Όταν η Google παρουσίασε το Buzz – την απάντησή της στο Facebook και το Twitter – ήλπιζε να ξεκινήσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα η υπηρεσία. Οι νέοι χρήστες του Buzz, το οποίο μπήκε σε λειτουργία την Τρίτη, βρήκαν ένα έτοιμο δίκτυο φίλων που επιλέχθηκαν αυτόματα από την εταιρεία βάσει των ατόμων με τα οποία επικοινωνούσε πιο συχνά ο χρήστης μέσω του λογαριασμού Google και των υπηρεσιών συνομιλίας.
Αλλά αυτό που η Google θεώρησε σαν μια προφανή συντόμευσή, έτυχε ιδιαίτερα αρνητικής κριτικής. Πολλοί χρήστες αντέδρασαν σε κάτι που θεώρησαν ως παραβίαση της ιδιωτικότητας τους, και κατέκριναν την εταιρεία για το ότι παρέλειψε να ζητήσει την άδεια τους πριν από την κοινή χρήση των επαφών Buzz ενός χρήστη με το ευρύ κοινό. Τις τελευταίες τρεις μέρες, η Google αντιμετωπίζει μια καταιγίδα κριτικής από blogs και ιστοσελίδες, και ως εκ τούτου έχει προχωρήσει ήδη στην τροποποίηση ορισμένων χαρακτηριστικών της υπηρεσίας.
H Google εμφανίζεται να παραβαίνει την ιδιωτική ζωή και τα προσωπικά δεδομένα , μια υπηρεσία που μέχρι πρόσφατα αποτελούσε «ήρωα» για πολλούς όταν απείλησε να αποχωρήσει από την Κίνα μετά την απόπειρα πειρατείας κατά των Gmail λογαριασμών ακτιβιστών ανθρωπινών δικαιωμάτων.
Όπως έγραψε χαρακτηριστικά ο Evgeny Morozov σε ένα blog για την εξωτερική πολιτική, « Αν εργαζόμουν για την Ιρανική ή Κινεζική κυβέρνηση, θα έλεγχα άμεσα τους λογαριασμούς Google Buzz πολιτικών ακτιβιστών για να ανακαλύψω αν είχαν επαφές που ήταν προηγουμένως άγνωστες στη κυβέρνηση». Σύμφωνα με τον κ. Mozorov, ο οποίος είναι ερευνητής σχετικά με τον αντίκτυπο του διαδικτύου για τα ολοκληρωτικά καθεστώτα στο Ινστιτούτο Μελέτης Διπλωματίας του Πανεπιστημίου το Buzz « σίγουρα υποσκάπτει την αξιοπιστία της Google, όταν μιλά για την ελευθερία της έκφρασης».
Η απάντηση έρχεται από τον Todd Jackson, υπεύθυνος προώθησης της Gmail και του Buzz: « η εταιρεία μας διατηρεί την δέσμευση της για την πλήρη ελευθερία της έκφρασης και την προστασία της ιδιωτικής ζωής, τομείς τους οποίους έχουμε προστατεύσει πολλές φορές στο παρελθόν».
Όπως προσθέτει ο ίδιος η εν λόγω υπηρεσία είχε ενσωματωμένο των κύκλο επαφών του κάθε χρήστη με σκοπό να παράσχει μια καλύτερη εμπειρία κοινωνικής δικτύωσης, κάτι το οποίο μπορούσαν να επεξεργαστούν οι χρήστες ή και να αποκρύψουν από το ευρύ κοινό.
Την ίδια άποψη όμως δεν φαίνεται να έχουν και ορισμένοι που χαρακτήρισαν αυτή την πρωτοβουλία της Google ως λάθος εξ ’ αρχής. Ένας εξ ‘αυτών, o Marc Rotenberg, διευθυντής του Electronic Privacy Information Center, μιας ομάδας υποστήριξης στην Ουάσινγκτον δήλωσε στην The New York Times : « Οι υπεύθυνοι είχαν στην διάθεση τους μια λίστα διευθύνσεων βασισμένες στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του κάθε χρήστη, την οποία μετέτρεψαν σε λίστα φίλων στο πλαίσιο της νέας τους υπηρεσίας . Ωστόσο η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι ένα από τα ελάχιστα πράγματα που οι άνθρωποι κατανοούν ως ιδιωτικά».
Μάλιστα σύμφωνα με τον ίδιο η οργάνωση του σχεδιάζει να υποβάλλει καταγγελία στην ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου, ισχυριζόμενη την παραπλανητική χρήση e-mail από τη Google.
Σε μια περαιτέρω προσπάθεια για τον περιορισμό των επιπτώσεων, η Google έκανε αλλαγές και στα κοινά σχόλια στο Google Reader, κίνηση που χειροτέρεψε τα πράγματα σύμφωνα με ειδικούς, αφού κατέστη δύσκολο για τους χρήστες να κρύψουν τους καταλόγους των επαφών Buzz.
Eπιπλέον η απενεργοποίηση της υπηρεσίας αποδείχθηκε αναποτελεσματική ενώ « Θα έπρεπε να υπάρχει ένα απλός μηχανισμός επαναφοράς, έτσι ώστε όταν τα πράγματα δεν λειτουργούν σωστά να μην χεριάζεται ο χρήστης να παίζει κρυφτό», όπως εξηγεί ο Deirdre Mulligan, ειδικός στη προστασία προσωπικών δεδομένων και επίκουρος καθηγητής στη Σχολή Πληροφορίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ.
Η συνήθης τακτική της Google να δημιουργεί υπηρεσίες και προϊόντα και να τα βελτιώνει στη συνέχεια, όχι μόνο δεν απέδωσε καρπούς στην περίπτωση του Buzz αλλά απέτυχε παταγωδώς.
«Ήταν ένα τρομερό λάθος», δήλωσε σχετικά ο Danny Sullivan, ειδικός στη Google και υπεύθυνος του SearchEngineLand, ενός βιομηχανικού blog. «Δεν νομίζω ότι οι χρήστες περίμεναν ότι η Google θα δημοσιοποιήσει τις επαφές τους. Και αν υπήρχε τρόπος να το σταματήσει θα ήταν πολύ εύκολο να χάσει από αυτό».
Πηγή: The New York Times
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >