Το 1969 ο Σαμ Πέκινπα παρουσιάζει την τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του. Η «Άγρια Συμμορία» είναι ένα ψυχογράφημα της «Άγριας Δύσης», το οποίο φέτος συμπληρώνει πενήντα χρόνια από την κυκλοφορία του και προβάλλεται με ελεύθερη είσοδο στο πλαίσιο του Αφιερώματος: «Η αθέατη όψη. Οράματα και θραύσματα ενός “καλύτερου καιρού”».

Ads

Μετά από  αποτυχημένη ληστεία μια ομάδα επικηρυγμένων καταφεύγει στο επαναστατημένο Μεξικό. Το ψυχορράγημα της «Άγριας Δύσης» και η αυγή μιας επανάστασης, αφετηρία και τέρμα στην τραγωδία των τελευταίων ρομαντικών. Ένα αντιηρωικό γουέστερν, στο οποίο μια συμμορία ξεπεσμένων παρανόμων, ύστερα από μια αποτυχημένη ληστεία, προσπαθεί να ξεφύγει από ένα απόσπασμα κυνηγών επικηρυγμένων, επικεφαλής του οποίου είναι ένα πρώην μέλος της. Πρωταγωνιστούν: Ουίλιαμ Χόλντεν,Έρνεστ Μπορκνάιν,Ρόμπερτ Ράϊαν.

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης και σεναριογράφος, Σαμ Πέκινπα (Sam Peckinpah: 21 Φεβρουαρίου 1925 – 28 Δεκεμβρίου 1984), αποτελούσε μέλος της γενιάς σκηνοθετών που κατά τη δεκαετία του 1960 δεν ακολούθησαν τους παραδοσιακούς κινηματογραφικούς κανόνες, τόσο σε τεχνικό όσο και σε αφηγηματικό επίπεδο.

Το 1969 σκηνοθετεί την περίφημη «Άγρια Συμμορία» και η φήμη του κορυφώνεται, καθώς πλέον θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους κινηματογραφιστές της δεκαετίας του ’70. Η ρεαλιστικότητα των σκηνών δράσης και βίας, καθώς και η επαναπροσέγγιση του γουέστερν σαν κατηγορία με έναν πιο ατίθασο τρόπο, αποτέλεσαν βασικά χαρακτηριστικά της φιλμογραφίας του.

Ads

image

Ο Σαμ Πέκινπα γεννήθηκε στο Φρέσνο της Καλιφόρνια. Αρχικά έκανε ένα πέρασμα από την τηλεόραση, όπου εργάστηκε ως σεναριογράφος σε κλασικές σειρές όπως το «Gunsmoke». Μετά την επιτυχία της σειράς «Ο Εκδικητής της Ερήμου» (Ride the High Country) του 1962, ο Πέκινπα έγινε πολύ δημοφιλής.

Η πρώτη υψηλού προϋπολογισμού ταινία που ανέλαβε να σκηνοθετήσει ο Πεκίνπα υπήρξε «Η Ταξιαρχία των Εκδικητών» (Major Dundee), το 1965. Εκείνη τη χρονική περίοδο άρχισαν τα προβλήματά του με τα στούντιο, με τα οποία θα ερχόταν συχνά αντιμέτωπος καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Δεν ήταν λίγες οι φορές που ο εξαρτημένος από το αλκοόλ σκηνοθέτης συγκρούστηκε με στενούς συνεργάτες ή φίλους. Οι φήμες για ατίθαση συμπεριφορά κόστισαν στον Πέκινπα τη συμμετοχή του στην ταινία «Ο Χαρτοπαίχτης» (The Cincinnati Kid – 1965), ενώ τα στούντιο τον έβαλαν για περισσότερο από τρία χρόνια στη μαύρη λίστα.

image

Το 1969 σκηνοθετεί το φιλμ «Άγρια Συμμορία». Οι κριτικές υπήρξαν ταυτοχρόνως διθυραμβικές και καταδικαστικές. Πολλοί μίλησαν για τον άγριο λυρισμό της, ενώ άλλοι υποστήριξαν ότι πρόκειται για εξύμνηση της βίας. Σε κάθε περίπτωση τότε κέρδισε το παρατσούκλι «Ματωμένος Σαμ». Αν και ο σκηνοθέτης σπάνια πλέον άφηνε το ποτό από τα χέρια του, η δεκαετία του 1970 ήταν η πιο γόνιμη περίοδος της καριέρας του. Έργα εκείνης της περιόδου, όπως το «Αδέσποτα Σκυλιά» (Straw Dogs – 1971) με τον Ντάστιν Χόφμαν, παραμένουν αμφιλεγόμενα σημεία αναφοράς, μέχρι και σήμερα.

Οράματα και θραύσματα ενός «καλύτερου καιρού»

Από το θρυλικό «MASH», στην «Άγρια Συμμορία» του Σαμ Πέκινπα και από την εξαιρετική «Φωτογραφία» του Νίκου Παπατάκη, μέχρι τις «Άγριες Φράουλες» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και το βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα φιλμ του Κεν Λόουτς, «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ». Δεκατρείς σπουδαίες ταινίες προβάλλονται με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, στο πλαίσιο του Αφιερώματος: «Η αθέατη όψη. Οράματα και θραύσματα ενός “καλύτερου καιρού”». Όλες οι προβολές πραγματοποιούνται στις 20:00 στον Κινηματογράφο «Νέα Ελβετία» (Ν. Ελβετίας 34 και Σεβαστείας). Μετά την προβολή ακολουθεί συζήτηση, ενώ τις ταινίες προλογίζει ο σκηνοθέτης Στέλιος Χαραλαμπόπουλος

Άγρια Συμμορία / The Wild Bunch
Σκηνοθεσία: Σαμ Πέκινπα
Σενάριο: Γουάλον Γκριν και Σαμ Πέκνιπα
Πρωταγωνιστούν: Ουίλιαμ Χόλντεν,Έρνεστ Μπορκνάιν,Ρόμπερτ Ράϊαν
Μουσική: Τζέρι Φίλντινγκ
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Λούσιεν Μπάλαρντ
Μοντάζ: Λούις Λομπάρντο
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Έτος Παραγωγής: 1969
Διάρκεια: 144 λεπτά
Παρασκευή 15 Νοεμβρίου στις 20:00, στον Κινηματογράφο «Νέα Ελβετία» (Ν. Ελβετίας 34 και Σεβαστείας)
Μετά την προβολή, ακολουθεί συζήτηση με τον κριτικό κινηματογράφου, Χρήστο Μήτση