Σε μια βραδιά αφιερωμένη στο μέλλον του ελληνικού σινεμά, το 24o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» απένειμε τα βραβεία του Διαγωνιστικού Τμήματος Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους και Πρωτοεμφανιζόμενων Καλλιτεχνών.

Ads

Στην τελετή απονομής, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή (28/9)στον κινηματογράφο Δαναό, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Λουκάς Κατσίκας, και ο υπεύθυνος του τμήματος ελληνικών ταινιών μικρού μήκους, Πάνος Γκένας, καλωσόρισαν τις επιτροπές και τους συμμετέχοντες, δίνοντας άμεσα τον λόγο στους πραγματικούς πρωταγωνιστές της βραδιάς: τους νικητές.

Η Νάνσυ Μπινιαδάκη για την «Επιφάνεια των Πραγμάτων», οι ηθοποιοί Ελένη Ουζουνίδου και Αρτέμης Χάβαλιτς και ο δημιουργός του «The Ox» Γιώργος Νικόπουλος, αποτέλεσαν τις επιλογές της Κριτικής Επιτροπής για τα Βραβεία Πρωτοεμφανιζόμενων Δημιουργών και Ηθοποιών, που αποτελούνταν από τους: Σύλλα Τζουμέρκα ( σκηνοθέτης), Φαίδρα Βόκαλη (παραγωγός), Γιάννης Κοκιασμένος (ηθοποιός), Δώρα Μασκλαβάνου ( ηθοποιός, σκηνοθέτις) και Γιάγκο Αντίοχο (κριτικός κινηματογράφου).

Αναπόσπαστο κομμάτι του φεστιβάλ τα τελευταία χρόνια, το Διαγωνιστικό Τμήμα των Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους εκπροσωπεί το πιο συναρπαστικό, καλλιτεχνικά ανήσυχο κομμάτι της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής και έχει παρουσιάσει συνολικά περισσότερες από 350 ταινίες.

Ads

Μάλιστα, στην φετινή 24η διοργάνωση, οι συμμετοχές ξεπέρασαν τον αριθμό-ρεκόρ των 244 ταινιών, ενώ στο διαγωνιστικό έφτασαν 47 από αυτές. Η κριτική επιτροπή του Διαγωνιστικού Τμήματος αποτελούνταν από τους: Ελίνα Ψύκου (σκηνοθέτις), Μαρίνα Καλογήρου (ηθοποιός), Λάμπη Χαραλαμπίδη (μοντέρ), Μαρίνα Κόντη (υπεύθυνη κινηματογραφικών πωλήσεων) και Θοδωρή Δημητρόπουλο (δημοσιογράφος – κριτικός κινηματογράφου).

«Είδαμε 47 μικρού μήκους ταινίες, ταινίες από όλα τα είδη, μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ, animation, αλλά και όλες τις γραφές, ταινίες ρεαλιστικές και ταινίες σουρεαλιστικές, δράματα, κωμωδίες, ταινίες είδους, παράξενες, λιγότερο παράξενες, πολύχρωμες και ασπρόμαυρες, γυρισμένες στην Ελλάδα, την Αυστραλία, την Αμερική, την Αγγλία και την Κύπρο, τη Χιλή και την Ασία, ταινίες με μπάτζετ και ταινίες χωρίς μπάτζετ, ταινίες πρωτοεμφανιζόμενων, σπουδαστών, αλλά και βετεράνων, ταινίες γυναικών και ταινίες αντρών.

Τις ταινίες που βραβεύσαμε τις διαλέξαμε τόσο με βάση τι αρέσει στον καθένα από εμάς τους πέντε – να βλέπει και να κάνει – όσο και με το αν λένε μια ιστορία που φαίνεται πως καίει τους δημιουργούς της, αν έχουν κάνει δικά τους τα εκφραστικά και τεχνικά μέσα, αν προτείνουν μια νέα αισθητική και αφήγηση, και τελικά αν μιλάνε για κάτι που μας καίει όλους…» σημείωσε, μεταξύ άλλων, η Ελίνα Ψύκου εκφράζοντας το σκεπτικό της επιτροπής.

Το Βραβείο Α’ Καλύτερης Ταινίας κέρδισε το «Έκτορας Μαλό – Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς» της Ζακλίν Λέντζου και το Βραβείο Β’ Καλύτερης Ταινίας η «Σιγή των Ψαριών όταν Πεθαίνουν» του Βασίλη Κεκάτου.

Νικητής στην κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας αναδείχθηκε ο Κωστής Χαραμουντάνης για την ταινία «Κιόκου Πριν Έρθει το Καλοκαίρι», ενώ το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου απονεμήθηκε στους Νικολέτα Λεούση και Βαγγέλη Σέρφα για την ταινία «37 Μέρες» της Νικολέτας Λεούση.

Το Βραβείο Καλύτερης Πρωτοεμφανιζόμενης Σκηνοθέτιδας απέσπασε η Λία Τσάλτα για την ταινία «Το Δάσος».

Τα βραβεία Καλύτερης Ανδρικής και Γυναικείας Ερμηνείας δόθηκαν στον Ανδρέα Κωνσταντίνου για την ταινία «Η Σιγή των Ψαριών όταν Πεθαίνουν» του Βασίλη Κεκάτου και στη Σοφία Κόκκαλη για τις ταινίες «Έκτορας Μαλό – Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς» της Ζακλίν Λέντζου και «Όταν Ήμουν στο Λύκειο, Ήμουν Ερωτευμένος με την Άννα» της Ελένης Μητροπούλου.
Τέλος, η επιτροπή απένειμε ειδική μνεία στις ταινίες: «Icebergs» της Ειρήνης Βιανέλλη, «Βουρβουρού» της Καρίνας Λογοθέτη και «Muffin» του Ντάνιελ Μπόλντα.

Στην ταινία «Οι Κληρονόμοι» του Μαρσέλο Μαρτινέσι η Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας

Η ταινία «Οι Κληρονόμοι» του Μαρσέλο Μαρτινέσι αναδείχθηκε ο μεγάλος νικητής του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» κερδίζοντας τη Χρυσή Αθηνά Καλύτερης ταινίας.

Το βραβευμένο με Αργυρή ‘Αρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου ντεμπούτο του Μαρσέλο Μαρτινέσι από την Παραγουάη, ακολουθεί την Τσέλα η οποία θα βρεθεί αντιμέτωπη με μία μετέωρη πραγματικότητα και με τον πειρασμό μιας άλλης, νεότερης, γυναίκας, όταν η σύντροφός της οδηγηθεί στη φυλακή για χρέη.

Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος (που αποτελούνταν από τους ‘Αρι Φόλμαν , Νατάσα Γκίκας, Μαρκ Σμιθ, Έλεν Ντε Γουίτ και Μάκη Γαζή), η ταινία αυτή αποτελεί «ένα οικείο πορτραίτο της σχέσης ενός ζεύγους λεσβιών μεγαλύτερης ηλικίας και του κοινωνικού τους κύκλου, μιας σχέσης που σπάνια αναπαριστάται. Η συγκροτημένη κινηματογράφηση αποδίδει εξαίρετα τους περιορισμούς της κατάστασης στην οποία βρίσκονται και πως η ηρωίδα απελευθερώνεται παρά τις προσωπικές και οικονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Η ταινία συνολικά δημιουργεί ένα περίπλοκο αλλά συνάμα πιστευτό σύμπαν, τόσο γοητευτικό όσο και ανατρεπτικό».

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών δόθηκε στον Αλόνσο Ρουιθπαλάθιος για την ταινία «Ληστεία στο Μουσείο», ενώ το Βραβείο Σεναρίου στους Κλέμενς Μέγιερ και Τόμας Στούμπερ για την ταινία «Στους Διαδρόμους» η οποία απέσπασε και το Βραβείο της Π.Ε.Κ.Κ. (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου).

Το Βραβείο Κοινού κέρδισε η «Ανάσα Ελευθερίας» της Ίσολντ Ιγκατότιρ (Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Σάντανς), στην οποία μια Ισλανδή ελεγκτής διαβατηρίων και μια πρόσφυγας από τη Γουινέα-Μπισάου, που εισήλθε παράνομα στη χώρα, συνάπτουν μια απροσδόκητη συμμαχία όταν οι συγκυρίες ενώνουν μοιραία τις ζωές τους.

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα Ντοκιμαντέρ, η κριτική επιτροπή (που αποτελούνταν από τους Μενέλαο Καραμαγγιώλη , Σίμραν Χανς, Ευαγγελία Κρανιώτη, ‘Αντιε Έμαν, Γκιουρτσάν Κελτέκ), απένειμε τη Χρυσή Αθηνά στο «Μια Γυναίκα Αιχμάλωτη» της Μπερναντέτ Τούζα-Ρίτερ. Το ντοκιμαντέρ περιγράφει την απίστευτη ιστορία μιας 52χρονης οικιακής βοηθού στην Ουγγαρία που εργάζεται δέκα χρόνια αμισθί για λογαριασμό μιας δυναστικής ιδιοκτήτριας που διαχειρίζεται εξ ολοκλήρου τη ζωή της. Όταν η σκηνοθέτιδα εξασφαλίζει την άδεια να μπει στο σπίτι-φυλακή, στο μυαλό της Μάρις επιτέλους γεννιέται η ιδέα της διαφυγής.

Όπως ανέφερε η επιτροπή, πρόκειται για «μια σοκαριστική και δυστυχώς απόλυτα αληθινή περίπτωση σύγχρονης δουλείας, η οποία συγκινεί με την αμεσότητα της κινηματογράφησης της Τούζα-Ρίτερ, και την ικανότητά της να δομήσει ένα ντοκιμαντέρ τόσο έντονα και δραματικά, σαν να πρόκειται για θρίλερ μυθοπλασίας».

Επίσης, η επιτροπή απένειμε ειδική μνεία στα ντοκιμαντέρ «Μπίσμπι 1917» του Ρόμπερτ Γκριν και «Η Σχεδία» του Μάρκους Λίντεν.