Το ερώτημα για την ύπαρξη εξωγήινης ζωής ταλανίζει την ανθρωπότητα εδώ και αμέτρητα χρονιά.

Έχοντας άλλωστε σαν έμπνευση το αχανές και γεμάτο αστέρες και πλανήτες κάθε είδους και μεγέθους σύμπαν που μας περιβάλλει, η  επιστημονική φαντασία, δημιούργησε απίστευτους πολιτισμούς, κατόχους «διαφορετικών» τεχνολογιών και γνώσεων, που είχαν πολλές φορές όχι και τόσο φιλικές διαθέσεις προς τον άνθρωπο.  Διαπλανητικές αυτοκρατορίες και συνομοσπονδίες έτοιμες να μας δώσουν χείρα βοηθείας ή να μας καταστήσουν σκλάβους τους.

Πέρα όμως από τα μονοπάτια του φανταστικού, η αληθινή επιστήμη συνεχίζει να ψάχνει για ζωή εκτός του πλανήτη μας, με όποια μορφή και να έχει αυτή. Απο μικρόβια και μονοκύτταρους οργανισμούς που μπορεί να επιβιώσουν στις δύσκολες συνθήκες των πλανητών έως πλήρως αναπτυγμένων μορφών ζωής, που κατέχουν ένα επίπεδο γνώσης και τεχνολογίας παρόμοιο  ή και ανώτερο από το δικό μας.

H Κλίμακα Καρντάσεφ και η θέση της Γης μέσα σε αυτήν

Μια ιδέα για τις δυνατότητες των εξελιγμένων εξωγήινων πολιτισμών, δίνει η λεγόμενη κλίμακα Καρντάσεφ, που προτάθηκε το 1946 απο τον Ρώσο αστρονόμο Νικολάι Καρντάσεφ, ενώ έψαχνε για στοιχεία εξωγήινης νοημοσύνης προερχόμενα από το σύμπαν.

Η κλίμακα αυτή κατατάσσει έναν πολιτισμό ανάλογα με τις ικανότητες του σε μία κλίμακα από το 0 έως το 3, με το τελευταίο να αφορά τους δυνατότερους και πιο προηγμένους πολιτισμούς.

Για την κατάταξή τους εξετάζονται  οι ικανότητες ενός θεωρητικού  πολιτισμού, όσον αφορά την εκμετάλλευση της ενέργειας σε πλανητικό, αλλά το κυριότερο σε αστρικό και γαλαξιακό επίπεδο.

Τύπος 0

Ένας πολιτισμός που ανήκει στην βασική κατηγορία παραμένει απόλυτα δεσμευμένος απο τις ενεργειακές πηγές του πλανήτη του και κυρίως εκμεταλλεύεται ορυκτά καύσιμα που εξορίσει από το υπέδαφος.

Όπως γίνεται αντιληπτό ο Γήινος πολιτισμός βρίσκεται ακόμα σε αυτό τον τύπο   και πιο συγκεκριμένα σε τύπο 0,7, ενώ για να ανέβουμε έστω και ένα σκαλί στην κλίμακα θα χρειαστούμε τουλάχιστον 100 με 200 χρόνια ακομη.

Τύπος 1

Στον τύπο αυτό ανήκουν πολιτισμοί που έχουν την δυνατότητα της συλλογής, αποθήκευσης και χρησιμοποίησης κάθε μορφής ενέργειας που του προσφέρει ο πλανήτης του. Ταυτόχρονα ο συγκεκριμένος πολιτισμός ελέγχει απόλυτα τα καιρικά φαινόμενα και μπορεί να χρησιμοποιήσει την ενέργεια που περιέχουν αυτά πχ την ενεέργεια ενός τυφώνα ή μιας καταιγίδας, προς όφελος του.

Σε αυτό το επίπεδο καταστροφές όπως σεισμοί ή εκρήξεις ηφαιστείων, προλαμβάνονται και καταστέλλονται πρίν κάν γίνουν αντιληπτά.

Τύπος 2

Όταν ο πολιτισμός ανέβει στο 2ο σκαλί, έχει στην διάθεση του πέρα από τον ίδιο του τον πλανήτη και την ενέργεια του άστρου γύρω από το οποίο αυτός περιστρέφεται.

Η αποίκηση των άλλων πλανητών του ηλιακού συστήματος που περιβάλλει τον πλανήτη είναι δεδομένη, καθώς και η εκμετάλλευση των δικών τους φυσικών πόρων. Με αυτό το βήμα ο πολιτισμός γίνεται ουσιαστικά άτρωτος και αθάνατος, μια και η τεχνολογία του επιτρέπει  να εμποδίσει ακόμα και την έκρηξη του ίδιου του άστρου (μια μορφή σουπερνόβα) επεμβαίνοντας στις διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα μέσα στον πυρήνα του άστρου.

Σημειώνεται πως η ενέργεια που παράγει ένας τέτοιος πολιτισμός είναι 10 δισεκατομμύρια φορές περισσότερη, από έναν πολιτισμό που ανήκει στο προηγούμενο στάδιο.

Τύπος 3

Όταν ένας πολιτισμός φτάσει στο ανώτερο αυτό επίπεδο, έχει στα χερια του την ενέργεια του Γαλαξία του, αλλά πιθανότατα αυτή και των υπολοίπων Γαλαξιών. Η ικανότητα για διαγαλαξιακό ταξίδι είναι δεδομένη, ενώ ο πολιτισμός έχει ήδη τιθασεύσει Σκουληκότρυπες και μαύρες τρύπες.  Ταυτόχρονα στην ελάχιστη πιθανότητα εμφάνισης ενός γαλαξιακού επιπέδου κινδύνου, η δυνατότητα για ταξίδι στο χρόνο προσφέρει μια πιθανή διέξοδο διαφυγής.

Πέρα από αυτά τα 3 επίπεδα όμως έχεις προταθεί και άλλο ενα τέταρτο που αφορά ακόμα πιο απίθανες δυνατότητες, όπως το ταξίδι σε παράλληλα σύμπαντα και η χρήση της λεγόμενης και σκοτεινής ύλης.

Ανίχνευση προηγμένων πολιτισμών και σφαίρες του Νταίσον

Ένα από τα εργαλεία για την συλλογή της ενέργειας ενός άστρου, που θα είχε ένας πολιτισμός τύπου 3 στα χέρια του, θεωρούνται και οι λεγόμενες Σφαίρες του Nταϊσον.

Σαν σφαίρες του Νταϊσον οι επιστήμονες  ονομάζουν γιγαντιαίες σφαιρικές κατασκευές, κατασκευασμένες από «διαφορετικά» υλικά που περικλείουν έναν αστέρα, με σκοπό την συσσώρευση της ενέργειας που αυτός εκπέμπει.   Αν και η ονομασία τους παραπέμπει σε ένα συμπαγές περίβλημα γύρω από έναν αστέρα, νεότερες θεωρίες αναφέρουν, ότι θα μπορούσαν να έχουν μορφή ενός δακτυλίου σε τροχιά γύρω του.

Οι σφαίρες αυτές πήραν το όνομα τους απο τον φυσικομαθηματικό Φρήντμαν Ντάυσον, που εκπόνησε μια μελέτη σχετικά με αυτές και την χρησιμότητα τους σε έναν υποτιθέμενο εξελιγμένο πολιτισμό τύπου 3. Ο Νταίσον πρότεινε ότι η αναζήτηση της χαρακτηριστικής ‘υπογραφής’ που θα έχουν τέτοιες Σφαίρες, από ειδικά τηλεσκόπια θα βοηθούσε στην πιθανή ανακάλυψη κάποιου πολιτισμού που θα τις χρησιμοποιούσε.

Σε μια πρόσφατη μελέτη οι ερευνητές που μελετούσαν 21 Γαλαξίες ανακάλυψαν οτι 4 από αυτούς είχαν υψηλές εκπομπές  Κεντρικής Υπέρυθρης ακτινοβολίας, φτάνοντας ένα επίπεδο 10 φορές υψηλότερες απο το συνηθισμένο.

Για 2 από αυτούς οι αιτίες της εκπομπής οφείλονταν σε φυσικά φαινόμενα, ενώ για τους άλλους 2 τα αίτια παραμένουν άγνωστα. Με δεδομένο ότι η χρήση μιας σφαίρας του Νταϊσον από έναν πολιτισμό τύπου 3 , θά είχε σαν αποτέλεσμα την εκπομπή τεράστιων ποσοτήτων θερμικής ακτινοβολίας  στο διάστημα, η σκέψη των ειδικών στράφηκε στο συμπέρασμα ότι οι 2 αυτοί Γαλαξίες έκρυβαν μέσα τους έναν τέτοιο πολιτισμό.

Οι επιστήμονες επισήμαναν στη μελέτη τους οτι οι 2 αυτοί γαλαξίες χρήζουν περαιτέρω μελέτης και έρευνας, προκειμένου να επαληθευτεί ή ακόμη και να καταρριφθεί αυτός ο ισχυρισμός.

“Πρέπει να τους μελετήσουμε της εκπομπές που προέρχονται από αυτούς σε όλα τα μήκη κύματος όπως ακτίνες Χ, ραδιοκύματα και ταυτόχρονα να τους παρατηρήσουμε επισταμένα και με υψηλής ευκρίνειας οπτικά τηλεσκόπια” δήλωσε ένας από τους συγγραφείς της έρευνας.

Οι ερευνητές δήλωσαν οτι σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν παρόμοια μορφής έρευνα και σε άλλους αστερισμούς και Γαλαξίες, καλύπτοντας ένα μεγάλο κομμάτι του ουράνιου στερεώματος.