Τώρα που το Netflix φέρνει ξανά την θρυλική τηλεοπτική σειρά LOST (2004) στην οθόνη, είναι επίκαιρο να θυμηθούμε λίγο ένα από τα μεγαλύτερα αεροπορικά μυστήρια όλων των εποχών, και να δούμε και τα τελευταία στοιχεία που προκύπτουν από τις πλέον πρόσφατες έρευνες.
Ένας επιστήμονας, o Βίνσεντ Λάιν, επικουρικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Τασμανίας, ισχυρίζεται ότι εντόπισε την «τέλεια κρυψώνα» της πτήσης MH370 της Malaysian Airlines, που εξαφανίστηκε στις 8 Μαρτίου 2014, καθώς πετούσε.
Ο Λάιν πιστεύει ότι τα διαθέσιμα στοιχεία για την εξαφάνιση της πτήσης υποδηλώνουν ότι το έριξε ο πιλότος σκόπιμα σε ένα βαθύ θαλάσσιο χάσμα 6.000 μέτρων (20.000 πόδια) στη Σπασμένη Κορυφογραμμή του Ινδικού Ωκεανού.
Επιπλέον, ο Λάιν, ο οποίος εργάζεται στο Ινστιτούτο Θαλάσσιων και Ανταρκτικών Μελετών του πανεπιστημίου, περιέγραψε το Broken Ridge ως «ένα πολύ τραχύ και επικίνδυνο ωκεάνιο περιβάλλον με στενές και απότομες πλευρές, που περιβάλλεται από ογκώδεις κορυφογραμμές και άλλες βαθιές τρύπες».
Είναι γεμάτο με λεπτά ιζήματα, μια «τέλεια κρυψώνα», όπως την χαρακτηρίζει, υποδηλώνοντας ότι ο πιλότος, Zaharie Ahmad Shah, έριξε εσκεμμένα το αεροπλάνο στο οποίο επέβαιναν 239 άτομα εκείνη τη στιγμή – 227 επιβάτες από 15 χώρες και 12 μέλη πληρώματος.
Ο Λάιν έγραψε στο Linkedin: «Αυτή η μελέτη αλλάζει την αφήγηση για την εξαφάνιση του MH370 από μια αφήγηση χωρίς καμία ενοχή. Ο ιδιοφυής πιλότος παραλίγο να εκτελέσει μια απίστευτα τέλεια εξαφάνιση στον νότιο Ινδικό Ωκεανό». «Στην πραγματικότητα, θα είχε πετύχει, αν δεν ανακαλύπτονταν οι δορυφορικές επικοινωνίες» λέει.
Ο ίδιος έγραψε ότι οι ζημιές στα φτερά του αεροπλάνου παρουσιάζουν ομοιότητες με εκείνες του αεροπλάνου που ο κυβερνήτης Chesley Sullenberger προσγείωσε με επιτυχία στον ποταμό Χάντσον το 2009.
Σημειώνεται πως και άλλοι ειδικοί είχαν προηγουμένως υποστηρίξει ότι ο πιλότος Zaharie Ahmad Shah, 53 ετών, ήταν υπεύθυνος για τη σκόπιμη συντριβή του MH370 σε «μια δολοφονία-αυτοκτονία σοκαριστικής κλίμακας», την οποία «διέπραξε λόγω προβλημάτων στην προσωπική του ζωή».
Ο πιλότος φέρεται να είχε χωρίσει με τη σύζυγό του και λέγεται ότι ήταν έξαλλος – λίγο πριν επιβιβαστεί στο αεροπλάνο για την πτήση προς το Πεκίνο – που ένας συγγενής του καταδικάστηκε σε πέντε χρόνια φυλάκιση για σοδομισμό.
Το αεροπλάνο αγνοείται τώρα πάνω από μια δεκαετία, παρά το γεγονός ότι οι αρχές από όλο τον κόσμο διεξάγουν εκτεταμένες έρευνες σε μια περιοχή 46.332 τετραγωνικών μιλίων.
Έκτοτε έχουν ανακαλυφθεί μερικά θραύσματα του αεροσκάφους και έχουν προκύψει διάφορες θεωρίες σχετικά με το τι – και ποιος – προκάλεσε την αλλαγή πορείας της πτήσης τον Μάρτιο του 2014.
Η σύζυγος του πιλότου, ωστόσο, αρνήθηκε με οργή ότι υπήρχαν προσωπικά προβλήματα, ενώ άλλα μέλη της οικογένειας και φίλοι είπαν ότι ήταν αφοσιωμένος οικογενειάρχης και αγαπούσε τη δουλειά του. Ωστόσο, ο Λάιν ισχυρίζεται ότι τα στοιχεία δείχνουν πως ο πιλότος έριξε σκόπιμα το αεροπλάνο λέγοντας ότι «δικαιολογεί αναμφίβολα τον αρχικό ισχυρισμό, που βασίζεται σε λαμπρές, επιδέξιες και πολύ προσεκτικές αναλύσεις ζημιών από συντρίμμια από τον διακεκριμένο πρώην επικεφαλής ερευνητή αεροπορικών δυστυχημάτων, Larry Vance, και ότι το MH370 διέθετε καύσιμα, με τους κινητήρες να λειτουργούν όταν υποβλήθηκε σε μια αριστοτεχνική “ελεγχόμενη πτώση” και όχι σε μια σύγκρουση υψηλής ταχύτητας χωρίς καύσιμα».
Υποστήριξε επίσης, ότι η έρευνά του παρείχε τη σαφή τοποθεσία για το πού μπορεί να συνετρίβη το αεροπλάνο, παροτρύνοντας τις μελλοντικές έρευνες να επικεντρωθούν σε ένα συγκεκριμένο τμήμα του Νότιου Ινδικού Ωκεανού.
Το ιστορικό – Τι γνωρίζουμε εδώ και 10 χρόνια
Η εξαφάνιση της πτήσης MH370 της Malaysia Airlines πριν από δέκα χρόνια με 239 επιβαίνοντες παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα αεροπορικά μυστήρια στον κόσμο.
Το Boeing 777 εξαφανίστηκε καθ’ οδόν από την Κουάλα Λουμπούρ προς το Πεκίνο στις 8 Μαρτίου 2014.
Η ανάλυση δορυφορικών δεδομένων έδειξε ότι το αεροπλάνο πιθανότατα συνετρίβη κάπου στον νότιο Ινδικό Ωκεανό, στα ανοικτά των ακτών της δυτικής Αυστραλίας. Ωστόσο, δύο μεγάλες έρευνες απέτυχαν να καταλήξουν σε σημαντικά ευρήματα.
Ακολουθούν ορισμένες λεπτομέρειες για την αναζήτηση του MH370 και το άλυτο μυστήριο του τι συνέβη:
Η τελευταία εκπομπή από το αεροπλάνο της Malaysia Airlines έγινε περίπου 40 λεπτά μετά την απογείωσή του από την Κουάλα Λουμπούρ με προορισμό το Πεκίνο.
Ο κυβερνήτης Zaharie Ahmad Shah υπέγραψε με τη φράση «Καληνύχτα, Μαλαισιανό τρία επτά μηδέν», καθώς το αεροπλάνο εισήλθε στον εναέριο χώρο του Βιετνάμ.
Λίγο αργότερα, ο αναμεταδότης του απενεργοποιήθηκε, πράγμα που σήμαινε ότι δεν μπορούσε να εντοπιστεί εύκολα.
Το στρατιωτικό ραντάρ έδειξε ότι το αεροπλάνο εγκατέλειψε την πορεία πτήσης του για να πετάξει πίσω πάνω από τη βόρεια Μαλαισία και το νησί Πενάνγκ και στη συνέχεια στη θάλασσα Ανταμάν προς την άκρη του ινδονησιακού νησιού Σουμάτρα. Στη συνέχεια στράφηκε νότια και χάθηκε κάθε επαφή.
Υποβρύχιες έρευνες
Η Μαλαισία, η Αυστραλία και η Κίνα ξεκίνησαν υποβρύχιες έρευνες σε μια περιοχή 120.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων στον νότιο Ινδικό Ωκεανό, με βάση τα δεδομένα των αυτόματων συνδέσεων μεταξύ ενός δορυφόρου Inmarsat και του αεροπλάνου.
Η έρευνα, η οποία κόστισε περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας (143 εκατομμύρια δολάρια), διεκόπη μετά από δύο χρόνια τον Ιανουάριο του 2017 χωρίς να βρεθούν ίχνη του αεροπλάνου.
Το 2018, η Μαλαισία αποδέχθηκε μια προσφορά έρευνας από την αμερικανική εταιρεία ερευνών Ocean Infinity για μια τρίμηνη αποστολή, που σημαίνει ότι η εταιρεία θα πληρωνόταν μόνο αν έβρισκε το αεροπλάνο.
Η έρευνα αυτή κάλυψε 112.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα βόρεια της αρχικής περιοχής-στόχου και επίσης απέβη άκαρπη, τερματίζοντας τον Μάιο του 2018.
Χάρτης των ερευνών για τον εντοπισμό της MH370
Τι συντρίμμια έχουν βρεθεί;
Περισσότερα από 30 κομμάτια ύποπτων συντριμμιών αεροσκάφους έχουν συλλεχθεί κατά μήκος των ακτών της Αφρικής και σε νησιά στον Ινδικό Ωκεανό, αλλά μόνο τρία κομμάτια πτέρυγας επιβεβαιώθηκε ότι προέρχονται από το MH370.
Τα περισσότερα από τα συντρίμμια χρησιμοποιήθηκαν σε ανάλυση μοτίβων παρασύρσεων με την ελπίδα να περιοριστεί η πιθανή τοποθεσία του αεροσκάφους.
Έκθεση έρευνας
Μια έκθεση 495 σελίδων για την εξαφάνιση του MH370, η οποία δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο του 2018, ανέφερε ότι τα χειριστήρια του Boeing 777 πιθανώς χειραγωγήθηκαν σκόπιμα για να το βγάλουν από την πορεία του, αλλά οι ερευνητές δεν μπόρεσαν να προσδιορίσουν ποιος ήταν υπεύθυνος.
Η έκθεση υπογράμμισε επίσης τα λάθη που έγιναν από τα κέντρα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της Κουάλα Λουμπούρ και του Χο Τσι Μινχ, και εξέδωσε συστάσεις για την αποφυγή επανάληψης του περιστατικού.
Οι ερευνητές απέφυγαν να προσφέρουν οποιαδήποτε συμπεράσματα σχετικά με το τι συνέβη στο MH370, λέγοντας ότι αυτό εξαρτάται από την εύρεση των συντριμμιών του αεροπλάνου.
Θεωρίες συνωμοσίας
Η αδυναμία εντοπισμού του σημείου συντριβής του MH370 τροφοδότησε πολυάριθμες θεωρίες συνωμοσίας, που κυμαίνονται από μηχανικό σφάλμα ή τηλεχειριζόμενη συντριβή μέχρι πιο παράξενες εξηγήσεις όπως απαγωγή από εξωγήινους και ρωσική πλεκτάνη.
Τα τελευταία χρόνια, ορισμένοι εμπειρογνώμονες της αεροπορίας δήλωσαν ότι η πιο πιθανή εξήγηση ήταν ότι το αεροπλάνο παρέκκλινε σκόπιμα από την πορεία του από έναν έμπειρο πιλότο. Οι ερευνητές, ωστόσο, δήλωσαν ότι δεν υπήρχε τίποτα ύποπτο στο ιστορικό, τις οικονομικές υποθέσεις, την εκπαίδευση και την ψυχική υγεία τόσο του κυβερνήτη όσο και του συγκυβερνήτη.
Θα γίνει νέα έρευνα;
Ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας Anwar Ibrahim δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι η κυβέρνηση είναι πρόθυμη να ανοίξει εκ νέου έρευνα για την εξαφάνιση του MH370, εάν υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία για κάτι τέτοιο.
Ο υπουργός Μεταφορών Anthony Loke δήλωσε ότι η αμερικανική εταιρεία εξερεύνησης βυθού Ocean Infinity έχει προσκληθεί να συζητήσει μια νέα πρόταση έρευνας. Ο Loke δήλωσε ότι η Μαλαισία θα μιλήσει με την Αυστραλία για συνεργασία στην επανέναρξη της έρευνας μόλις η πρόταση της Ocean Infinity εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο της Μαλαισίας.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >