Το 1950, κυκλοφορεί στις αίθουσες μία από τις πιο δημοφιλής και βραβευμένες ταινίες στην ιστορία του Αμερικάνικου Κινηματογράφου. Πρόκειται για το θρυλικό «Όλα για την Εύα» του Τζόσεφ Μάνκιεβιτς, με πρωταγωνίστρια την εξαιρετική Μπέτι Ντέιβις. Με αφορμή τη συμπλήρωση 31 χρόνων από την θάνατο μίας σπουδαίας ηθοποιού, θυμόμαστε το εμβληματικό φιλμ των 14 Υποψηφιοτήτων και των 6 κερδισμένων Όσκαρ.

Ads

Η Μάργκο Τσάνινγκ (Μπέτι Ντέιβις: 5 Απριλίου 1908 – 6 Οκτωβρίου 1989) είναι η μεγαλύτερη σταρ του Μπρόντγουεϊ, η οποία έχει κλείσει τα σαράντα κι η ηλικία της έχει αρχίσει να την προδίδει. Ένα βράδυ, μετά από μια παράσταση, μια φίλη της Μάργκο, η Κάρεν Ρίτσαρντς (Σελέστ Χολμ) της συστήνει, στα καμαρίνια του θεάτρου, μια νεαρή θαυμάστρια, την Ιβ «Έυα» Χάρρινγτον (Αν Μπάξτερ).

Η Εύα δηλώνει ότι έχει παρακολουθήσει όλες τις παραστάσεις της Μάργκο, ότι είναι κι εκείνη επίδοξη ηθοποιός κι ότι η Μάργκο με τις ερμηνείες της, δίνει χαρά κι ελπίδα στην ταλαιπωρημένη και μέσα στη φτώχεια ζωή της. Η Μάργκο κολακεύεται και ενθουσιάζεται με το ήθος, τη σεμνότητα, αλλά και τη λατρεία που έχει η νεαρή κοπέλα γι’ αυτήν, τόσο ώστε να την κάνει προστατευόμενή της.

image

Ads

Αυτές ακριβώς, τις αρετές της Εύας, δείχνουν να εκτιμούν κι οι υπόλοιποι φίλοι της Μάργκο, ο εραστής της και σκηνοθέτης, Μπιλ Σάμσον (Γκάρι Μέριλ), ο θεατρικός συγγραφέας Λόιντ Ρίτσαρτς (Χιού Μάρλοου) κι η σύζυγός του Κάρεν. Το μοναδικό άτομο που δεν πιστεύει την ιστορία της Εύας, είναι η οικονόμος της Μάργκο, Μπέρντι (Θέλμα Ρίττερ), η οποία θεωρεί ότι η Εύα υποκρίνεται κι ότι δεν είναι αυτό που προσπαθεί να δείξει.

Η Εύα έχοντας πλέον αποκτήσει την εμπιστοσύνη της Μάργκο θα προσπαθήσει με τη βοήθεια ενός κυνικού θεατρικού κριτικού του Άντισον ΝτεΓουίτ (Τζορτζ Σάντερς) να κλέψει από τη Μάργκο, την καριέρα, τον εραστή, αλλά και τους φίλους της. Η Μάργκο, αργεί αλλά εν τέλει την υποψιάζεται και προσπαθεί έστω και την ύστατη στιγμή, να διασώσει, ό,τι είναι για αυτήν πολυτιμότερο.

image

Το Χόλιγουντ κάνει την αυτοκριτική του. Βρισκόμαστε στο 1950 και η ταινία μετά την προβολή της συγκεντρώνει διθυραμβικές κριτικές. Μην ξεχνάμε, ότι την ίδια ακριβώς χρονιά, προβάλλεται το επίσης σπουδαίο φιλμ «Η Λεωφόρος της Δύσης» (Sunset Blvd.) του Μπίλι Γουάιλντερ, άλλη μια κλασική ταινία της εποχής, η οποία ασχολείται και αυτή με τον εφήμερο χώρο του θεάματος.

Μόνο τυχαίο δεν είναι λοιπόν το γεγονός, ότι το φιλμ μας, έλαβε ρεκόρ υποψηφιοτήτων για την εποχή του. Δεκατέσσερις υποψηφιότητες στο σύνολο (κέρδισε τις έξι), μεταξύ των οποίων και πέντε για Όσκαρ ερμηνείας, στον α’ γυναικείο ρόλο η Ντέιβις με τηn Μπάξτερ, στο β’ ανδρικό ο Σάντερς και στο β’ γυναικείο η Χολμ και η Ρίττερ.

image

Κατά ειρωνικό τρόπο, το αποτέλεσμα ήταν η Ντέιβις με τη Μπάξτερ να ακυρώσουν η μια την άλλη και το Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου να καταλήξει στην Τζούντι Χόλιντεϊ για το φιλμ «Γεννημένη Χθες». Ο μόνος που κατάφερε να αποσπάσει Όσκαρ ερμηνείας ήταν ο Τζόρτζ Σάντερς για τον ρόλο του κυνικού κριτικού, Άντισον Ντε Γουίτ.

Το φιλμ κέρδισε επίσης τα Όσκαρ Σκηνοθεσίας και Σεναρίου, για τον Μάνκιεβιτς αλλά και Καλύτερης Ταινίας. Για την ιστορία βέβαια να πούμε ότι η δικαίωση για την Ντέιβις, ήρθε λίγους μήνες μετά όταν και κλήθηκε να παραλάβει το βραβείο της κριτικής επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών για την ερμηνεία της στην ταινία.

Το 1949 ο Τζόσεφ Μάνκιεβιτς, ο οποίος είχε ήδη κερδίσει Όσκαρ Σκηνοθεσίας την ίδια χρονιά για την ταινία «Γράμμα σε τρεις συζύγους», διαβάζοντας το μικρό διήγημα της Μαίρη Ορ «Η σοφία της Εύας» αποφασίζει να βασιστεί σε αυτό και να γράψει ένα σενάριο για ταινία με θέμα την ηλικιωμένη ηθοποιό, κάτι που ήθελε καιρό να κάνει.

Έτσι, έγραψε το αρχικό σενάριο του φιλμ «Όλα για την Εύα», με τίτλο «Τελευταία παράσταση» και το παρουσίασε στον πρόεδρο της 20th Century Fox και παραγωγό Ντάριλ Φ.Ζάνουκ, ο οποίος ενθουσιάστηκε τόσο ώστε να συνδράμει στις τροποποιήσεις. Ήταν μάλιστα ο Ζάνουκ που πρότεινε στον Μάνκιεβιτς τον τίτλο «Όλα για την Εύα».

image

Είναι πλέον κοινό μυστικό, ότι η μεγάλη κυρία του Αμερικάνικου Σινεμά, Μπέτι Ντέιβις, δεν ήταν η πρώτη επιλογή του Μάνκιεβιτς και του Ζάνουκ για τον ρόλο της Μάργκο. Ανάμεσα στις ηθοποιούς που προτάθηκαν αρχικά, ήταν η Σούζαν Χέιγουορντ, η Μάρλεν Ντίντριχ και η Ίνγκριντ Μπέργκμαν, αλλά τελικά και οι δυο κατέληξαν στην 47χρονη Κλοντέτ Κολμπέρ η οποία τραυματίστηκε κάνοντας σκι λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα.

Η επόμενη επιλογή, η Μπάρμπαρα Στάνγουικ δεν ήταν διαθέσιμη εκείνη την περίοδο, έτσι ο Μάνκιεβιτς πρότεινε στον Ζάνουκ την Μπέτι Ντέιβις, τη μοναδική ηθοποιό που είχε τον επαγγελματισμό και τις ικανότητες που απαιτούσε ο ρόλος . Η Ντέιβις μετά από 18 χρόνια καριέρας με τη Γουόρνερ είχε αφεθεί ελεύθερη από το συμβόλαιό της, καθώς οι τελευταίες της ταινίες είχαν θεωρηθεί αποτυχημένες και δε συμμετείχε σε κανένα project, εκείνη την περίοδο. Ο Ζάνουκ δεν είχε τις καλύτερες σχέσεις με τη Ντέιβις αλλά δέχτηκε κι η απάντηση της μόλις διάβασε το σενάριο ήταν θετική. Η ιστορία απ’ ότι φάνηκε, τους δικαίωσε.

Το «Όλα για την Εύα», είναι ένα ιδιαίτερο φιλμ που αξίζει της προσοχής. Γυρισμένο το 1950, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Τζόζεφ Λ. Μάνκιεβιτς. Πρωταγωνιστές αυτής της κλασσικής ταινίας της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ, είναι η Μπέτι Ντέιβις, η Αν Μπάξτερ, ο Τζορτζ Σάντερς, η Σελέστ Χολμ και η Μέριλιν Μονρόε, εδώ σ’ έναν από τους πρώτους της ρόλους.

Η ταινία όπως προείπαμε προτάθηκε για 14 Βραβεία Όσκαρ (ρεκόρ υποψηφιοτήτων στην ιστορία του θεσμού, το οποίο διατηρεί μέχρι και σήμερα μαζί με τη ταινία «Τιτανικός» του 1997 και το πιο πρόσφατο «La La Land» του 2016) και απέσπασε έξι. Το 1997 το «Όλα για την Εύα» έλαβε την 16η θέση στη λίστα με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου.

Όλα για την Εύα / All About Eve
Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Λίο Μάνκιεβιτς
Παραγωγή: Ντάριλ Φ. Ζάνουκ
Σενάριο: Τζόζεφ Λίο Μάνκιεβιτς
Πρωταγωνιστές: Μπέτι Ντέιβις, Αν Μπάξτερ, Τζορτζ Σάντερς, Σελέστ Χολμ, Μέριλιν Μονρόε
Μουσική: Άλφρεντ Νιούμαν
Φωτογραφία: Μίλτον Ρ. Κράσνερ
Μοντάζ: Barbara McLean
Εταιρεία παραγωγής: 20th Century Fox
Χώρα παραγωγής: Η.Π.Α.
Έτος παραγωγής: 1950
Διάρκεια: 138 λεπτά