η αγάπη και η αφοσίωση, ακόμη και ανάμεσα στους πιο κοντινούς φίλους ή στα μέλη της ίδιας οικογένειας, σ’ έναν κόσμο μαγείας που διχάζεται όλο και περισσότερο. Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Έντι Ρέντμεϊν, Κάθριν Γουάτερστον, Νταν Φόγκλερ, Άλισον Σούντολ, Έζρα Μίλερ, Τζουντ Λο, Τζόνι Ντεπ. Επίσης, παίζουν οι Τζο Κράβιτζ, Κάλουμ Τέρνερ, Κλαούντια Κιμ, Γουίλιαμ Νέιντιλαμ, Κέβιν Γκάθρι, Κάρμεν Εχόγκο και Πόπι Κόρμπι Τουέκ.

Η σεναριογράφος και παραγωγός Τζ. Κ. Ρόουλινγκ, αναφέρει σχετικά: «Μέσα από τη σειρά αυτή, αφηγούμαι μία ιστορία που υπονοείται στα βιβλία του Χάρι Πότερ, η άνοδος του Γκρίντελβαλντ, που είναι απειλή για τον κόσμο των Μάγων και των Αμάγων και ανταγωνιστής του Ντάμπλντορ, που φυσικά, είναι πρόσωπο κλειδί στις ιστορίες του Πότερ. Ο Γκρίντελβαλντ αναφέρεται για πρώτη φορά στο «Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος», οπότε ήταν εκεί από την αρχή αν και σαν μυστηριώδης παρασκηνιακός χαρακτήρας. Ξέρεις ότι μάλλον είναι σημαντικός στην ιστορία του Ντάμπλντορ, αλλά είναι μόνο όταν φτάνεις στο τέλος της σειράς του Πότερ που ανακαλύπτεις πόσο σημαντικός… Μπορεί και να φανταστείς ότι υπάρχουν κι άλλα που πρέπει να ειπωθούν στην πορεία. Ήταν μια ιστορία που άξιζε να αγγίξω ξανά γιατί είναι κρίσιμη για να κατανοήσουμε τον Ντάμπλντορ, που είναι ο αγαπημένος μου χαρακτήρας.» παραδέχεται.
Ο επικεφαλής της ταινίας σκηνοθέτης Ντέιβιντ Γέιτς θυμάται: «Όταν η Τζο (Ρόουλινγκ) μου έστειλε το νέο σενάριο, η πρώτη μου εντύπωση ήταν πόσο διαφορετικό ήταν από την πρώτη ταινία. Η ιστορία έχει περισσότερα επίπεδα και είναι πιο περίπλοκη, με νέους χαρακτήρες. Και είναι πιο σκοτεινή. Αλλά αυτό που με συνεπήρε ήταν πώς δημιούργησε την αίσθηση ενός συναισθηματικού θρίλερ, με ανατροπές που δεν μπορούσα να έχω προβλέψει. Η Τζο εξελίσσει συνεχώς το σύμπαν που έχει χτίσει και για μένα, ως δημιουργό, αυτό με εμπνέει και με προκαλεί».

«Κορίτσι» (Girl – 2018) του Λούκας Ντοντ (Βέλγιο, Ολλανδία)

image

Η πανέμορφη έφηβη Λάρα (Βίκτορ Πόλστερ), προπονείται σκληρά για να γίνει μπαλαρίνα. Η πραγματική της μάχη όμως είναι ότι γεννήθηκε αγόρι και περιμένει να εγχειριστεί για να γίνει κορίτσι. Προπονείται μέχρι τελικής πτώσης, καμουφλάρει τα γεννητικά της όργανα με μονωτική ταινία κρύβοντας το σώμα που δεν επιθυμεί, και νιώθει τις εφηβικές της ορμόνες να εκρήγνυνται και να την εξωθούν στα άκρα.

