Με σκοπό να τιμήσει την επέτειο 100 χρόνων από τη γέννηση του διάσημου εξερευνητή των θαλασσών και των βυθών Ζακ Κουστώ, η Εταιρία που είχε ιδρύσει δρομολογεί την αναγέννηση του διάσημου σκάφους του εξερευνητή «Καλυψώ» προκειμένου να λειτουργήσει πλέον ως περιοδεύουσα έκθεση εκπαιδευτικού περιεχομένου.

Ads

Η «Καλυψώ» ήταν ένα από τα πρώτα σκάφη στον κόσμο που μελέτησε τα βάθη των ωκεανών, αποκτώντας φήμη ίση με του διάσημου εξερευνητή Κουστώ. Το μήκους 43 μέτρων σκάφος είχε περιπέσει σε αχρηστία για χρόνια, αφότου υπέστη ζημιές από εμβολισμό στο λιμάνι της Σιγκαπούρης και παρέμεινε βυθισμένο επί τρεις εβδομάδες, το 1996, πριν ανασυρθεί και ρυμουλκηθεί μέχρι τη Γαλλία.

Το πλοίο από το 1943 υπήρξε βρετανικό ναρκαλιευτικό, μετά τον πόλεμο υπέστη ανακατασκευή και λειτούργησε ως κινητό ωκεανογραφικό εργαστήριο από το 1950. Το σκάφος αγοράστηκε από το πολεμικό ναυτικό της Βρετανίας από τον Ιρλανδό εκατομμυριούχο και πρώην βουλευτή Τόμας Λόελ Γκίνες (της γνωστής οικογένειας που παράγει ομώνυμες μπίρες), ο οποίος πλήρωσε για την ανακατασκευή του σκάφους με βάση τις προδιαγραφές που είχε ζητήσει ο ίδιος ο Κουστώ και το νοίκιασε στον εξερευνητή των θαλασσών αντί του συμβολικού ποσού του ενός γαλλικού φράγκου ετησίως. Ο Κουστώ, σε συνεργασία με το γάλλο μηχανικό Εμίλ Κανιάν, είχαν αναπτύξει από το 1943 τη συσκευή αυτοκατάδυσης, που επέτρεψε στους δύτες να εφοδιάζονται με οξυγόνο και έτσι να μένουν κάτω από το νερό επί ώρες.

Η Εταιρία Κουστώ, με αφορμή την 100η επέτειο από τη γέννηση του ιδρυτή της, μεταξύ άλλων εκδηλώσεων που αρχίζουν αυτή την εβδομάδα, θα προχωρήσει μια νέα αποστολή υποθαλάσσιας κινηματογράφησης στη Μεσόγειο, σε συνεργασία με την National Geographic Society, προκειμένου να καταγραφούν οι αλλαγές που έχουν σημειωθεί από τη δεκαετία του ΄40, όταν ο Κουστώ γύρισε σε αυτήν ένα από τα πρώτα του φιλμ. Ο Ζακ-Ιβ Κουστώ γεννήθηκε στις 11 Ιουνίου 1910 και πέθανε το 1997 σε ηλικία 87 ετών.

Ads

«Το Καλυψώ αποτελεί τον πύργο Άιφελ των ωκεανών …και μπορεί να αποτελέσει τον πρεσβευτή του περιβάλλοντος και στα επόμενα χρόνια», δήλωσε χαρακτηριστικά η χήρα του Κουστώ, Φρανσίν, η οποία ανέφερε όμως ότι χρειάζονται άλλα 4 εκατ. δολάρια για να ολοκληρωθεί η επιδιόρθωση του πλοίου, που συνολικά θα κοστίσει γύρω στα 8 εκατ. δολάρια.

Το πλοίο βρέθηκε, όλα αυτά τα χρόνια πέρασε διάφορες «φουρτούνες» λόγω συγκρούσεων μεταξύ μελών της οικογένειας Κουστώ και συνεργατών του για το κατά πόσο θα έπρεπε να μετατραπεί σε ακίνητο μουσείο ή να ξαναγίνει με κάποιο τρόπο ενεργό στις θάλασσες.