Στην τρίτη μεγάλου μήκους δημιουργία του, ο Ελβετός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ηθοποιός, Βίνσεντ Πέρεζ, μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη μία απίστευτη αληθινή ιστορία. Το ομώνυμο μυθιστόρημα του Χανς Φαλάντα, μετατρέπεται σε μια συγκλονιστική ταινία για τη δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος, απέναντι στην καταπίεση και τον φασισμό, αλλα και την αξία του κουράγιου και της ελπίδας. Πρωταγωνιστούν τρεις σπουδαίοι και καταξιωμένοι ηθοποιοί: η Έμμα Τόμσον, ο Μπρένταν Γκλίσον και ο Ντάνιελ Μπρουλ. Το όμορφο μουσικό σκορ υπογράφει ο ελληνικής καταγωγής, καταξιωμένος συνθέτης, Αλεξάντρ Ντεσπλά.

Ads

Το «Μόνος στο Βερολίνο», αποτελεί μία αξιόλογη ταινία εποχής, που μας μεταφέρει στο Βερολίνο του 1940. Με προσεγμένη αναπαράσταση της εποχής, κι ένα εξαιρετικό μουσικό σκορ, η νέα δημιουργία του Βίνσεντ Πέρεζ, παρουσιάζει μία αξιομνημόνευτη ιστορία, για ένα ζευγάρι, το οποίο αφού έχασε τον γιο του στον πόλεμο, αποφασίζει να αντισταθεί και να πολεμήσει τον φασισμό και τον ναζισμό, αδιαφορώντας για τις όποιες συνέπειες, παραμένοντας μέχρι τέλος πιστό στα ιδανικά του. Το φιλμ διακατέχεται από τις σπουδαίες ερμηνείες του Μπρένταν Γκλίσον και της Έμμα Τόμσον, οι οποίοι αλληλοσυμπληρώνονται ερμηνευτικά μέσα από την χημεία που αναπτύσσουν σταδιακά και καταφέρνουν χωρίς υπερβολές και μελοδραματισμούς, να συγκινήσουν τον θεατή, ενώ το καστ συμπληρώνει ο ταλαντούχος ηθοποιός Ντάνιελ Μπρουλ.

«Αυτή ήταν η καθημερινή ζωή των Γερμανών κατοίκων στην δεκαετία του ’40. Αυτό που είναι μοναδικό σε αυτήν είναι ότι αποκαλύπτει πώς έμοιαζε η ζωή στο Βερολίνο σ’ ένα απολυταρχικό καθεστώς. Η χώρα δεν τελούσε υπό κατοχή αλλά για όσους δεν συμφωνούσαν με το καθεστώς, ήταν μια μορφή κατοχής. Και για μένα ήταν μια ιστορία την οποία ένιωθα προσωπική. Η οικογένεια της μητέρας μου δραπετεύσει από τη Γερμανία – όταν έχεις γερμανικό αίμα, έχεις τόσα ερωτήματα. Ήθελα να τα απαντήσω αυτά τα ερωτήματα. Το βιβλίο του Φαλάντα με ανάγκασε να ψάξω την οικογενειακή μου ιστορία. Είχα εγκαταλείψει την σκηνοθεσία γιατί πίστευα ότι δεν είχα άλλες ιστορίες να πω αλλά όταν διάβασα το βιβλίο, όλα άλλαξαν.» – Βίνσεντ Πέρεζ

image

Ads

Μόνος στο Βερολίνο / Alone in Berlin
Σκηνοθεσία: Βίνσεντ Περέζ

Σενάριο: Βίνσεντ Περέζ
Ηθοποιοί: Έμμα Τόμσον, Μπρένταν Γκλίσον, Ντάνιελ Μπρουλ
Φωτογραφία: Κριστόφ Μποκάρν
Μοντάζ: Φρανσουά Ζεντιζιέ
Μουσική: Αλεξάντρ Ντεσπλά
Διάρκεια: 103 λεπτά

image

Βερολίνο, 1940. Η πόλη έχει παραλύσει από το φόβο. Ο Όττο (Μπρένταν Γκλίσον) και η Άννα Κουάνγκελ (Έμμα Τόμσον), είναι ένα ζευγάρι το οποίο ζει σ’ ένα φτωχικό διαμέρισμα και προσπαθεί, όπως όλοι οι άλλοι, να αποφύγει τους κινδύνους της ζωής υπό την καταπιεστική ναζιστική κυβέρνηση. Όταν, όμως, ο μοναχογιός τους σκοτώνεται στο μέτωπο, η απώλεια τούς οδηγεί σε μια απίστευτη πράξη αντίστασης. Αρχίζουν να αφήνουν καρτ ποστάλ παντού στην πόλη, στις οποίες γράφουν μηνύματα ενάντια στον Χίτλερ και τους Ναζί. Αν τους πιάσουν, η εκτέλεση είναι σίγουρη.

image

Σύντομα, η καμπάνια τους πέφτει στην προσοχή ενός ερευνητή της Γκεστάπο (Ντάνιελ Μπρουλ) και ένα φονικό παιχνίδι ξεκινά. Όμως, το παιχνίδι αυτό ενδυναμώνει την αποφασιστικότητα του Όττο και της Άννα, αλλά και την μεταξύ τους αγάπη, που φουντώνει καθώς ενώνονται στην χαμηλών τόνων αλλά βαθιά τους επανάσταση.

«Το σημαντικότερο σχετικά με τους ήρωες είναι το πόσο συνηθισμένοι είναι. Είναι απόλυτα συνηθισμένοι. Τους ενθαρρύνει η ιδέα ότι αποσύροντας την δική σου υποστήριξη, την δική σου άδεια, ουσιαστικά απελευθερώνεσαι, ακόμη και αν δεν κάνει καμία απολύτως διαφορά στον κόσμο. Είναι μέρος της αποστολής του ανθρώπου.» – Μπρένταν Γκλίσον

image

Εξήντα χρόνια μετά από την δημοσίευσή του, το μυθιστόρημα του Χανς Φαλάντα, «Alone in Berlin / Every Man Dies Alone», που γράφτηκε ακριβώς μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και ήταν ένα από τα πρώτα αντιναζιστικά βιβλία, έγινε παγκόσμιο μπεστ-σέλερ και κέρδισε τον χαρακτηρισμό του «σπουδαιότερου βιβλίου που γράφτηκε ποτέ για την γερμανική αντίσταση απέναντι στους Ναζί» από τον συγγραφέα και ποιητή Πρίμο Λέβι, επιζήσαντα του Ολοκαυτώματος.

Ο Φαλάντα βάσισε την ιστορία του σε πραγματικά αρχεία της Γκεστάπο που έπεσαν στα χέρια του μετά τον πόλεμο, για να μιλήσει για τη δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος και του ανθρώπινου κουράγιου.

image

«Όλοι μας έχουμε διαβάσει βιβλία που έγραψαν οι βαθιά μορφωμένοι άνθρωποι την περίοδο εκείνη. Το ενδιαφέρον με αυτούς τους ήρωες είναι ότι δεν είναι μέρος της ιντελιγκέντσια. Ήταν σημαντικό για τον Φαλάντα να εκφράσει την αποστροφή του μέσου ανθρώπου για αυτό που συνέβαινε, την άνοδο του αντισημιτισμού, τα κίτρινα αστέρια. Πολλοί αηδίαζαν με όλα αυτά αλλά δεν ήξεραν τι να κάνουν για αυτό. Και αυτοί οι δύο, που δεν είναι μέλη κάποιας οργάνωσης, αποφασίζουν να αρχίσουν μια προπαγανδιστική καμπάνια – προδοσία. Είναι μια ιστορία που μας θυμίζει ότι δεν χρειάζεται να είσαι απόφοιτος πανεπιστημίου για να διαισθανθείς ότι τα πράγματα πάνε λάθος.» – Έμμα Τόμσον

image

Ο Βίνσεντ Περέζ, ηθοποιός που έγινε γνωστός χάρη σε ταινίες όπως τα «Cyrano de Bergerac» και «La Reine Margot», και έπειτα τα «The Crow: City of Angels» και «Queen of the Damned», πριν μετακινηθεί πίσω από την κάμερα, είχε διαβάσει το βιβλίο του Φαλάντα στα γαλλικά το 2007 και για αυτόν, όπως και για τόσους άλλους, το θέμα ήταν μια αποκάλυψη:

«Δεν θέλαμε να πούμε αυτήν την ιστορία μόνο για τη Γερμανία ή τη Γαλλία. Θέλαμε αυτή η ιστορία να ταξιδέψει οπουδήποτε τα άκρα έχουν την ευκαιρία να ξεπεταχτούν και να κυριαρχήσουν. Είναι σημαντικό να δείξουμε ότι όλοι μπορούν να αντισταθούν, να πολεμήσουν, να ορθώσουν το ύψος τους. Είναι μια ιστορία που όλοι πρέπει να ξέρουν.»

image

Το φιλμ διαθέτει ένα πολυσυλλεκτικό και αξιόλογο καστ, καθώς πρωταγωνιστούν τρεις διαφορετικοί, αλλά εξίσου σπουδαίοι ηθοποιοί. Ο καταξιωμένος Ιρλανδός, Μπρένταν Γκλίσον (In Bruges – 2008, Into the Storm – 2009), η Βρετανίδα και δύο φορές βραβευμένη με Όσκαρ (Howards End – 1992, Sense and Sensibility – 1995), Έμμα Τόμσον και ένας από τους καλύτερους Γερμανούς ηθοποιούς της γενιάς του, ο ταλαντούχος Ντάνιελ Μπρουλ (Good Bye Lenin! – 2003, Rush – 2013).

image

«Ο Έσκερικ είναι ένας χαρακτήρας με τον οποίο μπορούν να ταυτιστούν οι περισσότεροι, γιατί περνά κάτι που βίωσαν πολλοί Γερμανοί. Δεν είναι μέλος του ναζιστικού κόμματος, αλλά έχει ενταχθεί στο σύστημα λόγω φόβου και ντροπής. Τελικά παραδίδεται και γίνεται μέρος του. Ο μόνος άνθρωπος που σέβεται είναι το ίδιο του το θύμα, γιατί συμβολίζει την παλιά Γερμανία και δεν είναι βάρβαρος σαν τους άλλους. Ο Έσκερικ βλέπει ότι η χώρα του πεθαίνει, δεν υπάρχει πια.» – Ντάνιελ Μπρουλ

image

Ο Ελβετός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ηθοποιός, Βίνσεντ Πέρεζ, ελπίζει η ταινία να βοηθήσει στην επούλωση των πληγών στη Γερμανία, πληγές που  επιμένουν από τον πόλεμο μέχρι σήμερα:

«Η πρώτη χώρα που καταλήφθηκε από τους Ναζί ήταν η Γερμανία, ας μην το ξεχνάμε. Οι πρώτοι κρατούμενοι στο Νταχάου ήταν μέλη της αντιπολίτευσης. Είναι σημαντικό για μένα να ξέρω ότι η ταινία θα προκαλέσει συζητήσεις για αυτή τη μερίδα του πληθυσμού. Αλλά μπορείς να μιλήσεις γενικότερα, πέρα από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο – μπορείς να μιλήσεις γενικά για την αντίσταση. Μπορείς να μιλήσεις για όλα αυτά που μπορούν να κάνουν απλοί άνθρωποι σε ιδιαίτερες καταστάσεις.»

Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Φεβρουάριο στο επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του 66ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου – Μπερλινάλε και στο βιντέο που ακολουθεί, περιλαμβάνονται ενδιαφέροντα αποσπάσματα από την Συνέντευξη Τύπου:

Το φιλμ «Μόνος στο Βερολίνο» (Alone in Berlin – 2016) του Βίνσεντ Πέρεζ, κυκλοφορεί στις Κινηματογραφικές Αίθουσες από την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου, σε διανομή της εταιρείας Odeon. Το ομώνυμο βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις.

Έτος: 2016 | Xώρα: Ηνωμένο Βασίλειο | Διάρκεια: 103 λεπτά | Σκηνοθεσία: Vincent Perez | Σενάριο: Achim von Borries, Vincent Perez | Πρωταγωνιστούν: Emma Thompson, Daniel Brühl, Brendan Gleeson.