Το Σινεμά του Αντονιόνι, επίκαιρο αλλά ταυτόχρονα και διαχρονικό, παραμένει αναλλοίωτο στον χρόνο περιμένοντας από το κοινό να το ανακαλύψει ή να επιστρέψει εκ νέου στο ιδιαίτερο φιλμικό του σύμπαν. Ο Ιταλός σκηνοθέτης προ(σ)καλεί τον θεατή να γίνει κοινωνός του έργου του και να συνδιαλλαγεί μαζί του. Στην «Έκλειψη», η Mόνικα Βίττι συναντά τον Αλέν Ντελόν, σε μία σπουδαία ταινία που θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στο πλαίσιο του Αφιερώματος: «Σινεμά με τον Φρόυντ».

Ads

Μία όμορφη γυναίκα συναντά έναν πολύ δραστήριο άνδρα και τον ερωτεύεται. Όμως, η σχέση τους είναι καταδικασμένη ν’ αποτύχει εξαιτίας της άστατης φύσης τους. Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών για την υπέροχη ταινία του Αντονιόνι, ο οποίος είχε πει χαρακτηριστικά: «Tο μόνο που μπορώ να σκεφτώ είναι πως, στην διάρκεια μιας έκλειψης, μοιάζουν να ακινητοποιούνται ακόμα και τα συναισθήματα».

Mε την ταινία αυτή, ιχνηλατώντας τα σύνορα του ανείπωτου, ο Aντονιόνι κινηματογραφεί το αόρατο τελετουργικό μιας συναισθηματικής έκλειψης. Έξοχη η Mόνικα Βίτι, συνεπικουρούμενη από έναν θαυμάσιο Αλέν Ντελόν. Το έργο του Μικελάντζελο Αντονιόνι έχει ως αφετηρία μία Ιταλία κατεστραμμένη. Μία χώρα που προσπαθεί να ορθοποδήσει από τα δεινά που τις επέφεραν οι δύο Παγκόσμιοι Πόλεμοι που προηγήθηκαν και μάχεται πλέον να απεγκλωβιστεί από τον φασισμό.

image

Ads

Η οικονομική κρίση και ο καθημερινός αγώνας του ανθρώπου για επιβίωση, είναι θέματα που συναντάμε συχνά πυκνά στα πρώτα έργα του δημιουργού, πριν περάσει σε πιο ελπιδοφόρα μηνύματα, σε προσωπικές καλλιτεχνικές αναζητήσεις, με φόντο σχεδόν πάντα τις πολύπλοκες ανθρώπινες σχέσεις.

Αλλά και θέματα όπως η επίδραση της τεχνολογίας και η σημασία της οικολογίας απασχόλησαν εκτεταμένα τον Ιταλό καλλιτέχνη, καθώς φυσικά και η θέση της γυναίκας στην σύγχρονη κοινωνία, έτσι όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τις σπουδαίες ερμηνείες που αποσπά από τις εκάστοτε πρωταγωνίστριες του.

image

H «Έκλειψη» αφηγείται την ιστορία της Bιτόρια (Mόνικα Βίτι), η οποία όταν χωρίζει με τον αρκετά μεγαλύτερο σε ηλικία εραστή της Pικάρντο, συναντά στο Χρηματιστήριο τον νεαρό χρηματιστή Πιέρο (Αλέν Ντελόν) και συνάπτει μαζί του μια παροδική σχέση, η οποία όμως γρήγορα θα σβήσει, πριν καλά καλά αρχίσει.

