Αυτή είναι η πιο προσωπική και εξομολογητική δημιουργία σε ολόκληρη την καριέρα του Στίβεν Σπίλμπεργκ, μέσα από την οποία ο βραβευμένος σκηνοθέτης, αποτίει φόρο τιμής στη μαγεία και τη λυτρωτική δύναμη της Έβδομης Τέχνης. Το «The Fabelmans» αποτέλεσε την ταινία έναρξης του 63ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, τιμήθηκε με το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ του Τορόντο και κυκλοφορεί στις εγχώριες αίθουσες, από την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου.

Ads

«Οι περισσότερες ταινίες μου αποτελούν μια αντανάκλαση όσων συνέβησαν στα πρώτα χρόνια της ζωής  μου», αναφέρει ο Σπίλμπεργκ. «Με ό, τι κι αν καταπιάνεται ένας σκηνοθέτης, ακόμα κι αν είναι το σενάριο κάποιου άλλου, η ζωή του καταλήγει να ξεχύνεται επί της οθόνης, είτε του αρέσει, είτε όχι. Απλώς συμβαίνει». Το «The Fabelmans» είναι μια ταινία, λέει, που την σκεφτόταν πολύ καιρό. Ποτέ δεν επιδίωξε να την υλοποιήσει όμως, μέχρι τη στιγμή που ανέπτυξε έναν ισχυρό δεσμό με τον Τόνι Κούσνερ, θεατρικό συγγραφέα και σεναριογράφο του οποίου οι μοναδικές δουλειές έχουν κερδίσει υποψηφιότητες για όλα τα μεγάλα βραβεία. «Δεν θα μπορούσα να είχα γράψει την ταινία με κάποιον άνθρωπο που δεν εκτιμώ και λατρεύω πραγματικά, κάποιον που δεν με γνωρίζει τόσο καλά και εκείνος έτυχε να είναι ο Τόνι Κούσνερ», παραδέχεται ο Σπίλμπεργκ. «Το μόνο που μέτραγε ήταν να μπορώ να εκφραστώ ελεύθερα σε κάποιον, να αποκαλύψω τα πάντα δίχως  να νιώθω αμήχανος και ντροπιασμένος», προσθέτει.

image

Στο «The Fabelmans» πρωταγωνιστεί ο Γκάμπριελ ΛαΜπελ (Ο κυνηγός, στη σειρά American Gigolo) στον ρόλο του 16χρονου φιλόδοξου σκηνοθέτη Σάμι Φέιμπελμαν, η τέσσερις φορές υποψήφια για Όσκαρ, Μισέλ Γουίλιαμς (Mια πόλη δίπλα στη θάλασσα, Μια εβδομάδα με τη Μέριλιν) στον ρόλο της καλλιτέχνιδας μητέρας του, Μίτσι, ο Πολ Ντέινο (The Batman, Θα χυθεί αίμα) στον ρόλο του επιτυχημένου, επιστήμονα πατέρα, Μπερτ, ο Σεθ Ρόγκεν (Στιβ Τζομπς, An American Pickle) στον ρόλο του Μπένι Λόουερι, του καλύτερου φίλου του Μπερτ και αποκαλούμενο θείο των μικρών Φέιμπελμαν και ο υποψήφιος για Όσκαρ, Τζαντ Χερς (Άκοπο διαμάντι, Συνηθισμένοι άνθρωποι) στον ρόλο του θείου της Μίτσι, Μπόρις.

Ads

Ο σπουδαίος Αμερικανός δημιουργός έχει διπλό ρόλο ως σκηνοθέτης και σεναριογράφος, καθώς συνέγραψε το σενάριο μαζί με τον υποψήφιο για Όσκαρ Σεναρίου και κάτοχο Πούλιτζερ, θεατρικό συγγραφέα Τόνι Κούσνερ. Την παραγωγή της ταινίας έχει αναλάβει η υποψήφια για Όσκαρ Κρίστι ΜακΚόσκο Κρίγκερ, μαζί με τους Σπίλμπεργκ και Κούσνερ.

