Ο Κώστας Ανδρέου είναι ένας ανεξάρτητος μουσικός και συνθέτης που επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο τους ήχους του άταστου ηλεκτρικού μπάσου, δημιουργώντας πολυεπίπεδα ηχοχρωματικά τοπία.

Ads

Έχει γράψει και παίξει ζωντανά τη μουσική και έχει κάνει τον ηχητικό σχεδιασμό για θεατρικές παραστάσεις και άλλες καλλιτεχνικές παραγωγές. Η μουσική του έχει χρησιμοποιηθεί σε διάφορα ντοκιμαντέρ, κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές σε διάφορα δίκτυα και διαδικτυακές πλατφόρμες.

Πέρυσι κυκλοφόρησε o τέταρτος κατά σειρά προσωπικός δίσκος του, Observation Point, που δημιουργήθηκε με τους ήχους του άταστου ηλεκτρικού μπάσου, επεξεργασμένους σε πραγματικό χρόνο με ειδικά ηλεκτρονικά μέσα. Λίγο πριν επιστρέψει για δύο παραστάσεις στο θέατρο Φούρνος μας μιλάει για μουσικές και όχι μόνο επιλογές, για το χρόνο και το ταξίδι.

Πότε ξεκίνησε η σχέση σας με τη μουσική;

Κ.Α.: Η σχέση μου με τη μουσική ξεκίνησε σε μικρή ηλικία, ακούγοντας για ώρες διάφορους δίσκους, εξερευνώντας τα μουσικά όργανα και τους ήχους, παρατηρώντας τα χαρακτηριστικά τους, την ιδιοσυγκρασία του καθενός.

Ads

Πέρασε ποτέ «κρίση» η σχέση σας;

Κ.Α.:Όχι. Η μουσική είναι η ζωή μου. Κάθε μέρα είναι και μια ευκαιρία για να γεννηθεί μια καινούργια μουσική, ένας καινούργιος ήχος.
Το να παίζω μουσική και να δημιουργώ ήχους είναι ένα παιδικό όνειρο που γίνεται πραγματικότητα.

Γιατί επέλεξατε το άταστο ηλεκτρικό μπάσο;

Κ.Α.: Είναι ένα μουσικό όργανο που ανταποκρίνεται άμεσα και με ξεχωριστή ευαισθησία ακόμα και στην πιο μικρή αλλαγή. Μου δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσω νέους ήχους. Επίσης είναι πολύ κοντά στην ανθρώπινη φωνή, με ένα πολύ ιδιαίτερο τρόπο. Είναι ένας συνοδοιπόρος έτοιμος κάθε φορά για ένα καινούργιο ταξίδι.

Πως θα χαρακτήριζατε το είδος της μουσικής που γράφετε;

Κ.Α.: Αυτό που ακούω νοερά, αυτό που φαντάζομαι. Είναι οι πραγματικές και φανταστικές εικόνες και οι μνήμες που γίνονται μουσική και ήχοι.

Ποιός είναι ο πραγματικός χρόνος στον οποίο αναφέρεστε;

Κ.Α.: Πραγματικός χρόνος είναι αυτός κατά τον οποίο το κοινό παρακολουθεί ζωντανά μια συναυλία, μια θεατρική παράσταση. Τότε είναι που συμβαίνουν όλα. Σε αυτή τη συνθήκη προτιμώ να μην υπάρχει κάποια προηγούμενη επεξεργασία στον ήχο ή κάποια ηχογράφηση. Αυτό προσφέρει ακόμα πιο απολαυστικό ταξίδι.»

Πόση ελευθερία έχει ένας ανεξάρτητος μουσικός, αλλά και πόσες δυσκολίες;

Κ.Α.: Το να είμαι ανεξάρτητος μουσικός μου δίνει τη δυνατότητα να δουλεύω με τα δικά μου κριτήρια ποιότητας. Μπορώ να προσφέρω στο κοινό το καλλιτεχνικό έργο που θέλω, με τους δικούς μου όρους. Φυσικά δεν αρκεί ο προσδιορισμός από μόνος του, χρειάζεται καθημερινή φροντίδα για αυτή τη δραστηριότητα. Ο κλάδος της μουσικής δέχεται μια επίμονη μακροχρόνια επίθεση που έχει σαν πρώτο στόχο την εξαφάνιση του δικαιώματος του κάθε μουσικού να ζει με αξιοπρέπεια και όχι επαιτώντας. Δε μπορούμε να ανταλλάξουμε χίλια εικονικά κλικ προτίμησης με ένα ρόδι και μια χούφτα καρύδια. Για την ακρίβεια, δεν αξίζουν ούτε όσο ένα τσόφλι καρυδιού. Για τους μισθοφόρους που διεξάγουν αυτή την επίθεση οι μουσικοί είμαστε περισσότερο χρήσιμοι νεκροί παρά ζωντανοί, για να εκμεταλλεύονται τη δουλειά μας χωρίς να χρειάζεται να κάνουν τον κόπο να δώσουν εξηγήσεις. Το να είμαστε δεμένοι πισθάγκωνα είναι για αυτούς μια προσωρινή λύση, που μας την παρουσιάζουν ως δικό μας αξιέπαινο συμβιβασμό και δική τους γενναιόδωρη προσφορά. Οπότε το να είμαι ανεξάρτητος μουσικός για μένα σημαίνει ότι έχω ταυτόχρονα την ευθύνη και το δικαίωμα της κάθε επιλογής. Προφανώς έχω σε εκτίμηση διάφορες ποιοτικές δισκογραφικές εταιρείες, που έχουν όραμα και συνέπεια μέσα στα χρόνια και προσφέρουν παραγωγές υψηλού επιπέδου.

H παράσταση ορίζεται ως ένα νυχτερινό ταξίδι πάνω σε χάρτες ήχων με ποικίλες επιλογές διαδρομών. Η μουσική σας είναι κυρίως νυχτερινή;

Κ.Α.: Γενικά η μουσική δεν έχει κάποια συγκεκριμένη ώρα. Ο κάθε ακροατής μπορεί να ακούσει για παράδειγμα ένα δίσκο νωρίς το πρωί, ή πολύ αργά το βράδυ. Η ώρα που γίνεται μια συναυλία ή μια παράσταση δεν αλλάζει το περιεχόμενο. To Live Ambient, για παράδειγμα, έχει παρουσιαστεί σε σπουδαστές διαφορετική ώρα από αυτή που γίνονται συνήθως οι συναυλίες και το αποτέλεσμα ήταν απολαυστικό. Δεν είναι το φως ή το σκοτάδι έξω στο δρόμο που θα κάνει κάποιον να συγκεντρωθεί σε αυτό που συμβαίνει στη σκηνή, που θα τον βάλει σε μια διαδικασία δημιουργίας εικόνων μέσα στη φαντασία του, μπορεί όμως να έχει διαφορετική αίσθηση βγαίνοντας από μια νυχτερινή συναυλία. Η ώρα αλλάζει την αίσθηση της ατμόσφαιρας, πριν και μετά. Διαφορετικές ποιότητες φωτός, ρυθμών στην καθημερινότητα, προτιμήσεων στο πως ζούμε.»

Έχουμε πιστεύετε επιλογές διαδρομών στη ζωή, επαγγελματικές και προσωπικές;

Κ.Α.: Ναι, έχουμε επιλογές, η ζωή μας είναι γεμάτη από αυτές, μικρές και μεγάλες. Κάποιες είναι εύκολες, μας παίρνει μόλις μερικά δευτερόλεπτα να τις πάρουμε. Κάποιες είναι αυτονόητες για εμάς αλλά όχι για άλλους. Άλλες δύσκολες, ορισμένες φαντάζουν σχεδόν αδύνατες. Κι όμως, προσπαθούμε κάθε μέρα για το καλύτερο, ακολουθούμε τα όνειρα μας όσο δύσκολα και αν παρουσιάζονται. Με υπομονή και επιμονή διαλέγουμε τις διαδρομές μας ή φτιάχνουμε καινούργιες.»

Το Live Ambient με δικά σας λόγια;

Κ.Α.: Το Live Ambient είναι η ζωντανή εμπειρία ενός ταξιδιού μέσα στη μουσική και τους ήχους που παράγονται με το άταστο ηλεκτρικό μπάσο. Οι εικόνες που ερεθίζει η ζωντανή μουσική είναι προσωπικές για κάθε άνθρωπο και κάθε συναυλία είναι μοναδική.

Η παράσταση παρουσιάζεται για τέταρτη παρουσιάζεις χρονιά- αλλάζουν μόνο οι χώροι. Θα υπάρξει συνέχεια;

Κ.Α.: Προτιμώ τους θεατρικούς χώρους γιατί εκεί μπορώ να κάνω την παραγωγή της κάθε συναυλίας με την ποιότητα που θέλω να προσφέρω στο κοινό. Κάθε ξεχωριστή συναυλία έχει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ακόμα και δύο συνεχόμενες συναυλίες δε μπορούν να είναι ίδιες. Αυτό είναι ένα από τα μαγικά γνωρίσματα της ζωντανής μουσικής. Το Live Ambient είναι μια μακροπρόθεσμη παραγωγή και θα συνεχίσει να παρουσιάζεται στο μέλλον.

Μεγάλο θέμα ο χρόνος. Αν υπάρχει, αν τον ελέγχουμε. Δεν υπάρχει έλεγε ο Αινστάιν.  Άλλοι κάνουν λόγο για αχρονία. Εσείς τι λέτε;

Κ.Α.: Η μουσική και οι ήχοι ερεθίζουν άμεσα την παραγωγή εικόνων μέσα στη φαντασία μας. Το παρελθόν, το παρόν, το μέλλον, είναι έννοιες που μας βοηθάνε να συνεχίζουμε αυτή την εξερεύνηση βάζοντας τις δικές μας προσωπικές προτεραιότητες, αφήνοντας τα δικά μας σημάδια. Η αίσθηση του χρόνου είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για να δημιουργούμε και να αξιοποιούμε τη φαντασία μας. Και αυτή δεν υπακούει σε μοντέλα. Επινοούμε και παράγουμε μοναδικές δημιουργίες που δεν υπήρχαν μόλις λίγη ώρα πριν. Ξέρουμε πολύ καλά ότι δρούμε ενώ ταυτόχρονα παρατηρούμε κάτι που δε μπορούμε να επηρεάσουμε μέσα σε αυτό που ονομάζουμε το σήμερα. Ξέρουμε όμως το ίδιο καλά ότι επιλέγουμε το πως θα περάσουμε τη ζωή μας. Και μια ζωή μέσα στη μουσική, το θέατρο, τις τέχνες, είναι μια ζωή που δεν έχει να διαπραγματευτεί κάτι με τον χρόνο. Ο πολιτισμός βγάζει τη γλώσσα σε κάθε τι που μπορεί να κατατρέχει τον άνθρωπο και δεν υποτάσσεται σε περιορισμούς. Ο δίσκος ηχογραφήθηκε, η συναυλία έγινε, η παράσταση ανέβηκε, η ταινία ολοκληρώθηκε, το βιβλίο τυπώθηκε. Ανεξάρτητα με το αν υπάρχει ή όχι ο χρόνος, προχωρήσαμε και προχωράμε σε αυτά που αγαπάμε τόσο πολύ που δε μας νοιάζει αν η μέρα έχει εικοσιτέσσερις ή εξήντα ώρες. Και είναι μεγάλο δώρο να βρεθεί κάποιος σε μια πρόβα ή σε μια παρουσίαση τόσο απολαυστική που να μη θέλει να τελειώσει.

Ο Κώστας Ανδρέου έχε δηλώσει ότι «η μουσική είναι ένας από τους τρόπους που έχουμε για να δημιουργούμε τη γλυκιά ανθρώπινη ψευδαίσθηση ότι ελέγχουμε το χρόνο, τον οποίο στην πραγματικότητα, έξω από τη φαντασία μας, δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Η μουσική μπορεί να δημιουργήσει την αίσθηση ότι επηρεάζουμε το χρόνο, ότι τον μοιράζουμε ή τον ταξινομούμε, τον καθυστερούμε ή τον επιταχύνουμε, τον σταματάμε».

Πληροφορίες

Παρασκευή 19 και Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 
Θέατρο Φούρνος (Μαυρομιχάλη 168, Αθήνα 114 72 ) 
Ώρα: 21.00

Μια σόλο συναυλία οργανικής μουσική. Ένα νυχτερινό ταξίδι πάνω σε χάρτες ήχων με ποικίλες επιλογές διαδρομών. Με συνδημιουργό το άταστο ηλεκτρικό μπάσο του, ο Κώστας Ανδρέου επιστρέφει στο θέατρο Φούρνος και δημιουργεί ανάγλυφες εικόνες και φαντασιακούς κόσμους που παράγονται απευθείας από το όργανο και γεννιούνται εκείνη τη στιγμή χωρίς να υπάρχει τίποτε προ ηχογραφημένο.

Κώστας Ανδρέου: άταστο ηλεκτρικό μπάσο, ηλεκτρονικά
Σχεδιασμός φωτισμών: Μελίνα Μάσχα

Κρατήσεις

Για να κάνετε κράτηση τηλεφωνείστε στον αριθμό: 6942090906 ή στείλτε SMS με το ονοματεπώνυμο στο οποίο θέλετε να γίνει η κράτηση και τον αριθμό θέσεων. Μπορείτε επίσης να κάνετε κράτηση στο τηλέφωνο ταμείου του θεάτρου: 2106460748