Με την «Έκλειψη» ο Αντονιόνι ολοκληρώνει την «τριλογία της αποξένωσης», γύρω από την προβληματική της αλλοτρίωσης και της ανέφικτης επικοινωνίας. Μία τριλογία που ξεκίνησε με την εντυπωσιακή «Περιπέτεια» (L’ Avventura) το 1960 και συνεχίστηκε τον επόμενο χρόνο με τη «Νύχτα» (La Notte).

image

Στο κινηματογραφικό μικροσκόπιο του Αντονιόνι είναι και πάλι ο αστικός κόσμος, καθώς η ταινία πραγματεύεται τη διφορούμενη, εύθραυστη και ασταθή σχέση του ατόμου με την πραγματικότητα. Ιχνηλατώντας τα σύνορα του ανείπωτου, ο Aντονιόνι κινηματογραφεί το αόρατο τελετουργικό μιας συναισθηματικής έκλειψης.

Σινεμά με τον Φρόυντ

Η Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία διοργανώνει για έκτη συνεχή χρονιά σειρά  κινηματογραφικών προβολών με τίτλο «Σινεμά με τον Φρόυντ». Ο φετινός κύκλος πραγματοποιείται και πάλι σε συνεργασία με τον Κινηματογράφο Τριανόν και περιλαμβάνει ταινίες του κλασικού και σύγχρονου κινηματογράφου, με μεγάλη καλλιτεχνική αξία.

Η ψυχαναλυτική ματιά, επιχειρεί να αναδείξει τη σύνδεση  πλευρών της εσωτερικής και εξωτερικής πραγματικότητας, μέσα από τα αλληλένδετα στοιχεία της μορφής και του περιεχομένου της ταινίας που διακινούν το ενδιαφέρον μας.  Μετά το πέρας κάθε προβολής, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθεί, αλλά και να συμμετέχει στη  συζήτηση ψυχαναλυτών με ανθρώπους της τέχνης και των επιστημών, ώστε να συναντηθούν μέσω του διαλόγου οι διαφορετικοί τρόποι ερμηνείας και απόλαυσης της κινηματογραφικής εμπειρίας.

Στις ταινίες που επελέγησαν για την φετινή χρονιά και ανήκουν σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη, χρονικές περιόδους και γεωγραφικά μήκη και πλάτη, κυρίαρχο θέμα είναι το εύθραυστο των ανθρώπινων σχέσεων καθώς η αγωνιώδης αναζήτηση για σύνδεση με τον άλλον προσκρούει στο φόβο, το ναρκισσισμό, την αποφυγή αναγνώρισης των ελλειμμάτων του εαυτού, δημιουργώντας συγκρούσεις και ρήξεις που καθιστούν  αυτήν την επικοινωνία δυσχερή αν όχι αδύνατη.

image

Το Πρόγραμμα Προβολών:

Κυριακή 20 Οκτωβρίου
Η Έκλειψη (L’ Eclisse) του  Michaelangelo Antonioni (1962, 126΄)

Kυριακή 15 Δεκεμβρίου
Η ζωή του Μπράιαν (Life of Brian) των Μοnty Python (1979, 94)

Κυριακή 19 Ιανουαρίου
Τα μυθικά πλάσματα του Νότου (Beasts of the Southern Wild) του Βenh Zeitlin (2012, 93΄)

Kυριακή 16 Φεβρουαρίου
Αόρατη Κλωστή (Phantom Thread) του Paul Thomas Anderson (2017, 130΄)

Kυριακή 15 Μαρτίου
Τοkyo Story του Υasujiro Ozu (1953, 136΄)

Kυριακή 12 Απριλίου
Μικρή Ερωτική Ιστορία (A short film about love) του Κrzystof Kieslowski (1988, 87΄)

Διαβάστε επίσης:

image

Η Έκλειψη / L’Eclisse
Σκηνοθεσία: Μικελάντζελο Αντονιόνι
Σενάριο: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra
Με τους: Monica Vitti, Alain Delon, Francisco Rabal
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία – Γαλλία
Έτος Παραγωγής: 1962
Διάρκεια: 126 λεπτά
Φορμά: 35 mm / Ασπρόμαυρη

Ώρα Έναρξης Προβολών 17.00 στον Κινηματογράφο Τριανόν (Κοδριγκτώνος 21 & Πατησίων 101)
Γενική είσοδος: 7 ευρώ