Ταξιδεύουμε στο ιδιαίτερο κινηματογραφικό σύμπαν του Γιώργου Λάνθιμου. Από την «Κινέττα» του 2005, στις «Άλπεις» του 2011 και από εκεί στο «Αστακό» του 2015. Τρεις χαρακτηριστικές δημιουργίες του καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη, τις οποίες θα έχουμε την ευκαιρία να τις θυμηθούμε και πάλι επί της μεγάλης οθόνης, στο Αφιέρωμα προβολών: «Στο Αλλόκοτο Σύμπαν του Γιώργου Λάνθιμου».

Ads

Ο Γιώργος Λάνθιμος, γεννήθηκε το 1973 στην Αθήνα και σπούδασε κινηματογραφική και τηλεοπτική σκηνοθεσία στην Σχολή Σταυράκου. Από το 1995 έχει σκηνοθετήσει ταινίες, θεατρικά έργα, videodance και αρκετές τηλεοπτικές διαφημίσεις. Το 2001 σκηνοθετεί μαζί με το Λάκη Λαζόπουλο το φιλμ: «Ο Καλύτερός μου Φίλος».

Η ταινία διηγείται τη σχέση δυο φίλων, οι οποίοι σιγά σιγά ανακαλύπτουν ότι ο καθένας κρατούσε μυστικά από τον άλλον και έπαιζε εν αγνοία του παιχνίδια. Ο Λάκης είναι ασφαλιστής σε μια μεγάλη εταιρεία και έχει κερδίσει ένα ταξίδι στο εξωτερικό ως “bonus” για τη δουλειά του. Όμως, χάνει την πτήση του και επιστρέφοντας στο σπίτι, βρίσκει τη γυναίκα του στο κρεβάτι με τον καλύτερό του φίλο. Ακολουθώντας τη συμβολή της μάνας του – “να σκέφτεσαι πέντε λεπτά προτού ενεργήσεις” – αρχίζει μια περιπλάνηση στην Αθήνα και ταυτόχρονα σε όλες του τις σχέσεις μέσα από μια σειρά κωμικών καταστάσεων.

Το 2002, ο Λάνθιμος κυκλοφορεί την μικρού μήκους ταινία, «Uranisco Disco». Το φιλμ διάρκειας 14 λεπτών, υπό του ήχους της μουσικής του Coti K. παρακολουθεί τον Ντένη Τομαζάνο, έναν παραγωγό-σκηνοθέτη, που με τη βοήθεια του πιστού αλλά όχι και τόσο έξυπνου βοηθού του Χάρυ και της Μιλένα – κοπέλας του και πρωταγωνίστριας των ταινιών του, η οποία θέλει να γίνει τραγουδίστρια – κάνουν ταινίες που ανήκουν στο είδος “τσόντα-μιούζικαλ”.

Ads

image

Μια νύχτα, στην προσπάθειά τους να περάσουν και σε άλλο κινηματογραφικό είδος, στο cinema verite, οι τρεις ήρωες μας, αποφασίζουν να κάνουν πρωταγωνιστή της ταινίας τους – χωρίς αυτός να το ξέρει – τον Περικλή, το pizza boy της γειτονιάς. Ποιου όμως το σκηνοθετημένο και οργανωμένο σχέδιο θα ευοδωθεί στο τέλος;

Το 2004 ο Γιώργος Λάνθιμος ήταν μέλος της δημιουργικής ομάδας που σχεδίασε την τελετή έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004. Την επόμενη χρονιά, κυκλοφορεί την πρώτη μεγάλη μήκους ταινία του, που φέρει τον τίτλο «Κινέττα» (Kinetta – 2005).

Διαβάστε επίσης:

Μετά το αφιέρωμα προβολών «Πατώντας γκάζι με τον Νίκολας Γουίντινγκ Ρεφν» τη σκυτάλη παίρνει ο θεματικό κύκλος «Στο Αλλόκοτο Σύμπαν του Γιώργου Λάνθιμου», ο οποίος πραγματοποιείται από την Κυριακή 25 Φεβρουαρίου έως και την Τρίτη 27 Φεβρουαρίου, στο σινεφίλ στέκι της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, την αίθουσα Σταύρος Τορνές, στο λιμάνι της πόλης, με οδηγό τρεις χαρακτηριστικές ταινίες:

  • «Κινέττα» (Kinetta – 2005)
  • «Άλπεις» (Αlps / Alpis – 2011)
  • «Ο Αστακός» (The Lobster – 2015)

image

Πρόγραμμα Προβολών
Κυριακή 25 Φεβρουαρίου

18:30 Ο Αστακός
21:00 Κινέττα

Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου
18:30 Άλπεις
21:00 Ο Αστακός

