Τέσσερα χρόνια μετά το φιλμ «Όλα Τα Λεφτά Του Κόσμου», ο Ρίντλεϊ Σκοτ επιστρέφει με ένα ιστορικό έπος και σκηνοθετεί τους Ματ Ντέιμον, Τζόντι Κόμερ, Άνταμ Ντράιβερ και Μπεν Άφλεκ, σε μία ταινία που διαδραματίζεται στην Γαλλία του 14ου αιώνα, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα που συνέβησαν στα μέσα του Εκατονταετούς Πολέμου. Η «Τελευταία Μονομαχία» προβάλλεται στις Κινηματογραφικές Αίθουσες, από την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου.

Ads

Όταν ο ιππότης Ζαν ντε Καρούζ (Ματ Ντέιμον) επιστρέφει από τον πόλεμο και μαθαίνει πως ένας φίλος του, o Ζακ Λε Γκρις (Άνταμ Ντράιβερ) έχει βιάσει την σύζυγό του Μαργκερίτ (Τζόντι Κόμερ), ζητά από τον βασιλιά να εγκρίνει το αίτημα του για μονομαχία. Αν χάσει, η Μαργκερίτ θα καεί στην πυρά για ψευδή κατηγορία. Οι δύο φίλοι μεταμορφώνονται σε θανάσιμοι εχθροί και είναι πρόθυμοι να ρισκάρουν τη ζωή και την υπόληψη τους – όχι μόνο τη δική τους, αλλά και της άτυχης γυναίκας – στην τελευταία νόμιμη μονομαχία για λόγους τιμής στην ιστορία της χώρας.

Η ταινία βασίστηκε σε μία πραγματική και συνταρακτική ιστορία του 14ου αιώνα και πυροδότησε μια σειρά από σπουδαίες συνεργασίες, με τον Ματ Ντέιμον (The Martian) να γράφει το σενάριο μαζί με τον Μπεν Αφλεκ (The Town) – για πρώτη φορά μετά την οσκαρική ταινία «Ο Ξεχωριστός Γουίλ Χάντινγκ» (Good Will Hunting) – και την υποψήφια για Όσκαρ σεναριογράφο Νικόλ Χολοφσένερ («Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρήσεις;» – Can You Ever Forgive Me?).

image

Ads

Η «Τελευταία Μονομαχία» φέρνει την σκηνοθετική υπογραφή του Υποψήφιου τέσσερις φορές για Όσκαρ, Ρίντλεϊ Σκοτ («Θέλμα και Λουίζ»), ο οποίος αιχμαλωτίζει με μαεστρία το ψυχολογικό υπόβαθρο και το αγωνιώδες παρασκήνιο μιας εποχής, μέσα από μία ιστορία σκανδαλώδους προδοσίας και αυτοκαταστροφικής εκδίκησης, απόλυτης αντρικής εξουσίας, αλλά και διαχρονικού γυναικείου θάρρους.

Στην επική αυτή ταινία εποχής, εκτός από τους Ματ Ντέιμον και Μπεν Άφλεκ, πρωταγωνιστεί η Τζόντι Κόμερ («Killing Eve») και ο Άνταμ Ντράιβερ («Ισορία Γάμου»). Η ταινία αντλεί έμπνευση από το μυθιστόρημα του Eric Jager με φόντο τη βίαιη και πατριαρχική μεσαιωνική Γαλλία και προσεγγίζει την αφήγηση από τρεις διαφορετικές οπτικές: η γυναικεία γραμμένη αποκλειστικά από την Νικόλ Χολοφσένερ, για να τιμήσει το θάρρος μιας γυναίκας που έβαλε σε κίνδυνο τη ζωή της για την αποκατάσταση της αλήθειας και της δικαιοσύνης.

