“Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού” του Έκτορα Λυγίζου, το “The Capsule” της Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη, αλλά και τα αξιόλογα ντοκιμαντέρ που κυκλοφόρησαν, συνθέτουν το παζλ της εγχώριας φιλμογραφίας για το 2013. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
Ολοκληρώνοντας το Αφιέρωμα, “Οι ταινίες που αγαπήσαμε το 2013” όπου τόσο στο 1ο Μέρος, όσο και στο 2ο Μέρος που ακολούθησε, είχαμε την ευκαιρία να ταξιδέψουμε κινηματογραφικά, μέσα από τις είκοσι ταινίες που ξεχωρίσαμε, επιστρέφουμε στην ελληνική πραγματικότητα…
 
Έχοντας ως κοινό παρανομαστή την αγάπη μας για την 7η Τέχνη κι ως μοναδική προϋπόθεση οι ταινίες να έλαβαν επίσημη διανομή στις Κινηματογραφικές Αίθουσες της χώρας μας, για το χρονικό διάστημα, από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούλιο του 2013, ολοκληρώνουμε το σχετικό Κινηματογραφικό Αφιέρωμα, με μία ματιά στις ελληνικές δημιουργίες που μας κέρδισαν.
 
Σε μία δύσκολη εποχή, με την οικονομική – και όχι μόνο – κρίση, να μεταλλάσσει κάθε πτυχή της καθημερινότητας μας, ήταν μοιραίο και η ελληνική φιλμογραφία, να επηρεαστεί ανάλογα. Παρόλα αυτά και σε πείσμα των καιρών, οι Έλληνες κινηματογραφιστές, βρήκαν τη δυνατότητα να εκφραστούν μέσα από την 7η Τέχνη και να μας δώσουν για μία ακόμα σεζόν, ιδιαίτερα δημιουργήματα.
 
Ξεκινώντας ωστόσο το παρόν αφιέρωμα, θα ήταν παράλειψη να μη σταθούμε στα Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για το 2013. Η 4η Τελετή Απονομής των Βραβείων πραγματοποιήθηκε στις 2 Απριλίου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

image
 
Η ταινία “J.A.C.E.” που απέσπασε έξι συνολικά βραβεία στην 4η τελετή απονομής της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, μαζί με “Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού” και “Η Κόρη” του Θάνου Αναστόπουλου, ήταν οι μεγάλοι νικητές στα Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.


 
Αναλυτικότερα, “Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού”, απέσπασε βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη (Έκτορας Λυγίζος) και Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας (Γιάννης Παπαδόπουλος).
 
Την έκπληξη έκανε ο Θάνος Αναστόπουλος, ο οποίος με την ταινία του “Η Κόρη”, κέρδισε το βραβείο Σκηνοθεσίας, δηλώνοντας σχετικά: “Το σινεμά είναι μια εκκλησία, η τέχνη απευθύνεται στο πνευματικό μας κομμάτι, αυτό πρέπει να αναζητήσουμε και μ’ αυτό να αντισταθούμε σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς.”


 
Βραβείο Α Γυναικείου Ρόλου κέρδισε, όπως αναμενόταν, η Αμαλία Μουτούση για την ερμηνεία της στην ταινία “Χαρά”, ενώ οι Ιερώνυμος Καλετσάνος και Κόρα Καρβούνη του “J.A.C.E.” επικράτησαν, στους δεύτερους ρόλους.
 
“Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού” του Έκτορα Λυγίζου (Ημερ. Κυκλοφορίας 9/5/2013), ήταν αναμφισβήτητα η καλύτερη ελληνική ταινία της Κινηματογραφικής σεζόν του 2013.
 
Ένα 22χρονο αγόρι στην Αθήνα δεν έχει δουλειά, δεν έχει λεφτά, δεν έχει κοπέλα και δεν έχει φαΐ να φάει, αλλά έχει ένα καναρίνι και πολύ ωραία φωνή κόντρα τενόρου. Όταν μένει και χωρίς σπίτι, πρέπει να βρει κρυψώνα για το καναρίνι του. Κι όταν το καναρίνι παγιδεύεται μες στην κρυψώνα, το αγόρι πρέπει να βρει βοήθεια. Πρέπει να βρει κάποιον να του εξομολογηθεί ότι δεν έχει δουλειά, δεν έχει λεφτά, δεν έχει κοπέλα και δεν έχει φαΐ να φάει…


 
“Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού”, είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Έκτορα Λυγίζου, που με τη λυρικότητα και τον συμβολισμό της, μάγεψε το κοινό τόσο εντός όσο βέβαια και εκτός συνόρων.
 
Η αρχή του μεγάλου ταξιδιού της ταινίας ήταν το Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι, πέρυσι τον Ιούλιο, όπου η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ. Από τότε “Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού”, έχει ταξιδέψει σε πάνω από 30 διεθνή Φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο.
 
Η ταινία έκανε την ελληνική της πρεμιέρα πέρσι τον Νοέμβριο, στο 53ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, εκεί όπου μάλιστα απέσπασε το Βραβείο της Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) και το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας, για τον υπέροχο Γιάννη Παπαδόπουλο (που φέτος τον είδαμε και στο Before Midnight του Richard Linklater).

image
 
Πέντε χρόνια μετά το ιδιαίτερο «Valse Sentimentale», η Κωνσταντίνα Βούλγαρη επανήρθε με μία ακόμα προσωπική  ταινία που αγγίζει με διεισδυτική ματιά μια σημερινή ιστορία. Ο λόγος βέβαια για το “Συγχαρητήρια στους Αισιόδοξους?” (Ημερ. Κυκλοφορίας 28/3/2013) που επίσης παρακολουθήσαμε στο 53ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.

image
 
Μένουμε Θεσσαλονίκη… καθώς με σχετική καθυστέρηση, κυκλοφόρησε φέτος και το συμπαθητικό, “Man at Sea” (Άνθρωπος στη Θάλασσα – Ημερ. Κυκλοφορίας 28/2/2013) του Κωνσταντίνου Γιάνναρη. Ταινία που είχαμε δει το 2011, στο 52 Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.
 
Μετά από τον μακροχρόνιο χωρισμό που ακολούθησε τον θάνατο του γιου τους, ο Άλεξ και η Κέιτ συναντιούνται ξανά στο δεξαμενόπλοιο Sea Voyager. Την ίδια μέρα, ο Άλεξ σώζει 30 έφηβους μετανάστες που έχουν ναυαγήσει μεσοπέλαγα. Ο ιδιοκτήτης της σχεδόν χρεοκοπημένης πλοιοκτήτριας εταιρίας, πιέζει τον Άλεξ να λύσει το θέμα άμεσα, αλλά κάθε προσπάθειά του οδηγεί σε αδιέξοδο.
 
Κι ενώ κάποια μέλη του πληρώματος δημιουργούν στοργικούς δεσμούς με τα παιδιά- ανάμεσά τους και η Κέιτ, που δίνει μια δεύτερη ευκαιρία στη μητρότητα- οι περισσότεροι θεωρούν ότι οι «επισκέπτες» τους έχουν κάνει κατάχρηση της φιλοξενίας τους. Αδυνατώντας να χειριστεί την αυξανόμενη ένταση και επηρεασμένος από το χαμό του γιου του, ο Άλεξ προχωρά σε μια σειρά από λάθος ενέργειες. Τελικά, οι καταστάσεις τον καλούν να δείξει θάρρος και να ξεπεράσει τον εαυτό του.


 
«Ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, πριν προκαλέσει τον θεατή προκαλεί πρώτα τον ίδιο του τον εαυτό», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Εϊπίδης, διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, προλογίζοντας την ειδική έκδοση για τον Κωνσταντίνο Γιάνναρη, με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του σκηνοθέτη, από το Φεστιβάλ.
 
Όλα αυτά βέβαια, σε μία χρόνια που είχαμε και αρκετά, πολύ όμορφα ντοκιμαντέρ. Η αλήθεια είναι, ότι τα τελευταία χρόνια, διαπιστώνουμε μία άνθηση στο συγκεκριμένο είδος κινηματογράφησις.
 
To be continued…