Απέχουμε πλέον πολύ από τον καιρό που οι άντρες φορούσαν μόνο παντελόνια και οι γυναίκες φούστες. Το 2017, το φύλο δεν υπαγορεύει πλέον τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να ντύνονται οι άνθρωποι.

Ads

Οι σχεδιαστές μόδας πλέον συνδυάζουν το ανδρικό και το γυναικείο στιλ στις πασαρέλες, ενώ ο John Lewis έχει καταργήσει τις ετικέτες “κοριτσιών” και “αγοριών” στα παιδικά ρούχα. Παράλληλα, όλο και περισσότερες μάρκες λανσάρουν τις καινούριες τους συλλογές που απευθύνονται τόσο στις γυναίκες όσο και σε άντρες, με την πιο γνωστή “ετικέτα” εμπνευσμένη από το streetwear να είναι το Wildfang.

Ακολουθώντας τα βήματα της H & M , η οποία ανακοίνωσε τη γραμμή “unisex denim” τον Μάρτιο, η πρωτοποριακή εταιρία άνοιξε το δρόμο σε αυτή τη νέα μόδα που δεν έχει σχέση με το φύλο (gender-neutral fashion).

Το τελευταίο πρότζεκτ τους με τίτλο “The Future Is Fluid”, αντανακλά τις μεταβαλλόμενες τάσεις της κοινωνίας γύρω από την έκφραση και την ταυτότητα του φύλου. Επιπλέον, το 100% των κερδών πηγαίνει σε LGBTQ κοινότητες. Η συλλογή με το ανδρόγυνο στιλ διαθέτει φαρδιά κοστούμια, μπλουζάκια με στάμπες ή συνθήματα και σακάκια που δεν είναι ούτε εμφανώς θηλυκά ούτε αρσενικά.

Ads

«Το φύλο είναι ένας πολύ περιοριστικός παράγοντας σε διάφορους τομείς της ζωής μας. Η ιστορία έχει δείξε ότι υπαγορεύει ποιες θέσεις εργασίας μπορούν να έχουν οι άνθρωποι, πώς μπορούν να ενεργούν, πώς να ντύνονται και πολλά άλλα, περιορίζοντας έτσι την ικανότητα ενός ατόμου να εκφράζεται πραγματικά και να αξιοποιεί πλήρως τις δυνατότητές του. Ένα ρούχο που μπορεί να φορεθεί τόσο από άντρες, όσο και από γυναίκες, επιτρέπει στον κόσμο να εκφράζεται πιο ελεύθερα, με τον τρόπο ακριβώς που θα επιλέξουν», δήλωσε η Emma McIlroy, διευθύνων σύμβουλος της Wildfang, στον Independent.

Από τη μεριά της η ψυχολόγος Dr Christina Richards σημείωσε ότι «οι προοδευτικές ιδεολογίες της McIlroy θα μπορούσαν να είναι επωφελείς όταν εφαρμόζονται σε παιδικά ρούχα. Πρωτοβουλίες σαν αυτές του John Lewis, επιτρέπουν στα παιδιά να εκφραστούν πλήρως και να παρουσιάσουν αυτό που πραγματικά θέλουν να είναί, ανεξάρτητα από το φύλο τους».

Ωστόσο, η ψυχοθεραπεύτρια Christella Antoni που ασχολείται με θέματα φύλου και ταυτότητας, υπογραμμίζει τη σημασία της μη αντικατάστασης των κλασσικών ενδυμάτων. «Σίγουρα υπάρχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα με τα gender-neutral ρούχα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να αντικαταστήσουν εντελώς τα ρούχα που απευθύνονται μόνο σε κορίτσια και μόνο σε αγόρια. Πάντως σε κάθε περίπτωση είναι λάθος να αναγκάζουμε τα παιδιά να φορούν συγκεκριμένα ρούχα επειδή θεωρούμε ότι ταιριάζουν με το φύλο τους».

Παρόλο που οι εταιρίες έχουν αρχίσει να αγκαλιάζουν αυτή την πολιτιστική ανατροπή των κανόνων για το φύλο, έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας μέχρι αυτό να μπορέσει να αφομοιωθεί από την κοινωνία «Θα είναι πάντα πιο εύκολο για τις γυναίκες να αλλάξουν τον τρόπο ντυσίματος και να κατανοήσουν τη μόδα, σε σχέση με τους άνδρες, οι οποίοι συνήθως δυσκολεύονται αρκετά», εξήγησε η Antoni.

Για παράδειγμα όταν το μοντέλο Agyness Deyn φωτογραφήθηκε το 2007 με ανδρόγυνο στιλ, έγινε μεγάλος χαμός για το νέο είδος μόδος που ενθουσίασε τα μεγαλύτερα περιοδικά μόδας, όπως τη Vogue και το Elle. Δεν συνέβη όμως το ίδιο με τον Jaden Smith, όταν φωτογραφήθηκε με φούστα για την καμπάνια “άνοιξη / καλοκαίρι του 2016” της Louis Vuitton.

Πάντως τα τελευταία χρόνια, οδεύουμε σε ένα όλο και πιο “θηλυκό” στιλ, που αγκαλιάζουν όλο και περισσότεροι διάσημοι της μουσικής και κινηματογραφικής βιομηχανίας, όπως τα στενά παντελόνια και μπότες. Αναμένεται να δούμε τι θα συμβεί στο κοντινό μέλλον.