Το ετήσιο show της Victoria’s Secret είναι το μεγαλύτερο και πιο φαντασμαγορικό fashion event του κόσμου. Η ομορφιά και η λάμψη των μοντέλων με τα φτερά στην πλάτη και τα μικροσκοπικά εσώρουχα, που ισορροπούν τα ψηλόλιγνα πόδια τους πάνω σε πανάκριβες γόβες – στιλέτο αποτελούν φαντασίωση όχι μόνο για τους άνδρες, αλλά γίνονται και μια άρρωστη φαντασίωση για τις γυναίκες που θέλουν να τους μοιάσουν.

Ads

Πολλοί περιγράφουν τα εντυπωσιακά μοντέλα της Victoria’s Secret σαν σκληραγωγημένες αθλήτριες. Όμως δεν μιλάμε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Δεν διεκδικούν κάποιο μετάλλιο. Πρόκειται για μία επίδειξη εσωρούχων και τίποτα παραπάνω.

Παρολ’αυτά τα μοντέλα που καταφέρνουν να υπογράψουν το πολυπόθητο συμβόλαιο με την εταιρεία αισθάνονται ότι η τύχη τους χαμογέλασε. Το κάστινγκ της Victoria’s Secret είναι μια εξευτελιστική διαδικασία που οι υποψήφιες θα πρέπει ουσιαστικά να ικετεύσουν για να πάρουν μια θέση στην πασαρέλα των «αγγέλων». Τα κορίτσια αυτά έχουν κάνει όμως την πασαρέλα της εταιρείας το δικό τους προσωπικό «αμερικάνικο όνειρο».

Πριν λίγο καιρό, ο Ed Razek, επικεφαλής μάρκετινγκ της μητρικής εταιρείας της Victoria’s Secret, αναγκάστηκε να ζητήσει συγγνώμη αφού είπε στη Vogue ότι δεν ήθελε διεμφυλικά μοντέλα στην επίδειξη, γιατί θα χαλούσαν τη «φαντασίωση». Στην ίδια συνέντευξη, είπε ότι δεν υπήρχε ενδιαφέρον για την απεικόνιση γυναικών ενός ευρύτερου φάσματος μεγεθών και σχημάτων. «Πάντα αναρωτιέμαι γιατί να το κάνουμε αυτό;» είπε. «Πρέπει να το κάνουμε επειδή είναι το πολιτικώς ορθό; Μήπως παίρνουν τη θέση κάποιου που εργάστηκε σκληρά για ένα χρόνο και έκλαψε όταν διαπίστωσαν ότι του την πήραν;», είχε δηλώσει.

Ads

Οι άνθρωποι της μόδας θα πουν ότι η επίδειξη της Victoria’s Secret είναι ξεπερασμένη, ένα λείψανο, ένα προϊόν μιας περασμένης εποχής. Αλλά θα προσθέσουν ότι εξακολουθεί να έχει σημασία. «Κάνοντας αυτό το show θα μπορούσε να επιταχυνθεί ολόκληρη η καριέρα σου», είπε ένα μοντέλο στον Guardian, καθώς ανοίγει για τις επαγγελματίες του χώρου ευκαιρίες κι εκτοξεύει τις οικονομικές ανταμοιβές τους.

Κι αν τα πανομοιότυπα, ψηλά κι ανορεξικά μοντέλα μοιάζουν ως αναχρονισμός σε έναν κόσμο που υπερηφανεύεται όλο και περισσότερο για το δικαίωμα στη διαφορετικότητα του σώματος, πρέπει να σημειωθεί πως πέρυσι παρακολούθησαν το show περισσότεροι από 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι παγκοσμίως.

Οι άγγελοι που βρέθηκαν όμως στον παράδεισο της πασαρέλας του μεγαλύτερου κολοσσού γυναικείων εσωρούχων του κόσμου, περιγράφουν μια κόλαση.

Η «σκληρή δουλειά» είναι ένας απαράβατος όρος για να κλείσει ένα μοντέλο συμβόλαιο με το brand. Αυτό σημαίνει σκληρή προπόνηση κατά μόνας ή σε ομάδες όπως το «Skinny Bitch Collective» και αποδείξεις με φωτογραφίες στο hashtag #trainlikeanangel. Οι αυστηρές προδιαγραφές βάρους και σωματικού λίπους για να γίνει μια κοπέλα ένας από τους 50 «αγγέλους» που επιλέγει κάθε χρόνο η εταιρεία απέχουν πολύ από το πρότυπο της μέσης γυναίκας. Απέχουν ακόμη και από το πρότυπο του μέσου μοντέλου.

Η Adriana Lima, το μοντέλο που έχει περπατήσει περισσότερες φορές από οποιοδήποτε άλλο στην πασαρέλα της Victoria’s Secret, είχε δηλώσει στην Telegraph το 2011 ότι πριν την επίδειξη σταματούσε να τρώει στερεές τροφές για εννέα ημέρες. Επίσης, πολλά μοντέλα δεν πίνουν ούτε καν υγρά.

Η Erin Heatherton, είχε αποκαλύψει ήδη από το 2006, ότι είχε πιεστεί να χάσει βάρος από την εταιρεία. Παρά το γεγονός ότι ασκούνταν δύο φορές την ημέρα και ακολουθούσε ένα πολύ αυστηρό πρόγραμμα διατροφής, δεν μπόρεσε να επιτύχει τους στόχους που της είχαν τεθεί. «Έφτασα σε ένα σημείο όπου μια νύχτα γύρισα σπίτι από την προπόνηση και θυμάμαι να κοιτάζω το φαγητό μου και να σκέφτομαι ότι δεν έπρεπε να το φάω», είπε. «Συνειδητοποίησα ότι δεν μπορούσα να βγω να περπατήσω στην πασαρέλα μπροστά σε όλες αυτές τις γυναίκες και να τους δώσω το μήνυμα ότι το να αποκτήσεις ένα τέτοιο σώμα είναι απλό κι ο καθένας μπορεί να το κάνει».

Νωρίτερα φέτος, η Bridget Malcolm, που περπάτησε την «κολασμένη» πασαρέλα της Victoria’s Secret  το 2015 και το 2016, ζήτησε συγνώμη για τη δημοσιοποίηση των καταστροφικών διατροφικών της συνηθειών αλλά και για τις φωτογραφίες των υπερ-προπονήσεων της. «Η δυσμορφία του σώματος είναι ένα τρομακτικό πράγμα», έγραψε. «Είχα αμέτρητες συνομιλίες με συναδέλφους μοντέλα, που ήταν όλες μικροσκοπικές, αλλά θεωρούσαν τους εαυτούς τους υπέρβαρες. Είναι πολύ εύκολο να παίξει το μυαλό σου τα παιχνίδια του», συμπλήρωσε.

Η Michelle Cordeiro Grant δούλευε στο εμπορικό τμήμα της Victoria’s Secret. παραιτήθηκε το 2012 επειδή άρχισε να διαφωνεί με το γεγονός ότι εργαζόταν σε αυτές τις εκστρατείες μάρκετινγκ και δεν ένιωθε καλά για τον εαυτό της. Όταν παντρεύτηκε κι έκανε παιδιά είπε στον σύζυγό της: «Αυτό δεν είναι ένα μήνυμα που θέλω να μοιραστώ με την κόρη μου». Το 2016 ξεκίνησε τη δική της εταιρία εσωρούχων, τη Lively, η οποία χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα μοντέλων και ιστοριών από πραγματικές γυναίκες στις εκστρατείες μάρκετινγκ της. Η εταιρεία της έχει κατακτήσει όχι μόνο την αγορά αλλά και τις εντυπώσεις.
«Κάποια στιγμή το καλοκαίρι βγήκα από το σταθμό του μετρό της Oxford Street στο Λονδίνο, όταν κάτι τεράστια πόστερ μου τράβηξαν την προσοχή. Είχαν σώματα γυναικών. Όλα τα διαφορετικά σε χρώμα και σχήμα. Είχαν μηρούς, στήθη και στομάχι.  Μαλακή σάρκα. Ήταν μια γιορτή των γυναικείων σωμάτων, όπως δεν είχα δει ποτέ στη mainstream διαφήμιση. Η γυναίκα πίσω από την καμπάνια ήταν η ποπ σταρ Rihanna, η της οποίας η σειρά εσωρούχων Savage x Fenty έχει ριζοσπαστικοποιήσει τη βιομηχανία», δήλωσε στον Guardian.

Κι όσο κι αν οι εκστρατείες κατά του body shaming πυκνώνουν τα φώτα και τα φλας πάνω στα αψεγάδιαστα σώματα συνεχίζουν να «τυφλώνουν» τις γυναίκες σε όλο τον κόσμο, παγιδεύοντας το μυαλό τους σε μια «άρρωστη» φαντασίωση που αρρωσταίνει κατά συνέπεια την ψυχή και το σώμα τους, μέσω εξαντλητικών δίαιτων και πέραντων ορίων τους γυμναστική.

Ίσως έχει έρθει η ώρα επιτέλους να ασχοληθούμε πραγματικά με τον εαυτό μας και να τον αγαπήσουμε για αυτό που είναι, όπως ακριβώς είναι!