Παραμένοντας πιστό στο ετήσιο φθινοπωρινό ραντεβού του με τους λάτρεις της Έβδομης Τέχνης, το 26ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, σηκώνει αυλαία καθώς θα διεξαχθεί από τις 14 έως και τις 27 Νοεμβρίου. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
Το φθινόπωρο είναι κατεξοχήν η εποχή εκείνη του χρόνου που απολαμβάνουν περισσότερο όσοι αγαπούν πραγματικά το Σινεμά και ειδικά τα Κινηματογραφικά Φεστιβάλ. Η αρχή παραδοσιακά γίνεται τον Σεπτέμβριο με τις Νύχτες Πρεμιέρας, τη σκυτάλη παίρνει το Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, το οποίο μόλις ολοκληρώθηκε και δίνει τη σκυτάλη του στο ιστορικό, Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.
 
Στις δεκατέσσερις ημέρες της διάρκειας του 26ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει περισσότερες από 70 ταινίες από την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια κινηματογραφία.
 
Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, που θα διεξαχθεί από τις 14 έως και τις 20 Νοεμβρίου, το 26ο Πανόραμα, θα φιλοξενηθεί στους κινηματογράφους ΛΑΪΣ – Ταινιοθήκη της Ελλάδος και Capitol 3D Cinema. Ενώ από τις 21 έως και τις 27 Νοεμβρίου προστίθεται στους χώρους της διοργάνωσης και ο κλασσικός κινηματογράφος του Ιντεάλ.


 
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε πρόσφατες ευρωπαϊκές παραγωγές οι οποίες ακόμα δεν έχουν αγοραστεί από Έλληνα διανομέα. Παράλληλα, τα συγκεκριμένα φιλμ θα διαγωνιστούν για το βραβείο του Πανοράματος.
 
Tο βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κινηματογράφου (FIPRESCI) θα απονείμουν τρία μέλη της:  Από τη Ρουμανία, η Giulia Dobre (κριτικός κινηματογράφου στο Romanian National Radio και τα περιοδικά Omagiu και Cultura ), από τη Νορβηγία ο Aleksander Huser (κριτικός κινηματογράφου στο περιοδικό Cinema και τη διαδικτυακή εφημερίδα Side 3 Nettavisen) και από την Ελλάδα, ο Ρόμπι Εκσιέλ (κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα ΕΘΝΟΣ).
 
Επίσης να σημειώσουμε ότι, τα τελευταία χρόνια το Πανόραμα έχει θεσπίσει και το βραβείο κοινού που απονέμει 5μελής επιτροπή αναγνωστών του περιοδικού Αθηνόραμα.
 
Ανάμεσα στις ταινίες του Διαγωνιστικού ξεχωρίζουν τα:
 
“Viva la Liberta” – (καλύτερο σενάριο και πρώτος ανδρικός ρόλος στα Βραβεία της Ένωσης Ιταλών Κριτικών Κινηματογράφου), μια ευρηματική σάτιρα για την ιταλική πολιτική σκηνή και όχι μόνο.

image
 
“Class Enemy” – (υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, και για Luigi De Laurentiis Award στο Φεστιβάλ της Βενετίας), ένα συγκλονιστικό δράμα που εκτυλίσσεται σε ένα γυμνάσιο με φόντο μια αυτοκτονία.
 
“The Priest’s Children” – (υποψήφιο για Crystal Globe στο φεστιβάλ του Karlovy Vary), μία ευφυέστατη κωμωδία για τη θρησκεία και το ταμπού της αντισύλληψης.
 
“In Bloom” – (υποψήφιο για καλύτερη ταινία στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου), ένα κινηματογραφικό δοκίμιο για την αντρική βία και την αναζήτηση της γυναικείας ταυτότητας.
 
Tο τμήμα «H Διεθνής Εικόνα Σε Πρώτη Προβολή», φιλοξενεί παραδοσιακά ταινίες που δεν έχουν παρουσιαστεί στο αθηναϊκό κοινό, από την παγκόσμια κινηματογραφία. Ανάμεσά τους:
 
Η πολυαναμενόμενη ταινία του Alejandro Jodorowsky, “La Danza de la Realidad”, ένα φιλμ το οποίο απέσπασε ενθουσιώδεις κριτικές κατά την προβολή του στο Φεστιβάλ των Καννών τον Μάιο.


 
Το “Post Tenebras Lux” (Βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ των Καννών το 2012) μια ακροβασία μεταξύ ονείρων και πραγματικότητας από τον αμφιλεγόμενο Carlos Reygadas.
 
H αγγλική ταινία “The Invisible Woman”, με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Ρέιφ Φάινς, γύρω από τον κρυφό έρωτα του διάσημου Βρετανού συγγραφέα Καρόλου Ντίκενς για μια πολύ νεότερη του γυναίκα.
 