Τρίτη 27 Φεβρουαρίου
18:30 Κινέττα
21:00 Άλπεις

Λίγα λόγια για τις ταινίες του Αφιερώματος «Στο Αλλόκοτο Σύμπαν του Γιώργου Λάνθιμου»:

«Κινέττα» (Kinetta – 2005)

image

Κινέττα. Ένα ξεψυχισμένο θέρετρο όπου τον χειμώνα ζουν μετανάστες εργάτες. Ένας μυστικός αστυνομικός παθιασμένος με τ’αυτοκίνητα, τα κασετόφωνα και τις Ρωσίδες, ερευνά μια σειρά από δολοφονίες που έγιναν πρόσφατα στην περιοχή. Επιστρατεύει τη βοήθεια ενός υπαλλήλου φωτογραφείου, ενός μοναχικού τύπου που πραγματοποιεί παράλληλα και βιντεοσκοπήσεις, ενώ μια νεαρή καθαρίστρια ξενοδοχείου, υποδύεται τα θύματα.

Το παράξενο αυτό τρίο, αναπαριστά τον ένα φόνο μετά τον άλλο, κάτω από τη σχολαστική – αν και αμφιβόλου επιστημονικής σκοπιμότητας – σκηνοθεσία του αστυνομικού. Ο υπάλληλος του φωτογραφείου ερωτεύεται την καμαριέρα, ενώ ο αστυνομικός είναι τρελός για το νέο μοντέλο της BMW. Εν τω μεταξύ, η καθαρίστρια δίνεται ολοκληρωτικά στον ρόλο της, προσπαθώντας να γίνει το τέλειο θύμα. Δεν ξέρουμε τίποτ’ άλλο γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Ούτε τα ονόματά τους. Θα εξαφανιστούν με το πρώτο κύμα των παραθεριστών…

Η «Κινέττα», πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Σεπτέμβριο του 2005, στο Φεστιβάλ του Τορόντο, ενώ τον Νοέμβριο της ίδιας χρόνιας, προβλήθηκε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης και τον Φεβρουάριο του 2006 παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ του Βερολίνου. Πρωταγωνιστούν: Ευαγγελία Ράντου, Άρης Σερβετάλης, Κώστας Ξυκόμηνος.

«Άλπεις» (Αlps / Alpis – 2011)

image

Μια νοσοκόμα, ένας τραυματιοφορέας, μια αθλήτρια ρυθμικής γυμναστικής και ο προπονητής της, έχουν δημιουργήσει μια ομάδα. Αντικαθιστούν νεκρούς ανθρώπους. Προσλαμβάνονται από τους φίλους και τους συγγενείς των νεκρών. Η ομάδα ονομάζεται Άλπεις και ο αρχηγός της, ο τραυματιοφορέας, ονομάζεται Mont Blanc. Τα μέλη της ομάδας είναι υποχρεωμένα να λειτουργούν σύμφωνα με κάποιους κανόνες που έχει ορίσει ο αρχηγός. Η νοσοκόμα όμως δεν υπακούει αυτούς τους κανόνες και μοιραία θα πρέπει να υποστεί τις συνέπειες…

Οι δεκαπέντε κανόνες των Άλπεων τους οποίους υπογράφει ο Mont Blanc (Αρχηγός της Ομάδας των Άλπεων, Ιανουάριος 2008), είναι οι εξής:

