Μια διαφορετική πρόταση για τις ταμπέλες που έχουν τα γεύματα που σερβίρονται, σε διάφορους εργασιακούς χώρους στην Μεγάλη Βρετανία, φιλοδοξεί να πείσει τους ανθρώπους να αλλάξουν τον τρόπο διατροφής τους.

Ads

Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης μετά από μακροσκελή έρευνα και μελέτη των συστατικών διαφόρων γευμάτων που παρέχονταν στις καφετέριες κάποιων χώρων εργασίας, τα ομαδοποίησαν σε 5 κατηγορίες που η καθεμιά έχει ένα γράμμα της Αγγλικής αλφαβήτου σαν χαρακτηριστικό ανάλογα με το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα της.

Μετά οι επιστήμονες δημιούργησαν 5 διαφορετικές ετικέτες, που ονομάστηκαν Εco labels (Οίκο-Ετικέτες), που η καθεμία ξεχώριζε από της άλλες, χάρη σε ένα γράμμα της Αγγλικής αλφαβήτου από το Α έως το Ε, που αναγραφόταν πάνω της με έντονα χρώματα.

Οι ετικέτες  με το γράμμα Α αφορούσαν τροφές με μικρό αποτύπωμα (πχ σούπες λαχανικών) και κατέληγαν στις τροφές με σαφέστατα μεγαλύτερο περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα, οι οποίες είχαν το γράμμα Ε. Τελικός στόχος ήταν οι καταναλωτές να γνώριζαν σαφέστατα τι περιείχε το πιάτο τους. «Το πιθανότερο μια τέτοια ετικέτα να σου δίνει να καταλάβεις τις επιλογές σου» δήλωσε εργαζόμενη σε εταιρεία που συμμετέχει στο πρόγραμμα.

Ads

Τέτοιες ετικέτες δεν είναι βεβαίως κάτι το τελείως καινούργιο μια και αντίστοιχο πρόγραμμα τρέχει στην Γαλλία, με την ΜΚΟ Foundation Earth να ελπίζει ότι αυτό θα επεκταθεί σταδιακά και στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση.

Οι δυσκολίες και τα εμπόδια στην πραγματική ζωη

Και αν τέτοιες ετικέτες βοηθούν τους καταναλωτές να πειστούν ότι πρέπει να αλλάξουν συνήθειες, οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι τα κράτη οφείλουν να συνοδεύσουν τέτοιες ιδιωτικές πρωτοβουλίες με αυστηροποίηση της νομοθεσίας τους.

Ταυτόχρονα ακόμα και αν τέτοια μέτρα αποδίδουν στον εξειδικευμένο και ελεγχόμενο χώρο των εστιατορίων σε χώρους εργασίας, το πραγματικό τεστ είναι η εφαρμογή τους στην ευρύτερη αγορά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα σούπερ μάρκετ, με την τεράστια ποικιλία σε τροφές που προσφέρουν. Το κάθε ένα από τα εκατοντάδες γεύματα αποτελείται από δεκάδες συστατικά, το καθένα με το δικό του ξεχωριστό περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα. Η καταμέτρηση, έρευνα και κατηγοριοποιήση των μυριάδων προσφερόμενων επιλογών αποτελεί ένα απίστευτα κοπιαστικό και δύσκολο έργο που απαιτεί χρόνο.

Αποχή από το κρέας η κυριότερη συμβουλή

Για τον υπολογισμό του περιβαλλοντολογικού κόστους της κάθε τροφής ελήφθησαν μια σειρά από παράγοντες (εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου, ανάγκη για καλλιεργήσιμη γη, χρήση νερού κατά την παραγωγή κτλ).

Οι απαιτήσεις της κάθε τροφής σε φυσικούς πόρους σε σύγκριση με τα οφέλη της για τον άνθρωπο ήταν επίσης ένα πολύ σημαντικός παράγοντας στις μελέτες. Πχ τα αμύγδαλα, ενώ έχουν οφέλη για την υγεία, καταναλώνουν αναλογικά μεγάλο ποσό νερού στην παραγωγή τους, κάτι που δημιουργεί πρόβλημα αν η περιοχή καλλιέργειας τους πλήττεται από ξηρασίες.

Στην περίπτωση των τροφίμων που περιέχουν κρέας ή παράγωγά του, οι επιστήμονες τόνισαν ότι πρέπει να αποθαρρύνεται ο πληθυσμός από την κατανάλωση της συγκεκριμένης τροφής, γιατί αποτελεί ένα δυσανάλογα μεγάλο βραχνά για το περιβάλλον.

Με τη βελτίωση της γεύσης των πιάτων χωρίς κρέας οι επιστήμονες ευελπιστούν ότι το δύσπιστο και γαστριμαργικά δύστροπο πολλές φορές κοινό θα εντάξει περισσότερα λαχανικά, φρούτα και γενικά τροφές πράσινες στο πιάτο του.

«Πρέπει τα “πράσινα” πιάτα που ετοιμάζουμε να είναι ικανά να ανταγωνιστούν στα ίσα τα πιάτα με κρέας» δήλωσε ειδικός τις κουζίνας. «Χρειαζόμαστε ποίο επιθετικές κινήσεις αν θέλουμε να πείσουμε τους δύσπιστους» συμπλήρωσε.

Με δεδομένη την κλιματική αλλαγή και τις συνέπειες που θα φέρει αυτή στον πλανήτη μας, μια αλλαγή στις διατροφικές μας συνήθειες θα είναι σίγουρα ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση.