Ο Αλέν Ντελόν, γεννημένος στις 8 Νοεμβρίου του 1935, έχει καταφέρει κατά τη διάρκεια της πλούσιας καριέρας του, η οποία μετρά πέντε δεκαετίες και σχεδόν εκατό ταινίες, να συνεργαστεί με ορισμένους από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στην Ιστορία του Κινηματογράφου. Από τον Βισκόντι, τον Αντονιόνι και τον Κλεμάν, μέχρι τον Μελβίλ, τον Γκοντάρ και τον Λόουζι. Στο Αφιέρωμα που ακολουθεί, με αφορμή τα γενέθλια του σπουδαίου Γάλλου ηθοποιού, θυμόμαστε επτά από τους πλέον χαρακτηριστικούς ρόλους του.

Ads

Γυμνοί στον Ήλιο / Plein soleil / Purple Noon
Σκηνοθεσία: Ρενέ Κλεμάν
Σενάριο: Patricia Highsmith (μυθιστόρημα), René Clément
Με τους: Alain Delon, Maurice Ronet, Marie Laforêt
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία – Ιταλία
Έτος Παραγωγής: 1960
Διάρκεια: 118 λεπτά
Φορμά: 35 mm / Έγχρωμη

image

Ο Τομ Ρίπλεϊ, είναι ένας ταλαντούχος μίμος, αργόσχολος, πλαστογράφος και αυτοσχέδιος απατεώνας, αλλά αυτά που μπορεί να πετύχει, είναι περισσότερα κι από αυτά που μπορεί να φανταστεί, ο ίδιος. Βασισμένο στο διάσημο best seller της Πατρίτσια Χάισμιθ, το «Γυμνοί στον Ήλιο» είχε την τύχη να διαθέτει στους βασικούς ρόλους τρεις λαμπερούς και κλασσικούς ηθοποιούς, που η φθορά του χρόνου δεν τους αγγίζει, αντίθετα δίνει μια άλλη διάσταση στην παράξενη ιστορία του ιδιότυπου δολοφόνου Ταμ Ρίπλευ.

Ads

Γυρισμένο τη δεκαετία του ’60 στην Ιταλία, το φιλμ πέρα από ένα αστυνομικό θρίλερ είναι ταυτόχρονα και η καταγραφή μιας εποχής και των κοινωνικών συμπεριφορών που ολοένα χάνονται πια από μια Ευρώπη που δείχνει πως δεν βολεύεται στο κοστούμι του αμερικάνικου τρόπου ζωής. Ο Ρενέ Κλεμάν χειρίζεται με μεγάλη σκηνοθετική δεξιοτεχνία, το υπαρξιακό κενό, τη μοναξιά και το αίσθημα της απώλειας. Ενώ ο 24χρονος Αλέν Ντελόν, είναι ιδανικός στον ρόλο του έκπτωτου αγγέλου του κακού, στην πρώτη μεγάλη ερμηνεία της καριέρας του που τον έκανε παγκόσμια γνωστό.

Η Έκλειψη / L’Eclisse
Σκηνοθεσία: Μικελάντζελο Αντονιόνι
Σενάριο: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra
Με τους: Monica Vitti, Alain Delon, Francisco Rabal
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία – Γαλλία
Έτος Παραγωγής: 1962
Διάρκεια: 126 λεπτά
Φορμά: 35 mm / Ασπρόμαυρη

image

Μία όμορφη γυναίκα συναντά έναν πολύ δραστήριο άνδρα και τον ερωτεύεται. Όμως, η σχέση τους είναι καταδικασμένη ν’ αποτύχει εξαιτίας της άστατης φύσης τους. Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών για την υπέροχη ταινία του Αντονιόνι, ο οποίος είχε πει χαρακτηριστικά: «Tο μόνο που μπορώ να σκεφτώ είναι πως, στην διάρκεια μιας έκλειψης, μοιάζουν να ακινητοποιούνται ακόμα και τα συναισθήματα». Mε την ταινία αυτή, ιχνηλατώντας τα σύνορα του ανείπωτου, ο Aντονιόνι κινηματογραφεί το αόρατο τελετουργικό μιας συναισθηματικής έκλειψης. Έξοχη η Mόνικα Βίτι, συνεπικουρούμενη από έναν θαυμάσιο Αλέν Ντελόν.

Η Πισίνα / La Piscine
Σκηνοθεσία: Ζακ Ντερέ
Σενάριο: Jean-Claude Carrière, Jacques Deray
Με τους: Alain Delon, Romy Schneider, Maurice Ronet
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία – Γαλλία
Έτος Παραγωγής: 1969
Διάρκεια: 120 λεπτά
Φορμά: 35 mm / Έγχρωμη

image

Τέσσερις δυνατοί χαρακτήρες γύρω από μια πισίνα, ένα ζεστό καλοκαίρι. Τέσσερα κορμιά που καίγονται από τις επιθυμίες τους. Μια πισίνα το κέντρο βάρους της εξάρτησης τους με τους υπόλοιπους. Ένα παιχνίδι για τον έρωτα, μέχρι που ο ένας βρίσκεται νεκρός. Τότε όλα αλλάζουν. Τα προσωπεία ραγίζουν κι ο αστυνομικός ντετέκτιβ προσπαθεί να αποδώσει την ευθύνη της δολοφονίας σ’ έναν. Τα νερά της πισίνας θολώνουν . Οι επιθυμίες εκτοξεύουν την αδρεναλίνη, η ενοχή και το πάθος έχουν τα ίδια συστατικά, δύσκολα να ξεδιαλύνεις τι επιβιώνει μετά, ο πιο δυνατός η μήπως ο πιο αδίστακτος στα συναισθήματα.