image

Τη μουσική έχει γράψει ο πέντε φορές κάτοχος Όσκαρ, Τζον Γουίλιαμς (Η λίστα του Σίντλερ, Τα σαγόνια του καρχαρία), τα κοστούμια έχει σχεδιάσει ο δύο φορές κάτοχος Όσκαρ, Μαρκ Μπρίτζες (The Artist, Αόρατη κλωστή) και ο σχεδιασμός παραγωγής έχει γίνει από τον δύο φορές κάτοχο Όσκαρ, Ρικ Κάρτερ (Λίνκολν, Avatar). Το μοντάζ του «The Fabelmans» έχει αναλάβει ο τρεις φορές κάτοχος Όσκαρ, Μάικλ Καν (Σώζοντας τον στρατιώτη Ράιαν, Η λίστα του Σίντλερ) και η Σάρα Μπρόσαρ (West Side Story, The Post: Απαγορευμένα Μυστικά).

Αδιαμφισβήτητα, η ταινία «The Fabelmans» αποτελεί το πορτραίτο του Σπίλμπεργκ, του καλλιτέχνη, του νεαρού αγοριού, σε μια προσπάθεια να τιμήσει τους γονείς του, με ευγνωμοσύνη για τις αρετές τους και συγχώρεση για τις παραλείψεις τους, πάντα με την ίδια ουμανιστική χάρη που διαπερνά όλες του τις ταινίες. Ωστόσο, η ταινία αποτυπώνει παράλληλα και μια συγκεκριμένη στιγμή της κινηματογραφικής ιστορίας. Η πορεία του Σάμι, ο οποίος περνάει μια κρίση ταυτότητας όταν παρακολουθεί στο σπίτι του μια ταινία που τον βοηθάει να επαναπροσδιορίσει την αντίληψή του για τους γονείς του, παραλληλίζεται με το Χόλυγουντ του μέσου του αιώνα, όταν η βιομηχανία  ξέφευγε από τα μέχρι τότε πρότυπα ταινιών και κατευθυνόταν προς το Νέο Χόλυγουντ των 70’s με ταινίες πρωτοποριακές, πιο ωμές και νατουραλιστικές.

image

Ταυτόχρονα, η σχέση του Σάμι με τις κάμερες λειτουργεί ως παράδειγμα προς αποφυγήν για μια κοινωνία της αυτο-καταγραφής και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ο ζήλος του για περιπέτεια και κάθαρση τον οδηγεί σε μια πιο περίπλοκη κατανόηση του τρόπου με τον οποίων οι ταινίες μπορούν να διασκεδάσουν και να διαφωτίσουν, να προβάλλουν και να χειραγωγήσουν, να εξιδανικεύσουν και να δαιμονοποιήσουν.

Κι όλα αυτά, την στιγμή που μετατρέπεται σε ένα καθολικό παραμύθι για την ανταμοιβή και το κόστος του κυνηγιού του Αμερικάνικου Ονείρου, αλλά κυρίως για τους ίδιους τους ανθρώπους. «Ήθελα η ιστορία να είναι ένας συλλογικός καθρέφτης, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να δουν σε αυτήν τις οικογένειές τους. Γιατί η ταινία είναι για την οικογένεια, για τους γονείς, τα αδέρφια, τον εκφοβισμό, για τα ωραία και τα άσχημα που συμβαίνουν όταν μεγαλώνεις σε μια οικογένεια που παραμένει ενωμένη έως ότου δεν είναι. Είναι μια ιστορία για την πράξη της συγχώρεσης και τη σημασία της».

image

Η ταινία «The Fabelmans» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της, τον Σεπτέμβριο στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Τορόντο, όπου και τιμήθηκε με το Βραβείο Κοινού. Η πανελλήνια πρεμιέρα του φιλμ πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου, όντας η ταινία έναρξης του 63ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, ενώ κυκλοφορεί στις εγχώριες αίθουσες από την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, σε διανομή της εταιρείας Odeon.

