Γεννημένος στις 19 Δεκεμβρίου του 1980, ο Τζέικομπ Μπέντζαμιν “Τζέικ” Τζίλενχαλ (Jake Gyllenhaal), είναι ο γιος του σκηνοθέτη Στέφεν Τζίλενχαλ και της σεναριογράφου Ναόμι Φόνερ. Ο Αμερικανός ηθοποιός έχει πρωταγωνιστήσει σε αξιόλογες ταινίες, από το «Donnie Darko» (2001) του Ρίτσαρντ Κέλι, μέχρι το «Zodiac» (2007) του Ντέιβιντ Φίντσερ. Τo 2005 προτάθηκε για Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου, για την ερμηνεία του στο «Brokeback Mountain» του Ανγκ Λι. Με αφορμή τα γενέθλιά του, θυμόμαστε τις πιο χαρακτηριστικές ερμηνείες του.

Ads

«Νυκτόβια Πλάσματα» (Nocturnal Animals – 2016) του Τομ Φορντ

Διασκευάζοντας ελεύθερα το μυθιστόρημα «Tony and Susan» του Όστιν Ράιτ (1993) ο Τομ Φορντ, πιστός στην πολύπλοκη, θεατρικά στιλιζαρισμένη αισθητική του, αφηγείται την ιστορία της Σούζαν (Έιμι Άνταμς), μιας γοητευτικής επιμελήτριας εκθέσεων ζωγραφικής, που βιώνει ένα δυστυχισμένο γάμο με τον απόμακρο Χάτον (Άρμι Χάμερ). Ένα βράδυ που είναι, για άλλη μια φορά, μόνη στο σπίτι, αποφασίζει να διαβάσει το πρώτο βιβλίο του πρώην άντρα της, Έντουαρντ (Τζέικ Τζίλενχαλ), τον οποίο δεν έχει δει 19 ολόκληρα χρόνια, με τίτλο «Νυκτόβια Πλάσματα» το οποίο και της έχει αφιερώσει. Ο ήρωας του μυθιστορήματος, ο Τόνι, καθηγητής μαθηματικών, πηγαίνει με το αυτοκίνητο την οικογένειά του από το Ντάλας στην έρημο του Τέξας, αλλά στη διαδρομή, συναντά τη συμμορία του Άαρον Τέιλορ-Τζόνσον που απαγάγει τη γυναίκα του (Άιλα Φίσερ) και την κόρη του…

image

Ads

Μια ιδιοκτήτρια γκαλερί τέχνης στοιχειώνεται από το μυθιστόρημα του πρώην συζύγου της, ένα βίαιο θρίλερ που ερμηνεύει σαν συγκεκαλυμμένη απειλή και μια συμβολική ιστορία εκδίκησης. Η νέα ταινία του Τομ Φορντ (A Single Man – 2009) – με πρωταγωνιστές τους Έιμι Άνταμς, Ίσλα Φίσερ, Τζέικ Γκίλενχαλ, Άρμι Χάμερ, Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, Μάικλ Σάνον, Λόρα Λίνεϊ – προβλήθηκε τον Σεπτέμβριο στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 73ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου και απέσπασε τον Αργυρό Λέοντα – Μεγάλο Βραβείο Επιτροπής. Χρυσές Σφαίρες 2017: 3 Υποψηφιότητες (Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Β’ Αντρικού Ρόλου).

Εξαιρετική για ακόμα μία φορά η Έιμι Άνταμς – ίσως η πιο αδικημένη Αμερικανίδα ηθοποιός της εποχής μας, με πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ, αλλά κανένα χρυσό αγαλματίδιο στην κατοχή της – παραδίδει και πάλι μία σπουδαία ερμηνεία, μετά το φιλμ επιστημονικής φαντασίας «Η Άφιξη» (Arrival – 2016) του Ντένις Βιλνέβ. Δίπλα της στέκονται επάξια, ο Τζέικ Γκίλενχαλ και ο Μάικλ Σάνον, ενώ η θετική έκπληξη έρχεται από τον Άαρον Τέιλορ-Τζόνσον, σ’ έναν καταλυτικό ρόλο. Η σκηνοθεσία του Τομ Φορντ είναι προσεγμένη, ακροβατώντας ιδανικά ανάμεσα στις δύο παράλληλες ιστορίες που πραγματεύεται το φιλμ του, ενώ τις εντυπώσεις κερδίζει το μαγευτικό μουσικό σκορ του Άμπελ Κορζενιόφσκι.

