Διαθέτοντας ένα ασταμάτητο δέος απέναντι στα μυστήρια της ύπαρξης και της θνητής φύσης, ο Ζαν Ρενουάρ συνέταξε ένα ευαίσθητο Σινεμά, το οποίο αγγίζει τα ύψη της ποίησης. Η «Μεγάλη Χίμαιρα» αποτελεί μία από τις σημαντικότερες αντιπολεμικές ταινίες στην ιστορία της Έβδομης Τέχνης και προβάλλεται με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος.

Ads

«Οι παρέες διαμορφώνουν τον κόσμο ολόκληρο, κάθε πόλη, κάθε χώρα. Μάλιστα, μερικές παρέες ξεπερνούν τα εθνικά σύνορα και γίνονται διεθνείς. Κάθε παρέα έχει τις συνήθειές της, την ηθική της, τη δική της γλώσσα. Απλούστερα, κάθε παρέα έχει τους δικούς της κανόνες, κι αυτοί οι κανόνες κατευθύνουν το παιχνίδι. Όσο πιο μικρή παρέα, τόσο πιο αυστηροί κανόνες. Γι’ αυτό, οι ομάδες των πλουσίων, αυτών που παίζουν τένις και αγαπούν την ιππασία, δηλαδή τα μέλη μιας κοινωνικής κάστας, ζουν ακολουθώντας κώδικες που γίνονται αυστηρότεροι όσο αυτές οι κάστες απομακρύνονται από τον υπόλοιπο πληθυσμό.» – Ζαν Ρενουάρ (Jean Renoir / 15 Σεπτεμβρίου, 1894 – 12 Φεβρουαρίου, 1979)

image

Ο Κινηματογράφος έχει συχνά πυκνά προσπαθήσει να καταγράψει τις πτυχές και τα δεινά του πολέμου και ειδικά των δύο Παγκόσμιων. Από το «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο» του Lewis Milestone (βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ) και το αγαπημένο «Σταυροί στο Μέτωπο» (Paths of Glory) του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, μέχρι το αριστουργηματικό «Η Λευκή Κορδέλα» του Μίκαελ Χάνεκε και το φιλμ, «Ο Σαρλό Στρατιώτης», με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον ανεπανάληπτο Τσάρλι Τσάπλιν.

Ads

image

Στην «Μεγάλη Χίμαιρα» του Ζαν Ρενουάρ, ο αριστοκρατικής καταγωγής Γάλλος αξιωματικός Ντε Μπελντιέ (Pierre Fresnay), ο υπολοχαγός του μηχανικού Μαρεσάλ (Jean Gabin) και ο πλούσιος Εβραίος αστός Ρόζενταλ, βρίσκονται στο ίδιο γερμανικό στρατόπεδο αιχμαλώτων.

Παρά τις αντίθετες τάξεις τους και το κοινωνικό τους υπόβαθρο, σύντομα ενώνουν τις δυνάμεις τους, καθώς σχεδιάζουν να δραπετεύσουν. Όμως η αποτυχία των προσπαθειών τους, τους οδηγεί μοιραία σε μία φυλακή – κάστρο όπου μόνο μία τελική πράξη ανδρείας μπορεί να τους σώσει.

image

Το 1937 ο Γάλλος σκηνοθέτης Ζαν Ρενουάρ, πραγματοποιεί μία από τις πιο επιτυχημένες ταινίες της περιπετειώδους καριέρας του. Ένα αυθεντικό αριστούργημα που δικαίως κατέχει μία περίοπτη θέση στις εκατό καλύτερες ταινίες στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Αν και στο φιλμ «Μεγάλη Χίμαιρα», ακούγονται λιγότεροι από έξι πυροβολισμοί και οι σκηνές μάχης απουσιάζουν πλήρως, εντούτοις η ταινία, αποτελεί μια από τις κλασικότερες αντιπολεμικές ταινίες στην ιστορία του Σινεμά.

image

Το φιλμ, είναι βασισμένο στις εμπειρίες ενός στρατηγού τον οποίο ο σκηνοθέτης γνώρισε στη διάρκεια της θητείας του, στην αεροπορία. Ο Ζαν Ρενουάρ επιχειρεί εδώ μία βαθιά ουμανιστική καταγραφή των κοινωνικών αντιθέσεων και των συνόρων που χωρίζουν ανθρώπους, τάξεις αλλά και χώρες ολόκληρες.

Στο φιλμ πρωταγωνιστούν: ο Ζαν Γκαμπάν, η Ντίτα Πάρλο, ο Ζουλιάν Καρέτ, ο Μαρσέλ Νταλιό και βέβαια ο σπουδαίος ηθοποιός (Sunset Blvd. – 1950) και σκηνοθέτης (The Merry Widow – 1925), Έριχ Βον Στρόχαϊμ (Erich von Stroheim).

image

Μακριά από δόγματα και στρατεύσεις, πίσω από μεταμφιεσμένες αλληγορίες ηθικής, οι ταινίες του αγαπημένου Ζαν Ρενουάρ πρεσβεύουν τη μία και ακλόνητη πίστη στον άνθρωπο.

Ταινίες όπως η «Μεγάλη Χίμαιρα» και ο «Κανόνας του Παιχνιδιού», τοποθετήθηκαν δικαίως ανάμεσα στις σημαντικότερες ταινίες του 20ού αιώνα, ενώ φιλμ όπως το «The River» και το »Boudu Saune Des Eaux», αναγορεύτηκαν σε μοντέλα φιλμικού μοντερνισμού.

image

«Κανείς δε συνέλαβε την αληθινή φύση της οθόνης καλύτερα από τον Ρενουάρ. Κανείς δεν απαλλάχθηκε με τόση επιτυχία από τις διφορούμενες αναλογίες της με την ζωγραφική και το θέατρο.  Έχοντας στο μυαλό τους, τις παραδοσιακές αναφορές, οι σκηνοθέτες του σινεμά τείνουν να συλλαμβάνουν τις εικόνες εγκλωβισμένες σ’ ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο, όπως οι ζωγράφοι και οι θεατρικοί σκηνοθέτες. Ο Ρενουάρ αντίθετα, κατανοεί πως η οθόνη δεν είναι απλό παραλληλόγραμμο αλλά ένα ομοθετικό επίπεδο του βιζέρ της κάμεράς του. Το ακριβώς αντίθετο του κάδρου. Η οθόνη είναι μια μάσκα που περισσότερο κρύβει παρά αποκαλύπτει την πραγματικότητα.» – Αντρέ Μπαζέν (Κριτικός και θεωρητικός του κινηματογράφου)

Στο πλαίσιο του κύκλου Ciné-Club, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος προβάλλει την ταινία «Η Μεγάλη Χίμαιρα / La Grande Illusion», την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου στις 20:00, στο Auditorium Theo Angelopoulos (Σίνα 31, Αθήνα), με ελεύθερη είσοδο.

Διαβάστε Επίσης:

image

Η Μεγάλη Χίμαιρα / La Grande Illusion
Σκηνοθεσία: Ζαν Ρενουάρ
Σενάριο: Ζαν Ρενουάρ και Charles Spaak
Πρωταγωνιστούν: Ζαν Γκαμπέν, Ντίτα Πάρλο, Έριχ φον Στρόχαϊμ, Πιέρ Φρεσνέ, Μαρσέλ Νταλιό, Gaston Modot, Julien Carette, Ζακ Μπεκέρ, Jean Dasté, Κλωντ Βερνιέρ, Ζωρζ Πεκλέ
Μουσική: Τζόσεφ Κοσμά
Φωτογραφία: Christian Matras
Μοντάζ: Μαργκερίτ Ρενουάρ, Renée Lichtig
Έτος Παραγωγής: 1937
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία
Διάρκεια: 114 λεπτά
Προβάλλεται την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου στις 20:00 με ελεύθερη είσοδο στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος

Πληροφορίες για τις προβολές του κύκλου Ciné-Club:
Ελεύθερη είσοδος. Περιορισμένος αριθμός θέσεων. Οι κρατήσεις ξεκινούν την παραμονή της κάθε προβολής. Οι ταινίες παρουσιάζονται με ελληνικούς υπότιτλους.

Μέτρα ασφαλείας για την προστασία των επισκεπτών:
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος εφαρμόζει με σχολαστικό τρόπο τα μέτρα προστασίας και τήρησης αποστάσεων σύμφωνα με τους κανόνες του ΕΟΔΥ. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική για την είσοδο και την παρακολούθηση των εκδηλώσεων στους χώρους του Ινστιτούτου. Στους χώρους υπάρχουν αντισηπτικά χεριών που μπορούν να χρησιμοποιούν οι επισκέπτες, για τη διασφάλιση της υγιεινής όλων. Το προσωπικό βρίσκεται στους χώρους του Γαλλικού Ινστιτούτου, ώστε να αποθαρρύνεται τυχόν συνωστισμός.