Το τέλειο υποστηρικτικό οικογενειακό περιβάλλον από τη μία πλευρά, το συγκεκαλυμμένο bulling που της ασκείται από τις αντίζηλες χορεύτριες από την άλλη, δημιουργούν έναν κλοιό που θα σπάσει σε μια στιγμή. Το ευαίσθητο θέμα της αλλαγής φύλου σε εφηβική ηλικία, αποκτά μέσα από το Κορίτσι μια νέα δική του διάσταση. Εμπνευσμένο από μια αληθινή ιστορία, το φιλμ είναι μια ιστορία δύναμης, επιμονής, διεκδίκησης και μεταμόρφωσης. Σαν μια αλλόκοτη Λίμνη των κύκνων, όπου το κορίτσι αυτή τη φορά παγιδευμένο σε άλλο σώμα, θέλει να μεταμορφωθεί σε κύκνο, να φορέσει τις πουέντ και να χορέψει.

Το φιλμ του Λουκάς Ντοντ, είναι η επίσημη πρόταση του Βελγίου, για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας 2019, ενώ αποτέλεσε την Ταινία Λήξης του 59ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας πραγματοποιήθηκε στο Φεστιβάλ των Καννών, όπου κι απέσπασε τη Χρυσή Κάμερα και το Βραβείο FIPRESCI στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα, ενώ ο πρωταγωνιστής, Βίκτορ Πόλστερ, τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας.

«Ο πατέρας μου ήθελε να γίνω πρόσκοπος όταν ήμουν μικρός. Κάθε δύο εβδομάδες με πήγαινε μαζί με τον αδερφό μου και παίζαμε με άλλα παιδιά στις λάσπες ή κατασκηνώναμε κάπου. Το μισούσαμε και οι δύο. Θέλαμε να παίξουμε, να τραγουδήσουμε, να χορέψουμε, γιατί έτσι νοιώθαμε ότι εκφραζόμασταν. Φαντάζεστε τη σύγχυση μας όταν μάθαμε ότι όλα αυτά ήταν «κοριτσίστικα». Ήμουν αγόρι, πως γινόταν να μου αρέσουν αυτά; Οπότε τα σταμάτησα για να μη με κοροϊδεύουν. Πολλά χρόνια αργότερα, μόλις είχα ξεκινήσει τις κινηματογραφικές μου σπουδές όταν διάβασα ένα άρθρο για ένα νεαρό κορίτσι. Είχε γεννηθεί στο σώμα ενός αγοριού, αλλά ήταν πεπεισμένη ότι ήταν κορίτσι. Ακόμη κι αν η βιολογία της δε συμφωνούσε μαζί της. Ο θαυμασμός μου για εκείνη ήταν άμεσος. Το πάθος μου να δείξω ένα χαρακτήρα σαν κι αυτόν, μια γενναία νέα που προκαλεί την κοινωνία στην οποία το γένος και τα φύλο είναι άρρηκτα συνδεδεμένα, ήταν τεράστιο.» – Λούκας Ντοντ

«Αιγαίο SOS» (2018) του Πιέρρο Ανδρακάκου (Ελλάδα)

image

Καλοκαίρι 2018. Ελληνικές και τουρκικές φρεγάτες οργώνουν το Αιγαίο. Ένας μεγάλος σεισμός όμως φέρνει στην επιφάνεια μια βραχονησίδα σε διεθνή χωρικά ύδατα. Έλληνες και Τούρκοι στέλνουν άμεσα στρατεύματα για να καταλάβουν το νησί. H κάθε διμοιρία καταλαμβάνει περίπου… από μισό. Τα αστεία αλλά και σοβαρά περιστατικά μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων δεν αργούν να πάρουν διαστάσεις τσουνάμι. Ηθοποιοί: Θοδωρής Αθερίδης, Πάνος Βλάχος, Ευαγγελία Συριοπούλου, Μιχάλης Λεβεντογιάννης, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Nina Senicar, Νίκος Μίχας, Κωνσταντίνος Γεωργαλής, Σοφία Παυλίδου, Jerome Kaluta, Δήμητρα Κολλά, Κωνσταντίνος Μουταφτσής, Γιάννης Ζωγράφος, Κωνσταντίνος Αρνόκουρος, Fu Yin.

