Το 54ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που θα διεξαχθεί φέτος το χρονικό διάστημα από την Παρασκευή 01 έως και την Κυριακή 10 Νοεμβρίου, ανοίγει σταδιακά τα χαρτιά του και αρχίζει σταδιακά να μας παρουσιάζει τις ταινίες που θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
Ήδη στην πρώτη μας ματιά στις ταινίες του 54ου Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, είχαμε μία ενδελεχή παρουσίαση των δημιουργιών που θα παρουσιαστούν στο Φεστιβάλ, στο πλαίσιο του πλούσιο αφιερώματος στο Σύγχρονο Αργεντίνικο Κινηματογράφο. Ένα αφιέρωμα που αποκαλύπτει την πολύμορφη εικονογραφία μιας χώρας που χαράζει την πορεία της στη δίνη των πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων.
 
Συνεχίζοντας το ταξίδι μας στα τμήματα του Φεστιβάλ, σήμερα θα ταξιδέψουμε στη Γαλλία με οδηγό τα Αφιερώματα του 54ου Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στους σκηνοθέτες, Αλέν Γκιροντί και Κλερ Σιμόν. Αξίζει μάλιστα να σημειώσουμε ότι και οι δυο δημιουργοί θα δώσουν το παρών στη φετινή διοργάνωση.

image
 
Ο Αλέν Γκιροντί (Alain Guiraudie), από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους του νεότερου γαλλικού κινηματογράφου, με φανατικό κοινό και διακρίσεις, κινείται ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό, με σουρεαλιστική διάθεση και γήινη ματιά.
 
Ενώ η πολυπράγμων δημιουργός Κλερ Σιμόν (Claire Simon), μέσα από ανθρωποκεντρικές ιστορίες που εκπλήσσουν, ισορροπεί περίτεχνα ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία, αγγίζοντας τις πιο ευαίσθητες χορδές της κοινωνίας μας.
 
Αφιέρωμα στον Αλέν Γκιροντί (Alain Guiraudie)

image
 
Τιμημένος με το βραβείο σκηνοθεσίας στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών για την ταινία “Ο Άγνωστος της Λίμνης (Stranger by the Lake), ο Αλέν Γκιροντί συστήνεται στο κοινό του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκη.
 
Γεννημένος το 1964, ο Γκιροντί συνδυάζει τις ιδιότητες του σκηνοθέτη, του σεναριογράφου και του ηθοποιού. Η φιλμογραφία του φανερώνει ένα δημιουργό τολμηρό, που αψηφά τα στερεότυπα. Πρωταρχική πηγή έμπνευσης για εκείνον αποτελούν τα προσωπικά βιώματά του, τα οποία ανάγει επιδέξια σε μια συλλογική κινηματογραφική εμπειρία, ενώ οι επιρροές των Μπουνιουέλ, Φασμπίντερ και Αλμοδόβαρ, είναι εμφανείς στο ιδιοσυγκρασιακό σινεμά του. 
 
Ο Γκιροντί είναι απρόβλεπτος, αναμειγνύει το καθημερινό με το παράδοξο, είτε όταν χτίζει αλλόκοτες χιουμοριστικές ιστορίες, είτε όταν καταδύεται στον σκοτεινό ανθρώπινο κόσμο. Η σεξουαλικότητα, η ομοφυλοφιλία, οι ανθρώπινες σχέσεις, εικόνες της Γαλλικής επαρχίας, αλλά και η εργατική τάξη, παρελαύνουν στο φακό του, αποκτώντας φιλοσοφικές ή και πολιτικές αποχρώσεις.
 
Πρεμιέρα στο 54ο ΦΚΘ θα κάνει η πρόσφατη βραβευμένη ταινία του δημιουργού “Ο Άγνωστος της Λίμνης (2013). Μια ακραία ερωτική ιστορία δύο ανδρών η οποία εξελίσσεται κλιμακωτά σε δυνατό θρίλερ, με φόντο τον μικρόκοσμο μιας λίμνης. Η ταινία ξεπερνά τα στεγανά του queer cinema για να διερευνήσει τα όρια του σαρκικού πόθου ανεξαρτήτως φύλου, με ιδιαίτερα αποκαλυπτικές ερωτικές σκηνές που συζητήθηκαν.

image
 
Το κωμικό στοιχείο και οι έντονες αντιθέσεις είναι κυρίαρχα στοιχεία ήδη από τις πρώτες, μεσαίου μήκους δουλειές του κινηματογραφιστή: Το σουρεαλιστικό “Λιακάδα για τους Απατεώνες” (Sunshine for the Scoundrels – 2001), αλλά και το ουμανιστικό “Αυτό το Παλιό Όνειρο που Σαλεύει” (That Old Dream that Moves – 2001), ένα κοινωνικό σχόλιο που ο Γκοντάρ ξεχώρισε το 2001 ως την καλύτερη ταινία του Φεστιβάλ Καννών.  
 
Ενδεικτική της αντισυμβατικής ματιάς του Γκιροντί είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του “Καμία Ανάπαυση για τους Γενναίους” (No Rest for the Brave – 2003), με φόντο τη Γαλλική επαρχία. Ονειρική και διασκεδαστική, σαν ένα κράμα κινηματογραφικών ειδών, η ταινία αφηγείται μέσα από διαδοχικές ανατροπές την περιπλάνηση ενός νεαρού ο οποίος φοβάται ότι θα πεθάνει εάν κοιμηθεί ακόμη μία φορά.

image
 
Η φύση γίνεται το ιδανικό σκηνικό και στις ταινίες “Ήρθε ο Καιρός” (Time Has Come – 2005) και “Ο Βασιλιάς της Φυγής (The King of Escape – 2009). Η πρώτη εκτυλίσσεται σε μια φανταστική μεσαιωνική χώρα, όπου ένας μισθοφόρος καταδιώκει τους απαγωγείς της κόρης ενός πλούσιου κτηματία, όπου ο ερωτισμός και τα απρόοπτα δε λείπουν.
 
Ενώ το “The King of Escape”, εστιάζει με χιούμορ και ζεστασιά σε μια φαινομενικά απίθανη ιστορία. Ένας ομοφυλόφιλος άνδρας σε υπαρξιακή κρίση ερωτεύεται μια έφηβη κοπέλα και μαζί διαφεύγουν στο δάσος…

image
 
Αυτή είναι ίσως και η ουσία στο σινεμά του Αλέν Γκιροντί. Προτείνει στον θεατή τη διαφυγή, την απόδραση από τα καθιερωμένα, προσκαλώντας τον σε ένα κινηματογραφικό ταξίδι εντελώς απρόβλεπτο και, γι’ αυτό ακριβώς, αξέχαστο…
 
Αφιέρωμα στην Κλερ Σιμόν (Claire Simon)

image
 
Μοιρασμένη ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και στη μυθοπλασία είναι η πορεία της Κλερ Σιμόν. Από τις πιο αξιόλογες κινηματογραφικές φωνές, η δημιουργός υπηρετεί το σινεμά μέσα από πολλαπλούς ρόλους (σεναριογράφος, ηθοποιός, διευθύντρια φωτογραφίας, μοντέζ και σκηνοθέτιδα). 
 
Ιδιαίτερα δημοφιλής στην πατρίδα της, η Σιμόν έχει να επιδείξει μια χαρισματική οπτική: λιτή, εξαιρετικά άμεση (λόγω των ντοκιμαντερίστικων καταβολών της) και αβίαστα ανθρωποκεντρική. Σύμφωνα με την ίδια, το σινεμά είναι ένας τρόπος παρατήρησης και αντίδρασης στην πραγματικότητα.
 
Ίσως γι’ αυτό και στις ταινίες της παρατηρούμε να εμπεριέχεται η μαγιά του ντοκιμαντέρ, αποκαλύπτοντας δεξιοτεχνικά την αλήθεια πίσω από τη μυθοπλασία. Στο 54ο ΦΚΘ θα προβληθούν τέσσερις αντιπροσωπευτικές στιγμές της φιλμογραφίας της.
 
Η Κλερ Σιμόν φωτίζει την πολυπλοκότητα των ανθρωπίνων σχέσεων και δίνει φωνή σε όσους δυσκολεύονται να ακουστούν, με έμφαση στους εφήβους, τους μετανάστες και τις γυναίκες. Η σκηνοθέτιδα τους θέτει στο προσκήνιο και αφουγκράζεται τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.
 
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η τελευταία ταινία της “Gare du Nord” (2013), στην οποία με επίκεντρο μια ερωτική συνάντηση, παράλληλες ιστορίες αλληλοδιαπλέκονται, καθρεφτίζοντας το πρόσωπο της σύγχρονης πολυπολιτισμικής Γαλλίας. Χάρη σε ένα ρεαλιστικό αλλά και ποιητικό μείγμα ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, η σκηνοθέτιδα αποτίνει φόρο τιμής στον ομώνυμο σταθμό του Παρισιού, ένα μωσαϊκό ανθρώπων και πολιτισμών.

image
 
Η πραγματικότητα είναι η κινητήριος δύναμη της Σιμόν και μας είχε συστηθεί έτσι ήδη από το ντεμπούτο μυθοπλασίας της το 1997 με την ταινία “Διαφορετικά, Ναι (A Foreign Body). Βασισμένο σε αληθινό περιστατικό, το φιλμ αφηγείται την ιστορία μιας γυναίκας που εγκλωβίζεται  μέσα σε ένα τρομερό ψέμα (μια εγκυμοσύνη) και προκειμένου να το υποστηρίξει, φτάνει στα άκρα.
 
Στην ταινία “Θα Καείς” (On Fire – 2006), η δημιουργός συνθέτει χωρίς ωραιοποιήσεις το γλυκόπικρο πορτρέτο της εφηβικής ψυχής. Την ανεμελιά της νιότης, τη σεξουαλική σύγχυση, τους προβληματισμούς και τους πειραματισμούς. Ηρωίδα μας είναι μία κοπέλα που ερωτεύεται τον λάθος άνθρωπο και επιχειρεί να ξεφύγει από την πλήξη της με κάθε κόστος, φλερτάροντας με την εμμονή αλλά και τον κίνδυνο.
 
Στη γυναικεία ψυχοσύνθεση εστιάζει και η ταινία “Τα Γραφεία του Θεού” (God’s Offices – 2008), με πρωταγωνίστριες πέντε συμβούλους οικογενειακών σχέσεων που παρέχουν στήριξη σε γυναίκες διαφόρων εθνικοτήτων και ηλικιών. Τρυφερή και σκληρή μαζί, η ταινία βασίστηκε σε ενδελεχή έρευνα και συνεντεύξεις της σκηνοθέτιδας με εργαζόμενους και επισκέπτες σε κέντρα οικογενειακής βοήθειας. Στο φιλμ πρωταγωνιστεί η αφρόκρεμα της γαλλικής σκηνής: Ναταλί Μπάι, Νικόλ Γκαρσιά, Ιζαμπέλ Καρέ και Μπεατρίς Νταλ.   

image
 
Η αυθεντικότητα στο σινεμά της Κλερ Σιμόν έγκειται στο ότι η πραγματικότητα «γεννά» και τροφοδοτεί τη μυθοπλασία. Η αλήθεια είναι το κύριο όχημα της δημιουργού για να αφηγηθεί τις βαθιά ανθρώπινες ιστορίες της. Στη συνέχεια, δίνει τη σκυτάλη στο θεατή, έτσι ώστε να ανακαλύψει τη δική του αλήθεια.


 
Τα αφιερώματα σε δημιουργούς χρηματοδοτούνται, μεταξύ άλλων δράσεων του 54ου ΦΚΘ, από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2007-2013.
image
Το 54ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί το χρονικό διάστημα από την Παρασκευή 01 έως και την Κυριακή 10 Νοεμβρίου.