Δέκα χρόνια μετά το υποψήφιο για Βραβείο BAFTA φιλμ, «Black Book», ο Πολ Βερχόφεν επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία: «Εκείνη». Ο Ολλανδός σκηνοθέτης στην πρώτη του γαλλική ταινία, πραγματοποιεί την καλλιτεχνική υπέρβαση και μας παρουσιάζει την καλύτερη δημιουργία της μέχρι τώρα πλούσιας, αλλά αισθητικά αμφιλεγόμενης, φιλμογραφίας του. Πρωταγωνιστεί η καταπληκτική Ιζαμπέλ Ιπέρ, σ’ ένα ρεσιτάλ ερμηνείας. Προβάλλεται στην κρατική τηλεόραση στο πλαίσιο του Αφιερώματος για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.

Ads

«Είναι μια ιστορία, δεν είναι αληθινή ζωή ούτε μια φιλοσοφική άποψη για τις γυναίκες! Αυτή η συγκεκριμένη γυναίκα αντιδρά μ’ αυτό τον τρόπο, χωρίς να σημαίνει ότι όλες οι γυναίκες αντιδρούν έτσι ή ότι θα έπρεπε να αντιδρούν έτσι. Αλλά η Μισέλ το κάνει. Δουλειά μου ήταν να κατευθύνω αυτή την ιστορία με τον πιο αξιόπιστο κι αληθοφανή τρόπο που μπορούσα. Χρωστάω πολλά φυσικά στην Ιζαμπέλ Ιπέρ, της οποίας η καταπληκτική ερμηνεία κάνει το χαρακτήρα της απολύτως πειστικό.» – Πολ Βερχόφεν

image

Η Μισέλ (Ιζαμπέλ Ιπέρ) μοιάζει ατρόμητη. Επιτυχημένη επιχειρηματίας, φέρνει την ίδια δυναμική και στην προσωπική της ζωή. Η ζωή της θα αλλάξει δια παντός όταν θα δεχτεί επίθεση μέσα στο ίδιο της το σπίτι. Αναζητά με μανία τον άντρα που εισέβαλε στη ζωή της και το «παιχνίδι» που προκύπτει ανάμεσα τους, μπορεί να βγει εκτός ελέγχου ανά πάσα στιγμή.

Ads

Στην ταινία «Elle», η Ιζαμπέλ Ιπέρ υποδύεται μια διευθύντρια που ελέγχει με σιδερένια πυγμή τόσο την εταιρία της, όσο και την προσωπική της ζωή. Αυτό συμβαίνει μέχρι τη στιγμή, που ένας άγνωστος επιχειρεί να την βιάσει μέσα στο σπίτι της. Αντί όμως να τον καταγγείλει στην αστυνομία, αναλαμβάνει η ίδια να εντοπίσει τον βιαστή της. Όταν τελικά τον βρίσκει, όλα θα πάρουν μια απροσδόκητη τροπή.

image

Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της, στο 69ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, συμμετέχοντας στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα της διοργάνωσης και αποτελεί την κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου του Φιλίπ Ντιζάν, «Oh…».

«Η ιδέα δεν ήταν δική μου, αλλά του παραγωγού Saïd Ben Saïd. Μου έστειλε το μυθιστόρημα το οποίο βρήκα πολύ ενδιαφέρον. Το υλικό για μια ταινία ήταν ήδη εκεί, αλλά έπρεπε να σκεφτώ διεξοδικά την ιστορία που δε θα είχα σκεφτεί ποτέ μόνος μου […] Γι’αυτό κι επιλέχθηκε Αμερικανός σεναριογράφος αρχικά. Σκοπός μας ήταν να μεταφέρουμε τη δράση από το Παρίσι στη Βοστώνη ή το Σικάγο, αλλά είχε προβλήματα αυτό το πλάνο, τόσο καλλιτεχνικά όσο και οικονομικά. Καταλάβαμε νωρίς ότι δύσκολα θα δεχόταν Αμερικανίδα ηθοποιός να πει ναι σ’ αυτόν τον ρόλο, ενώ η Ιζαμπέλ Ιπέρ ήθελε εξαρχής. Κάποια στιγμή ο Saïd μου είπε «Γιατί παλεύουμε να κάνουμε αυτή την ταινία στις ΗΠΑ; Πρόκειται για Γαλλικό μυθιστόρημα, η Ιζαμπέλ Ιπέρ θέλει να το κάνει – είμαστε χαζοί!» Είχε δίκιο. Συνειδητοποιώ πια ότι δε θα μπορούσα ποτέ να κάνω αυτή την ταινία στις Η.Π.Α. και να έχει την ίδια αυθεντικότητα.» – Πολ Βερχόφεν

image

Πρόκειται για την πρώτη γαλλική ταινία του Πολ Βερχόφεν («Ρόμποκοπ», «Οι στρατιώτες του σύμπαντος», «Βασικό Ένστικτο»), η οποία αποτέλεσε και την επίσημη πρόταση της Γαλλίας για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Πρωταγωνιστούν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Λοράν Λαφίτ, Αν Κονσινί, Σαρλ Μπερλίνγκ, Βιρζινί Εφιρά. Το φιλμ αποτέλεσε την Ταινία Λήξης του 22ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

«Όταν η Ιζαμπέλ Ιπέρ είδε την ταινία, αυτό ήταν ένα από τα πράγματα που μου είπε: «το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι η συνεχής ασάφεια». Έχει δίκιο – είναι πάντα ασαφές. Είναι δύσκολο να κατανοήσεις πλήρως αυτή τη γυναίκα. Στο τέλος, δεν είναι ξεκάθαρο τι θα έπρεπε να σκεφτείς. Μου αρέσει να αφήνω ανοιχτές τις εναλλακτικές. Ακριβώς όπως και στη ζωή, ποτέ δεν ξέρεις τι κρύβεται πίσω από ένα χαμόγελο.» – Πολ Βερχόφεν

image

Εντυπωσιακή η δημιουργία του Πολ Βερχόφεν, καταφέρνει να συγκινήσει τον θεατή, ενώ δεν λείπουν και τα κωμικά στοιχεία, με μαύρο χιούμορ, ειδικά στο πρώτο μέρος του έργου, καθώς σταδιακά οδηγούμαστε στο δραματικό φινάλε, μέσα από συχνά πυκνά ευφάνταστες κωμικοτραγικές καταστάσεις. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι διευθυντής φωτογραφίας είναι ο σπουδαίος, Στεφάν Φονταίν (A Prophet – 2009, Rust and Bone – 2012, Jackie – 2016).

image

«Ήθελα μια πιο χαλαρή αίσθηση, όχι ιδιαίτερα κορνιζαρισμένη. Μελέτησα αρκετούς Γάλλους διευθυντές φωτογραφίας και ο Στεφάν του «Ένας Προφήτης» και «Σώμα με Σώμα», απλά ξεχώρισε. Πρότεινα να κάνουμε τα γυρίσματα με δύο κάμερες, όλες οι σκηνές είχαν στηθεί για δύο κάμερες, πολύ συχνά τοποθετημένες κοντά μεταξύ τους για να εξυπηρετήσουν τη συνέχεια, έτσι ώστε το μοντάζ να μην είναι τόσο εμφανές. Χρησιμοποιήσαμε μεγάλης διάρκειας λήψεις με χειροκίνητες κάμερες, σε αντίθεση με προηγούμενες δουλειές μου. Ήθελα μια μη επιτηδευμένη λήψη – σαν κάποιος να παρακολουθούσε.» – Πολ Βερχόφεν

Ο Ολλανδός σκηνοθέτης έχει στη διάθεση του ένα εξαιρετικό σύνολο ηθοποιών και το εκμεταλλεύεται στο έπακρο. Ξεχωρίζει βέβαια η εντυπωσιακή Ιζαμπέλ Ιπέρ, της οποίας η ερμηνεία έρχεται να μας θυμίσει, γιατί δικαίως θεωρείται ως μία από τις καλύτερες ερμηνεύτριες της σύγχρονης κινηματογραφικής ιστορίας.

image

«Έξι ή εφτά περίπου χρόνια πριν, το Turkish delight παιζόταν στο La Cinémathèque Française και η Ιζαμπέλ ήταν εκεί για να παρουσιάσει την ταινία. Είπε ότι το είδε για πρώτη φορά όταν ήταν πολύ μικρή, και ήταν ένας από τους λόγους για τους οποίους έγινε ηθοποιός. Η Ιζαμπέλ είναι ατρόμητη. Τίποτα δεν αποτελεί πρόβλημα για εκείνη. Θα δοκίμαζε τα πάντα, είναι εξαιρετικά γενναία.» – Πολ Βερχόφεν

Ιζαμπέλ Ιπέρ / Isabelle Huppert

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ σπούδασε Σλαβικές κι Ανατολικές Γλώσσες, ενώ έκανε ταυτόχρονα μαθήματα υποκριτικής στο Παρίσι, στην Εθνική Ακαδημία Δραματικών Τεχνών. Κέρδισε αμέσως την προσοχή του κοινού με τις πρώτες εμφανίσεις της στα φιλμ: «Les Valseuses», «Aloise» (1975), «The Judge and the Assassin» (1976). Απέσπασε το Βραβείο της πιο Υποσχόμενης Νέας Ηθοποιού από τη Βρετανική Ακαδημία για τον ρόλο της στο «The Lacemaker» του 1977.

Η σχέση της με τον Κλοντ Σαμπρόλ της επέτρεψε να αναδειχτεί σε όλα τα είδη ταινιών: στην κωμωδία με το «The Swindle», στο δράμα με το «Story of Women», στο φιλμ νουάρ με το  «Merci pour le chocolat», στην κλασική λογοτεχνία με το «Madame Bovary», ακόμη και στο είδος της πολιτικής ταινίας με το «Comedy of Power».

image

Έχει βραβευτεί πολλάκις για τους ρόλους της στις ταινίες του Σαμπρόλ: στις Κάννες για το «Violette Nozière», στη Βενετία για το «Story of Women», στη Μόσχα για το «Madame Bovary», και ξανά στη Βενετία και τα Βραβεία Σεζάρ για το «La Cérémonie».

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έχει συνεργαστεί με καταξιωμένους Γάλλους σκηνοθέτες όπως οι: Ζαν Λυκ Γκοντάρ, Αντρέ Τεσινέ, Μορίς Πιαλά, Πατρίς Σερό, Μπενουά Ζακό, Κλαιρ Ντενί, Ολιβιέ Ασσάγιας, Φρανσουά Οζόν, Αν Φοντέν, όπως και με διεθνείς δημιουργούς, όπως οι: Ότο Πρέμινγκερ, αδερφοί Ταβιάνι, Μάρκο Φερέρι, Ντέιβιντ Ο΄Ράσελ, Αντρέι Βάιντα και Μίκαελ Χάνεκε.

Η Βενετία την τίμησε με τον Ειδικό Χρυσό Λέοντα της Επιτροπής για τη συνεισφορά της στην Έβδομη Τέχνη. Στις Κάννες βραβεύτηκε δύο φορές για τις ερμηνείες της, ενώ ήταν πρόεδρος της κριτικής επιτροπής για την 62η διοργάνωση του Φεστιβάλ. Η Ιπέρ έχει ταυτόχρονα και μια αξιόλογη καριέρα στο θέατρο. Έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τους Μπομπ Γουίλσον, Πίτερ Ζάντεκ και Κλοντ Ρεγκί. Πιο πρόσφατα, εμφανίστηκε στο «Les Fausses Confidences» του Λυκ Μποντί.

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έχει λάβει τους τιμητικούς τίτλους Ιππότης του Εθνικού Τάγματος της Λεγεώνας της Τιμής, Ιππότης  του Εθνικού Τάγματος Αξίας και Διοικητής του Τάγματος Γραμμάτων και Τεχνών, στη Γαλλία.

Διαβάστε επίσης:

image

Εκείνη / Elle
Σκηνοθεσία: Πολ Βερχόφεν
Σενάριο: Ντέιβιντ Μπερκ
Πρωταγωνιστούν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Λοράν Λαφίτ, Αν Κονσινί, Σαρλ Μπερλίνγκ, Βιρζινί Εφιρά, Κριστιάν Μπερκέλ
Φωτογραφία: Στεφάν Φοντέν
Μοντάζ: Γιομπ τερ Μπουργκ
Μουσική: Αν Ντάντλεϊ
Έτος Παραγωγής: 2016
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία
Διάρκεια: 130 λεπτά
Προβάλλεται στην ΕΡΤ2, σήμερα (Σάββατο 28 Μαρτίου) στις 01:00 μετά τα μεσάνυχτα