Διαβάστε επίσης:

«Νυχτερινός Ανταποκριτής» (Nightcrawler – 2014) του Νταν Γκίλροϊ

image

Ο Λου Μπλουμ (Τζέικ Τζίλενχαλ) ψάχνει απελπισμένος για δουλειά, ώσπου ανακαλύπτει τον “υπόγειο” και εφήμερο κόσμο του αστυνομικού ρεπορτάζ στο Λος Άντζελες. Θα συνεργαστεί με ένα τηλεοπτικό συνεργείο με χαμηλή ακροαματικότητα, το οποίο καταγράφει ατυχήματα, πυρκαγιές και δολοφονίες. Εκεί θα γνωρίσει τη Νίνα (Ρενέ Ρούσο), μία βετεράνο ρεπόρτερ και πλέον διευθύντρια ειδήσεων, η οποία θα τον βοηθήσει αρχικά να γνωρίσει την επιτυχία. Αναζητώντας μανιωδώς “καυτές” ειδήσεις που θα απογειώσουν τα νούμερα τηλεθέασης, ο Μπλουμ μετατρέπεται σ’ έναν αμφιβόλου ηθικής δημοσιογράφο που θα κάνει τα πάντα, προσπαθώντας να βγει νικητής στη μάχη της είδησης και της αποκλειστικότητας.

Ο σεναριογράφος Νταν Γκίλροϊ, περνά για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα και μας παρουσιάζει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, που ακούει στο όνομα: «Νυχτερινός Ανταποκριτής» (Nightcrawler). Πρόκειται για ένα δυνατό θρίλερ με φόντο το νυχτερινό Λος Άντζελες και την αμφιλεγόμενη μάχη της δημοσιογραφίας στο βωμό της είδησης. Θυμίζοντας λίγο από το θρυλικό «Network» (1976) του σπουδαίου Σίντνεϊ Λουμέτ, ο Γκίλροϊ παρουσιάζει με τον δικό του τρόπο μία ενδιαφέρουσα οπτική της μάχης των μέσων μαζικής ενημέρωσης στην αναζήτηση του ρεπορτάζ, με οποιοδήποτε κόστος. Το σενάριο ήταν υποψήφιο για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου, ενώ στον πρωταγωνιστικό ρόλο συναντάμε τον Τζέικ Τζίλενχαλ, ο οποίος μετά από καιρό μας χαρίζει μία ιδιαίτερα αξιόλογη ερμηνεία, που του απέφερε και μία υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα Α’ Ανδρικού Ρόλου σε Δράμα.

Διαβάστε επίσης:

«Ο Άνθρωπος Αντίγραφο» (Enemy – 2013) του Ντένις Βιλνέβ

image

Ο Άνταμ είναι λέκτορας σε ένα πανεπιστήμιο, και πολύ κοντά στο τέλος της σχέσης του με τη Μαίρυ. Ένα βράδυ ο Άνταμ βλέπει έναν ηθοποιό σε μια ταινία που είναι ακριβώς ίδιος με εκείνον. Η επιθυμία να γνωρίσει τον κλώνο του τον κυριεύει, και πολύ σύντομα θα τον εντοπίσει και θα γνωρίσει εκείνον και την εγκυμονούσα σύζυγο του Έλεν. Ο «Άνθρωπος Αντίγραφο» είναι ένα στοιχειωτικό και προκλητικό θρίλερ σχετικά με την ταυτότητα και την επιβίωση του ενός.

Ένα μυστηριώδες θρίλερ με φόντο το υποσυνείδητο ενός άντρα σε συναισθηματική κρίση. Βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ζοζέ Σαραμάγκο (Εκδόσεις Καστανιώτη). Πρωταγωνιστούν: Τζέικ Τζίλενχαλ, Μέλανι Λοράν, Σάρα Γκέιντον, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Στίβεν Χαρτ, Τζέιν Μοφάτ.

«Ενώ διάβαζα το μυθιστόρημα του Ζοζέ Σαραμάγκο, είχα ένα πολύ έντονο αίσθημα ιλίγγου. Ο ίλιγγος είναι ένας από τους χειρότερους εφιάλτες μου, αλλά για κάποιο περίεργο λόγο με ελκύει. Ο Σαραμάγκο έχει ένα μοναδικό τρόπο να προσεγγίζει το ανθρώπινο είδος και τους εύθραυστους πολιτισμούς. Η βαθιά αίσθηση του χιούμορ του και η παροιμιώδης νοημοσύνη του με αγγίζουν πάντα με ιδιαίτερο τρόπο. Όταν έκλεισα το βιβλίο, ήξερα ότι αυτή θα ήταν η επόμενη ταινία μου.» – Ντένις Βιλνέβ

Διαβάστε επίσης:

«Prisoners» (2013)  του Ντένις Βιλνέβ

image

Είναι μια κρύα, συννεφιασμένη ημέρα των Ευχαριστιών σ’ ένα μικρό προάστιο της Πενσυλβάνια. Σε μία πόλη, όπου τα παιδιά κάνουν ποδήλατο ξέγνοιαστα και παίζουν στους δρόμους κάθε μέρα. Η οικογένεια Ντόβερ έχει καλέσει μερικούς φίλους και γείτονες για να φάνε όλοι μαζί. Όλα κυλούν όμορφα και ήρεμα μέχρι τη στιγμή που τα δύο κορίτσια των οικογενειών – μόλις έξι και επτά ετών αντίστοιχα – θα εξαφανιστούν μυστηριωδώς. Ο εφιάλτης των δύο οικογενειών, που τις αναζητούν, μόλις έχει ξεκινήσει…

Έχοντας στη διάθεση της ένα εξαιρετικό καστ ηθοποιών – Χιου Τζάκμαν, Τζέικ Τζίλενχαλ, Βαϊόλα Ντέιβις, Πολ Ντέινο και Μελίσα Λίο – η ταινία «Prisoners», μας παρουσιάζει την τραγική ιστορία μιας οικογένειας, όταν η κόρη τους μαζί με μία φίλη της, ξαφνικά θα εξαφανιστούν. Ένα σκοτεινό δραματικό θρίλερ με συνεχείς ανατροπές, μυστήριο και εξαιρετικές ερμηνείες σε μία ιστορία με επίκεντρο τον χειρότερο εφιάλτη που θα μπορούσε να ζήσει ένας γονιός.

«Η ταινία πραγματεύεται ένα από τα πιο δύσκολα θέματα της ζωής – την εξαφάνιση των παιδιών. Η απλή σκέψη αμέσως μας κάνει να αισθανθούμε άβολα, μας κυριεύει ο φόβος. Δεν ξέρεις μέχρι ποιο σημείο θα έφτανες για να βρεις το παιδί σου πριν να είναι αργά ή δεν ξέρεις τι θα έκανες στο άτομο που είναι υπεύθυνο γι’ αυτό. Ο φόβος πάντα καθοδηγεί τις σκέψεις αλλά και τις αντιδράσεις μας. Προσωπικά ως δημιουργός αυτής της ταινίας, αυτή η πρόσκληση ήταν τρομερά συναρπαστική και ενδιαφέρουσα γιατί εν μέρει κατάφερα να αντιμετωπίσω τους δικούς μου φόβους.» – Ντένις Βιλνέβ

Διαβάστε επίσης:

«Donnie Darko» (2001) του Ρίτσαρντ Κέλι

image

O Donnie Darko (Τζέικ Γκίλενχαλ) είναι ένα ξεχωριστό παιδί. Από μικρός αντιμετωπίζει ψυχολογικά προβλήματα και επισκέπτεται ψυχίατρο σχεδόν από τότε που γεννήθηκε. Ξυπνά την νύχτα και υπνοβατώντας βρίσκεται σε διάφορα μέρη μακριά από το σπίτι του, χωρίς να θυμάται πως έφτασε εκεί. Είναι όμως και ένα παιδί που αμφισβητεί τους γύρω του, που δεν πιστεύει τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας των δασκάλων του και που έχει μια όρεξη για ζωή και περιπέτεια όσο κανένας άλλος στην ηλικία του. Όλα αυτά θα αλλάξουν όταν ένα μέρος από αεροπλάνο θα προσγειωθεί ξαφνικά στο δωμάτιό του ενώ εκείνος δεν είναι εκεί. Μια σειρά από γεγονότα θα ακολουθήσουν με περίεργες παραισθήσεις του Donnie, την γνωριμία με μια κοπέλα (Τζένα Μαλόουν), αλλά και μία περίεργη ηλικιωμένη γυναίκα που ασχολείται με το ταξίδι στον χρόνο. Ο Donnie θα προσπαθήσει να λύσει το μυστήριο που ξετυλίγεται γύρο του και θα ζήσει τις δραματικές συνέπειες.

Το 2001 ο Ρίτσαρντ Κέλι ταράζει τα λιμνάζοντα νερά του ανεξάρτητου κινηματογράφου με το σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Και μπορεί δυστυχώς η συνέχεια να μην υπήρξε ανάλογη, όμως το «Donnie Darko» παραμένει ένα διαχρονικό και ιδιοφυές πρωτόλειο, ενός αξιόλογου καλλιτέχνη. Το φιλμ περιγράφεται από τον σκηνοθέτη ως ένα κινηματογραφικό ανάλογο του «Φύλακα στη Σίκαλη» του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ και συνδυάζει ένα εκλεκτικό καστ προ-χολιγουντιανών ονομάτων όπως ο Τζέικ Τζίλενχαλ, η αδερφή του Μάγκι και η Τζίνα Μαλόουν («Αγώνες Πείνας», «Neon Demon»), μαζί με τους οικείους Πάτρικ Σουέιζι και Ντρου Μπάριμορ. Με συνοδεία ενός υποβλητικού soundtrack και μία πρωτότυπη ιδέα, το «Donnie Darko» αποτέλεσε ένα φιλμικό απόσταγμα του άγχους, των εμμονών και της τρυφερότητας των εφηβικών χρόνων. Ένας νέος «επαναστάτης χωρίς αιτία» του 21ου αιώνα, ο οποίο; τόλμησε να ακολουθήσει τον «Λαγό» μέσα στην τρύπα της ενηλικίωσης και να βρεθεί, όχι σε μία «Χώρα των Θαυμάτων», αλλά σε εκείνη της αμφιβολίας.

Διαβάστε επίσης: