Το 61ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, σηκώνει αυλαία την Πέμπτη 5 Νοεμβρίου και για πρώτη φορά στην σπουδαία ιστορία του, θα διεξαχθεί διαδικτυακά λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν με ασφάλεια, 170 ταινίες από όλον τον κόσμο. Προσπαθώντας να καλύψουμε όλα τα τμήματα της φετινής ιδιαίτερης διοργάνωσης, παρουσιάζουμε 20 φιλμ που ξεχωρίζουν.

Ads

«Shorta» (2020) των Άντερς Όλχολμ και Φρέντερικ Λους Βιντ (Δανία)

Μια καταιγιστική ταινία δράσης που ανεβάζει την αδρεναλίνη. Ένας νεαρός μετανάστης πεθαίνει υπό άγνωστες συνθήκες μέσα σε ένα αστυνομικό τμήμα. Οι ομοεθνείς του ξεσηκώνονται σε ένα υποβαθμισμένο γκέτο στη Δανία. Δυο αστυνομικοί στέλνονται για να ηρεμήσουν τα πνεύματα, όμως η κατάσταση βγαίνει εκτός ελέγχου.

Οι μετανάστες πυρπολούν το αυτοκίνητό τους και οι αστυνομικοί παγιδεύονται στο γκέτο. Ένας νεαρός μετανάστης έρχεται να τους βοηθήσει, όμως ο ένας από τους δυο αστυνομικούς αποδεικνύεται ρατσιστής και βίαιος.

Ads

Ασταμάτητα αγωνιώδες, απόλυτα επίκαιρο και ηλεκτρισμένο το «Shorta» (αστυνομία στα αραβικά) των Αντερς Ολχολμ και Φρέντερικ Λούς Βιντ δεν υποκύπτει σε κανένα κλισέ και δεν φοβάται να κοιτάξει κατάματα, ακανθώδη ζητήματα όπως το μεταναστευτικό και η αστυνομική βία. Η ταινία γυρίστηκε πριν τη δολοφονία του Φλόιντ και μοιάζει δυστυχώς απίστευτα προφητική.

«Η Νύχτα των Βασιλιάδων» (Night of the Κings / La nuit des rois – 2020) του Φιλίπ Λακότ (Ακτή του Ελεφαντοστού, Γαλλία, Καναδάς)

Μολονότι είναι γυρισμένο μέσα σε μια από τις πιο επικίνδυνες φυλακές του κόσμου που βρίσκεται στο Αμπιτζάν της Ακτής Ελεφαντοστού, η ταινία είναι μία σύγχρονη εκδοχή του 1.001 Νύχτες. Όταν ένας νεαρός κρατούμενος φτάνει στη φυλακή και υποπτεύεται ότι θα τον σκοτώσουν αναγκάζεται να αφηγηθεί μια σειρά από συναρπαστικές, γοητευτικές, αστείες ιστορίες, τις οποίες οι υπόλοιποι κρατούμενοι τις παρακολουθούν άλλοτε έκπληκτοι και άλλοτε αυτοσχεδιάζοντας χορευτικά δρώμενα.

image

Με αυτόν τον τρόπο προσπαθεί να περάσει τη νύχτα και να γλιτώσει τον θάνατο. Ταυτόχρονα, ο αρχηγός της συμμορίας της φυλακής, ο οποίος είναι άρρωστος, βρίσκεται στο δίλημμα αν θα θυσιαστεί για χάρη ενός νεότερου αρχηγού, ο οποίος αμφισβητεί την εξουσία του.

Με έναν φρενήρη ρυθμό, ανατροπές που σου κόβουν την ανάσα και την μαγεία των παλιών παραμυθιών, η «Νύχτα των Βασιλιάδων» είναι μια μαγευτική ταινία που προβλήθηκε στους Ορίζοντες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και στο Φεστιβάλ του Τορόντο, αποσπώντας θετικές κριτικές.

«Η Καρδιά μου δεν Χτυπά Ώσπου να της το Ζητήσεις» (My Heart Can’t Beat Unless you Tell it to – 2020) του Τζόναθαν Κουάρτας (Η.Π.Α.)

Τρία αδέρφια, στα 30 τους, δυο άντρες και μια γυναίκα, μένουν σε ένα σπίτι που δεν αφήνουν ποτέ να μπει το φως της μέρας. Ο ένας αδερφός πάσχει από μια παράξενη αρρώστια: Δεν αντέχει το φως του ήλιου και τρέφεται μόνο με ανθρώπινο αίμα. Για να παρατείνουν τη ζωή του, τα αδέρφια του βγαίνουν τις νύχτες στο δρόμο και σκοτώνουν ανθρώπους προσφέροντάς του τροφή.

image

Ακόμα κι αν η υπόθεση θυμίζει ταινία για βαμπίρ, είναι στην πραγματικότητα ένα συγκλονιστικό δράμα για την αδερφική αγάπη και την απόγνωση. Στον απόηχο ταινιών που αγαπήσαμε όπως το Άσε το κακό να μπει και Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί, το φιλμ καταφέρνει με συγκλονιστικό τρόπο να μιλήσει για τα αδιέξοδα της σύγχρονης αμερικανικής κοινωνίας.

«Προετοιμασίες για να Είμαστε Μαζί, Άγνωστο για Πόσο» (Preparations to be Together for an Unknown Period of Time – 2020) της Λίλι Χόρβατ (Ουγγαρία)

image

Ταινία ανεξάντλητα ρομαντική κι απροσδόκητα μυστηριώδης. Μια κορυφαία νευροχειρουργός σε ένα μεγάλο νοσοκομείο της Αμερικής αποφασίζει ξαφνικά να εγκαταλείψει τη ζωή και την καριέρα της και να επιστρέψει στην πατρίδα της, την Ουγγαρία για να βρει τον άντρα που ερωτεύθηκε, έναν γιατρό που γνώρισε σε ένα συνέδριο. Το ραντεβού τους είναι σε μια από τις πιο διάσημες γέφυρες της Βουδαπέστης.

Η υπόσχεση που είχαν δώσει, ήταν να περάσουν την υπόλοιπη ζωή τους μαζί. Μόνο που εκείνος όχι μόνο δεν εμφανίζεται στο ραντεβού, αλλά ορκίζεται ότι δεν την γνωρίζει καν. Τι συμβαίνει; Ποια είναι τα όρια της αφοσίωσης και της φαντασίας; Ένα αγωνιώδες παιχνίδι μεταξύ επιθυμίας και πραγματικότητας σε μια απρόβλεπτη ρομαντική κομεντί που κρατά τον θεατή σε εγρήγορση μέχρι το αναπάντεχο φινάλε.

«Φαντάσματα» (Ghosts / Hayaletler – 2020) της Αζρα Ντενίζ Οκιάι (Τουρκία, Γαλλία, Κατάρ)

Ένα δυνατό πολιτικό σχόλιο για τη σύγχρονη τουρκική κοινωνία. Η αστυνομική αυθαιρεσία, ο μισογυνισμός, η ανοικοδόμηση που δεν έρχεται, οι γυναίκες που αντιστέκονται απέναντι σε ένα καθεστώς υποκρισίας που στηρίζεται στις προκαταλήψεις και ακυρώνει την έννοια της ελευθερίας, χτίζουν την ιστορία της Αζρά Ντενίζ Οκιάι.

image

Η σκηνοθέτις ξεδιπλώνει τις αντιφάσεις και τη σύγκρουση ανάμεσα σε ένα πατριαρχικό καθεστώς και την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, με υπέροχη καταιγιστική ενέργεια κι έναν δυναμικό νεανικό τρόπο, με κάμερα στο χέρι, παιχνίδια με τον αφηγηματικό χρόνο και εξαιρετικές ερμηνείες.

Η ταινία κέρδισε το μεγάλο βραβείο της Εβδομάδας Κριτικής στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Τα «Φαντάσματα» είχαν πάρει ειδική μνεία της κριτικής επιτροπής του Φόρουμ Συμπαραγωγών Crossroads, καθώς και την υποτροφία του MFI για ανάπτυξη σεναρίου στο 57ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.

«Το διάστημα μεταξύ μας: Από το sci-fi στο cli-fi»

Σπάνιες και λιγότερο γνωστές ταινίες επιστημονικής φαντασίας, απρόσμενες, cult και προκλητικές, οι οποίες μίλησαν με τρόπο αλληγορικό για μερικά από τα πιο σημαντικά, σύνθετα ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, παρουσιάζει το μεγάλο αφιέρωμα του 61ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης: «Το διάστημα μεταξύ μας: Από το sci-fi στο cli-fi». Τα συγκεκριμένα ζητήματα, επανήλθαν με τον πλέον επιτακτικό τρόπο με αφορμή την πανδημία και τις επιπτώσεις της, αποδεικνύοντας πόσο διαχρονικά, επίκαιρα και οικουμενικά παραμένουν τα συγκεκριμένα φιλμ.

Οι αγωνίες που ζήσαμε τους τελευταίους μήνες, ο φόβος για το ξένο και το άγνωστο, η δυστοπική μας σχέση με το περιβάλλον, οι αποστάσεις που ξαναχωρίζουν την ανθρωπότητα, αλλά και η επιθυμία για μια πιο ουσιαστική προσέγγιση της διαφορετικότητας, αποκαλύπτονται μέσα από αυτό το εξαιρετικά ενδιαφέρον αφιέρωμα. Σε μια ιστορική στιγμή που μοιάζει με ταινία επιστημονικής φαντασίας, το Φεστιβάλ στρέφεται στο αγαπημένο αυτό κινηματογραφικό είδος για να αναδείξει άγνωστες πτυχές του, όπως η κλιματική φαντασία (cli-fi).

image

Προφητικές, πολιτικές, συχνά δυστοπικές, οι ταινίες αυτές τρομάζουν, ψυχαγωγούν, διασκεδάζουν, συναρπάζουν. Χαρακτηριστική είναι η ταινία «Them! / FBI σε Συναγερμό» (Η.Π.Α., 1954) σε σκηνοθεσία Γκόρντον Ντάγκλας, όπου οι πυρηνικές δοκιμές δημιουργούν τεράστια μεταλλαγμένα μυρμήγκια ή το «Silent Running / Περιπέτεια στο Διάστημα» (Η.Π.Α., 1972) του Ντάγκλας Τράμπουλ, στο οποίο ο Μπρους Ντερν ερμηνεύει έναν αστροναύτη που σε ένα μέλλον όπου δεν υπάρχει χλωρίδα, καλείται να καταστρέψει το τελευταίο θερμοκήπιο.

Διεθνές Διαγωνιστικό

Με αφορμή το πρωτόγνωρο ξέσπασμα της πανδημίας, το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, εμπνέεται από το προφητικό βιβλίο του διάσημου Αμερικανού καθηγητή, Ρίτσαρντ Σένετ, «The fall of public man / Η τυραννία της οικειότητας» που γράφτηκε το 1977 και διερευνά την ανισορροπία δημόσιου και ιδιωτικού, που σήμερα αποκτά νέες επίκαιρες διαστάσεις.

Το θέμα του φετινού Διεθνούς Διαγωνιστικού είναι «Οικειότητα: Μια σύγχρονη τυραννία». Μέσα από αυτό το πρίσμα βλέπουμε τις 12 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού, οι οποίες αποτελούν, παράλληλα, την πρώτη ύλη για μια πρωτότυπη έκθεση νέων Ελλήνων εικαστικών. Η διοργάνωση προτείνει έναν ανατρεπτικό τρόπο προσέγγισης του Σινεμά, βλέποντας, ερμηνεύοντας, σχολιάζοντας τις ταινίες του Διαγωνιστικού τμήματος μέσα από ένα θέμα, ένα βιβλίο, μια ιδέα, παρμένη από μια άλλη τέχνη ή επιστήμη.

image

«Γάζα Αγάπη Μου» (Gaza Mon Amour – 2020) των Ταρζάν και Αράμπ Νασέρ (Παλαιστίνη, Γαλλία, Γερμανία, Πορτογαλία, Κατάρ)

Μια πολιτική αλληγορία για την κατάσταση στη Γάζα με τη φόρμα της ρομαντικής κομεντί. Ένας εξηντάρης ψαράς ερωτεύεται παράφορα μια γοητευτική χήρα που κάνει μεταποιήσεις ενδυμάτων. Η σύνθετη πραγματικότητα που μπορεί να κάνει τα πιο μικρά καθημερινά πράγματα να μοιάζουν αξεπέραστα.

«Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα» (Identifying Features – 2020) της Φερνάντα Βαλάντεζ (Μεξικό)

Μια σύγχρονη οδύσσεια στα σύνορα Μεξικού κι Αμερικής στον ρυθμό ενός ψυχολογικού θρίλερ απόλυτα πολιτικού κι επίκαιρου που βρίσκει στόχο κατευθείαν στην καρδιά. Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ του Sundance.

«Σπείρε τον Άνεμο» (Sow the Wind – 2020) του Ντανίλο Καπούτο (Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα)

Μια ταινία χωμάτινη, ποιητική για τις ρίζες, την Ιστορία και τον τόπο – γεωγραφικό ή συναισθηματικό – που μας ορίζει, ξετυλίγεται με την επιστροφή μιας νεαρής γυναίκας στην επαρχία της Ιταλίας και στις οικογενειακές καλλιέργειες ελιάς που νοσούν.

