Δεν είναι μόνο το ποιοτικό φαγητό που εξασφαλίζει την επιτυχία ενός εστιατορίου.

Ads

Για να θεωρηθεί ένα εστιατόριο καλό δεν αρκεί μόνο το ποιοτικό φαγητό. Θα πρέπει το εσωτερικό να είναι με τέτοιο τρόπο διακοσμημένο που να ελκύει τους πελάτες. Πίσω από τους καταλόγους των εστιατορίων υπάρχει ολόκληρη μελέτη από ψυχολόγους και συμβούλους, που έχουν σκεφτεί πολύ προσεκτικά πως θα διαμορφωθεί το μενού 

Ο Tομ Στρόθερ, creative director εταιρίας που αναλαμβάνει τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων και έχει σχεδιάσει επιτυχημένα εστιατόρια του εξωτερικού, αποκαλύπτει στον Independent τα τρικ που χρησιμοποιούν τα εστιατόρια για να επηρεάσουν θετικά τους πελάτες ακόμα κι αν το φαγητό δεν είναι εξαιρετικής ποιότητας.

O Τομ Στρόθερ μίλησε και μας μυεί στα μυστικά της «φιλοσοφίας» των εστιατορίων. «Υπάρχουν δύο πολύ σημαντικά πράγματα για μας στον σχεδιασμό του εστιατορίου. Πρώτα από όλα είναι το στόρι και η ιστορία πίσω από τον σχεδιασμό. Είναι σημαντικό για μας να «μεταδώσουμε» το μήνυμα που θέλει να περάσει το εστιατόριο μέσα από τις λεπτομέρειες του. Κάθε λεπτομέρεια παίζει το δικό της ρόλο. Το δεύτερο και πολύ σημαντικό στοιχείο στο σχεδιασμό του εστιατορίου είναι το λειτουργικό κομμάτι. Πχ. Πώς θα έχουν πρόσβαση οι πελάτες στο εστιατόριο; Πώς θα φεύγει το φαγητό από την κουζίνα για να πηγαίνει στο τραπέζια; Πόσοι σερβιτόροι θα υπάρχουν; Aν όλα αυτά λειτουργούν «ρoλόι» τότε ένα σημαντικό μέρος της επιτυχίας του εστιατορίου έχει εξασφαλιστεί. Αν όλα αυτά δεν λειτουργούν εύρυθμα, τότε ακόμα και αν το εστιατόριο είναι όμορφο, δεν θα έχει επιτυχία».

Ads

image

Ποια είναι τα ψυχολογικά τρικ που χρησιμοποιούν οι σχεδιαστές όταν δημιουργούν ένα εστιατόριο;

Στον σχεδιασμό ενός εστιατορίου, σημαντικό ρόλο παίζει ο φωτισμός. Θα πρέπει να είναι απαλός, να «ντύνει» κολακευτικά τον χώρο. Να κάνει τους πελάτες να νιώθουν άνετα. Να τους κάνει να χαλαρώνουν για να θέλουν να παραμείνουν στο εστιατόριο. Ο τεχνητός φωτισμός θα πρέπει να είναι συμβατός με το φως της ημέρας. Για μένα ο χειρότερος φωτισμός είναι ο δυνατός φωτισμός πάνω ακριβώς από το τραπέζι που δημιουργεί σκιές. Μπορεί να κάνει τους πελάτες να νιώσουν άσχημα. Σημαντικός παράγοντας είναι η επίπλωση του εστιατορίου και η άνεση που αποπνέει. Αν ο πελάτης δεν νιώσει άνετα με την καρέκλα του δεν θα παραμείνει για πολύ στο εστιατόριο.

Το χρώμα, επίσης, μπορεί να επηρεάσει τους πελάτες του εστιατορίου. Την συμπεριφορά τους και το συναίσθημά τους όταν βρίσκονται στο εστιατόριο. Θα πρέπει να ταιριάζει στο περιβάλλον του εστιατορίου και στην «λογική» των πιάτων του.

Σύμφωνα με το Business Insider, πίσω από τους καταλόγους των εστιατορίων υπάρχει ολόκληρη μελέτη από ψυχολόγους και συμβούλους, που έχουν σκεφτεί πολύ προσεκτικά πως θα διαμορφωθεί το μενού ώστε να είναι πιο θελκτικό στον καταναλωτή.

image

1. Δεν χρησιμοποιούν το σύμβολο του ευρώ
Το σύμβολο του ευρώ θα υπενθύμιζε αυτομάτως στους καταναλωτές ότι ξοδεύουν χρήματα και γι’ αυτό το λόγο είναι και το βασικό που αποφεύγουν οι καταστηματάρχες να φαίνεται στον κατάλογο. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ, οι επισκέπτες που είχαν κατάλογο χωρίς το σήμα του δολαρίου, ξόδεψαν πολλά περισσότερα χρήματα από εκείνους που δεν έβλεπαν το σήμα του δολαρίου. Ακόμα κι αν οι τιμές ήταν γραμμένες με τη μορφή «δέκα δολάρια», οδηγούσαν τους καταναλωτές να ξοδέψουν λιγότερα.

2. Είναι ύπουλοι με τους αριθμούς
Οι εστιάτορες καταλαβαίνουν ότι η τιμή 9,99, πολλές φορές εκλαμβάνεται ως λιγότερο ποιοτική. Αντίθετα, η τιμή που λήγει σε 0,95 (π.χ. 10,95) είναι πιο αποτελεσματική και φιλική στον καταναλωτή. Τις περισσότερες φορές τα μενού έχουν μόνο «στρογγυλές τιμές» ώστε να φαίνονται πιο απλά και καθαρά.

3. Χρησιμοποιούν περιγραφική γλώσσα
Έρευνα του Πανεπιστημίου Κορνέλ έδειξε ότι τα προϊόντα του καταλόγου που περιγράφονταν με έναν όμορφο τρόπο ήταν και τα πιο δημοφιλή. Ταυτόχρονα, μία ακόμα έρευνα που έγινε από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόις έδειξε ότι τα προϊόντα με περιγραφές είχαν 27% μεγαλύτερη ζήτηση σε σχέση με εκείνα που δεν είχαν καμία περιγραφή.

4. Συνδέουν το φαγητό με την οικογένεια
Το καταναλωτικό κοινό νιώθει μεγαλύτερη σύνδεση όταν ο κατάλογος χρησιμοποιεί τις λέξεις «μαμά» ή «γιαγιά», όπως για παράδειγμα το «αρνάκι της γιαγιάς».

5. Χρησιμοποιούν έθνικ όρους για τα φαγητά από άλλες χώρες ώστε να φαίνονται πιο αυθεντικά
Ο καθηγητής ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, Τσαρλς Σπενς, βρήκε ότι μία εθνική ή γεωγραφική ταμπέλα, όπως ένα ιταλικό όνομα, τραβάει την προσοχή του καταναλωτή σε ένα συγκεκριμένο πιάτο.

6. Χρησιμοποιούν φωτογραφίες
Όταν τα πιάτα στον κατάλογο είναι υπογραμμισμένα, έχουν έντονο χρώμα ή συνοδεύονται από φωτογραφίες, μοιάζουν περισσότερο ξεχωριστά. Παρ’ ολ’ αυτά τα πολύ καλά εστιατόρια αποφεύγουν τέτοιου είδους τακτικές γιατί τις θεωρούν κακόγουστες.

7. Χρησιμοποιούν τα πολύ ακριβά πιάτα για να προωθήσουν τα πιο φτηνά τους πιάτα
Πολλά εστιατόρια χρησιμοποιούν πολύ ακριβά πιάτα ως αντιπερισπασμό, προκειμένου τα λιγότερο ακριβά πιάτα (αλλά πάλι υψηλά σε τιμή) να φαίνονται φτηνότερα. Ο μόνος λόγος για να υπάρχει σε έναν κατάλογο ένα πιάτο των 50 ευρώ είναι για να νιώσει καλύτερα ο καταναλωτής όταν παραγγείλει ένα πιάτο που έχει 35 ευρώ.

8. Έχουν μικρό, μεσαίο και μεγάλο μέγεθος
Ο καταναλωτής δεν έχει ιδέα πόσο μικρή είναι η μικρή σαλάτα και θεωρούν ότι επειδή είναι φτηνότερη θα έχει μία καλή αναλογία τιμής και ποιότητας. Αυτό που δεν καταλαβαίνει ο καταναλωτής είναι ότι τα εστιατόρια θέλουν να πουλήσουν τις μικρές ποσότητες και οι μεγάλες ποσότητες βρίσκονται στον κατάλογο μόνο για λόγους σύγκρισης.

9. Τοποθετούν τα πιάτα ανάλογα με τον τρόπο που διαβάζει ο καταναλωτής
Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στην Κορέα, το 1/3 των συμμετεχόντων ήταν πολύ πιο πιθανό να παραγγείλουν το πρώτο πιάτο που θα τους τραβούσε την προσοχή. Έτσι, τα εστιατόρια τοποθετούν τα πιο «κερδοφόρα» πιάτα τους στην πάνω δεξιά θέση του καταλόγου, επειδή εκεί πέφτει πρώτα το μάτι του πελάτη.

10. Προσφέρουν περιορισμένες επιλογές
Προκειμένου να μη νιώσει ο επισκέπτης του εστιατορίου ότι έχει πάρα πολλές επιλογές από τις οποίες αναγκάζεται να διαλέξει, τα εστιατόρια προσφέρουν λιγότερες επιλογές, με τον ιδανικό αριθμό των πιάτων να είναι 6 πιάτα σε κάθε κατηγορία για τα fast food και 7 με 10 πιάτα ανά κατηγορία στα εστιατόρια.

11. Δημιουργούν την κατάλληλη ατμόσφαιρα
Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στο Πανεπιστήμιο Λέστερ, η κλασσική μουσική στα εστιατόρια ενθαρρύνει τους πελάτες να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα. Αντίθετα, η ποπ μουσική ωθεί τους καταναλωτές να ξοδεύουν 10% λιγότερα χρήματα στα γεύματά τους.