Ερευνητές στη Φινλανδία ανέπτυξαν ένα γνωστικό υπολογιστικό μοντέλο το οποίο έχει σχεδιαστεί για την ερμηνεία και κατανόηση των ανθρωπίνων συναισθημάτων. Πειράματα σε ανθρώπους απέδειξαν την ικανότητα του μοντέλου να προβλέπει και να εξηγεί την εμφάνιση συναισθημάτων όπως η ευτυχία, η πλήξη και ο εκνευρισμός.

Ads

«Η προσέγγισή μας ανοίγει τον δρόμο για τον σχεδιασμό διαδραστικών συστημάτων που προσαρμόζονται στις συναισθηματικές καταστάσεις των χρηστών, βελτιώνοντας έτσι την εμπειρία και την εμπλοκή τους» έγραψαν οι ερευνητές της μελέτης.

Η πρόβλεψη των συναισθηματικών καταστάσεων των χρηστών κατά τη διάρκεια μιας αλληλεπίδρασης αποτελεί μακροχρόνιο στόχο της συναισθηματικής πληροφορικής, το πεδίο της επιστήμης των υπολογιστών που είτε αφορά τον συναισθηματικό μας κόσμο είτε προκύπτει από αυτόν ή τον επηρεάζει σκόπιμα.

«Οι άνθρωποι ερμηνεύουν με φυσικό τρόπο τα συναισθήματα των άλλων και αντιδρούν σε αυτά, μια ικανότητα που οι μηχανές στερούνται θεμελιωδώς», δήλωσε ο Jussi Jokinen, αναπληρωτής καθηγητής Γνωστικής Επιστήμης.

Ads

«Αυτή η ασυμφωνία μπορεί να κάνει τις αλληλεπιδράσεις με τους υπολογιστές απογοητευτικές, ειδικά αν η μηχανή παραμένει ανυποψίαστη για τη συναισθηματική κατάσταση του χρήστη. Το μοντέλο μας μπορεί να ενσωματωθεί σε άλλα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να κατανοούν τα συναισθήματα και έτσι να σχετίζονται καλύτερα με τους χρήστες τους» εξήγησε ο ερευνητής.

Στο μέλλον, το μοντέλο θα μπορούσε να βοηθήσει τους υπολογιστές να προβλέπουν τη συμπεριφορά των χρηστών. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο υπολογιστής θα μπορούσε, για παράδειγμα, να δώσει στον χρήστη πρόσθετες οδηγίες ή να ανακατευθύνει την αλληλεπίδραση.

Οι χρήστες νιώθουν συχνά χαρά, εκνευρισμό και πλήξη κατά την αλληλεπίδρασή τους με τους υπολογιστές. Οι προηγμένες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης, αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα των χρηστών.

Διαδικασία γνωστικής αξιολόγησης

«Φανταστείτε ότι προκύπτει κάποιο σφάλμα κατά τη διάρκεια μιας κρίσιμης εργασίας. Ο χρήστης αξιολογεί το γεγονός αυτό ως αντιπαραγωγικό», δήλωσε ο Jokinen.

«Ένας άπειρος χρήστης μπορεί να αντιδράσει με άγχος και φόβο λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τον τρόπο επίλυσης του σφάλματος, ενώ ένας έμπειρος χρήστης μπορεί να νιώσει εκνευρισμό επειδή θα πρέπει να σπαταλήσει χρόνο για την επίλυση του προβλήματος. Το μοντέλο μας προβλέπει τη συναισθηματική αντίδραση του χρήστη προσομοιώνοντας αυτή τη γνωστική διαδικασία αξιολόγησης» πρόσθεσε.

Οι ερευνητές υποστήριξαν ότι το μοντέλο τους μπορεί να προβλέψει τη δυσφορία του χρήστη και να προσπαθήσει να μετριάσει τα αρνητικά του συναισθήματα.

Το μοντέλο μπορεί να βελτιώσει την εμπειρία του χρήστη

Το νέο μοντέλο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε διάφορα περιβάλλοντα- από το γραφείο έως τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης- βελτιώνοντας την εμπειρία των χρηστών. Το σύστημα δεν προβλέπει τα συναισθήματα με βάση την παρατηρούμενη συμπεριφορά ή τα φυσιολογικά σήματα, αλλά παρέχει εξηγήσεις για τις αιτίες των προβλεπόμενων συναισθημάτων και την προσομοίωση διαφόρων σεναρίων, προκειμένου να διευκολυνθούν οι αλληλεπιδράσεις με τον χρήστη. Οι επιπτώσεις μιας τέτοιας τεχνολογίας θα είναι μετασχηματιστικές καθώς στο μέλλον οι υπολογιστές δεν θα είναι απλώς εργαλεία αλλά ενσυναισθητικοί συνεργάτες, υποστηρίζουν οι ερευνητές.

Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύθηκαν στα Πρακτικά του Συνεδρίου CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.

Πηγή: Interesting Engineering – Μετάφραση: ΕΡΤ