Τη μεγαλύτερη δομή στο Σύμπαν ανακάλυψε ομάδα αστρονόμων. Πρόκειται για μια ομάδα από κβάζαρ (κάθε εξαιρετικά λαμπρός και μακρινός ενεργός γαλαξιακός πυρήνας), η οποία για να διανυθεί χρειάζονται 4 δισεκατομμύρια έτη φωτός.

Η τεράστια κλίμακα της ομάδας των «ημιαστέρων», σύμφωνα με τους ερευνητές, δείχνει να αψηφά τη Κοσμολογική Αρχή του Άλμπερτ Αϊνστάιν, την υπόθεση δηλαδή ότι το Σύμπαν είναι ισότροπο, η οποία αποτελεί μια βασική υπόθεση της κοσμολογίας για τη φύση του Σύμπαντος. Πάντως,η Κοσμολογική Αρχή θεωρεί το Σύμπαν ομοιόμορφο ως προς τις ιδιότητες και τους φυσικούς νόμους που το διέπουν, και όχι απαραίτητα όσον αφορά τις δομές του.

Τα κβάζαρ είναι οι ενεργοί, εξαιρετικά φωτεινοί πυρήνες αρχαίων γαλαξιών οι οποίοι εντοπίζονται στις εσχατιές του Σύμπαντος (οι αστρονόμοι πιστεύουν σήμερα ότι η ακραία ακτινοβολία των κβάζαρ προέρχεται από υλικά που θερμαίνονται και λάμπουν πριν χαθούν για πάντα σε μια κεντρική μαύρη τρύπα). «Είναι γνωστό από το 1982 ότι τα κβάζαρ έχουν την τάση να συγκεντρώνονται σε σύνολα ή δομές κπληκτικά τεραστίων διαστάσεων, δημιουργώντας απίστευτα μεγάλες ομάδες κβάζαρ, ή αλλιώς LQG», αναφέρουν οι ερευνητές.

«Αν και είναι δύσκολο να συλλάβει κανείς την κλίμακα αυτού του LQG, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη δομή που έχουμε δει ποτέ σε ολόκληρο το Σύμπαν», σημειώνει ο Δρ Ρότζερ Κλόους του Πανεπιστημίου του Κεντρικού Λάνκασαϊρ στη Βρετανία. «Ακόμα κι αν ταξίδευε κανείς με την ταχύτητα του φωτός, θα χρειαζόταν 4 δισ. χρόνια για να το διασχίσει. Αυτό είναι σημαντικό όχι μόνο λόγω του μεγέθους του, αλλά και επειδή θέτει υπό αμφισβήτηση την Κοσμολογική Αρχή, η οποία είναι ευρέα αποδεκτή από την εποχή του Άινσταϊν», προσθέτει.

Σημειώνεται ότι η τεράστια ομάδα κβάζαρ που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, έχει διαστάσεις 500 μεγαπαρσέκ (1 μεγαπαρσέκ ισούται με 3,3 εκατομμύρια έτη φωτός). Επειδή η ομάδα LQG επιμηκύνεται, η μεγαλύτερη διάστασή της είναι 1.200 μεγαπαρσέκ, ή 4 δισεκατομμύρια έτη φωτός, εξηγούν οι αστρονόμοι. Το μέγεθος αυτό είναι 1600 φορές μεγαλύτερο από την απόσταση του Γαλαξία της Γης στον πλησιέστερο γαλαξία, την Ανδρομέδα.