Με αφορμή το μεγάλο αναδρομικό αφιέρωμα στον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, που οργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και φέρει τον τίτλο: «Τώρα Γκοντάρ» (Maintenant Godard) συνεχίζουμε την παρουσίαση, χαρακτηριστικών και αγαπημένων δημιουργιών του σπουδαίου Γάλλου δημιουργού. Πιο συγκεκριμένα, τη σκυτάλη παίρνει η ταινία «Film Socialisme» παραγωγής του 2010, η οποία προβάλλεται την Τετάρτη 11 Ιουνίου. Προλογίζει ο Φαμπρίς Αρανό (Fabrice Aragno), σκηνοθέτης, διευθυντής φωτογραφίας, παραγωγός και στενός συνεργάτης του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ. Του Γιώργου Ρούσσου.

Ads

 

Ο Φαμπρίς Αρανό (Fabrice Aragno), είναι στενός συνεργάτης του Γκοντάρ, και δίνει το παρών στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Ο Αρανό, υπήρξε συνεργάτης του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ στις τελευταίες ταινίες του μεγάλου δημιουργού, “Notre Musique” (2003), “Film Socialisme” (2010), “Les Trois Désastres” (2013), καθώς βέβαια και στην πιο πρόσφατη δημιουργία του σε 3D με τίτλο “Adieu au Langage”,  που προβλήθηκε στο 67ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών.

 

«Film Socialisme» (2010) του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ

image

Ads

Ένα κρουαζιερόπλοιο διασχίζει τη Μεσόγειο. Ένας εγκληματίας πολέμου με την εγγονή του, ένας Γάλλος κι ένας Ρώσος αστυνομικός, ένας Παλαιστίνιος πρέσβης, ο Αλέν Μπαντιού και η Πάτι Σμίθ είναι μερικοί μόνο, από τους επιβάτες που δίνουν την αφορμή για διαλόγους στην ταινία του Γκοντάρ και μάλιστα σε διαφορετικές γλώσσες και για διαφορετικά θέματα…

 

Η κοινή σταθερά που διατρέχει την ιστορία μας, είναι η επίσκεψη σε τοποθεσίες γνωστών ιστοριών, αρχαίων ή και πιο πρόσφατων, αληθινών ή φανταστικών. Κοινό τους σημείο αναφοράς, το γεγονός ότι όλες βρίσκονται γύρω από τη Μεσόγειο: Αίγυπτος, Παλαιστίνη, Οδησσός, Ελλάδα, Νάπολη και Βαρκελώνη, είναι το οδοιπορικό, που μας καλεί να ταξιδεύσουμε και να γνωρίσουμε, ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ.

 

Παρόλο, που ένας από τους έξι σταθμούς στο κρουαζιερόπλοιο του Γκοντάρ, είναι η Ελλάδα, θα παρατηρήσετε, βλέποντας την ταινία, ότι ο αριθμός των αντίστοιχων πλάνων είναι αναλογικά μικρός σε σχέση με τους υπόλοιπους πέντε προορισμούς. Αυτό συμβαίνει, διότι σύμφωνα με την παραγωγή, όταν ο Γάλλος σκηνοθέτης απευθύνθηκε στους αρμόδιους Έλληνες φορείς προκειμένου να λάβει την απαιτούμενη άδεια για γυρίσματα στην Επίδαυρο, εκείνοι απαίτησαν να δουν πρώτα το σενάριο…

image

Όμως, και ειδικά στο συγκεκριμένο φιλμ του Γκοντάρ, το σενάριο ήταν εν εξελίξει, ως μέρος της ίδιας της ταινίας κι έτσι, όσο η Ελληνική πλευρά προσπαθούσε να βρει μια φόρμουλα για να διευθετηθεί το γραφειοκρατικό θέμα, ο Γκοντάρ ήρθε ο ίδιος incognito στον Πειραιά για κάποια σύντομα γυρίσματα αφήνοντας όμως ανεκμετάλλευτη δυστυχώς την ιδέα της Επιδαύρου…

 

Το «Film Socialisme» του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ του 2010, αν και δεν συγκαταλέγεται στις καλύτερες ταινίες ενός ιδιοφυή καλλιτέχνη, ωστόσο αποτελεί μία χαρακτηριστική δημιουργία, της πιο σύγχρονης καριέρας του Γάλλου σκηνοθέτη. Θα μπορούσαμε κάλλιστα να σημειώσουμε ότι πρόκειται για ένα μάθημα ιστορίας κι εν μέρει, αποτελεί ένα σύγχρονο και επίκαιρο πολιτικό σχόλιο, για τις χώρες της Μεσογείου κυρίως, αλλά και γενικότερα.

 

Το φιλμ, είχε συμμετοχή στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» («Un Certain Regard »)του 63ου Φεστιβάλ Καννών το 2010. Με τον Γκοντάρ να αρνείται τελευταία στιγμή να έρθει στις Κάννες, στέλνοντας μάλιστα ένα σημείωμα στον διευθυντή του φεστιβάλ, Τιερί Φρεμό, λέγοντας πως «ύστερα από προβλήματα όπως το ελληνικό δε θα μπορούσα να είμαι μαζί σας στις Κάννες». Παράλληλα, μιλώντας σε συνέντευξη με Γάλλο δημοσιογράφο, ο Γκοντάρ αναφέρει τα ακόλουθα σχετικά με την ταινία του και τις απόψεις του για την Ελλάδα:

 

«Θα έπρεπε να ευχαριστήσουμε την Ελλάδα. Είναι η Δύση που χρωστάει στην Ελλάδα. Η φιλοσοφία, η δημοκρατία, η τραγωδία… Πάντα ξεχνάμε τη σχέση ανάμεσα στην τραγωδία και τη δημοκρατία. Χωρίς Σοφοκλή δεν θα υπήρχε Περικλής. Χωρίς τον Περικλή δεν θα υπήρχε Σοφοκλής. Ο τεχνολογικός κόσμος στον οποίο ζούμε τα χρωστά όλα στην Ελλάδα. Ποιος ανακάλυψε τη λογική; Ο Αριστοτέλης… Όλος ο κόσμος χρωστάει χρήματα σήμερα στον Ελλάδα. Θα μπορούσε να ζητήσει από το σημερινό κόσμο μας χιλιάδες εκατομμύρια για τα δικαιώματα του συγγραφέα και θα ήταν λογικό να της τα δώσουμε. Πάραυτα. «Κατηγορούν τους Έλληνες ότι είναι και ψεύτες… Αυτό μου θυμίζει ένα παλιό συλλογισμό που είχα μάθει στο σχολείο. Ο Επαμεινώνδας είναι ψεύτης ή όλοι οι Έλληνες είναι ψεύτες, άρα ο Επαμεινώνδας είναι Έλληνας. Δεν έχουμε προχωρήσει καθόλου» είπε, χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων, ο Γάλλος σκηνοθέτης.

image

Διαβάστε επίσης:

Και «Τώρα Γκοντάρ» στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος – Πρόγραμμα Προβολών

Ο Φαμπρίς Αρανό στην Αθήνα για το Αφιέρωμα στον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ

Αφιέρωμα στον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Νουβέλ Βαγκ: Όταν η 7η Τέχνη γύρισε σελίδα

Η ταινία «Film Socialisme» (2010), προβάλλεται την Τετάρτη 11 Ιουνίου, στον Θερινό Κινηματογράφο Λαΐς στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος στις 20.45. Προλογίζει ο Fabrice Aragno,  σκηνοθέτης, διευθυντής φωτογραφίας και παραγωγός.

 

Οι τιμές εισόδου για το Αφιέρωμα «Τώρα Γκοντάρ» (Maintenant Godard) στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, έχουν αναλυτικά ως εξής:  

Γενική Είσοδος ανά ζώνη προβολής: 5€

Κάρτα διαρκείας (κόκκινη) για όλο το αφιέρωμα: 40€

Κάρτα διαρκείας μειωμένη (πράσινη) για όλο το αφιέρωμα: 25€ (για φοιτητές, μαθητές, ανέργους, δασκάλους-καθηγητές, ατέλειες, Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ),  άνω των 65, και νέους 18 έως 26 ετών)

Κάρτα (κίτρινη) για 8 ζώνες προβολής: 25€

Κάρτα (λευκή) μειωμένη για 8 ζώνες προβολής: 15€ (για φοιτητές, μαθητές, ανέργους, δασκάλους-καθηγητές, ατέλειες, Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ),  άνω των 65, και νέους 18 έως 26 ετών)

 

Για περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με το Αφιέρωμα «Τώρα Γκοντάρ / Maintenant Godard» παραθέτουμε τον επίσημο ιστότοπο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος: tainiothiki.gr