Επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο Ρέντινγκ στο Ηνωμένο Βασίλειο μελέτησαν αναταράξεις σε περιοχές πτήσης που είναι πιο δύσκολο για τους πιλότους να αποφύγουν. Διαπίστωσαν ότι οι έντονες αναταράξεις είχαν αυξηθεί κατά 55% μεταξύ 1979 και 2020 σε μια τυπικά πολυσύχναστη διαδρομή στον Βόρειο Ατλαντικό.

Ads

Υπολόγισαν την αύξηση στις αλλαγές στην ταχύτητα του ανέμου σε μεγάλα υψόμετρα λόγω του θερμότερου αέρα από τις εκπομπές άνθρακα.

«Μετά από μια δεκαετία έρευνας που δείχνει ότι η κλιματική αλλαγή θα αυξήσει τις αναταράξεις στον καθαρό αέρα στο μέλλον, έχουμε τώρα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η αύξηση έχει ήδη ξεκινήσει», δήλωσε ο καθηγητής Πολ Γουίλιαμς, επιστήμονας της ατμόσφαιρας στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ που συνέγραψε η μελέτη, σύμφωνα με το BBC.

Οι πτήσεις στις ΗΠΑ και τον Βόρειο Ατλαντικό σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις.

Ads

Η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και ο Νότιος Ατλαντικός παρουσίασαν επίσης σημαντικές αυξήσεις στις αναταράξεις.

Οι δορυφόροι δεν μπορούν να «δουν» τις αναταράξεις, μπορούν όμως να «δουν» τη δομή και το σχήμα του ρεύματος, επιτρέποντας την ανάλυσή του. Το ραντάρ μπορεί να εντοπίσει αναταράξεις από καταιγίδες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέρος είναι σχεδόν αόρατες και δύσκολα ανιχνεύονται.

Οι αναταράξεις δεν είναι μόνο δυσάρεστες, αλλά μπορούν και να προκαλέσουν τραυματισμούς στους επιβάτες της πτήσης. Οι σοβαρές αναταράξεις είναι πολύ σπάνιες, αλλά οι αναταράξεις σε κενό αέρος μπορεί να εμφανιστούν ξαφνικά, όταν οι επιβάτες δεν φορούν τη ζώνη τους.

«Κανείς δεν πρέπει να σταματήσει να πετάει επειδή φοβάται τις αναταράξεις, αλλά είναι λογικό να φοράτε τη ζώνη ασφαλείας σας συνέχεια, εκτός αν χρειαστεί να μετακινηθείτε», δήλωσε ο καθηγητής. «Αυτό αποτελεί σχεδόν εγγύηση ότι θα είστε ασφαλείς ακόμη και στις χειρότερες αναταράξεις», σημείωσε.

Υπάρχουν επίσης οικονομικές συνέπειες. Η αεροπορική βιομηχανία χάνει μεταξύ 150 εκατ. και 500 εκατ. δολάρια μόνο στις ΗΠΑ ετησίως λόγω των επιπτώσεων των αναταράξεων, συμπεριλαμβανομένης της φθοράς των αεροσκαφών, δήλωσαν οι ερευνητές. Έχουν επίσης περιβαλλοντικό κόστος, καθώς οι πιλότοι καίνε καύσιμα για να τις αποφύγουν.

*Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Geophysical Research Letters».