Το 1980, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος παρουσιάζει την πέμπτη μεγάλου μήκους ταινία του: «Μεγαλέξανδρος». Πρόκειται για μία σπουδαία πολιτική αλληγορία με φόντο την πορεία της Αριστεράς. Σαράντα χρόνια μετά, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στην μεγάλη οθόνη, το κινηματογραφικό έπος του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, στο πλαίσιο του Αφιερώματος που διοργανώνει η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά: «Κλέφτες και Αμαρτωλοί».

Ads

«Μέσα από τον φακό του, ο Αγγελόπουλος κοιτάει τα πράγματα σιωπηλά. Είναι το βάρος αυτής της σιωπής και η ένταση του αμετακίνητου βλέμματος της κάμερας του Αγγελόπουλου, που κάνει τον «Μεγαλέξανδρο» τόσο δυνατό, που ο θεατής δεν μπορεί να αποδράσει από τη οθόνη. Αυτού του είδους η κινηματογράφηση, τόσο προσωπική και μοναδική στην ιδιαιτερότητά της, τείνει να επιστρέφει στις ρίζες του Σινεμά. Αυτό ακριβώς είναι που δημιουργεί την εντύπωση της φρεσκάδας και της δύναμης. Όσο για μένα, παρακολουθώντας αυτό το φιλμ, ένιωσα βαθιά την απόλαυση του Κινηματογράφου, με την πιο απόλυτη έννοια του όρου.» – Ακίρα Κουροσάβα

Παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 1900, δραπετεύει από τη φυλακή, καβάλα σ’ ένα άσπρο άλογο, ένας επικίνδυνος ληστής: ο Μεγαλέξανδρος, όπως τον αποκαλεί ο λαός, αφού βλέπει σ’ αυτόν το μυθικό ανάλογο των λαϊκών εξεγέρσεων. Με τη βοήθεια των παλικαριών του, απάγει μια ομάδα Άγγλων διπλωματών και τους κρατάει ομήρους στο χωριό του, ζητώντας από την κυβέρνηση αμνηστία και την επιστροφή της γης στους χωρικούς.

image

Ads

Oι χωρικοί, που έχουν δημιουργήσει μια κοινότητα κάτω από την καθοδήγηση ενός δασκάλου σοσιαλιστή, υποδέχονται τον Αλέξανδρο και τους δικούς του και τον χαιρετίζουν ως λυτρωτή. Η αρμονία ανάμεσα στους ληστές και τους χωρικούς δεν διαρκεί πολύ. O Αλέξανδρος δε συμμετέχει στη ζωή της κοινότητας. Μένει μόνος με τους συντρόφους του και τις επιληπτικές του κρίσεις. Δεν ανέχεται κανενός είδους αντίδραση ή διαφωνία, και πολύ γρήγορα θα εκτελέσει τον δάσκαλο και τη θετή του κόρη.

Αποδυναμωμένοι από τις εσωτερικές διαμάχες, οι χωρικοί χτυπιούνται από τον στρατό, που επιδιώκει την απελευθέρωση των ομήρων και τη σύλληψη του Αλέξανδρου. Αυτός, πληγωμένος γίνεται βορά του πλήθους, και το σώμα του εξαφανίζεται. Ό,τι απέμεινε από τον μυθικό ήρωα, είναι ένα μαρμάρινο κεφάλι και λίγο αίμα γύρω του. Στην έρημη πλατεία του χωριού, μετά την αντιπαράθεση με το στρατό, ο μικρός Αλέξανδρος, καβάλα σ’ ένα μουλάρι, θα απομακρυνθεί με προορισμό την πόλη.

image

Η ταινία «Μεγαλέξανδρος / Alexander the Great», αποτελεί την πιο φιλόδοξη και ταυτόχρονα συμβολική ταινία του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη. Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου και απέσπασε τα Βραβεία της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, FIPRESCI καθώς και το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής.

image

Την ίδια χρονιά, ο «Μεγαλέξανδρος» προβλήθηκε και στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, όπου και τιμήθηκε με τέσσερα βραβεία. Μεταξύ των οποίων, Καλύτερης Φωτογραφίας (Γιώργος Αρβανίτης) και Καλύτερης Ταινίας (Θόδωρος Αγγελόπουλος).

Η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά

image

Τον Φεβρουάριο του 2020 η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά επιστρέφει για λίγες μέρες στο Άστορ με ένα συμπυκνωμένο πρόγραμμα που χωράει τα πάντα: ταινίες που το φορμάτ τους δεν τους επιτρέπει να παρουσιάζονται συχνά στο ευρύ κοινό, ταινίες μικρού και μεσαίου μήκους, που σπάνια βρίσκουν τον χώρο τους στην επίσημη διανομή, ταινίες μεγάλες σε διάρκεια που ο προγραμματισμός τους είναι συχνά δύσκολος, ταινίες στα 16mm που οι κινηματογραφικές αίθουσες δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο τεχνικό εξοπλισμό για να τις προβάλουν. Όλες αυτές θα χωριστούν σε τέσσερις διαφορετικές θεματικές ανά μέρα (Κλέφτες Αμαρτωλοί, Περί Έρωτος, Ποιητές Ουρανού και Γης, Βαριετέ) και θα παρουσιαστούν σαν μια πολύτιμη προίκα από Έπη και Εργόχειρα του Ελληνικού Κινηματογράφου. 

Στις 13 Φεβρουαρίου οι «Κλέφτες και Αμαρτωλοί» του Αγγελόπουλου, του Αβδελιώδη και του Τσιώλη ζητούν άφεση αμαρτιών. Στις 14 Φεβρουαρίου γιορτάζουμε τον Άγιο Βαλεντίνο με όλους τους «Πέρι Έρωτος» συνδυασμούς, αστικούς, βουκολικούς, γκονταρικούς και γοτθικούς. Στις 15 Φεβρουαρίου σαν «Ποιητές Ουρανού και Γης», ο Δαμιανός, η Μαρκετάκη, ο Τορνές και οι απόγονοι τους, πετάνε στη γη και προσγειώνονται στον ουρανό. Και στις 16 Φεβρουαρίου ο Παναγιωτόπουλος, ο Φέρρης κι ο Βούλγαρης παρουσιάζουν το  «Βαριετέ», ένα αλλόκοτο ψυχαγωγικό σόου, με νούμερα μουσικά, χορευτικά και ταχυδακτυλουργικά.

Θόδωρος Αγγελόπουλος

image

Μέσα από την πλούσια φιλμογραφία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου (27 Απριλίου 1935 – 24 Ιανουαρίου 2012), βλέπουμε μια Ελλάδα αληθινή, μακριά από καρτ ποστάλ και τουριστικά αξιοθέατα. Μια γκρίζα Ελλάδα, ματωμένη από τον Εμφύλιο, με συννεφιασμένους ουρανούς, εγκαταλειμμένα χωριά και τους ατελείωτους ερειπωμένους δρόμους της φτωχικής επαρχίας.

«Να μιλήσω στην επόμενη ταινία μου πιο απλά. Αλλά η απλότητα είναι κατάκτηση, όχι επιλογή. Ο Σεφέρης έλεγε “Θα ‘θελα να μιλήσω πιο απλά, να μου δοθεί αυτή η χάρη”. Όσοι συνεχίζουμε να κάνουμε κινηματογράφο είναι, επειδή δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς. Δεν είναι πια επάγγελμα αλλά τρόπος αναπνοής…» – Θόδωρος Αγγελόπουλος (27 Απριλίου 1935 – 24 Ιανουαρίου 2012)

Διαβάστε Επίσης:

Μεγαλέξανδρος / Alexander the Great
Σκηνοθεσία: Θόδωρος Αγγελόπουλος
Σενάριο Θόδωρος Αγγελόπουλος και Πέτρος Μάρκαρης
Πρωταγωνιστούν: Ομέρο Αντονούτι, Εύα Κοταμανίδου, Μιχάλης Γιαννάτος, Γρηγόρης Ευαγγελάτος, Τούλα Σταθοπούλου, Χριστόφορος Νέζερ, Νίκος Κούρος
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Αρβανίτης
Μουσική: Χριστοδουλος Χάλαρης
Έτος Παραγωγής: 1908
Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα, Ιταλία
Διάρκεια: 235 λεπτά
Προβάλλεται την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου στις 18:00 στον Κινηματογράφο Άστορ (Σταδίου 28)
Η ταινία προβάλλεται σε κόπια 35mm με γαλλικούς υπότιτλους

Πληροφορίες:
Κινηματογράφος Άστορ (Σταδίου 28, είσοδος εντός στοάς Κοραή / Μετρό Πανεπιστήμιο)
Τιμές εισιτηρίων: 5 ευρώ ανά προβολή | 8 ευρώ ημερήσιο εισιτήριο
Με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της Ταινιοθήκης της Ελλάδος