Ο Αντρέι Ταρκόφσκι (Andrei Tarkovsky: 4 Απριλίου 1932 – 29 Δεκεμβρίου 1986) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες στην Ιστορία του Σινεμά. Αν και πρόλαβε να μας χαρίσει μόλις οκτώ μεγάλου μήκους ταινίες, ωστόσο κάθε μία αποτελεί σημείο αναφοράς στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Το βιβλίο «Αντρέι Ταρκόφσκι: Ο ποιητής της Έβδομης Τέχνης», έρχεται να ρίξει φως στη ζωή και στο έργο ενός χαρισματικού δημιουργού.

Ads

«Δεν υπάρχει κρυμμένο, κρυπτογραφημένο νόημα στις ταινίες μου. Δεν υπάρχει τίποτα πέρα από την επιθυμία μου να πω την αλήθεια» – Αντρέι Ταρκόφσκι

Το έργο του Ταρκόφσκι χαρακτηρίζεται από έντονα προσωπικά και μεταφυσικά στοιχεία, με επιρροές από τη λογοτεχνία και τη ζωγραφική. Αργοί ρυθμοί, εικόνες εξαιρετικής αισθητικής και σταθερά απόμακρα και μακράς διάρκειας πλάνα είναι μερικά από τα κύρια χαρακτηριστικά των ταινιών του. Παράλληλα όμως ο Ρώσος σκηνοθέτης συνθέτει μία απολύτως προσωπική κινηματογραφική γραφή που κατατάσσει δικαίως τον δημιουργό, ανάμεσα στους κορυφαίους όλων των εποχών.

Η μεταφυσική, η πολυσήμαντη φύση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, ζητήματα πίστης και θυσίας, το νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα στο πέρασμα του χρόνου, αποτελούν μερικές από τις βασικές θεματικές που διαπότισαν τη φιλμογραφία του Αντρέι Ταρκόφσκι και καθόρισαν τη διαρκή και εναγώνια προσπάθειά του να συνθέσει την απόλυτη κινηματογραφική εικόνα, μαχόμενος την εξοντωτική ρωσική γραφειοκρατία.

Ads

«Ο Ταρκόφσκι είναι ο μεγαλύτερος σκηνοθέτης, αυτός που εφηύρε μια καινούρια γλώσσα, πιστή στη φύση του κινηματογραφικού μέσου, καθώς καταγράφει τη ζωή σαν μια αντανάκλαση, τη ζωή σαν ένα όνειρο.» – Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Ποιητικός, λιτός και αφαιρετικός, ο Ταρκόφσκι καταφέρνει να πει με τη σιωπή όσα δεν μπορούν να πουν άλλοι κινηματογραφιστές με τεράστιους διαλόγους. Το βλέμμα του από την αρχή της σταδιοδρομίας του ήταν στραμμένο στην αναζήτηση της αλήθειας, πολιτικής, ιστορικής και φιλοσοφικής.

Κυρίαρχα θέματα στο φιλμικό του σύμπαν ήταν η θνητή φύση του ανθρώπου, οι ατέρμονες ανθρώπινες σχέσεις, η φύση, ο Θεός, η προσωπική αρμονία, η μοναξιά και ο θάνατος. Διακρίνεται για την αισθητική ολοκλήρωση των ταινιών του, την εικαστικότητα των πλάνων του, την αρμονία εικόνας και περιεχομένου και το υπαρξιακό βάθος των ταινιών του, μαχόμενος την εξοντωτική ρωσική γραφειοκρατία.

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης, άλλαξε για πάντα την κινηματογραφική εμπειρία σμιλεύοντας τον χρόνο και διευρύνοντας την εικόνα με ταινίες για την πίστη, την εξορία, αλλά και τη μνήμη. Το έργο του Ταρκόφσκι είναι ανεξίτηλα επηρεασμένο από την παράδοση του σοβιετικού κινηματογράφου, και ιδιαίτερα των κορυφαίων εκφραστών του: Ρομ, Ντοβζένκο και Αϊζενστάιν.

image

Το βιβλίο «Αντρέι Ταρκόφσκι: Ο ποιητής της Έβδομης Τέχνης», αποτελεί τον 2ο τόμο της εκδοτικής σειράς «Με το Βλέμμα της Κριτικής», καθώς είχε ήδη προηγηθεί το βιβλίο «Μικελάντζελο Αντονιόνι: Επάγγελμα Σκηνοθέτης».

Την εισαγωγή υπογράφει ο Γιώργος Ρούσσος. Ακολουθούν κείμενα για το έργο του Ρώσου σκηνοθέτη από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον Μαρσέλ Μαρτέν (μτφρ.  Λένα Κωνσταντέλλου). Κριτικές για τις ταινίες του γράφουν οι Αχιλλέας Κυριακίδης, Τάσος Γουδέλης, Θόδωρος Σούμας, Τάσος Ρέτζιος, Σταύρος Γανωτής και Γιώργος Ρούσσος. Αρχισυνταξία: Νέστορας Πουλάκος. Σύμβουλος Έκδοσης: Γιώργος Ρούσσος. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.