Η Τζούντι Γκάρλαντ (Judy Garland, 10 Ιουνίου 1922 – 22 Ιουνίου 1969), έμεινε στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου ως η Ντόροθι, στην κλασική ταινία του Βίκτορ Φλέμινγκ «Ο μάγος του Οζ» (1939). Ήταν μόλις 16 ετών, αλλά το ταλέντο, η λάμψη της και τα θρυλικά κόκκινα γοβάκια της έγραψαν ιστορία. Το τραγούδι Over the Rainbow που ακούγεται στην ταινία, απέσπασε Όσκαρ και μέχρι τώρα θεωρείται από τα καλύτερα κινηματογραφικά τραγούδια όλων των εποχών.

Ads

Η πολυδιάστατη καριέρα της Τζούντι Γκάρλαντ, μητέρας της επίσης σταρ, Λάιζα Μινέλι, παρά τις ανατροπές, διήρκεσε 40 χρόνια, με μουσικούς και δραματικούς ρόλους στο θεατρικό σανίδι, στο σινεμά και σε συναυλίες. Τιμήθηκε με Όσκαρ Τζουβενίλ, Χρυσή Σφαίρα, Γκράμι και ειδικό βραβείο Τόνι.

Βραβεύθηκε για τον ρόλο της στο ριμέικ «Ένα Αστέρι Γεννιέται», ήταν υποψήφια για Όσκαρ Β Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία του 1961 «Τα απόρρητα της Νυρεμβέργης», ενώ παραμένει η νεότερη νικήτρια (σε ηλικία 39 χρονών τότε) του Βραβείου Σέσιλ Ντε Μιλ για Ισόβιο Επίτευγμα στη βιομηχανία του κινηματογράφου.

Παρά τις επιτυχίες, η ζωή της είχε και μία σκοτεινή πλευρά. Η εξάρτηση της από τα ναρκωτικά και το αλκοόλ την οδήγησε στον θάνατο, σε ηλικία 47 ετών

Εκρηκτικό μείγμα αγγλικής, σκοτσέζικης και ιρλανδικής καταγωγής, γεννήθηκε ως Φράνσις Ήθελ Γκαμ (Frances Ethel Gumm) στη Μινεσότα. Ήταν το μικρότερο παιδί της Ήθελ Μάριον και του Φράνσις Αβέντ «Φρανκ» Γκαμ.

Ads

Οι γονείς της ασχολούνταν με το Βοντβίλ (δημοφιλέστατο είδος του αμερικανικού λαϊκού θεάτρου, που συνδύαζε μουσική, χορό, ταχυδακτυλουργίες, ακροβατικά και θεατρικά σκετς) και η μικρή Τζούντι μεγάλωσε σε ένα σπίτι καλλιτεχνών. Εξού και έκανε το ντεμπούτο της στη σκηνή σε ηλικία μόλις 3 ετών, ως τραγουδίστρια μαζί με τις αδερφές της.

Ξεκίνησε την κινηματογραφική καριέρα της στο -παντοδύναμο τότε- στούντιο της MGM, τη χρυσή εποχή του Χόλιγουντ.

Η Τζούντι Γκάρλαντ παντρεύτηκε πέντε φορές. Η λίστα των συζύγων της είναι η εξής: Ντεΐβιντ Ρόους (1941-1944), Βιντσέντε Μινέλι (1945-1951), Σίντνεϊ Λουφτ (1952-1965), Μαρκ Ήρον (1965-1967), Μικεΐ Ντινς (1969).

Στις 22 Ιουνίου 1969, βρέθηκε νεκρή από τον τελευταίο σύζυγο της, Μίκεϊ Ντινς στο μπάνιο του ενοικιαζόμενου σπιτιού τους στο Τσέλσι του Λονδίνου. Ο επικεφαλής των ερευνών, Γκεΐβιν Θάρντσον δήλωσε στον Τύπο ότι η αιτία θανάτου ήταν υπερβολική δόση ναρκωτικών. Επίσης, επισήμανε ότι ο θάνατος της ήταν ατύχημα.

Σίντνεϊ Λουφτ: Ο άνδρας που την αγάπησε μέχρι τέλους 

Ο τρίτος από τους πέντε συζύγους της ήταν και ο μόνος που με διάφορους τρόπους παρέμεινε στη ζωή της, ίσως ο μόνος που την αγάπησε πραγματικά. 

Ο Σίντνεϊ Λουφτ ήταν ο μάνατζερ που οργάνωσε την -έστω μετεωρική- επιστροφή της Γκάρλαντ μετά το τέλος της συνεργασίας με την MGM, αλλά και ο άνθρωπος πίσω από τη δεύτερη, συναυλιακή πλέον, καριέρα της, μια καριέρα που, όπως έγραφε ο Τύπος της εποχής, συγκρινόταν μόνο με του κορυφαίου Φρανκ Σινάτρα. 

Όμως, ο εθισμός της Γκάρλαντ στα ναρκωτικά και οι αυτοκτονικές τάσεις της ασκούσαν, όπως ήταν φυσικό, τεράστια πίεση στη σχέση. Το 1960, η Γκάρλαντ προσλαμβάνει ως μάνατζερ τον David Begelman και τον Freddie Fields. Ο Σιντ δεν έπαψε ποτέ να αγαπάει τη Τζούντι και στην πραγματικότητα, δεν συγχώρησε ποτέ τον εαυτό του που δεν κατάφερε να τη σώσει από τους δαίμονες της που την οδήγησαν σε πρόωρο θάνατο το 1969. Το γεγονός ότι φρόντισε για την κληρονομιά της μέχρι την τελευταία του πνοή -πέθανε το 2005, σε ηλικία 89 ετών -ήταν η μεγαλύτερη απόδειξή της αγάπης του για τη γυναίκα που υπήρξε η αγάπη της ζωής του.

Στην αυτοβιογραφία του με τίτλο «Judy and I, My Life with Judy Garland», (που δημοσιεύθηκε το 2017, δεκαπέντε χρόνια μετά τον θάνατο του) ο Λουφτ αρχίζει την αφήγηση του από τη μοιραία νύχτα στη Νέα Υόρκη, όταν η εν διαστάσει Τζούντι και ακόμη παντρεμένος Sid γνωρίζονται στο Little Club του Billy Reed και ερωτεύονται με την πρώτη ματιά. Το ζευγάρι παντρεύτηκε το 1952 και χώρισε το 1965. 

Το χολερικό βιβλίο της μάνατζερ της

Ο Λουφτ δεν είναι ο μόνος που έγραψε για την Γκάρλαντ. Η Stevie Phillips, σκιά της Γκάρλαντ και μάνατζερ της -η Phillips εργαζόταν στο γραφείο των David Begelman (ο οποίος υπήρξε εραστής της Γκάρλαντ) και Fields- στο βιβλίο της με τίτλο «Judy & Liza & Robert & Freddie & David & Sue», ένα μάλλον χολερικό βιβλίο, γράφει: «Θα σας παρουσιάσω μια γυναίκα το μυαλό της οποίας καταστράφηκε από τα συνταγογραφούμενα φάρμακα και το αλκοόλ… Κανένα αστέρι δεν κάηκε τόσο άγρια όσο η Τζούντι Γκάρλαντ». 

Τα κόκκινα γοβάκια και η κακομεταχείριση από την MGM

Τα παπούτσια που φόρεσε η Τζούντι Γκάρλαντ σχεδιάστηκαν το 1930, μια δεκαετία πριν τον «Μάγος του Οζ», από τον Άντριαν Γκρίνμπεργκ, θρυλικό σχεδιαστή κοστουμιών της MGM και η αξία τους ξεπέρασε κάποια στιγμή τα 3 εκατομμύρια δολάρια.

Για την ταινία κατασκευάστηκαν αρκετά ζευγάρια, από τα οποία έχουν απομείνει σήμερα 4, τα οποία φυλάσσονται στο Μουσείο Smithsonian της Ουάσιγκτον και μόνο μια φορά έχουν ταξιδέψει εκτός ΗΠΑ -συγκεκριμένα- στην Ευρώπη για να εκτεθούν στο Victor & Albert Museum. 

Η πρεμιέρα της ταινίας τον Αύγουστο του 1939 συνοδεύτηκε από διθυραμβικές κριτικές, αλλά δεν είχε ιδιαίτερη επιτυχία στο Box-Office, κάνοντας εισπράξεις μόλις 3 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ ο προϋπολογισμός ήταν 2.777.000 δολαρίων. Επρόκειτο για την ακριβότερη παραγωγή της Metro-Goldwyn-Mayer μέχρι εκείνη την περίοδο, αλλά δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες της εταιρίας. Τα χρόνια που ακολούθησαν οι επαναπροβολές απέφεραν περισσότερα κέρδη.

Προτάθηκε για 6 Όσκαρ, μεταξύ των οποίων το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας χάνοντας τελικά, από το Όσα παίρνει ο άνεμος (Gone With the Wind) και κατάφερε να κερδίσει δυο (Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού για το Over the Rainbow και Καλύτερης Μουσικής Επένδυσης).

Αυτή είναι η μία, η λαμπερή εκδοχή. Γιατί σύμφωνα με την άλλη, όπως καταγράφεται στο βιβλίο του Sid Luft, η Γκάρλαντ ήδη από την εποχή του Μάγου του Οζ, βίωσε την κακομεταχείριση από την MGM.

Το στούντιο την πίεσε να χάσει βάρος, προκειμένου η φιγούρα της να είναι όσο το δυνατόν πιο λεπτή, να δέσει το πλούσιο στήθος της -το στούντιο ήθελε να πλασάρει την εικόνα του κοριτσιού της διπλανής πόρτας- και να παίρνει σε καθημερινή βάση χάπια αδρεναλίνης προκειμένου να διατηρήσει τις δυνάμεις της κατά τη διάρκεια των πολύωρων, απαιτητικών γυρισμάτων. 

Σε ηλικία μόλις 16 ετών, ήταν ήδη εθισμένη στα βαρβιτουρικά και τις αμφεταμίνες, ενώ στα γυρίσματα  της κλασικής παιδικής ταινία, το μεγάλο αφεντικό της MGM, ο σκληρός Louis B. Mayer, έστελνε τους κατασκόπους του στο σετ προκειμένου να διασφαλίσει ότι η Γκάρλαντ τηρεί τη δίαιτα που της είχε επιβάλλει: Σούπα κοτόπουλου, μαύρο καφέ και 80 τσιγάρα την ημέρα. 

Mε την κόρη της Λάιζα Μινέλι 

«Τελικά, δεν ήταν και μεγάλη τραγωδία να είσαι η κόρη της Τζούντι Γκάρλαντ. Είχα εξαιρετικά ενδιαφέροντα παιδικά χρόνια, μόνο που ό,τι έζησα, δεν είχε καμία απολύτως σχέση με παιδί». Με αυτά τα λόγια περιέγραψε κάποτε η Λάιζα Μινέλι, τη σχέση της με τη μητέρα της. 

Καρπός του γάμου της με τον δεύτερο σύζυγο της, σκηνοθέτη Βιντσέντε Μινέλι, η Λάιζα ζει τις κρίσεις της μητέρας της από μικρή. Στο τέλος γίνεται και μάρτυρας του θανάτου της.

Παρά ταύτα, μετά τόσα χρόνια, κάθε φορά που μιλά για εκείνη, δεν ανακαλεί παρά στιγμές αγάπης και τρυφερότητας.