Το “Wild Duck”, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη Γιάννη Σακαρίδη, ένα φιλμ για τις επιλογές που κάνουμε όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με ηθικά διλήμματα και οικονομικά συμφέροντα, το οποίο είχαμε την ευκαιρία να το απολαύσουμε και στο 54ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.


 
Το φετινό πρόγραμμα του Πανοράματος περιλαμβάνει επίσης τα Αφιερώματα:
 
Alejandro Jodorowsky – Ο σουρεαλισμός της ακρότητας. Αφιέρωμα σε έναν μοναδικό δημιουργό το οποίο και συνιστούμε ανεπιφύλακτα. Με αφορμή την πρώτη προβολή της νέας ταινίας του Χιλιανού δημιουργού, “La Danza de la Realidad”, θα φιλοξενηθούν στο πλαίσιο του αφιερώματος στον σπουδαίο δημιουργό, τα φιλμ:

image
 
“Fando y Lis” (1968), η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του.
 
“El Topo” (1970) ένα γκροτέσκο, βίαιο παραληρηματικό ταξίδι, το οποίο απέκτησε με το πέρασμα του χρόνου μυθικές διαστάσεις.
 
Το προκλητικό, σουρεαλιστικό έπος “The Holy Mountain” (1973).
 
“Santa Sagre” (1989), η πιο “εμπορική” και βατή αλληγορική ταινία του.
 
Και για πρώτη φορά στην Ελλάδα, θα προβληθεί η μικρού μήκους ταινία του Alejandro Jodorowsky, “La Cravate” (1957).
 
American Indie Go!:
Από το “Girl Walk: All Day” (φώτο) που με crowdfunding συγκέντρωσε περισσότερα από 20.000 δολάρια και παρέδωσε ένα νέο είδος μιούζικαλ για τη γενιά των hipsters (κι όχι μόνο) και το “Tiny Furniture” της Lena Dunham, που έβαλε την δημιουργό του στον χάρτη και έκανε κοινό και κριτικούς να παραμιλούν με το τηλεοπτικό “Girls” της HBO, μέχρι το “Marfa Girl” του Larry Clark, την πρώτη ταινία του που ενώ διακρίθηκε σε φεστιβάλ, ο σκηνοθέτης της επέλεξε να μην κάνει συμβατική διανομή.

image
 
Το συγκεκριμένο αφιέρωμα παρουσιάζει ταινίες ενός σύγχρονου, πραγματικά ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου που βασίζεται στη λογική του DIY (Do It Yourself).
 
Έλληνες Συγγραφείς Προτείνουν 8 Ευρωπαϊκές Ταινίες
 
Οι εκλεκτικές συγγένειες της λογοτεχνίας και της ποίησης με την κινηματογραφική τέχνη, επιβεβαιώνονται στο παρόν αφιέρωμα με νέους, αλλά και καταξιωμένους συγγραφείς όπως η Στέργια Κάββαλου, ο Βασίλης Καλαμαράς, ο Θοδωρής Ρακόπουλος, ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος, η Βάσια Τζανακάρη, ο Θωμάς Τσαλαπάτης, ο Νίκος Χρυσός και η Μαρία Φακίνου.
 
Οι συγκεκριμένοι συγγραφείς, μας προτείνουν αλλά και προλογίζουν, αγαπημένες τους ευρωπαϊκές ταινίες, από το μαγικό “Η Αλίκη στις Πόλεις” του Wim Wenders, και το αριστούργημα “Οι Αρμονίες του Βερκμάιστερ” του Bela Tarr, μέχρι το θρυλικό “Ο Καθρέφτης” του Andrei Tarkovsky, αλλά και το “Συγχαρητήρια στους Αισιόδοξους” (φώτο) της Κωνσταντίνας Βούλγαρη.

image
 
Ο “Άλλος” Ελληνικός Κινηματογράφος των 60s
 
Αν και η δεκαετία του ’60 χαρακτηρίστηκε ως η χρυσή εποχή του εμπορικού εγχώριου σινεμά, υπήρξαν ταινίες που όχι μόνο άφησαν ανεξίτηλο το δημιουργικό τους αποτύπωμα, αλλά και σημάδεψαν το ξεκίνημα μιας “ελληνικής άνοιξης”.
 
