Το 1969 ο Φρανσουά Τρυφώ μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του Κόρνελ Γούλριτς (υπογεγραμμένο με το ψευδώνυμο Γουίλιαμ Άιρις), «Βαλς στα Σκοτάδια». Στο πλευρό του έχει δύο σπουδαίους Γάλλους ηθοποιούς, τον εμβληματικό Ζαν-Πολ Μπελμοντό, και την γοητευτική Κατρίν Ντενέβ, οι οποίοι συναντιόνται για μία και μοναδική φορά σε μία αξιόλογη κινηματογραφική ιστορία, με άμεσες και έμμεσες αναφορές, από τον «Δεσμώτη του Ιλίγγου» (1958) του Άλφρεντ Χίτσκοκ, μέχρι το «Τζόνι Γκιτάρ» (1954) του Νίκολας Ρέι. Το φιλμ παρουσιάζεται στο Ταινιόραμα 2019, δίνοντας μας την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε και πάλι στην μεγάλη οθόνη.

Ads

Ο Λουί (Ζαν-Πολ Μπελμοντό) είναι ένας πλούσιος ιδιοκτήτης καπνοφυτειών στο τροπικό νησί Reunion. Αποφασίζει να παντρευτεί δι’ αλληλογραφίας τη Ζουλί. Η γυναίκα όμως που εμφανίζεται είναι διαφορετική από εκείνη της φωτογραφίας. Ο Λουί δεν πτοείται και τελικά την παντρεύεται.

Σύντομα όμως η γυναίκα (Κατρίν Ντενέβ) θα εξαφανιστεί παίρνοντας μαζί της και τα χρήματα του Λουί. Οι έρευνες των ιδιωτικών ντετέκτιβ δεν έχουν αποτέλεσμα κι έτσι ο Λουί αποφασίζει να την αναζητήσει ο ίδιος. Τότε, θα κλιμακωθούν οι εξελίξεις, τα αστυνομικά μυστήρια και η λύση θα δοθεί με το ταξίδι του στην Ευρώπη.

image

Ads

Το φιλμ «Η Σειρήνα Του Μισσισιπή», αποτελεί την όγδοη μεγάλου μήκους δημιουργία, ενός από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στην ιστορία της Έβδομης Τέχνης, του Φρανσουά Τρυφώ: «Το Σινεμά του αύριο δε θα γίνει από υπαλλήλους της κάμερας, αλλά από καλλιτέχνες για τους οποίους το γύρισμα θα είναι μια περιπέτεια εκπληκτική και παθιασμένη… Το σινεμά του αύριο, θα είναι μία ερωτική πράξη.»

Έχουν ήδη προηγηθεί σπουδαίες ταινίες, όπως «Τα 400 Χτυπήματα» του 1959 (σκηνοθετικό ντεμπούτο), το «Ζυλ και Τζιμ» του 1961, το «Φαρενάιτ 451» του 1965 και βέβαια το φιλμ, «Η Νύφη Φορούσε Μαύρα» του 1968, επίσης βασισμένο σε μυθιστόρημα του Κόρνελ Γούλριτς, ο οποίος συχνά πυκνά υπέγραφε με το ψευδώνυμο Γουίλιαμ Άιρις.

image

Θαυμαστής του Άλφρεντ Χίτσκοκ, αλλά και σπουδαίος μελετητής του έργου του, ο Τρυφώ μας παρουσιάζει μέσα από τη «Σειρήνα Του Μισσισιπή», μία δικιά του μοναδική οπτική στις ταινίες του συγκεκριμένου είδους, συνδυάζοντας το μυστήριο με την περιπέτεια και τον ρομαντισμό, με φόντο το κλασσικό φιλμ του μετρ του σασπένς, «Δεσμώτης του Ιλίγγου» (1958), με την Κιμ Νόβακ και τον Τζέιμς Στιούαρτ, στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Ο Τρυφώ έχει τη διορατικότητα να επιλέξει για το πρωταγωνιστικό δίδυμό του, δύο από τους πιο ταλαντούχους Γάλλους ηθοποιούς της εποχής εκείνης. Τον εντυπωσιακό Ζαν-Πολ Μπελμοντό και την γοητευτική, Κατρίν Ντενέβ.

image

Το 1969, ο Μπελμοντό είναι ήδη ένας καταξιωμένος ηθοποιός, έχοντας πρωταγωνιστήσει στα αριστούργημα του Jean-Luc Godard, «A bout de souffle» (1960) και «Pierrot le Fou» (1965), αλλά και στο φιλμ, «Two Women» (1960) του Vittorio De Sica, με την Sophia Loren.

Αλλά και η Κατρίν Ντενέβ – ίσως η κορυφαία εν ζωή ηθοποιός, τόσο του γαλλικού όσο και του παγκόσμιου κινηματογράφου – έχει προλάβει να δώσει σπουδαία δείγματα γραφής, πρωταγωνιστώντας σε διαχρονικές δημιουργίες, όπως το «Les parapluies de Cherbourg» (1964) του Jacques Demy, το αγαπημένο «Repulsion» (1965) του Roman Polanski και το μοναδικό «Belle de Jour» (1967) του Luis Bunuel.

image

Η ιδιόρρυθμη «χημεία» των αντιθέτων που παράγεται από τη σχέση Μπελμοντό – Ντενέβ, είναι ο κινητήριος μοχλός του φιλμ «Η Σειρήνα Του Μισσισιπή». Ο ρυθμός καθοδηγείται επιδέξια με τη δεξιοτεχνική σκηνοθεσία του Τρυφώ. Με σταδιακή κλιμάκωση της ίντριγκας, αλλά και με την σεμιναριακή αξιοποίηση των κανόνων του νουάρ, μέσα από αξιομνημόνευτους μονολόγους – ειδικά του Μπελμοντό – ο Γάλλος σκηνοθέτης μας χαρίζει απλόχερα ένα υπέροχο δείγμα της κινηματογραφικής του ιδιοφυΐας.

Ο Φρανσουά Τρυφώ γεννιέται στις 6 Φεβρουαρίου του 1932. Από νωρίς εκδηλώνει την αγάπη του για την 7η Τέχνη. Με τη βοήθεια του θεωρητικού του κινηματογράφου Αντρέ Μπαζέν, άρχισε να γράφει κριτικές στο θρυλικό περιοδικό, Cahiers du cinema. H θητεία του στο περιοδικό, του προσέφερε το πιο σημαντικό στοιχείο, την κινηματογραφοφιλία. Όχι τόσο ως ένας εκλεκτικός θεατής ή ένας ψυχρός κριτής, αλλά κυρίως ως ένας εραστής ενός κινηματογράφου χωρίς όρια και σύνορα.

image

Για τον Τρυφώ η κινηματογραφική αίθουσα είναι ο τόπος όπου τα προσωπικά φαντάσματα ενσαρκώνονται, όπου ασκείται μια παραμυθία για τις οδύνες και λύπες του βίου. Το ιδιαίτερο ύφος του Φρανσουά Τρυφώ δεν δυναστεύει την αφήγηση, δεν της επιβάλλεται, αλλά αντίθετα αφήνει χώρο για να κινηθούν και να αναπνεύσουν τα φιλμικά πρόσωπα. Καθώς η αφήγηση παραμένει ένας ακρογωνιαίος λίθος της μυθοπλασίας, ο κινηματογραφικός φακός παρακολουθεί τα πρόσωπα με καθαρό βλέμμα, απαλλαγμένο από τις όποιες πολιτικές ή ψυχαναλυτικές παρεμβολές που ταλανίζουν το έργο άλλων σκηνοθετών της εποχής.

image

Ο Φρανσουά Τρυφώ έφυγε από τη ζωή και πέρασε στην ιστορία στις 21 Οκτωβρίου του 1984. Υπήρξε ένας από τους βασικούς υπεύθυνους τόσο για τον τρόπο που βλέπουμε, όσο και για τον τρόπο που γράφουμε για το σινεμά. Ο «αιώνιος έφηβος» της 7ης Τέχνης, μπορεί να μην βρίσκεται πια μαζί μας, αλλά όντας ένας σκηνοθέτης που βιώνει διαρκώς και με έντονο τρόπο την κατάληξη της κινηματογραφικής πράξης, θα ταξιδεύει μαζί μας για πάντα μέσα από τις τελετουργίες και τη μαγεία της σκοτεινής αίθουσας.

Διαβάστε επίσης:

Τέλος αξίζει να σημειώσουμε ότι η ταινία «Η Σειρήνα Του Μισσισιπή», αποτελεί την πρώτη συνεργασία του Φρανσουά Τρυφώ και την Κατρίν Ντενέβ. Οι δυο τους θα ζήσουν μία θυελλώδη σχέση, ενώ το 1980 θα ξανασυναντηθούν και πάλι στην ταινία, «The Last Metro», κερδίζοντας μία Υποψηφιότητα για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

image

Η Σειρήνα Του Μισσισιπή / La Sirène du Mississipi / Mississippi Mermaid
Σκηνοθεσία: Φρανσουά Τρυφώ
Σενάριο: Φρανσουά Τρυφώ
Πρωταγωνιστούν: Ζαν Πολ Μπέλμοντο, Κατρίν Ντενέβ, Μισέλ Μπουκέ
Φωτογραφία: Ντενίς Κλερβάλ
Μοντάζ: Ανιές Γκιγιεμό
Μουσική: Αντουάν Ντουαμέλ
Έτος: 1969
Χώρα: Γαλλία
Διάρκεια: 123 λεπτά
Την Κυριακή 30 Ιουνίου στις 20:00, στον Κινηματογράφο Άστυ, στο πλαίσιο του Ταινιοράματος 2019

Πληροφορίες:
Οι σημαντικότερες ταινίες που προβλήθηκαν και βραβεύτηκαν στα Φεστιβάλ Καννών, Βενετίας και Βερολίνου, αλλά κι εκείνες που έφτασαν μέχρι τα Όσκαρ, καθώς και κλασικά φιλμ, που εξακολουθούν να μας γοητεύουν, περιλαμβάνονται στη φετινή διοργάνωση του Ταινιοράματος. Επτά εβδομάδες προβολών, γεμάτες με 147 αξιόλογες ταινίες. Από την Πέμπτη 16 Μαΐου, μέχρι και την Τετάρτη 3 Ιουλίου, στον Κινηματογράφο Άστυ. 3 διαφορετικές προβολές καθημερινά με 1 εισιτήριο των 5 ευρώ, είναι το «τετράπτυχο» του φετινού Ταινιοράματος. Στον Κινηματογράφο Άστυ (Κοραή 4, Αθήνα – Μετρό Πανεπιστημίου).

Για το αναλυτικό πρόγραμμα ανατρέξτε στον σύνδεσμο: Tαινιόραμα 2019