Τεράστιες ποσότητες μεθανίου περιλαμβάνονται στο πετρέλαιο που αναβλύζει στον Κόλπο του Μεξικού, προκαλώντας ανησυχίες για την ήδη εξαιρετικά σοβαρή οικολογική καταστροφή που έχει υποστεί η περιοχή, εξαιτίας του φόβου δημιουργίας μιας γιγάντιας «νεκρής ζώνης» χωρίς οξυγόνο. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκλυση μεθανίου στη σύγχρονη ιστορία.

Ads

Η έκλυση του μεθανίου θα μπορούσε να έχει τις ίδιες συνέπειες με εκείνες της διαρροής του πετρελαίου για τη βιωσιμότητα των οργανισμών της ευρύτερης περιοχής. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Texas A&M, το πετρέλαιο περιέχει 40% μεθάνιο, συγκριτικά με 5% στα περισσότερα κοιτάσματα πετρελαίου.

Ο επικεφαλής της μελέτης Τζον Κέσλερ δήλωσε πως η έκλυση μεθανίου στον Κόλπο του Μεξικού αποτελεί «τη μεγαλύτερη στη σύγχρονη ιστορία».

Από τον μέχρι στιγμής απολογισμό, πάντως προκύπτει ότι ο απολογισμός των νεκρών ζώων στην περιοχή του Κόλπου φαίνεται μικρός σε σχέση με άλλα ανάλογα συμβάντα: 738 πτηνά, 353 χελώνες και 41 θηλαστικά -αριθμοί που ωχριούν σε σχέση με τα 250.000 πουλιά και τις 2.800 βίδρες που σκοτώθηκαν από την πολύ μικρότερη πετρελαιοκηλίδα του Exxon Valdez στην Αλάσκα το 1989.

Ads

Η κατάσταση όμως είναι χειρότερη απ’ ότι φαίνεται. Σύμφωνα με την Greenpeace αλλά και την αμερικανική Υπηρεσία Ιχθύων και Άγριας Ζωής, τα περισσότερα νεκρά ζώα δεν εντοπίζονται επειδή χάνονται στους βαλτότοπους, παρασύρονται στον ωκεανό ή βυθίζονται στον πυθμένα.

Εν τω μεταξύ, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του αμερικανικού πετρελαϊκού ομίλου Anadarko Petroleum, συνδικαιούχος της άδειας εκμετάλλευσης του πετρελαϊκού κοιτάσματος στον Κόλπο του Μεξικού μετά την έκρηξη της πλατφόρμας Deep Water Horizon τον Απρίλιο, κατηγόρησε χθες την BP για ριψοκίνδυνη συμπεριφορά και διαβεβαίωσε ότι η καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί.

Σύμφωνα με τον ίδιο, που δηλώνει «συγκλονισμένος» από τις πληροφορίες που έχουν συγκεντρωθεί μετά την καταστροφή, κυρίως στο πλαίσιο κοινοβουλευτικών ερευνών, «η συμπεριφορά και οι ενέργειες της BP παραπέμπουν σε διακριμένη αμέλεια ή σε σκόπιμες παραλείψεις», γεγονός που την καθιστά υπόλογη απέναντι στους εταίρους της, ανάμεσά τους και η Anadarko.

«Η BP, ως η εταιρεία που χειριζόταν τη γεώτρηση, είχε την υποχρέωση απέναντι στους συνιδιοκτήτες, ανάμεσά τους και η Anadarko, για τη διάνοιξη των φρεάτων με σωστό τρόπο… και για τον σεβασμό του συνόλου των νόμων και των κανονισμών. Η συμφωνία συνεργασίας προβλέπει επίσης ότι η BP είναι υπεύθυνη απέναντι στους συνιδιοκτήτες για κάθε βλάβη που θα προκληθεί από δική της διακεκριμένη αμέλεια ή σκόπιμες παραλείψεις» αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσε η Anadarko.

Σε δική της απαντητική ανακοίνωση η BP εκφράζει τη σφοδρή της διαφωνία με την Anadarko και υπόσχεται ότι «δεν θα επιτρέψει στους ισχυρισμούς αυτούς να μειώσουν τη δέσμευσή της απέναντι στις παράκτιες περιοχές του Κόλπου».

Σύμφωνα με την BP, «η Anadarko αρνείται να αναλάβει το μερίδιο της ευθύνης της ως προς το κόστος καθαρισμού της διαρροής και την καταβολή αποζημιώσεων, παρά την ύπαρξη συμφωνίας η οποία προβλέπει ότι ‘οι πλευρές θα μοιρασθούν το κόστος των επιχειρήσεων, περιλαμβανομένου του κόστους καθαρισμού οποιασδήποτε διαρροής από το κοίτασμα».

Ο οίκος αξιολόγησης Moody’s Investors Service υποβάθμισε χθες την πιστοληπτική ικανότητα της Anadarko , από τη βαθμίδα Baa3 στην Ba1, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο και για νέα υποβάθμιση. «Η απόφαση εκφράζει την αβεβαιότητα που συνδέεται με το εν δυνάμει μερίδιο του 25% της Anadarko στις δαπάνες καθαρισμού και στις οικονομικές υποχρεώσεις και πρόστιμα” που έχουν σχέση με την διαρροή του πετρελαίο» διευκρίνισε ο οίκος αξιολόγησης.