Στο δραματικό, αλλά συγκινητικό φιλμ «Η Μητέρα Μου» του Νάνι Μορέτι, πρωταγωνιστεί η υπέροχη Μαργκερίτα Μπάι και ο σπουδαίος Τζον Τουρτούρο, ενώ μπροστά από την κάμερα και σε μικρότερο ρόλο συναντάμε όπως συμβαίνει συνήθως και τον ίδιο τον δημιουργό. Η ταινία προβάλλεται σήμερα στην ΕΡΤ και αποτελεί την τηλεοπτική μας πρόταση.

Ads

Τέσσερα χρόνια με το φιλμ «Έχουμε Πάπα!», ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης Νάνι Μορέτι («Αγαπημένο μου Ημερολόγιο» – 1993, «Το Δωμάτιο του Γιου μου» – 2001), επιστρέφει με την νέα του δημιουργία: «Η Μητέρα Μου» (Mia Madre – 2015).

«Δεν μου πέρασε ποτέ από το μυαλό να παίξω τον κεντρικό ρόλο σε αυτήν την ταινία. Σταμάτησα να το κάνω αυτό εδώ και καιρό και χαίρομαι με αυτή μου την απόφαση. Παλιά μου άρεσε, αλλά τώρα πια δεν με καθοδηγεί αυτή η εμμονή να θέλω να συνθέτω τον χαρακτήρα μου ταινία με την ταινία. Ήθελα αυτός ο χαρακτήρας να είναι μία γυναίκα και σκηνοθέτις και να την υποδύεται η Μαργκερίτα Μπάι για έναν απλό λόγο: μία ταινία με την Μαργκερίτα Μπάι στον πρωταγωνιστικό ρόλο θα ήταν πολύ καλύτερη απ’ ότι με μένα πρωταγωνιστή! Είναι πολύ καλύτερη ηθοποιός από μένα. Φορτώθηκε στους ώμους της το μεγαλύτερο φορτίο της ταινίας. Από τις εβδομήντα μέρες γυρισμάτων, απείχε μόνο μία μέρα και αυτό για μία σκηνή που τελικά την έκοψα στο μοντάζ!» – Νάνι Μορέτι

image

Ads

Η Μαργκερίτα (Μαργκερίτα Μπάι) σκηνοθετεί μία ταινία με πρωταγωνιστή έναν διάσημο Αμερικανό ηθοποιό, τον Barry Huggins (Τζον Τουρτούρο), που μόνο προβλήματα προκαλεί. Εκτός γυρισμάτων, η Μαργκερίτα προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με την απαιτητική της καθημερινότητα, καθώς η μητέρα της είναι άρρωστη και η κόρη της διανύει την εφηβεία.

image

Ο αξιόλογος σκηνοθέτης από την Ιταλία, Νάνι Μορέτι – βραβευμένος με τον Χρυσό Φοίνικα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών για το φιλμ: «Το Δωμάτιο του Γιου μου» – επιστρέφει με μία ακόμα προσωπική ταινία, η οποία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της, στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του 68oυ Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών.

image

Η λιττή αφήγηση του Μορέτι, κινείται με ευκολία ανάμεσα στο δράμα και την κομεντί, ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα, ανάμεσα στα απαιτητικά γυρίσματα μιας ταινίας και τις δυσλειτουργικές οικογενειακές σχέσεις, που μένουν συχνά πυκνά στο περιθώριο.

image

«Συνήθως, αφήνω μεγάλα χρονικά διαστήματα ανάμεσα στις ταινίες μου. Χρειάζεται να αφήσω πίσω μου την ψυχολογική και συναισθηματική επένδυση στην προηγούμενη ταινία. Μου παίρνει χρόνο να επαναφορτίσω τις μπαταρίες. Αυτή τη φορά, μόλις κυκλοφόρησε το Habemus Papam, άρχισα να σκέφτομαι την επόμενη ταινία μου. Ξεκίνησα να γράφω όταν τα γεγονότα που διηγούμαι στην ταινία μόλις μου είχαν συμβεί. Και αυτό πιθανώς επηρέασε την αφήγηση.» – Νάνι Μορέτι

image

Η πρωταγωνίστρια – το υποκριτικό alter ego του δημιουργού – υποκύπτει σε μία προσωπική κρίση, καθώς αναμετράται με το πέρασμα του χρόνου, την ίδια της την ύπαρξη και την ιδιαίτερα απαιτητική συνεργασία της μ’ έναν Αμερικανό σταρ, τον οποίο υποδύεται απολαυστικά ο Τζον Τουρτούρο (Ω, Αδελφέ, Πού Είσαι;). Ο Ιταλός σκηνοθέτης, καταφέρνει για μία ακόμα φορά να ξεδιπλώσει μια ανθρώπινη ιστορία με χιούμορ, συγκίνηση, αλλά και συμπάθεια για τους ήρωες του.

«Οι περισσότεροι σκηνοθέτες που έχουν κάνει λιγότερες ταινίες από εμένα, δεν έχουν ενδοιασμούς να προσεγγίσουν διεθνείς σταρ. Εγώ δεν είμαι έτσι. Επικοινώνησα μαζί του (Τζον Τουρτούρο) γιατί μου άρεσε πάρα πολύ και μου φάνηκε ότι το ερμηνευτικό του στιλ δεν ήταν νατουραλιστικό. Αλλά και γιατί γνωριζόμασταν και είχε ήδη σχέση με την Ιταλία, έχει κάνει μάλιστα ένα πανέμορφο ντοκιμαντέρ για τη ναπολιτάνικη μουσική με τον τίτλο Passione. Ο Τζον είχε δει τις ταινίες μου, το οποίο μου έδωσε μεγάλη σιγουριά. Θα ήταν δύσκολο να εξηγήσω ποιος είμαι, τι θέλω και ποια είναι η κινηματογραφική μου έκφραση. Μιλάει και καταλαβαίνει τα βασικά ιταλικά. Και είναι ο ίδιος σκηνοθέτης. Είναι ωραία να συνεργάζεσαι με ηθοποιούς που είναι και σκηνοθέτες. Το κάνει πιο εύκολο να καταλαβαίνει ο ένας τον άλλο.» – Νάνι Μορέτι

image

Στο φιλμ «Η Μητέρα Μου», ο Μορέτι κρατά έναν μικρό ρόλο για τον εαυτό του και δίνει απλόχερα την ευκαιρία στην αξιόλογη Ιταλίδα ηθοποιό Μαργκερίτα Μπάι (His Secret Life – 2001, Ο Αλιγάτορας – 2006), να μας χαρίσει μία σπουδαία ερμηνεία, σ’ έναν απόλυτα ολοκληρωμένο χαρακτήρα, ατελή αλλά αυθεντικό. Δίπλα της ο υπέροχος Τζον Τουρτούρο δίνει μία διαφορετική, κάπως πιο εύθυμη χροιά στο φιλμ, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί μία ακόμα δύσκολη δοκιμασία στην καθημερινότητα της ηρωίδας μας.

Νάνι Μορέτι / Nanni Moretti

Ο Νάνι Μορέτι γεννήθηκε το 1953 στο Μπρούνικο της Ιταλίας. Στα εφηβικά του χρόνια ασχολήθηκε ενεργά με την πολιτική και υπήρξε μέλος της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς. Όταν τέλειωσε το σχολείο, πούλησε τη συλλογή του από γραμματόσημα για να αγοράσει μια κάμερα super8, με την οποία γύρισε αυτοσχέδια φιλμ μικρού μήκους με τους φίλους του. Για για ένα μικρό χρονικό διάστημα εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθετών. Η καριέρα του ξεκινά το 1978 με την ταινία «EcceBombo», μια ταινία με μεγάλη επιτυχία στην Ιταλία.

image

Το 1986 ιδρύει μαζί με τον Angelo Barbagallo την εταιρία παραγωγής, Sacher Film, που οφείλει τ’ όνομά της στο αγαπημένο του βιεννέζικο γλυκό. Αμέσως αγκαλιάζει πολλούς ανήσυχους δημιουργούς, όπως ο Daniele Luchetti και ο Carlo Mazzacurati. Το 1989 σκηνοθετεί την πιο αυτοβιογραφική, αυτοεπικριτική και παράλληλα, πολιτική του ταινία: «Palombella rossa». Η ταινία παρουσιάζεται στην εβδομάδα κριτικής της Βενετίας, αφού είχε απορριφθεί από το επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα.

«Είναι σημαντικό να λες μια ιστορία απαλλαγμένη από ακαδημαϊσμούς, να έχει μία αφήγηση που δεν αυτοπεριορίζεται, να ξέρει τους κανόνες, αλλά να μπορείς να κινηθείς και χωρίς αυτούς. Παρ’ όλα αυτά, είναι επίσης σημαντικό να σου ακούγεται αληθινή και να εκφράζει αυτό που θέλεις να πεις. Δεν πρέπει να έχεις μία επίπεδη και συνηθισμένη σχέση με το υλικό που θέλεις να παρουσιάσεις. Μου αρέσει όταν το κοινό βλέπει μία σκηνή και δεν καταλαβαίνει κατευθείαν αν είναι μια ανάμνηση, ένα όνειρο ή η πραγματικότητα, γιατί όλα συνυπάρχουν στον χαρακτήρα της Μαργκερίτα με την ίδια αμεσότητα: οι σκέψεις της, οι αναμνήσεις σχετικά με τη μητέρα της, το αίσθημα ότι δεν είναι αρκετά καλή. Ο αφηγηματικός χρόνος αντανακλά τις διαφορετικές συναισθηματικές καταστάσεις της Μαργκερίτα μέσα στις οποίες όλα υπάρχουν με το ίδιο αίσθημα του επείγοντος. Ήθελα να διηγηθώ, από την πλευρά ενός γυναικείου χαρακτήρα, το αίσθημα του να μην είσαι αρκετά καλός σε σχέση με τη δουλειά, τη μητέρα και την κόρη.» – Νάνι Μορέτι

Το 1991 ανοίγει σε μια λαϊκή συνοικία της Ρώμης τον κινηματογράφο Sacher, ένα διαφορετικό σινεμά που συσπειρώνει αμέσως τους σινεφίλ. Δυο χρόνια μετά επιστρέφει με το υπέροχο «Αγαπημένο μου Ημερολόγιο» και αποσπά το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών. Ενώ το 2001 κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών με το φιλμ του: «Το Δωμάτιο του Γιου μου».

Άλλες αξιόλογες ταινίες του Ιταλού δημιουργού: «Sogni d’oro», «Bianca», «La Messa e Finita», «Palombella Rossa», «Caro Diario», «Aprile», «La Stanza del Figlio», «Il Caimano». Παράλληλα όμως ο Νάνι Μορέτι έχει μία αξιόλογη καριέρα κι ως ηθοποιός σε ταινίες, όπως: «La Stanza del Figlio», «La Seconda Volta», «Bianca», «Padre Padrone».

Η «Μητέρα Μου», είναι μία από τις καλύτερες σύγχρονες δημιουργίες του πολυτάλαντου Ιταλού σκηνοθέτη. Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Μάιο στο επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών, όπου και τιμήθηκε με το Βραβείο: Prize of the Ecumenical Jury.

image

Η Μητέρα Μου / Mia Madre
Σκηνοθεσία: Νάνι Μορέτι
Σενάριο: Νάνι Μορέτι, Βάλια Σαντέλα, Γκάια Μανζίνι, Τσιάρα Βαλέρο, Φραντσέσκο Πίκολο, Βάλια Σαντέλα
Πρωταγωνιστούν: Μαγκαρίτα Μπούι, Τζον τροστούρο, Τζούλια Λατζαρίνι, Νάνι Μορετι, Μπεατρίς Λαζαρίνι
Φωτογραφία: Αρνάλτο Κατινάρι
Μοντάζ: Κλέλιο Μπενεβέτο
Έτος Παραγωγής: 2015
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία
Τηλεοπτική Μετάδοση: Τετάρτη 5 Αυγούστου στις 22:00 στην ΕΡΤ3