Για τρολλάρισμα κατηγορείται η βρετανική εταιρεία BP. Σύμφωνα με καταγγελίες έχει προσλάβει εταιρεία δημοσίων σχέσεων για να παρενοχλεί και να εκφοβίζει χρήστες του Facebook που ασκούν κριτική ή καταδικάζουν την εταιρεία για τους χειρισμούς της στην υπόθεση της τεράστιας καταστροφής που προκλήθηκε στον Κόλπο του Μεξικού από την έκρηξη στην εξέδρα άντλησης πετρελαίου Deepwater Horizon.

Ads

 
Σε μια προσπάθεια να θεραπεύσει την τραυματισμένη της εικόνα από τη δημόσια κατακραυγή που δεν έχει κοπάσει από το 2010 – ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – η BP προσέλαβε, σύμφωνα με διεθνή μέσα, την εταιρεία δημοσίων σχέσεων Oglivy και Mather για να τρέξει τη σελίδα BP America Facebook.
 
Σταδιακά άρχισαν να εμφανίζονται καταγγελίες ότι χρήστες του Facebook που δημοσίευσαν επικριτικά σχόλια στη σελίδα γίνονται αντικείμενο επιθέσεων, απειλών και συνεχούς παρενόχλησης. Χρήστης με το ψηφιακό όνομα «Marie» είπε στον Al Jazeera ότι αισθάνεται την ανάγκη να διατηρήσει την ανωνυμία της επειδή «φοβάμαι για την προσωπική μου ασφάλεια σε περίπτωση που τα trolls της BP μάθουν ότι είμαι ο πληροφοριοδότης στην υπόθεση αυτή».
 
Το τρολ («troll») ορίζεται στο διαδικτυακό λεξικό ως ένας ανώνυμος νταής που δημοσιεύει σχόλια ή στέλνει μηνύματα προκειμένου να αναστατώσει τον παραλήπτη. Απειλές κατά της ζωής ή της ακεραιότητας δεν είναι ασυνήθιστες. Η «Marie» υποστηρίζει ότι έχει καταγράψει παραδείγματα τέτοιων επιθέσεων και τα έχει παραδώσει στoν GAP, οργανισμό για την προστασία των πληροφοριοδοτών.
 
«Είχαμε ακούσει για τέτοιου τύπου παρενοχλήσεις της BP όταν εργαζόμασταν πάνω σε ένα πρόγραμμα για την υγεία στον Κόλπο του Μεξικού. Προκάλεσε το ενδιαφέρον μας» δήλωσε η ερευνήτρια του GAP Shanna Devine. «Είδαμε την τεκμηρίωση της Marie για τις σοβαρές απειλές στη σελίδα της BP και αποφασίσαμε να το ερευνήσουμε. Έχουμε δει όλα τα έγγραφα και σκεφτήκαμε να στείλουμε διαμεσολαβητή στο γραφείο της BP για να τους προειδοποιήσουμε ότι κάποιες από τις απειλές είναι αρκετά σοβαρές ώστε να κληθεί η αστυνομία».

image
 
Σε μια περίπτωση η Marie είπε ότι κάποιος πόσταρε μια «πειραγμένη» φωτογραφία με το πουλί που χρησιμοποιούσε παλιότερα για το λογότυπό της η BP και στην οποία αυτό κοίταγε ένα αυτόματο όπλο. Επίσης υποστήριξε ότι οι κυβερνο – επιθέσεις την ακολούθησαν σε προσωπική της σελίδα στο Facebook.
 
«Αυτού του τύπου οι παρενοχλήσεις δεν είναι κάτι που η BP και οι άνθρωποί της δεν γνωρίζουν» τονίζει ο νομικός ερευνητής Steve Lockman. «Δεν είναι μυστικές οι προσωπικές επιθέσεις και τα ενοχλητικά μηνύματα. Υπήρχαν και συνεχίζουν να υπάρχουν. Έχουμε χιλιάδες έγγραφα που αφορούν στις επικοινωνίες που δημοσιεύτηκαν μέσω διαφόρων σελίδων του Facebook».
 
Η Marie αλλά και πολλοί άλλοι καταγγέλλοντες υποστηρίζουν ότι τα trolls της BP, αναζήτησαν προσωπικά τους δεδομένα και στη συνέχεια τα χρησιμοποίησαν εναντίον τους, επικοινωνώντας με τους εργοδότες τους, τα μέλη της οικογένειάς τους. Επιπλέον διέρρευσαν τις διευθύνσεις IP.
 
Η εταιρεία δεν έχει ακόμη απαντήσει επισήμως και επί της ουσίας στις καταγγελίες, ωστόσο, ένας πρώην συνεργάτης της Ogilvy, δήλωσε ότι το 2012, η ​​εταιρεία χειριζόταν το σύνολο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης της BP. Επιπλέον η εκπρόσωπος της BP, Billie Garde σε επιστολή της το 2012 ανέφερε ότι από τη σελίδα διαγράφονται τα σχόλια που παραβαίνουν την πολιτική ενώ ένας χρήστης που κάνει τρία τέτοιου τύπου σχόλια διαγράφεται επίσης. Επιπλέον τόνιζε ότι η Ogilvy δεν αξιολογεί τα σχόλια ανάλογα με το αν είναι θετικά ή αρνητικά για τη BP.
 
Εκπρόσωπος της BP, δήλωσε τώρα στον Al Jazeera ότι «η σελίδα BP America Facebook και οι συντονιστές της δεν εγκρίνουν ή υπαγορεύουν τη δραστηριότητα και τα σχόλια των χρηστών. Τα σχόλια όλων των χρηστών είναι δικά τους. Το ίδιο συμβαίνει και με τις δραστηριότητές τους» και πρόσθεσε ότι «οι χρήστες δεν αποζημιώνονται για τη συμμετοχή τους στην κοινότητα του Facebook».