Δημιουργίες που μέσα από τη μοναδικότητά τους, κατάφεραν να μετατραπούν σε σημείο αναφοράς τόσο για την εγχώρια, όσο και για την ευρωπαϊκή κινηματογραφία. Ταινίες όπως μεταξύ άλλων: η “Αντιγόνη” του Γιώργου Τζαβέλλα, η “Ηλέκτρα” του Μιχάλη Κακογιάννη, η “Συνοικία το Όνειρο” του Αλέκου Αλεξανδράκη, η “Φαίδρα” του Jules Dassin, “Το Μπλόκο” του Άδωνι Κύρου και “Οι Βοσκοί της Συμφοράς” του Νίκου Παπατάκη.

image
 
Giallo: H εκδοχή του Ιταλικού Τρόμου
 
Σκηνές φόνων με υπερβολική αιματοχυσία, στυλιζαρισμένα πλάνα, γυμνό και σεξ, με την τρέλα, την απομόνωση και την παράνοια, στον πυρήνα αυτού του κινηματογραφικού ιδιώματος, του οποίου αν και ελάχιστα δείγματα θυμόμαστε μέχρι σήμερα, πολλά από αυτά αξίζει να ανακαλύψουμε.

image
 
Ανάμεσά τους, αριστουργήματα του Mario Bava όπως τα “Lisa e il Diavolo”, “La Maschera del Demonio” (Η Μάσκα του Σατανά) και Sei Donne per l’ Assassino”, καθώς και του Riccardo Freda, με ταινίες όπως: “L’ Orribile Segreto di Dr. Hichcock” και το “Lo Spettro”.
 
Στο 26ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε στη μεγάλη οθόνη ένα γοητευτικό κινηματογραφικό ντεμπούτο, τόσο μισητό για τον τελειομανή σκηνοθέτη Stanley Kubrick που σύμφωνα με τις φήμες φρόντισε να εξαφανίσει κάθε κόπια της ταινίας και να το αποκηρύξει.

image
 
Ο λόγος βέβαια για το μέχρι πρότινος αδιάθετο στο ευρύ κοινό, “Fear and Desire”, το οποίο παραμένει η αδιάψευστη μαρτυρία του ταλέντου και της ιδιαιτερότητας του – νεαρού ακόμα τότε – σκηνοθέτη, που έμελλε να αλλάξει την Ιστορία της 7ης Τέχνης. Να σημειώσουμε ότι το φιλμ προβάλλεται για πρώτη φορά στη χώρα μας.
 
Επίσης το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ φιλοξενεί ένα 5λεπτο work in progress της πολυαναμενόμενης νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη, με τίτλο “Το Μικρό Ψάρι”.
 
Μικρού Μήκους: Θα παρουσιαστούν 14 ταινίες, μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και animation, φιναλίστ των βραβείων του 2012 της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου (European Film Academy).
 
Αξίζει να σημειώσουμε ότι το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου δίνει φέτος τη δυνατότητα σε ανέργους να παρακολουθήσουν δωρεάν τις ταινίες του προγράμματός του.
 
Συγκεκριμένα, θα διατίθενται για κάθε προβολή 10 δωρεάν εισιτήρια, τα οποία οι ενδιαφερόμενοι θα προμηθεύονται από τα ταμεία των κινηματογράφων, 45 λεπτά πριν την έναρξη της προβολής, με σειρά προσέλευσης, μέχρι και εξαντλήσεώς τους. Για την ελεύθερη είσοδο, είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία του ενδιαφερομένου (και όχι δι’ αντιπροσώπου), η επίδειξη της επικυρωμένης και σε ισχύ κάρτα ανεργίας, καθώς και η αστυνομική ταυτότητά του. 

image
 
Στις Παράλληλες Εκδηλώσεις του 26ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου ξεχωρίζουν:
 
Η ανοιχτή συζήτηση με θέμα “Ευρωπαϊκό Σινεμά – Νότος vs. Βορράς”, με αφορμή την προβολή στο διαγωνιστικό τμήμα, της βραβευμένης ταινίας του Roberto Ando, “Viva la liberta!” (Βραβείο καλύτερου Σεναρίου, πρώτου αντρικού ρόλου από την Ιταλική Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, και υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα Ιταλίας και Καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ Karlovy Vary). Η συζήτηση θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου. Συντονιστής: Νίνος Φένεκ Μικελίδης. Πέμπτη 21 Νοεμβρίου, 12.30 μ.μ. στο βιβλιοπωλείο ΙΑΝΟS.
 
Το 26ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, θα διεξαχθεί από τις 14 έως και τις 27 Νοεμβρίου, στους κινηματογράφους ΛΑΪΣ – Ταινιοθήκη της Ελλάδος και Capitol 3D Cinema. Ενώ από τις 21 έως και τις 27 Νοεμβρίου προστίθεται στους χώρους της διοργάνωσης και ο κλασσικός κινηματογράφος του Ιντεάλ.
 
Η Γενική Είσοδος στις προβολές του Φεστιβάλ είναι 5 ευρώ, ενώ διατίθεται και Κάρτα Διαρκείας 10 προβολών, αξίας 30 ευρώ.
 
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών, παραθέτουμε τον επίσημο ιστότοπο του 26ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου: www.panoramafest.org