Ο Χιροκάζου Κόρε-Έντα με οδηγό ένα αληθινά αριστοτεχνικό σενάριο γεμάτο κρίσιμες λεπτομέρειες και απρόσμενες ανατροπές συνθέτει μέσα από μια «οικογενειακή» ιστορία, τοποθετημένη στις παρυφές της κοινωνίας, ένα συνταρακτικό κοινωνικό πορτρέτο των δύσκολων καιρών μας. Καθώς ο Χρυσός Φοίνικας του Φεστιβάλ Καννών αποκαλύπτεται, παρακολουθούμε με συγκίνηση μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.

Ads

Ο Χιροκάζου Κόρε-Έντα με οδηγό ένα αληθινά αριστοτεχνικό σενάριο γεμάτο κρίσιμες λεπτομέρειες και απρόσμενες ανατροπές συνθέτει μέσα από μια «οικογενειακή» ιστορία, τοποθετημένη στις παρυφές της κοινωνίας, ένα συνταρακτικό κοινωνικό πορτρέτο των δύσκολων καιρών μας.

«Το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο νου ήταν η φράση «Μας ένωνε μόνο η απάτη». Στην Ιαπωνία, απάτες με συντάξεις και γονείς που βάζουν τα παιδιά τους να κλέβουν καταστήματα είναι πάρα πολύ κατακριτέα. Και βέβαια αυτοί οι απατεώνες θα πρέπει να κατακρίνονται, αλλά αναρωτιέμαι γιατί ο κόσμος θυμώνει με τέτοιες μικρές παρανομίες, ενώ υπάρχουν άνθρωποι που διαπράττουν πολύ σοβαρότερα εγκλήματα χωρίς να καταδικάζονται. Ειδικά μετά τους σεισμούς του 2011, ένιωθα άβολα που η κοινή γνώμη μιλούσε συνεχώς για το πόσο σημαντικοί είναι οι οικογενειακοί δεσμοί. Έτσι, ήθελα να εξερευνήσω αυτή την ιδέα απεικονίζοντας μια οικογένεια που συνδέεται μέσω των παρανομιών της.» – Χιροκάζου Κόρε-Έντα

image

Ads

Κλέφτες Καταστημάτων / Shoplifters
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Χιροκάζου Κόρε-Έντα / Hirokazu Koreeda
Πρωταγωνιστούν: Κίριν Κίκι, Λίλι Φράνκι, Σακούρα Αντό
Χώρα Παραγωγής: Ιαπωνία
Έτος Παραγωγής: 2018
Διάρκεια: 121 λεπτά

image

Ο κλέφτης Οσάμου και ο γιος του, επιστρέφουν με τα κλοπιμαία τους σπίτι, όταν ξαφνικά συναντούν ένα μικρό κορίτσι εγκαταλελειμμένο στο κρύο. Της προσφέρουν στέγη, τροφή και την κάνουν να αισθανθεί μέλος της οικογένειάς τους. Ζουν μέσα στη φτώχεια, με μικροκλοπές, όμως αισθάνονται ευτυχισμένοι. Ώσπου ένα απρόσμενο γεγονός βάζει σε κίνδυνο τους δεσμούς που τους ενώνουν. Οι ήρωες του Κόρε-Έντα κλέβουν αντικείμενα και ο σκηνοθέτης, την καρδιά μας…

«Αυτή η ταινία εμπεριέχει θέματα και στοιχεία που σκέφτομαι και μελετώ τα τελευταία δέκα χρόνια. Είναι μια ιστορία γύρω από τι σημαίνει οικογένεια, η ιστορία για έναν άνδρα που προσπαθεί να είναι πατέρας, και ακόμα η ιστορία ενηλικίωσης ενός αγοριού. Οι «Κλέφτες Καταστημάτων» μπορεί να έχουν κάποια κοινά στοιχεία με την ταινία «Κανείς δεν Ξέρει» υπό την έννοια ότι και αυτή η ταινία διερευνά αυτές τις καταδικαστέες οικογένειες που συχνά βλέπουμε στις ειδήσεις. Δεν ήταν η πρόθεσή μου απλά να περιγράψω μια φτωχή οικογένεια, ή την πιο χαμηλού επιπέδου τάξη. Πιστεύω περισσότερο ότι η οικογένεια στην ταινία κατέληξε να ζει ενωμένη σε αυτό το σπίτι για να μην καταρρεύσει. Ήθελα να ρίξω φως σε μια τέτοια οικογένεια από διαφορετική οπτική γωνία.» – Χιροκάζου Κόρε-Έντα

image

Παράλληλα ο καλλιτέχνης από την Ιαπωνία, παρουσιάζει και μια αριστουργηματική σπουδή πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις, στην αληθινή έννοια των δεσμών και στα συστατικά εκείνα που μας κάνουν αληθινούς. Ένας βαθιά συγκινητικός ύμνος στην ανθρωπιά, η οποία συχνά πυκνά κρύβεται στα πιο απρόσμενα μέρη.

Ο σκηνοθέτης, πιάνει τον θεατή απ’ το χέρι και τον προσκαλεί να γευματίσει με τους κλέφτες του μέσα στην παράγκα τους, τινάζοντας στον αέρα όποιο στερεότυπο και κανόνα τοποθετεί αυτούς τους ανθρώπους στην παρανομία. Εξαπατούν, παρανομούν, ζουν στο περιθώριο και την ανηθικότητα.

image

Ταυτόχρονα όμως αγαπούν, σώζουν ζωές, παραδίδουν μαθήματα ανθρωπιάς και ξεγυμνώνουν το περίβλημα της κοινωνικής ηθικής, αφήνοντας εκτεθειμένο το νόμιμο και το καθωσπρέπει. Το εξαιρετικό φιλμ του Χιροκάζου Κόρε-Έντα, αποτελεί την επίσημη πρόταση της Ιαπωνίας, για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας 2019.

Αξίζει μια ξεχωριστή μνεία στους υπέροχους ηθοποιούς που πλαισιώνουν την ταινία, από τον Λίλι Φράνκι / Lily Franky (που παίζει συχνά στις ταινίες του Χιροκάζου Κόρε-Έντα, όπως Πατέρας και Γιος, After the Storm), την καταξιωμένη Κίριν Κίκι / Kirin Kiki (Γλυκό Φασόλι της Naomi Kawase, αλλά και στις ταινίες του Χιροκάζου Κόρε-Έντα Η Μικρή μας Αδελφή, Πατέρας και Γιος, Μια Μέρα του Καλοκαιριού, After the Storm) που οι Κλέφτες Καταστημάτων έμελε να είναι το κύκνειο άσμα της στον ρόλο της γιαγιάς – πρόλαβε ωστόσο τη βράβευση της ταινίας στο Φεστιβάλ Καννών τον περασμένο Μάιο, ως την Σακούρα Αντό/ Sakura Ando που δίνοντας ρεσιτάλ ερμηνείας στον ρόλο της «μητέρας» αναδεικνύεται ως το νέο μεγάλο ταλέντο από την Ιαπωνία.

image

«Ήθελα πάντα να δουλέψω με τον Kondo Ryoto. Είναι ένας από τους καλύτερους διευθυντές φωτογραφίας αυτή τη στιγμή στην Ιαπωνία. Έχει μια σκηνοθετική ματιά με μια βαθιά ερμηνεία της ιστορίας και των χαρακτήρων. Η συνεργασία μαζί του πρόσφερε μια καλή ισορροπία που μου επέτρεψε να εστιάσω στη διεύθυνση των ηθοποιών, χωρίς να χρειάζεται να ανησυχώ για τη φωτογραφία. Πριν το γύρισμα, σκεφτόμουν την ταινία σαν ένα μύθο και προσπαθούσα να βρω τρόπους να δημιουργήσω ποίηση μέσα στον ρεαλισμό της ιστορίας. Παρόλο που η ταινία είναι ρεαλιστική, ήθελα να απεικονίσω την ποιητικότητα των ανθρώπων και η διεύθυνση φωτογραφίας αλλά και η μουσική ήρθαν πολύ κοντά στο όραμα μου. Σχετικά με τη μουσική, είμαι θαυμαστής του έργου του Hosono Haruomi (των περίφημων Yellow Magic Orchestra όπου έπαιζε και ο μεγάλος Ρουίτσι Σακαμότο) και ήθελα πάντοτε να βρω μια ευκαιρία να συνεργαστούμε. Σε αυτή την ταινία η μουσική του αναδεικνύει την πλευρά της φαντασίας στην ιστορία.» – Χιροκάζου Κόρε-Έντα