Ρόμυ και Αλέν… μία μεγάλη αγάπη, ξαναζωντανεύει στα πλατό και καταθέτει την πρόταση του για ένα σινεμά πιο… ερωτικό. Η αγαπημένη Ρόμυ Σνάϊντερ πιο όμορφη από ποτέ, με αντίπαλο την επίσης εκρηκτική Τζειν Μπίργκιν, γυναίκες κι οι δύο σύμβολα της δεκαετίας του ’70 και μαζί τους ο αγέραστος γόης Αλέν Ντελόν, με την συνδρομή του Μωρίς Ρονέ. Τέσσερις σταρ κι άνθρωποι που αγαπούσαν τα πάθη τους, τυλιγμένοι μια ιστορία ίντριγκας από τον μάστορα της αστυνομικής πλοκής Ζαν Κλοντ Καριέρ με μουσική υπόκρουση την υπέροχη μελωδία του Μισέλ Λεγκράντ.

«Έψαχνα για μια γυναίκα, που θα ήταν ωριμότερη του,που θα του έκανε ψυχανάλυση όσο αυτός τη μάγευε… Σκεφτόμουν τη Μόνικα Βίτι, τη Νάταλι Γουντ και την Αντζι Ντίκινσον. Όταν όμως μίλησα με τον Αλαίν, ήταν ολοφάνερο πως δεν υπήρχε πιο κατάλληλη από την Ρόμυ Σναιντερ.» – Ζακ Ντερέ

Διαβάστε επίσης:
Ρόμι Σνάιντερ: Η τραγική ζωή μίας σπουδαίας ηθοποιού
Καλοκαίρι στην «Πισίνα» με Ρόμι Σνάιντερ και Αλέν Ντελόν

Ο Ρόκο και τ’ Αδέλφια του / Rocco e i suoi fratelli / Rocco and His Brothers
Σκηνοθεσία: Λουκίνο Βισκόντι
Σενάριο: Luchino Visconti, Suso Cecchi D’Amico
Με τους: Alain Delon, Renato Salvatori, Annie Girardot
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία – Γαλλία
Έτος Παραγωγής: 1960
Διάρκεια: 177 λεπτά
Φορμά: 35 mm / Ασπρόμαυρη

image

Αναζητώντας μία καλύτερη τύχη, η Ροζάρια και οι γιοι της μετακομίζουν στο Μιλάνο όπου ήδη ζει ο μεγαλύτερος από τα αδέλφια. Τα παιδιά βρίσκουν δουλειές και η ζωή δείχνει να τους χαμογελά, έως ότου ο Σιμόν και αργότερα ο Ρόκκο, θα συνάψουν σχέση με την ίδια κοπέλα. Η πίκρα και η ζήλια θα ανάψει τις φλόγες της ανάμεσα στα δύο αδέλφια και οι αψιμαχίες θα τους οδηγήσουν πολύ μακριά… τόσο μακριά, όσο ένας φόνος.

Το υπέροχο φιλμ του Λουκίνο Βισκόντι, βραβευμένο στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1960, «Ο Ρόκο και τα Αδέρφια του», αποτελεί ένα μοναδικό δείγμα γραφής στην σπουδαία φιλμογραφία ενός εκ των κορυφαίων Ιταλών δημιουργών και βασικού θεμελιωτή, όσο και εκφραστή του ρεύματος του Ιταλικού νεορεαλισμού. Η ταινία αποτελεί μία από τις δύο πρώτες πρωταγωνιστικές  κινηματογραφικές εμφανίσεις του Αλέν Ντελόν σε πρωταγωνιστικό ρόλο – γυρίστηκε την ίδια χρονιά με το «Γυμνοί στον Ήλιο» – ενώ και η ερμηνεία της Κατίνας Παξινού, στον ρόλο της μάνας, είναι συγκλονιστική.

Ο Γατόπαρδος / Il gattopardo / The Leopard
Σκηνοθεσία: Λουκίνο Βισκόντι
Με τους: Burt Lancaster, Alain Delon, Claudia Cardinale
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία – Γαλλία
Έτος Παραγωγής: 1963
Διάρκεια: 180 λεπτά
Φορμά: Έγχρωμη / 35 mm

image

«Εμείς είμαστε οι λεοπαρδάλεις και λιοντάρια αυτού του κόσμου κι αυτοί που θα μας αντικαταστήσουν θα είναι τα τσακάλια και τα πρόβατα και μετά όσοι επιβιώσουμε, λεοπαρδάλεις, λιοντάρια, τσακάλια και πρόβατα θα συνεχίσουμε να θεωρούμε τους εαυτούς μας σαν το αλάτι της γης…» – απόσπασμα από την ταινία «Ο Γατόπαρδος» (1963) του Λουκίνο Βισκόντι

Ένας Ιταλός πρίγκιπας του 19ου αιώνα, πλησιάζει στο τέλος της ζωής του και ταυτόχρονα στο τέλος της παντοδυναμίας του. Βιώνει τις αλλαγές των καιρών και τη μετάβαση σε μια εποχή όπου οι τίτλοι ευγενείας, μάλλον δεν καθορίζουν τη τύχη των υπόλοιπων κοινών θνητών. Ο ίδιος κανονίζει έναν γάμο μεταξύ του αγαπημένου του νεαρού ανιψιού, με την κόρη ενός πλούσιου εμπόρου. Ο νεαρός, θα βρει την ευκαιρία για να μεταμορφωθεί από ένα ιδεαλιστή μαχητή, σε επαναστάτη και σύμβολο μιας νέας τάξης πραγμάτων. Ένα εκλεκτικό σχόλιο για το τέλος μιας τάξης και το ξεκίνημα μιας άλλης εποχής, με αριστοτεχνικό περιτύλιγμα κι ένα θυελλώδες ρομάντζο.

Μία θρυλική ταινία, για την οποία ο μεγάλος Ίνγκμαρ Μπέργκμαν είχε παραδεχτεί: «είναι η μόνη ταινία που ζήλεψα πραγματικά»! Η ταινία έχει αποσπάσει πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων αναφέρουμε χαρακτηριστικά: Χρυσός Φοίνικας του  Φεστιβάλ Καννών το 1963, Υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1964 και Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Ηθοποιού, για την υπέροχη ερμηνεία του Αλέν Ντελόν, το 1964.

Ο Δολοφόνος με το Αγγελικό Πρόσωπο / Le Samourai
Σκηνοθεσία: Jean-Pierre Melville
Σενάριο: Joan McLeod, Jean-Pierre Melville, Georges Pellegrin
Ηθοποιοί: Alain Delon, Nathalie Delon, François Périer…
Μουσική: François de Roubaix
Έτος Παραγωγής: 1967
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία, Ιταλία
Διάρκεια: 101 λεπτά

image

Ένας επαγγελματίας δολοφόνος αναλαμβάνει μια τελευταία αποστολή, παρότι νιώθει τον αστυνομικό κλοιό να σφίγγει γύρω του. Ένα εμβληματικό φιλμ νουάρ, με πρωταγωνιστές τον Αλέν Ντελόν, τον Φρανσουά Περιέ και την Νάταλι Ντελόν.

Ένα αριστούργημα του γαλλικού, αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου, το οποίο προβάλλεται στην μεγάλη οθόνη με αφορμή την επέτειο των πενήντα (50) χρόνων από την πρεμιέρα του, δίνοντας μας την ευκαιρία να το ξαναθυμηθούμε. Ένα υπέροχο δείγμα γραφής του Ζεν Πιέρ Μελβίλ, ο οποίος εδώ σκιαγραφεί με μαεστρία τη μοναξιά του μοναχικού ήρωα στην μεγαλούπολη.

Ο Κόκκινος Κύκλος / Le Cerlce Rouge
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Ζαν Πιερ Μελβίλ
Πρωταγωνιστούν: Αλέν Ντελόν, Τζιαν Μαρία Βολοντέ, Ιβ Μοντάν, Πολ Κροσέ
Έτος Παραγωγής: 1970
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία, Ιταλία
Διάρκεια: 150 λεπτά

image

Ένας κατάδικος ξεφεύγει από την επιτήρηση του επιθεωρητή και κρύβεται στο πορτ παγκάζ ενός νεαρού Γάλλου του υποκόσμου, που μόλις ελευθερώθηκε από την φυλακή. Ο Κορέι (Αλέν Ντελόν), ένας φινετσάτος κλέφτης και ο Βογκέλ (Τζιαν Μαρία Βολοντ), ένας στυγνός δολοφόνος. Οι δυο τους, ελεύθεροι, αποφασίζουν να βοηθήσουν έναν αλκοολικό πρώην αστυνομικό για να στήσει μια περίτεχνη ληστεία σε ένα χρυσοχοείο του Παρισιού.

Στην προτελευταία του ταινία ο Ζαν Πιερ Μελβίλ, στο γνωστό του περιβάλλον της ασπρόμαυρης γαλλικής εικόνας γκάνγκστερ, συγκεντρώνει τρεις αρχετυπικούς σκληρούς τύπους για τη συνάντησή τους με το πεπρωμένο. Ο Αλέν Ντελόν συναντά τον Ιβ Μοντάν, σε μία ταινία που έγραψε κινηματογραφική ιστορία εξαιτίας κυρίως την τελευταίας σπουδαίας σκηνής, διάρκειας τριάντα λεπτών…