  1. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να δηλώσουν προκαταβολικά τι δεν προτίθενται να κάνουν συμπληρώνοντας τη Φόρμα 1 (π.χ. να φιλήσουν, να σηκώσουν βάρη, να ταξιδέψουν κ.λπ.).
  2. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να δηλώσουν προκαταβολικά τυχόν ιδιαίτερες ικανότητες συμπληρώνοντας τη Φόρμα 2 (π.χ. να χορεύουν, να κάνουν θαλάσσιο σκι, να συζητάνε κ.λπ.).
  3. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να έχουν κάποιες βασικές γνώσεις ψυχολογίας αλλά και κοινωνιολογίας.
  4. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να προφυλάσσουν, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, το συμφέρον της ομάδας.
  5. Θα πρέπει να υπάρχει αλληλοσεβασμός ανάμεσα στα μέλη της ομάδας των Άλπεων.
  6. Τα μέλη των Άλπεων έχουν το δικαίωμα να αλλάξουν το ψευδώνυμό τους έως δύο (2) φορές. Δεν πρέπει επ’ ουδενί να επιλέξουν για οποιονδήποτε λόγο ψευδώνυμο το οποίο ήδη χρησιμοποιείται από κάποιο άλλο μέλος. Το ψευδώνυμο αυτό θα πρέπει να είναι το όνομα κάποιου βουνού των Άλπεων και όχι κάποιο άλλο γενικό ή άσχετο όνομα (π.χ. Ξανθός, Δράκος, Κυρίαρχος κ.λπ.).
  7. Τα μέλη των Άλπεων δεν επιτρέπεται να συζητούν για θέματα της ομάδας με μέλη που δεν ανήκουν στην ομάδα των Άλπεων.
  8. Τα μέλη των Άλπεων είναι υποχρεωμένα να περάσουν το Τεστ της Κορίνας Ρυθμικής Γυμναστικής, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο.
  9. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να είναι άνω των δεκατεσσάρων (14) ετών.
  10. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να είναι πάντοτε καθαρά, συνεπή και να έχουν πλήρη αυτοέλεγχο.
  11. Τα μέλη των Άλπεων δεν πρέπει να εμπλέκονται συναισθηματικά με τους πελάτες της ομάδας ή να αναπτύσσουν ερωτικές σχέσεις μαζί τους.
  12. Τα μέλη των Άλπεων δεν έχουν το δικαίωμα να αλλάξουν την εξωτερική τους εμφάνιση χωρίς την έγκριση του αρχηγού της ομάδας (π.χ. να βάφουν τα μαλλιά τους, να αυξομειώνουν το βάρος τους, να φορούν έγχρωμους φακούς επαφής κ.λπ.)
  13. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να μπορούν να επιτύχουν πειστικές εκφράσεις προσώπου (π.χ. λύπη, ευτυχία, απόγνωση κ.λπ.).
  14. Τα μέλη των Άλπεων θα πρέπει να τιμούν τον τίτλο τους και να είναι έτοιμοι να σκοτώσουν ή να πεθάνουν για αυτόν.
  15. Τα μέλη των Άλπεων δεν πρέπει ποτέ να επιτίθενται το ένα στο άλλο και θα πρέπει να πιστεύουν στην ομαδικότητα.

Με οδηγό το έξυπνο σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου και του Γιώργου Λάνθιμου, ο σκηνοθέτης παίρνει την σκυτάλη από τον «Κυνόδοντα», για να μας παρουσιάσει μία ελληνική κοινωνία, η οποία έχει χάσει προ πολλού τον συναισθηματικό της προσανατολισμό. Μία καυστική ματιά στις ανθρώπινες σχέσεις μέσα από το πρίσμα ενός ιδιαίτερου και ανήσυχου καλλιτέχνη. Πρωταγωνιστούν: Αριάν Λαμπέντ, Αγγελική Παπούλια, Άρης Σερβετάλης.

«Ο Αστακός» (The Lobster – 2015)

image

Ο «Αστακός» είναι το αγγλόφωνο ντεμπούτο του σκηνοθέτη, ενώ το σενάριο συνυπογράφει ο σταθερός συνεργάτης του, Ευθύμης Φιλίππου. Η ταινία συγκεντρώνει ένα διεθνές καστ, όπου πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Κόλιν Φέρελ, Ρέιτσελ Βάις, Ολίβια Κόλμαν, Άσλεϊ Γιένσεν, Αριάν Λαμπέντ, Τζον Σ. Ράιλι, Λέα Σεντού, Aγγελική Παπούλια, Μάικλ Σμάιλι, Μπεν Γουίσοου.

Μια αντισυμβατική ιστορία αγάπης, τοποθετημένη σ’ ένα δυστοπικό, κοντινό μέλλον, όπου όλοι οι μόνοι άνθρωποι, σύμφωνα με τους κανόνες της Πόλης, συλλαμβάνονται και μεταφέρονται στο Ξενοδοχείο. Εκεί είναι υποχρεωμένοι να βρουν έναν ταιριαστό σύντροφο μέσα σε σαράντα πέντε (45) ημέρες. Αν αποτύχουν, μεταμορφώνονται σ’ ένα ζώο της επιλογής τους και κατόπιν απελευθερώνονται στο Δάσος. Ένας απελπισμένος άντρας (Κόλιν Φέρελ) δραπετεύει από το ξενοδοχείο και καταφεύγει στο δάσος, όπου ζουν οι Μοναχικοί. Εκεί ερωτεύεται μία γυναίκα (Ρέιτσελ Βάις), ακόμη κι αν αυτό είναι ενάντια στους κανόνες.

«Ελπίζω ότι κάνουμε τις ταινίες μ’ έναν τόσο ανοιχτό τρόπο που χωράνε τις απόψεις όλων. Έχουμε πάρει κάποιες αποφάσεις. Είναι μια πολύ συγκεκριμένη ταινία, που ελπίζω να έχει τη δική της φωνή και να εγείρει κάποια ερωτήματα. Αλλά πέρα από αυτό, καθένας που θα τη δει ελπίζω να συνδεθεί και να αρχίσει να σκέφτεται διάφορα θέματα με τους δικούς του όρους. Έτσι εύχομαι να λειτουργήσει αυτή η ταινία.» – Γιώργος Λάνθιμος

Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τους κατόχους CineΚάρταF).