Οι μπαταρίες μολύβδου-οξέος, που χρησιμοποιούνται κυρίως στα αυτοκίνητα, οφείλουν το 80% της τάσης τους σε σχετικιστικά φαινόμενα, σύμφωνα με Φινλανδούς ερευνητές.

Ads

Η μεταφορά ηλεκτρονίων μεταξύ των δύο μορφών του μολύβδου σε αυτές τις μπαταρίες παράγει ένα δυναμικό που υπερβαίνει τα 2 βολτ, υψηλότερο από τις περισσότερες άλλες μπαταρίες. Τα τόσο καλά αποτελέσματα προβλημάτιζαν τους επιστήμονες. Ο κασσίτερος, για παράδειγμα, που βρίσκεται ακριβώς πάνω από το μόλυβδο στον περιοδικό πίνακα και έχει ατομικό αριθμό 50 –ο μόλυβδος έχει ατομικό αριθμό 82- είναι πολύ αδύναμος για να τροφοδοτήσει μια μπαταρία.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του New Scientist, οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι, με επικεφαλής τον Pekka Pyykkö, υπολόγισαν ότι η μεγαλύτερη φόρτιση σε βαρύτερους πυρήνες μολύβδου προσελκύουν ηλεκτρόνια πιο δυναμικά, ώστε να φτάσουν το 60% της ταχύτητας του φωτός, ενώ με τον κασσίτερο η ταχύτητα πέφτει στο 35%. Σύμφωνα με τη θεωρία της σχετικότητας, αυτό δίνει τα ηλεκτρόνια υψηλότερη πραγματική μάζα, αυξάνει την ενέργεια σύνδεσης τους με το ηλεκτρόδιο που τους προσελκύει και, επομένως, την τάση τους.

Χωρίς αυτά τα σχετικιστικά αποτελέσματα, ο Pyykkö και οι συνεργάτες του υπολογίζουν ότι οι μπαταρίες μολύβδου θα είχαν τάση μόνο 0.39 βολτ. Με αυτά όμως, προβλέπουν τάση 2.13 βολτ, πρόβλεψη που συμφωνεί με την πραγματική μέτρηση που είναι 2.11 βολτ.

Ads

«Μπαταρίες που περιλαμβάνουν άλλα βαριά στοιχεία, όπως είναι ο υδράργυρος, πιθανώς θα έχουν παρόμοια αποτελέσματα», δήλωσε ο Pyykkö στο New Scientist.