Ο ιδρυτής της Uber, το φοβισμένο αφεντικό της Σίλικον Βάλλευ (Καλιφόρνια), δέχεται διασταυρούμενα πυρά με τις αποκαλύψεις των «Uber Files» και τη μετάδοση της σειράς «Super Pumped», που εκθέτουν το κρυμμένο πρόσωπο αυτού του διάσημου επιχειρηματία.

Ads

Διαβάστε επίσης: Αποκαλύψεις για παγκόσμιο σκάνδαλο διαπλοκής της Uber, με εμπλοκή και του Εμανουέλ Μακρόν

Ένας «στρατηγός» χειροκροτούμενος από τον Εμανουέλ Μακρόν

Είναι ένα από τα εκπληκτικά μαθήματα των «Uber Files», αυτές οι αποκαλύψεις που βασίζονται σε εσωτερικά έγγραφα της Uber, τα οποία δημοσίευσε o Guardian και οι διεθνείς εταίροι του: ο Εμανουέλ Μακρόν έτρεφε θαυμασμό για τον Τράβις Κάλανικ, επαινώντας την «εντυπωσιακή επιτυχία» του, πριν καν κλείσει τα 40 έτη. Σε χρόνο ρεκόρ, ο Αμερικανός ιδρυτής της Uber κατέστησε δυνατή την εδραίωση της εταιρίας του σε όλον τον κόσμο.

Ads

Για να το κάνει αυτό, στις αρχές της δεκαετίας του 2010, είχε στη διάθεσή του δύο όπλα: μια πρώτη σταθερή εμπειρία στη συγκέντρωση χρημάτων, η οποία θα του επέτρεπε να δημιουργήσει ένα τεράστιο αποθεματικό και να χρηματοδοτήσει με ζημία την εγκατάσταση της υπηρεσίας του σε δεκάδες χώρες ταυτόχρονα. Το άλλο όπλο, το οποίο ο Τράβις Κάλανικ χειρίζεται με επιδεξιότητα, είναι η αυτοπεποίθηση. Η Uber συμπεριλήφθηκε χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στην τοπική νομοθεσία: η εντολή που έδωσε στις ομάδες της είναι να διαπραγματεύονται με τις αρχές μόνον όταν η υπηρεσία είναι καλά εδραιωμένη και δημοφιλής.

► Διαβάστε επίσης: Πως έπειθε τις κυβερνήσεις να αλλάξουν τους κανονισμούς – Ο λομπίστας της Uber αποκαλύπτει

Ένας δισεκατομμυριούχος πρώην «πειρατής»

Η γένεση της επιτυχίας του είναι μία ιστορία ενός πειρατή που έγινε επιχειρηματίας. Λαμπρός φοιτητής, ο Τράβις Κάλανικ ξεχώρισε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, κατά την πλήρη άνθηση της παράνομης τηλεφόρτωσης, δημιουργώντας το «Scour», ένα λογισμικό κοινής χρήσης αρχείων, το οποίο σύντομα έκλεισε λόγω καταγγελιών από κατόχους δικαιωμάτων.

Το Scour ξαναγεννήθηκε νόμιμα. Αλλά το σκάσιμο της φούσκας του Διαδικτύου, μία λίγο υπερβολικά δημιουργική λογιστική και διαφωνίες μεταξύ ιδρυτών προκάλεσαν την πτώση της εταιρίας, που μεταπωλήθηκε την τελευταία στιγμή στον κολοσσό Akamai για πολλά χρήματα. Ασφαλής, ο Τράβις Κάλανικ αφοσιώθηκε στην αναζήτηση ενός νέου έργου. Στο διαμέρισμά του, λάμβανε δημιουργούς νεοφυών επιχειρήσεων. Μεταξύ αυτών, ο Γκάρετ Καμπ, ο δημιουργός της ιστοσελίδας StumbleUpon, με τον οποίο ανέπτυξε, πίνοντας μπύρες, την ιδέα μιας εφαρμογής που επιτρέπει την κλήση οδηγού.

► Διαβάστε επίσης: Σκάνδαλο Uber: Ο Μακρόν, η ΝΔ και μια ηχηρή σιωπή

Αποδοκιμασμένες μέθοδοι

Όπως αναφέρει η Le Monde τις επιθετικές του μεθόδους για την κατάκτηση των αγορών, ο Τράβις Κάλανικ τις εφαρμόζει και εσωτερικά. Με την πάροδο των χρόνων, έχουν συσσωρευτεί τα σκάνδαλα – σεξουαλική παρενόχληση, τοξική διαχείρισηκ.λπ. Το 2017, μάλιστα καταγράφηκε σε βίντεο κατά τη διάρκεια μίας διαμάχης με έναν οδηγό της Uber ως προς το κόμιστρο του ταξί και αναγκάστηκε να ζητήσει δημοσίως συγγνώμη.

Τον Ιούνιο του 2017, ενώ ο Τράβις Κάλανικ πήρε άδεια, για να θρηνήσει τους γονείς του, που πέθαναν σε ατύχημα, μια εξαιρετικά κρίσιμη καταγγελία ως προς το χειρισμό των υποθέσεων παρενόχλησης από την εταιρία παραδόθηκε στην Uber.

Οι σύμμαχοί του στο Διοικητικό Συμβούλιο τον εγκατέλειψαν. Παραιτήθηκε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, αλλά παρέμεινε στο διοικητικό συμβούλιο έως το 2019.

Ένας «uberizer» στην ψυχή

Έχοντας γίνει επενδυτής, μέσω ενός ταμείου που ονομάζεται «10 100», ο Τράβις Κάλανικ συνέχισε να εμπλέκεται σε έργα της λεγόμενης «συνεργατικής» οικονομίας. Μεταξύ των σημαντικότερων επενδύσεών του είναι η CloudKitchens, μία εταιρία που ειδικεύεται στις «κουζίνες-φάντασμα», οι οποίες ετοιμάζουν πιάτα που προορίζονται αποκλειστικά προς παράδοση. Δεν ξέρουμε τι σκέφτηκε για το «Super Pumped», την πρόσφατη σειρά του Showtime, που απεικονίζει την άνοδο και την πτώση του με έναν κολακευτικό τρόπο.Γνωρίζουμε, αντίθετα, ότι απόλαυσε λίγο τη δημοσίευση των «Uber Files», υποστηρίζοντας ότι οι μέθοδοι που εφάρμοζε τότε δεν ήταν μόνο νόμιμες, αλλά απαραίτητες, για να αλλάξει το «status quo».

«Γέννησαν μια βιομηχανία που έχει πλέον γίνει γραμματικός όρος», γράφει ο εκπρόσωπός του. Ένα ρήμα που χρησιμοποιείται συχνά υποτιμητικά.

► Διαβάστε επίσης: Πώς η Uber χρησιμοποίησε τα ΜΜΕ για να αποκτήσει επιρροή στους διαδρόμους της εξουσίας