Κανένας σκηνοθέτης δεν είχε σημαντικότερη και πιο μακρά επίδραση στον αμερικανικό κινηματογράφο από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, ο οποίος έχει δημιουργήσει μερικές από τις πιο ανεξίτηλες κινηματογραφικές αναμνήσεις για πολλές γενιές και εκατομμύρια θεατές παγκοσμίως. Επαναπροσδιόρισε το Σινεμά και εγκαινίασε μια νέα εποχή κινηματογράφησης με ταινίες όπως το «E.T.» και τα «Σαγόνια του Καρχαρία» που ήταν μόλις η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του και θεωρείται σήμερα ως το πρώτο blockbuster στην Ιστορία του Κινηματογράφου.

image

«Αυτός είναι ο δυσκολότερος αποχαιρετισμός μου σε ταινία», παραδέχεται ο Σπίλμπεργκ. «Ήταν σκληρό, αλλά δεν μπορώ να φανταστώ την καριέρα μου δίχως να έχω πει αυτή την ιστορία. Ήταν σαν μια μηχανή του χρόνου για εμένα. Αλλά όπως είπε ο Τόμας Γουλφ, «Δεν μπορείς να πας σπίτι». Και στο τέλος των γυρισμάτων συνειδητοποίησα πως δεν θα μπορούσα να ξαναπάω σπίτι. Αλλά τουλάχιστον έχω να μοιραστώ αυτό».

Γεννημένος στις 18 Δεκεμβρίου του 1946, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ είναι ένας από τους πιο επιτυχημένους και επιδραστικούς σκηνοθέτες όλων των εποχών. Ο Αμερικανός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός ταινιών καταφέρνει να κερδίζει τις εντυπώσεις μέσα από διαφορετικά, αλλά εξίσου προσεγμένα φιλμ.

Έχοντας στο βιογραφικό του εισπρακτικές επιτυχίες όπως τα «E.T. Ο Εξωγήινος», «Ιντιάνα Τζόουνς» και «Τζουράσικ Πάρκ», ο βραβευμένος Αμερικανός σκηνοθέτης έχει αποσπάσει κάποια από τα σημαντικότερα τιμητικά κινηματογραφικά βραβεία διεθνώς, όπως το διπλό Όσκαρ, Σκηνοθεσίας και Καλύτερης Ταινίας, για την ταινία «Η Λίστα του Σίντλερ», η οποία συνολικά απέσπασε επτά Όσκαρ, επτά BAFTA και τρεις Χρυσές Σφαίρες αλλά και το Όσκαρ Σκηνοθεσίας για την ταινία «Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν».

«Στο μέλλον δεν θα υπάρξει καμία ψηφιακή παρεμβολή μου σε οποιαδήποτε από τις ταινίες που έχω σκηνοθετήσει. Ακόμη και αν το «1941» κυκλοφορήσει σε Blu-Ray θα αφήσω τα σχοινιά που φαίνονται να κρατούν το αεροπλάνο στη διαδρομή του στην Hollywood Blvd. Σε αυτό το σημείο της ζωής μου θέλω οι ταινίες να υπάρχουν με όλα τα ελαττώματα τους. Είναι ο πιο ωραίος τρόπος να διατηρήσεις ζωντανή την ιστορία του κινηματογράφου.» – Στίβεν Σπίλμπεργκ

Διαβάστε Επίσης:

image

The Fabelmans
Σκηνοθεσία: Στίβεν Σπίλμπεργκ
Σενάριο: Στίβεν Σπίλμπεργκ, Τόνυ Κούσνερ
Πρωταγωνιστούν: Μισέλ Γουίλιαμς, Πολ Ντάνο, Σεθ Ρόγκεν, Γκάμπριελ ΛαΜπέλ, Τζίνι Μπερλίν, Τζούλια Μπάτερς, Ρόμπιν Μπάρτλετ, Κίλι Καρστέν, Τζουντ Χιρς
Φωτογραφία: Γιάνους Καμίνσκι
Μουσική: Τζον Γουίλιαμς
Κοστούμια: Μαρκ Μπρίτζες
Μοντάζ: Μάικλ Καν, Σάρα Μπρόσαρ
Έτος Παραγωγής: 2022
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 151 λεπτά
Κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου