Ένα από τα τρία παγκόσμια ειδησεογραφικά πρακτορεία, το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP) εξετάζει το ενδεχόμενο να απευθύνεται στο εξής απ’ ευθείας στο ευρύ κοινό. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του AFP, Εμμανουέλ Ογκ, η κίνηση αυτή θα έχει ως στόχο το ειδησεογραφικό πρακτορείο να υπερβεί το ρόλο του «χονδρέμπορου» ενημέρωσης.

Ads

«Πρέπει να βγούμε από το αυστηρό σύστημα βάσει του οποίου τα πρακτορεία πωλούν περιεχόμενα στις εφημερίδες, οι οποίες τα πωλούν στο ευρύ κοινό» δήλωσε σε συνέντευξή του στη Λε Μοντ. «Αυτή η ιστορία των χώρων αποκλειστικής αρμοδιότητας φανερώνει μια μαλθουσιανή οπτική για τα πράγματα, την ώρα που η κατανάλωση πληροφοριών στον κόσμο γνωρίζει μια εκθετική ανάπτυξη».

«Θα ήταν παράλογο το τρίτο παγκόσμιο πρακτορείο να μην έχει εφαρμογή στο iPad, στα ‘έξυπνα’ τηλέφωνα, καθώς και έναν ιστότοπο στο Ίντερνετ» εκτιμά ο Ογκ. «Δεν μπορούμε να λέμε ότι το AFP είναι ισχυρό, να προβάλλουμε το δημόσιο ρόλο του και από την άλλη να του απαγορεύουμε την πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Πώς μπορεί να φανταστεί κανείς ότι το Assosiated Press και το Reuters θα λανσάρουν εφαρμογές στα γαλλικά σε κινητές συσκευές και δεν θα το κάνει το AFP;».

Οι εκπρόσωποι του καθημερινού εθνικού και περιφερειακού γαλλικού Τύπου δυσανασχέτησαν τον Ιούλιο, όταν ο Ογκ είχε ανακοινώσει την πρόθεσή του να περάσει το AFP από το «B to B» (Business to Business: εμπορικές σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων) στο «B to C» (Business to Consumer: από τον παραγωγό στον καταναλωτή). Οι ενώσεις των ιδιοκτητών εφημερίδων έβλεπαν σ’ αυτό ένα σοβαρό κίνδυνο άμεσου ανταγωνισμού με τις γαλλικές εφημερίδες, οι οποίες είναι παραδοσιακοί πελάτες του Γαλλικού Πρακτορείου αλλά η σχετική συμβολή τους στις εισπράξεις του πρακτορείου μειώνονται από χρόνο σε χρόνο.

Ads

Ερωτηθείς για τον τρόπο με τον οποίο το AFP θα αμείβεται για τις πληροφορίες του από τους μελλοντικούς αναγνώστες του, ο Ογκ απάντησε πως «όλες οι δυνατότητες» είναι «ανοικτές». «Είμαι εναντίον της επιλογής που έγκειται στο να διανέμονται όλα τα περιεχόμενα δωρεάν, επειδή πιστεύω ότι η πληροφορία έχει μια αξία. Μπορούμε να εξετάσουμε, για παράδειγμα, το ενδεχόμενο ένα μέρος να είναι δωρεάν και ένα μέρος επί πληρωμή» πρότεινε.

Ο Ογκ πρότεινε επιπλέον μια μεταρρύθμιση της σύνθεσης του διοικητικού συμβουλίου, στο οποίο μετέχουν σήμερα εκπρόσωποι του γαλλικού Τύπου και των δημόσιων εξουσιών. «Χρειάζεται μια πιο διεθνής εκπροσώπηση, η οποία να μην θέτει το πρακτορείο σε διαρκή αντίφαση έναντι του εαυτού του. Καμιά επιχείρηση δεν μπορεί να ζήσει με τους πελάτες της να έχουν την πλειοψηφία στο διοικητικό συμβούλιο», τόνισε υπογραμμίζοντας ότι το AFP πραγματοποιεί σήμερα «άνω του 50%» του τζίρου του (πλην των κρατικών αρωγών) στο εξωτερικό.