Ένα οξυδερκές δράμα που εκτυλίσσεται από διαφορετικές οπτικές και εξερευνά την πανταχού παρούσα δύναμη των αντρών, την αδυναμία της δικαιοσύνης και τη δύναμη μιας γυναίκας να ταχθεί ολομόναχη στην υπηρεσία της αλήθειας.

image

Τo συναρπαστικό βιβλίο του Eric Jager που κυκλοφόρησε το 2004 με τον τίτλο «The Last Duel: A True Story of Crime, Scandal, and Trial by Combat in Medieval France», βασίζεται σε μία πραγματική ιστορία για μία θρυλική μονομαχία μέχρι θανάτου, την τελευταία επίσημη του είδους της. Το βιβλίο ζωντανεύει τον ταραχώδη κόσμο του Μεσαίωνα με καθηλωτικές λεπτομέρειες.

Όταν η εθιμοτυπία, οι κοινωνικές επιδιώξεις και η δικαιοσύνη υπάγονταν στους κανόνες του ιπποτισμού, οι συνέπειες που επέβαλαν οι θεσμοί της εποχής εκείνης – η εκκλησία, οι ευγενείς της βασιλικής αυλής, ένας έφηβος και ανώριμος βασιλιάς – ήταν ανελέητες. Για μία γυναίκα που ζούσε εκείνη την βίαιη εποχή, δεν ίσχυε καμία νομική εκπροσώπηση χωρίς την υποστήριξη του συζύγου της και το ρίσκο ήταν πολύ μεγάλο.

Η εκτενής έρευνα του Jager απαρίθμησε 10 χρόνια αναζήτησης, μετάφρασης και σχολαστικής μελέτης ιστορικών αρχείων από αιώνες πριν, συμπεριλαμβανομένων χρονικών, νομικών αρχείων και συμβολαίων ιδιοκτησίας, αρχιτεκτονικών σχεδίων και ιστορικών χαρτών: «Βρήκα μερικά έγγραφα με λάθη και παραλείψεις. Βρήκα έγγραφα που τα είχαν αγνοήσει ή δεν ανήκαν σε κάποια επίσημη ακαδημαϊκή έρευνα. Οπότε ένα από τα πρώτα πράγματα που μου έκαναν εντύπωση ήταν ότι αυτό που έλεγαν οι ιστορικοί και οι νομικοί ακαδημαϊκοί για αιώνες, ότι δηλαδή η Marguerite έκανε λάθος, ή ότι είπε ψέματα, δεν ευσταθούσε ιδιαίτερα».

Ο συγγραφέας πήγε πολλές φορές στη Νορμανδία, όπου επισκέφθηκε το πραγματικό κάστρο, στο οποίο έμενε η οικογένεια του Jeande Carrouges, το βασιλικό παλάτι, όπου συγκεντρώθηκε το κοινοβούλιο ως μάρτυρας της αίτησης για τη μονομαχία και το μοναστήρι του Saint-Martin des Champs, όπου έλαβε χώρα η μονομαχία. Ο Jager είδε την πρωτότυπη, χειρόγραφη επίσημη κατάθεση, η οποία, χάρη στην ανθεκτική περγαμηνή που χρησιμοποιούσαν τον 14ο αιώνα, ήταν πολύ καλά συντηρημένη και ευανάγνωστη. 

image

«Αυτή η μονομαχία έχει τη στόφα μιας αρχαίας οικογενειακής τραγωδίας» λέει ο συγγραφέας. «Είναι κομμάτι της ιστορίας της Νορμανδίας, κομμάτι της ζωής εκεί. Διοργανώνουν ακόμα φεστιβάλ όπου ενθουσιώδεις ξιφομάχοι αναπαριστούν τη μονομαχία. Οι άνθρωποι εκεί ζουν κοντά στην ιστορία και είναι ακόμα γοητευμένοι από το υλικό της».

Το βιβλίο έχει αποσπάσει θετικές κριτικές, ειδικά για την λεπτομερή περιγραφή της θρυλικής κονταρομαχίας και των γεγονότων που οδήγησαν σε αυτή και έλκυσε το ενδιαφέρον του Ματ Ντέιμον, ο οποίος αντιλήφθηκε αμέσως την κινηματογραφική του δυνατότητα, ειδικά αν την αναλάμβανε ο Ρίντλεϊ Σκοτ, ο οποίος έχει υπογράψει ταινίες σε όλα τα στυλ και κινηματογραφικά είδη, από το «Alien: Ο επιβάτης του διαστήματος» (Alien), το «Blade Runner» και τον «Μονομάχο» (Gladiator) μέχρι το «Θέλμα και Λουίζ» (Thelma & Louise) και το «American Gangster».

Μετά την επιτυχημένη συνεργασία τους στην ταινία «Η Διάσωση» (The Martian) το 2015, ο Ματ Ντέιμον ήξερε ότι η καλλιτεχνική αισθητική του Ρίντλεϊ Σκοτ και η εμπειρία του σε ιστορικά έπη, ταίριαζαν τέλεια με την ιστορία αυτή. Ο ηθοποιός συνεργάστηκε με τον Μπεν Αφλεκ. Το 1997, το πρώτο σενάριο που έγραψαν μαζί, για την ταινία «Ο Υπέροχος Γουίλ Χάντινγκ» (Good Will Hunting) κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου.

«Ξέραμε ότι ήταν μία απίθανη ιστορία, το ερώτημα ήταν πώς θα την διηγηθούμε για να είναι πραγματικά ενδιαφέρουσα», λέει ο Ματ Ντέιμον και συμπληρώνει: «Και τότε μας ήρθε η ιδέα με τις διαφορετικές οπτικές και η ιδέα ότι στα δύο τρίτα της ταινίας έχουμε μόνο τους δύο άντρες για να ανακαλύψουμε ότι αυτή η γυναίκα είναι στην πραγματικότητα η ηρωίδα της όλης ιστορίας».

Ο Ματ Ντέιμον και ο Μπεν Αφλεκ συνεργάστηκαν για το σενάριο με την Νικόλ Χολοφσένερ, μία σκηνοθέτιδα / συγγραφέα (Lovely & Amazing, Friends with Money) και Υποψήφια για Όσκαρ σεναριογράφο (Can You Ever Forgive Me?). Ο καθένας έγραψε την οπτική του, για να εξασφαλίσουν ότι η ιστορία αποτυπώνει αποτελεσματικά τις τρεις φωνές. Σύμφωνα με την Νικόλ Χολοφσένερ: «Ο λόγος που συμμετείχα ήταν γιατί ο Ματ και ο Μπεν δεν είναι γυναίκες. Όχι γιατί δεν μπορούν να γράψουν εκπληκτικούς γυναικείους χαρακτήρες, πολλοί άντρες μπορούν, αλλά γιατί είχα τη δυνατότητα να προσθέσω την δική μου οπτική σαν γυναίκα, μία διαφορετική ματιά και μία άλλη φωνή».

Για τις ανάγκες τις ταινίας, ο Ρίντλεϊ Σκοτ έστηνε τέσσερις κάμερες και έδινε οδηγίες στους οπερατέρ με walkie-talkie. Έτσι απαθανάτισε τη δράση και τους διαλόγους από διαφορετικές γωνίες και η ταινία παρουσιάζει μία μοναδική αίσθηση 360 μοιρών, που είναι και το χαρακτηριστικό της σκηνοθεσίας του. Στην μουσική της ταινίας ακούγονται αυθεντικά μεσαιωνικά όργανα. Μία από τις κορυφαίες Βρετανίδες σοπράνο, η Grace Davidson, ακούγεται στην ταινία.

image

Η Τελευταία Μονομαχία / The Last Duel
Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ
Σενάριο: Νικόλ Χολοφσένερ, Μπεν Αφλεκ, Ματ Ντέιμον
Πρωταγωνιστούν: Ματ Ντέιμον, Τζόντι Κόμερ, Άνταμ Ντράιβερ, Μπεν Άφλεκ
Φωτογραφία: Ντάριους Βόλσκι
Μοντάζ: Κλερ Σίμπσον
Μουσική: Χάρι Γκρέγκσον-Γουίλιαμς
Έτος Παραγωγής: 2021
Χώρα Παραγωγής: Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.
Διάρκεια: 152 λεπτά
Από την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου στους Κινηματογράφους