Αφιέρωμα στην Άνια Μπρέιεν: Η πρωτοπόρος του Φεμινιστικού Κινηματογράφου

Μία ανατρεπτική δημιουργός, φίλη με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο από τα φοιτητικά τους χρόνια, η Άνια Μπρέιεν υπήρξε από τις σπουδαιότερες φωνές του Φεμινιστικού Σινεμά στις Σκανδιναβικές χώρες. Διάσημη στη χώρα της, αλλά λιγότερο γνωστή στην Ελλάδα, η Μπρέιεν έχει τιμηθεί από διεθνή φεστιβάλ και χώρους τέχνης σε ολόκληρο τον κόσμο, έχει εμπνεύσει νεότερους δημιουργούς και έχει αναγνωριστεί από κορυφαίους σκηνοθέτες, όπως ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

image

Το Σινεμά της Άνια Μπρέιεν έχει συχνά συγκριθεί με εκείνο της Σαντάλ Άκερμαν, αλλά και του Μπέργκμαν, καθώς οι ταινίες της ασχολούνται με ζητήματα φύλου, ταυτότητας, έρωτα και μοναξιάς. Ο κριτικός κινηματογράφου Πίτερ Κόουι έγραψε, μάλιστα, ότι η Μπρέιεν υπήρξε σκηνοθέτιδα του κινηματογραφικού κινήματος «Δόγμα 95», 20 χρόνια πριν αυτό κάνει την εμφάνισή του. Φέτος, η Μπρέιεν γιορτάζει 80 χρόνια ζωής και το 61ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης τιμά το έργο της, προβάλλοντας επτά ταινίες μυθοπλασίας και ένα ντοκιμαντέρ.

Ανάμεσα τους ξεχωρίζει η τριλογία της Μπρέιεν: «Σύζυγοι / Wives» (1975, 1985 και 1996), μια φεμινιστική απάντηση στο «Husbands» (1970) του Τζον Κασσαβέτη. Στην πρώτη ταινία της τριλογίας, τρεις γυναίκες αφήνουν τη δουλειά τους, τους συζύγους τους και τα παιδιά τους για να ζήσουν μια διασκεδαστική περιπέτεια μιας εβδομάδας. Δέκα χρόνια αργότερα, η σκηνοθέτις γύρισε με το ίδιο καστ το «Σύζυγοι – Δέκα Χρόνια Μετά» και σχεδόν 20 χρόνια μετά το επόμενο μέρος της τριλογίας, «Σύζυγοι ΙΙΙ».

Βέρα Χιτίλοβα: Αφιέρωμα στην αναρχική σκηνοθέτης του Τσέχικου Σινεμά

image

Η Βέρα Χιτίλοβα (1929 – 2014), υπήρξε μία αντισυμβατική και ατρόμητη δημιουργός, μία «αναρχική» του Τέχικου Σινεμά. Η σκηνοθέτης, η οποία έφυγε από τη ζωή το 2014, συνεργάστηκε με τον Γίρι Μένζελ και υπήρξε μία από τις σημαντικότερες εκπροσώπους του «Τσεχικού Νέου Κύματος». Στο 61ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, θα έχουμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε το έργο της, μέσα από ένα θεματικό αφιέρωμα.

Ξεχωρίζουν οι «Μαργαρίτες» (1966), η πιο γνωστή ταινία της Χιτίλοβα. Παρακολουθεί δύο νεαρά κορίτσια που αποφασίζουν ότι αφού ο κόσμος είναι κακός, τότε θα είναι και οι ίδιες κακές και σπέρνουν τον πανικό σε ολόκληρη την Πράγα. Η ταινία, απαγορευμένη από το κομμουνιστικό καθεστώς της Τσεχίας, θεωρείται ένας κινηματογραφικός ύμνος στην ανεξαρτησία.

Ελληνικό Σινεμά

Το Ελληνικό Σινεμά δηλώνει παρών στο 61ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, μέσα από 18 μεγάλου μήκους και 21 μικρού μήκους ταινίες. Θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε σε πρώτη προβολή 15 ταινίες. Από αυτές, τρεις συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό. Πρόκειται για τις ταινίες «Daniel ’16» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου, «All the pretty little horses» του Μιχάλη Κωνσταντάτου και «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη.

image

«Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη

Ο Βαγγέλης βγάζει τα προς το ζην πουλώντας κάνναβη. Προσπαθεί να πιάσει μια μόνιμη δουλειά, όμως το στιγματισμένο ποινικό του μητρώο δεν το επιτρέπει. Όταν οι γείτονές του απειλούν να τον καταδώσουν στην αστυνομία, ο Βαγγέλης αναγκάζεται να εγκαταλείψει το διαμέρισμά του και να καταφύγει στο σπίτι της αδελφής του. Εκεί θα γνωρίσει τον αρραβωνιαστικό της, τον Πέτρο, έναν μπράβο και συνεργάτη του υποκόσμου των νοτίων προαστίων. Ο Πέτρος προσφέρει διέξοδο στο οικονομικό του πρόβλημα, ωθώντας τον να συμμετάσχει στις «δουλειές» που οργανώνει για τον κόσμο της νύχτας. Όμως ο Βαγγέλης δεν θέλει να ανήκει στον κόσμο της νύχτας. Με τους: Βαγγέλη Ευαγγελινό, Στάθη Σταμουλακάτο, Μαρία Μπαλούτσου, Βασίλη Αναστασίου.

«All the pretty little horses» του Μιχάλη Κωνσταντάτου

Μετά από μία απότομη αλλαγή στη ζωή τους, η Αλίκη και ο Πέτρος βρίσκουν πρόσκαιρο καταφύγιο σε μια μικρή παραθαλάσσια επαρχιακή πόλη μαζί με τον μικρό τους γιο, Παναγιώτη. Και οι δύο έχουν βρει προσωρινές δουλειές, μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου να επιστρέψουν γρήγορα και μόνιμα στην Αθήνα. Η Αλίκη όμως αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι το σχέδιο τους δεν λειτουργεί ή ακόμα χειρότερα ότι μπορεί καν να μην υπάρχει. Ο Πέτρος αντιλαμβάνεται την συναισθηματική απομάκρυνσή της ως μια σιωπηρή αποδοκιμασία για αυτά που δεν μπορεί να προσφέρει. Η απόσταση ανάμεσά τους μεγαλώνει επικίνδυνα κι οι δυο τους κινδυνεύουν να παγιδευτούν σε έναν ιστό από ψέματα που οι ίδιοι έφτιαξαν. Με τους: Γιώτα Αργυροπούλου, Δημήτρη Λάλο, Κατερίνα Διδασκάλου, Αλέξανδρο Καραμούζη.

«Daniel ’16» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου

Ο Ντάνιελ, ένας Γερμανός έφηβος, στέλνεται στην Ελλάδα, σε μια κοινότητα αγωγής ανηλίκων, για να εκτίσει την ποινή του. Εκεί, σ’ ένα εγκαταλελειμμένο χωριό του Έβρου, κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, βιώνει πρωτόγνωρα συναισθήματα και καλείται να δώσει λύση σε δύσκολα διλήμματα… Η τελική του απόφαση θα ξαφνιάσει τους πάντες. Πρωταγωνιστούν: Νίκολας Κίκερ, Αλεξάντερ Λιακόπουλος Μπούχολτς, Βασίλης Κουκαλάνι.

Παραμένουμε στο Ελληνικό Σινεμά για να δούμε την νέα ταινία του Αλέξανδρου Βούλγαρη, καθώς και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Σόνια Λίζα Κέντερμαν, ενώ την 20άδα των επιλογών μας συμπλρωνεί ιδανικά η αγαπημένη «Πρωινή Περίπολος» του Νίκου Νικολαΐδη.

image

«Ράφτης» (Tailor – 2020) της Σόνια Λίζα Κέντερμαν

Μια αργοπορημένη ενηλικίωση ενός εκκεντρικού και λίγο αλαφροΐσκιωτου Ράφτη, ο οποίος ζει απομονωμένος στον μικρόκοσμο του οικογενειακού ραφτάδικου. Καθώς πλέον βρίσκεται ένα βήμα πριν τα χάσει όλα, αποφασίζει επιτέλους να δράσει. Με σύμμαχο ένα αυτοσχέδιο και χειροποίητο ραφτάδικο, το οποίο μεταφέρεται επάνω σε ρόδες, ο ήρωας μας προσπαθεί να δώσει νέα πνοή και ελπίδα, τόσο στην τέχνη του, όσο και στην ίδια του τη ζωή. Παρά τις αρχικές του αμφιβολίες και την κριτική που δέχεται, δέχεται να προετοιμάσει και να ράψει τις νύφες στα Καμίνια, προκειμένου να καταφέρει να εργαστεί, ενώ παράλληλα ερωτεύεται για πρώτη φορά, έστω και στα πενήντα του.

Ο «Ράφτης», σηματοδοτεί το μεγάλο μήκους σκηνοθετικό ντεμπούτο της Σόνια Λίζα Κέντερμαν και μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 24ο Tallinn Black Nights Film Festival στην Εσθονία, η πανελληνία πρεμιέρα της ταινίας θα πραγματοποιηθεί στο 61ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Η ταινία αποτελεί μια συμπαραγωγή Ελλάδας, Γερμανίας και Βελγίου, ενώ όπως δηλώνει η σκηνοθέτιδα και συν – σεναριογράφος της ταινίας (το σενάριο είναι γραμμένο μαζί με την Tracy Sunderland):

«Ήθελα να κάνω μια αισιόδοξη και ελπιδοφόρα ταινία για τη δυνατότητα που έχει κάποιος να αλλάζει και να προχωρά υπό αντίξοες συνθήκες. Αναρωτιόμουν πως ένας  φαινομενικά αποτυχημένος και δειλός χαρακτήρας, με μόνο όπλο του μια τέχνη που πεθαίνει, μπορεί να ανατρέψει το αδιέξοδό του και να βρει τη δύναμη να πάρει το μέλλον στα χέρια του».

«Γυμναστήριο» του The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης)

«Όσοι δεν βρίσκουν καιρό για να γυμναστούν, θα βρουν καιρό για να αρρωστήσουν». Πρόκειται για δεκαεφτά μονόλογους για ένα γυμναστήριο που δεν υπάρχει πουθενά, για μία ταινία που δεν γυρίστηκε ποτέ, για τους ηθοποιούς αυτής της ταινίας, για τα λόγια που τους έκαναν αληθινούς χαρακτήρες. Πρωταγωνιστούν με σειρά εμφάνισης οι: Φλομαρία Παπαδάκη, Αλεξάνδρα Οσπίτσι, Μπάμπης Αλεφάντης, Δημήτρης Καπουράνης, Σπύρος Μαραγκουδάκης, Κλέα Διαμάντη, Νικόλας Δροσόπουλος, Μελίνα Πολυζώνη, Κωνσταντίνος Σαμάα, Ειρήνη Λαφαζάνη, Βασίλης Μηλιώνης, Δημήτρης Φιλιππίδης, Νίκος Ιατρού, Αφροδίτη Σόβολου, Αφροδίτη Κατσαρού, Μανταλένα Καραβάτου, Ντίνος Παπαγεωργίου.

«Πρωινή Περίπολος» (1987) του Νίκου Νικολαΐδη

Σε μια έρημη και κατεστραμμένη πόλη, μια γυναίκα βαδίζει ολομόναχη. Προσπαθεί να διασχίσει την απαγορευμένη ζώνη και να φτάσει στη θάλασσα. Παντού παραμονεύουν παγίδες και η Πρωινή Περίπολος την παρακολουθεί. Οι μηχανισμοί της πόλης λειτουργούν ανεξέλεγκτα. Ηλεκτρονικές φωνές καλούν τους ανύπαρκτους πολίτες να εγκαταλείψουν την πόλη. Το σύστημα επικοινωνίας δουλεύει, οι κινηματογράφοι προβάλλουν ταινίες, οικεία πρόσωπα μιας περασμένης εποχής γεμίζουν τις τηλεοπτικές οθόνες. Ένας άντρας, από τους λίγους επιζώντες, που τώρα φρουρεί την πόλη, εμφανίζεται ξαφνικά κοντά της. Τη βοηθάει να φτάσει εκεί απ’ όπου κανείς δεν γύρισε για να πει αν στ’ αλήθεια υπάρχει… Στη θάλασσα. Θα πλησιάσουν ο ένας τον άλλον, θα προσπαθήσουν να θυμηθούν το παρελθόν. Θα ξετυλίξουν μαζί το κουβάρι της μνήμης που μπλέχτηκε στη διάρκεια ενός ολέθρου. Μια σχέση βίας και θανάτου, μια ιστορία αγάπης σ’ έναν αβάσταχτο κόσμο, τι νόημα μπορεί να έχει; Με τους: Μισέλ Βάλεϊ, Τάκη Σπυριδάκη, Παναγιώτη Θανασούλη.

Το 61ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, θα πραγματοποιηθεί φέτος διαδικτυακά, από την Πέμπτη 5 έως και την Κυριακή 15 Νοεμβρίου.