Τις προτάσεις τους προκειμένου το κέντρο της Αθήνας να μετουσιωθεί σε ένα «ποιοτικό αστικό περιβάλλον, με σεβασμό στον κάτοικο και επισκέπτη της πόλης» παρουσίασαν αρχιτέκτονες και ειδικοί επιστήμονες στη διάρκεια της ημερίδας «Αθήνα: Μια άλλη πόλη είναι εφικτή», που διοργάνωσε το ΥΠΕΚΑ την Τρίτη 15 Μαρτίου το Υπουργείο, στο Μουσείο Μπενάκη.

Ads

Στην ημερίδα συμμετείχαν αρχιτέκτονες και ειδικοί επιστήμονες που παρουσίασαν μελέτες και στοιχεία για τη σημερινή κατάσταση του κέντρου της Αθήνας καθώς και διαπιστώσεις για την αναβάθμισή του, εστιάζοντας στις περιοχές Γεράνι, Πλατεία Βάθης, Άνω και Κάτω Πατήσια και Πανεπιστημίου.

Ο φορέας SARCHA (School of ARCHitecture 4 All) παρουσίασε μια πιλοτική έρευνα για την περιοχή Γεράνι που περιλαμβάνει μια χαρτογράφηση των ανθρώπινων, υλικών και φυσικών πόρων της περιοχής. Τα δεδομένα της έρευνας μετατράπηκαν σε χάρτες που απεικονίζουν διαφορετικές εθνότητες και τις δραστηριότητές τους, ευάλωτες ομάδες και παράνομες δραστηριότητες στο δρόμο, αναλυτικά στοιχεία του κτιριακού αποθέματος και των άκτιστων εν δυνάμει κοινοχρήστων χώρων, οσμές και συνθήκες φυσικού φωτισμού της περιοχής που υποδηλώνουν το επίπεδο της δημόσιας υγιεινής.

Παρουσιάστηκε επίσης μια έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για την «Πολεοδομική ανασύνθεση της κεντρικότητας στη σύγχρονη μεγάλη Αθήνα». Πρόκειται για ευρύτερη διεπιστημονική συνεργασία και καταγραφή, οι διαπιστώσεις της οποίας θα προσδιορίσουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τα σημεία εφαρμογής «βελονισμού», αλλά και πιθανών στρατηγικών παρεμβάσεων στο κέντρο πόλης.

Ads

Η οδός Πανεπιστημίου, ως άξονας γύρω από τον οποίο μπορεί να σχεδιαστεί η ανασυγκρότηση του Κέντρου, απασχόλησε επίσης την ημερίδα. Παρουσιάστηκε ερευνητικό πρόγραμμα του Εθνικού Μετσόβιου Πανεπιστημίου, σύμφωνα με το οποίο διερευνάται το ενδεχόμενο ένταξης της Πανεπιστημίου σε έναν πολεοδομικό και αρχιτεκτονικό δακτύλιο που θα συνδέσει τον περίπατο των αρχαιολογικών χώρων με τα μεγάλα αρχαιολογικά μουσεία της πόλης. Περιλαμβάνεται η αναγνώριση της λεωφόρου Αμαλίας, ολόκληρης της ζώνης ανάμεσα στην Ακαδημίας και τη Σταδίου και της οδού Πατησίων μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο και την πλατεία Αιγύπτου, «με σαφή προτεραιότητα στον πεζό». Σύμφωνα με την πρόταση, σκοπός είναι από την Πανεπιστημίου να διέρχεται μόνο η γραμμή του τραμ, που θα καταλήγει στο τέρμα της οδού Πατησίων, αναλαμβάνοντας το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο των κεντρικών συνοικιών.

Ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος (ΟΡΣΑ) παρουσίασε μία μεθοδική συλλογή, καταγραφή και αξιολόγηση για μελλοντική αξιοποίηση όλων των παλαιότερων μελετών για τα Πατήσια.

Η παρουσίαση δεν περιλαμβάνει τις προτάσεις του ΥΠΕΚΑ, αλλά διαπιστώσεις των ερευνών με ενδεχόμενες προτάσεις δράσεων που διατυπώνουν οι αρμόδιοι ερευνητές. Οι προτάσεις του ΥΠΕΚΑ θα παρουσιαστούν άμεσα και σε συντονισμό με τα άλλα Υπουργεία.

«Τα προβλήματα του κέντρου έχουν συσσωρευτικά προκαλέσει την κρίσιμη πλέον αλλοίωση της φυσιογνωμίας του. Επιλέξαμε να προσεγγίσουμε συστηματικά και με προσοχή το πολύπλοκο αυτό θέμα. Αναζητήσαμε τη συνεργασία ειδικών, με γνώσεις και εμπειρία στην διερεύνηση και αναγνώριση των -συχνά μη ορατών- χαρακτηριστικών των περιοχών που πάσχουν από έντονη αποσάθρωση. Στόχος της σημερινής ημερίδας είναι να αποκαλύψει αυτές τις πολύ σοβαρές και σε βάθος διαπιστώσεις» υπογράμμισε η Υπουργός ΠΕΚΑ, Τίνα Μπιρμπίλη, στη διάρκεια της ημερίδας «Αθήνα: Μια άλλη πόλη είναι εφικτή» στο Μουσείο Μπενάκη.

«Είναι αυτονόητο ότι η ανασυγκρότηση της περιοχής δεν είναι έργο ενός μόνο Υπουργείου. Είναι ένα πολιτικό και διεπιστημονικό πρόβλημα που η λύση του απαιτεί ολοκληρωμένο σχέδιο και προσεκτικούς χειρισμούς με διάρκεια που θα εμπλέκουν όλους τους φορείς, το Κεντρικό Κράτος, τον Δήμο, τους επιστημονικούς φορείς, τις επιχειρήσεις, την Κοινωνία των Πολιτών» τόνισε ο Αναπληρωτής Υπουργός ΠΕΚΑ, Νίκος Σηφουνάκης.