Η βραβευμένη ταινία της Μπετίνα Όμπερλι, η οποία αποτελεί σύμφωνα με κριτικούς μια σκωπτική αλλά και γεμάτη ενσυναίσθηση προσέγγιση του φαινομένου της μετανάστευσης, έρχεται στους κινηματογράφους από τις 29 Ιουλίου και σύντομα στην πλατφόρμα του Cinobo.

Ads

Η Βάντα, μια τριαντεπεντάχρονη οικιακή βοηθός από την Πολωνία φροντίζει τον ηλικιωμένο πατριάρχη μιας πλούσιας οικογένειας, στην πολυτελή τους βίλα στην Ελβετία. Όταν ξαφνικά προκύπτει μια απρόσμενη εγκυμοσύνη, οικογενειακά μυστικά έρχονται στην επιφάνεια και οδηγούν σε ευτράπελα, ενώ γίνονται διάφοροι διακανονισμοί για να κατευναστούν όλα τα πνεύματα σε αυτό το καυστικό οικογενειακό δράμα

«Στην Ελβετία η αγορά υπηρεσιών φροντίδας στο σπίτι ανθίζει. Υπάρχουν πρακτορεία που χρησιμοποιούν φράσεις όπως «…φτηνή, καλόκαρδη, νοιάζεται και σας φροντίζει όλο το 24ωρο» όταν προσπαθούν να προωθήσουν οικιακές βοηθούς από την Ανατολική Ευρώπη, για να φροντίζουν ηλικιωμένους στα σπίτια τους αντί για οίκους ευγηρίας. Όλο και πιο συχνά, γυναίκες από την Πολωνία ή την Ουγγαρία πηγαινοέρχονται κάθε μήνα ανάμεσα στις οικογένειές τους και στις οικογένειες που φροντίζουν στην Ελβετία. Με ενδιέφερε το τι συμβαίνει όταν ένας τελείως άγνωστος αποκτά βαθιά πρόσβαση στη δομή μιας οικογένειας, και η οικειότητα που αναπόφευκτα προκύπτει» λέει η σκηνοθέτης.

«Συχνά, αυτό το μοντέλο φροντίδας αναφέρεται ως επικερδές και για τις δύο πλευρές: οι συγγενείς που χρειάζονται φροντίδα δεν χρειάζεται να μπουν σε κάποια δομή, η οικογένεια γλιτώνει αρκετά χρήματα, και οι φροντιστές κερδίζουν πολύ περισσότερα από όσα θα έβγαζαν στην πατρίδα τους. Η άποψη αυτή είναι πολύ μονόπλευρη όμως. Αγνοούμε το γεγονός ότι οι γυναίκες αυτές έχουν προσωπική ζωή, δικές τους οικογένειες, μια καθημερινή ρουτίνα που πρέπει να θυσιάσουν, ενώ τα χρήματα παραμένουν λίγα πίσω στην πατρίδα τους. Οπότε τα πλεονεκτήματα είναι επίσης μονόπλευρα. Τι πρέπει να γίνει ώστε τα δύο μέρη να ενεργούν επί ίσοις όροις, και οι συναλλαγές αυτές να είναι δίκαιες; Αυτό το ερώτημα διερευνήσαμε στο Μη Φεύγεις, Βάντα!».

Ads

Σύμφωνα με την Μπετίνα Όμπερλι,  το «Μη Φεύγεις, Βάντα» είναι μια ταινία συνόλου, μια ταινία για γονείς και παιδιά και το τι μπορούν να κάνουν τα μέλη μιας οικογένειας το ένα στο άλλο. Δεν είναι μόνο η Βάντα που θέλει να της φέρονται με σεβασμό και αξιοπρέπεια – κάθε μέλος της οικογένειας αυτό λαχταράει.

«Τη Βάντα την εκμεταλλεύονται, ναι. Αλλά κάπως συμμετέχει κι αυτή σε αυτό μέχρι που φτάνει να κοιμηθεί στα κρυφά με τον ασθενή της για χρήματα. Οπότε δεν μπορεί να δει τον εαυτό της ως θύμα. Και αυτή ήταν και η προσέγγιση της Ανιέσκα (σσ.: Γκροτσόφσκα) στον ρόλο: η Βάντα εκμεταλλεύεται κι εκείνη την οικογένεια. Και, συν τις άλλοις, τα πάει μια χαρά με τον Γιόσεφ (τον πατέρα). Είναι απλά μια συμφωνία που της προσφέρει παραπάνω χρήματα. Η συνειδητή ανταλλαγή «σεξ για χρήματα» δίνει δύναμη στη Βάντα με έναν παράδοξο τρόπο. Τον να την παρουσιάσουμε ως θύμα θα ήταν πολύ εύκολο και δεν θα μας επέτρεπε να δείξουμε τις αντιφατικές και ισχυρές πλευρές της. Η Βάντα ανατρέπει τα δεδομένα στα θέματα εκμετάλλευσης/υποταγής και εξουσίας».

Βραβείο Nora Ephron
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Τριμπέκα 2020
 
Βραβείο Κοινού
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βανκούβερ 2020

Το τρέιλερ της ταινίας