«Ξεκίνησε σαν στρατιωτική κωμωδία αλλά οι πρόβες και το σενάριο μας οδήγησαν σε μια κωμωδία δράσης με έντονα στοιχεία σουρεαλισμού όπως και η εποχή που ζούμε. Διαβάζοντας το σενάριο κατάλαβα ότι είχα να κάνω με μια πολύ δυνατή ιδέα και πολύ επίκαιρη. Ζούμε σε μια εποχή που κανονικά ο πόλεμος θα έπρεπε απλά να διδάσκεται στα βιβλία ιστορίας αλλά δυστυχώς είναι παντού γύρω μας. Μια ταινία δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, μπορεί όμως να σε κάνει να σκεφτείς και να προβληματιστείς.» – Πιέρρος Ανδρακάκος

«Οι Κληρονόμοι» (The Heiresses / Las Herederas – 2018) του Μαρσέλο Μαρτινέσι (Παραγουάη)

image

Η Τσέλα και η Τσικίτα, δύο γυναίκες που προέρχονται από ευκατάστατες οικογένειες της Ασουνσιόν στην Παραγουάη, συμβιώνουν για πάνω από 30 χρόνια. Το τελευταίο διάστημα η οικονομική τους κατάσταση δεν είναι καλή κι αρχίζουν να πουλάνε κάποια από τα αντικείμενα που έχουν κληρονομήσει. Όταν η Τσικίτα καταδικάζεται για απάτη λόγω των χρεών και φυλακίζεται, η Τσέλα αναγκάζεται να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα και καταλήγει να κάνει την οδηγό για μια παρέα ηλικιωμένων και πλούσιων κυριών. Η Τσέλα συνηθίζει σε ένα καινούριο τρόπο ζωής, κι όλα αλλάζουν όταν γνωρίζει την αρκετά νεότερή της Άντζι που της κεντρίζει το ενδιαφέρον και την ωθεί να βγει από το καβούκι της και να κάνει την προσωπική της επανάσταση.

Όμορφη και πρωτότυπη ταινία, την οποία είχαμε την ευκαιρία να δούμε και στo 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, όπου και τιμήθηκε με την Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας. Έχει επίσης αποσπάσει τρία σημαντικά Βραβεία στο 68ο Φεστιβάλ Βερολίνου: Αργυρή Άρκτος Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας / Αργυρή Άρκτος Alfred Bauer Κινηματογραφικής Πρωτοπορίας / Βραβείο FIPRESCI Διεθνούς Διαγωνιστικού, ενώ αποτελεί και την Επίσημη Πρόταση της Παραγουάης για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας 2019.

«Το χειρότερο επακόλουθο ενός καθεστώτος το οποίο προφυλάσσει και ταυτόχρονα καταστέλλει είναι ότι δημιουργεί πολίτες που αδυνατούν να ξεφύγουν από αυτόν τον τρόπο ζωής. Η Παραγουάη είναι μία χώρα με τις μεγαλύτερες ανισότητες στον κόσμο, και οι γυναίκες αυτές ανήκουν σ’ αυτή την προστατευμένη ελίτ που έχει εξασφαλισμένη τροφή και στέγη. Όμως η ιστορία ξετυλίγεται από τη στιγμή που αρχίζουν να χάνουν τα κεκτημένα και δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες. Η κεντρική ηρωίδα δε θέλει να χάσει τις μικρές πολυτέλειες όπως το ακριβό αυτοκίνητο ή την υπηρέτρια της ακόμα κι αν το αυτοκίνητο είναι παλιό και η υπηρέτρια άπειρη. Θα κάνει ό,τι μπορεί για να συνεχίσει να ζει με τις ανέσεις που είχε συνηθίσει. Όταν βρίσκει δουλειά και αρχίζει να βγάζει λεφτά, βιώνει κάτι πρωτόγνωρο: η επιθυμία ξυπνάει μέσα της και βλέπει να ανοίγεται ένας καινούριος δρόμος μπροστά της γεμάτος ευκαιρίες.» – Μαρσέλο Μαρτινέσι