Αυτό κι αν ήταν beach party! Έφεραν άμμο, ξαπλώστρες και φουσκωτά στρώματα κι έστησαν το πρώτο beach party – διαμαρτυρία για την απαγόρευση του μπουρκίνι. Πού; Έξω από την Γαλλική Πρεσβεία, στο Λονδίνο! Το σύνθημα ήταν: «Αφήστε μας να φοράμε ό,τι θέλουμε»! Σε όποιον δεν αρέσει… τα κουβαδάκια του και σε άλλη… Πρεσβεία!
Στην Ευρώπη εξακολουθεί να γίνεται χαμός με το μπουρκίνι.
Στη Γαλλία αποφάσισαν να άρουν την απαγόρευση αλλά ο Σαρκοζί υπόσχεται να το απαγορεύσει ξανά.
Στην Αγγλία, τόλμησαν ένα κοινωνικό πείραμα: Επανέλαβαν το αλήστου μνήμης σκηνικό της Γαλλικής παραλίας, με ηθοποιό ντυμένο αστυνομικό και γυναίκα [ηθοποιό επίσης] ντυμένη με μπουρκίνι…
Εδώ, στην Αθήνα, εκπρόσωποι μουσουλμανικών κοινοτήτων και νεαρές μουσουλμάνες διαδήλωσαν υπέρ της ελευθερίας τους να επιλέγουν τι θα φορέσουν…
Φαίνεται ότι το μπουρκίνι ήρθε για να μείνει και θα μας απασχολήσει για αρκετό καιρό ακόμη. Αν και μάλλον όχι στον βαθμό που ονειρεύεται η αυστραλο-λιβανέζα δημιουργός του Ahiida Zanetti που το εμπνεύστηκε και το έριξε στην αγορά πριν από δέκα χρόνια.
Η σχεδιάστρια του μπουρκίνι ισχυρίζεται ότι δεν πρόκειται για μουσουλμανικό σύμβολο. «Δεν ήταν αυτός ο σκοπός του» λέει. «Αφαίρεσα τη μαντίλα και στη θέση της έβαλα μια μοντέρνα κουκούλα συνδυάζοντας κάτι από την παράδοση και το στυλ της Αυστραλίας». Μάλιστα. «Δημιουργήθηκε για να φορεθεί από όλες τις γυναίκες ανεξαρτήτως φυλής, θρησκείας, χρώματος, σωματότυπου και για οποιονδηποτε λόγο.» Ωραία.
Αυτά ονειρεύεται η Ahiida: Μπουρκίνι παντού! Στη Νίκαια, στην Ίμπιζα, στη Μύκονο… [ Ότι θα το σετάρουμε με τις σαγιονάρες μας και θα κάνουμε εμφάνιση… Είτε σε κοσμοπολίτικο beach bar των Κυκλάδων, κάτω από την ψάθινη ομπρέλα είτε στην οικογενειακή παραλία, κάτω από το αρμυρίκι…]
Το κομψό[;] μπουρκίνι της μάρκας Marks & Spencer
Τι κρύβεται άραγε πίσω από τον ευσεβή πόθο της σχεδιάστριας; Σχέδιο εξοικείωσης με τη μουσουλμανική θρησκεία/ηθική/αισθητική ή απλώς προσπάθεια να μεγαλώσει το ήδη υπάρχον target group της; [Ειρήσθω εν παρόδω, η Ahiida Zanetti διατείνεται ότι το 40% των μπουρκίνι που πουλάει, δεν αγοράζονται από μουσουλμάνες.]
Όπως και αν έχει, η μάχη για το μπουρκίνι εξελίσσεται σε ανοιχτό πόλεμο ανάμεσα στον δυτικό πολιτισμό και την κουλτούρα του Ισλάμ. Ανάμεσα στο δικαίωμα της γυναίκας να ζει ελεύθερη– ακάλυπτη χωρίς να ντρέπεται για το σώμα της και το δικαίωμά της να επιλέγει την εμφάνισή της, να φοράει ό,τι την κάνει να νιώθει καλύτερα ή να εκφράζει την πίστη της.
Ο πόλεμος έχει ξεσηκώσει και τον κόσμο της Μόδας. Ο Pierre Bergé, ένας εκ των ιδρυτών του Οίκου Yves Saint Laurent διαρρηγνύει τα ιμάτιά του: «έχω σοκαριστεί», δηλώνει στο ραδιοφωνικό σταθμό Europe 1. «Οι Δημιουργοί δεν θα έπρεπε να ανακατεύονται με την Ισλαμική Μόδα. Οι σχεδιαστές έχουν στόχο να κάνουν τις γυναίκες πιο όμορφες, να τους προσφέρουν την ελευθερία τους όχι να συνεργάζονται με τη δικτατορία που τους επιβάλλει αυτό το απαίσιο πράγμα με το οποίο κουκουλώνουμε τις γυναίκες και τις κάνουμε να ζουν μια κουκουλωμένη ζωή.»
Πολύ σωστά τα λέει ο Pierre…Μόνο που ξέχασε προς στιγμήν ότι ο Οίκος του φημίζεται για τις σειρές υψηλής ραπτικής που δημιουργεί ειδικά για τις μουσουλμάνες πελάτισσές του. Εννοείται ότι δεν είναι ο μόνος Οίκος Haute Couture που απευθύνεται σε αυτή την Αγορά… Ο Οίκος Dolce e Gabbana λανσάρει σειρά από hijabs και abayas [ένα μακρύ ένδυμα που μοιάζει με καφτάνι], ο Oscar de la Renta δημιουργεί εκθαμβωτικά abayas με πολύτιμα υλικά, ακόμη και ο Givenchy σχεδιάζει κομψά hijabs από φίνα υφάσματα. [Το Ισλάμ πολλοί εμίσησαν, τις πωλήσεις ουδείς].
Τα Marks & Spencer πάντως, δεν δείχνουν να έχουν ηθικούς ενδοιασμούς για το αν θα προωθήσουν ρούχα ειδικά για μουσουλμάνες ή όχι… Λάνσαραν το δικό τους μπουρκίνι και το έριξαν στην αγορά στην τιμή των £49.50, μέσα από τα καταστήματά τους στο Λονδίνο! Tο νέο προϊόν έγινε ανάρπαστο! Σύμφωνα με το «The Independent», το μπουρκίνι ξεπούλησε στα Λονδρέζικα Marks & Spencer!
Τι είχε αυτό το συγκεκριμένο μπουρκίνι που το έκανε μοναδικό; Μα τον ευρωπαϊκό του αέρα, τι άλλο; Ενώ μέχρι πρότινος, οι πιστές μουσουλμάνες μπορούσαν να βρουν τα σεμνά μαγιό τους μόνο στο διαδίκτυο [σε διαδικτυακά καταστήματα όπως: Abaya.co.za, Ahiida, Al Sharifa κ.α.], τώρα το μπουρκίνι «απενοχοποιείται» αφού είναι πλέον διαθέσιμο σε μεγάλες «δυτικές» αλυσίδες καταστημάτων.
Να λοιπόν που εκτός από το θέμα της γυναικείας ελευθερίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του φόβου για εξισλαμισμό κ.λπ., εδώ παίζεται κι άλλο ένα παιχνίδι. Πρόκειται για business. Είναι μια μεγάλη αγορά εκεί έξω…Με βάση τον μουσουλμανικό πληθυσμό, κάποιοι υπολογίζουν ότι αγγίζει τα 200 δισ.! Τα Marks & Spencer δεν είναι η μόνη μάρκα ή αλυσίδα καταστημάτων που πουλάει ρούχα αποκλειστικά για μουσουλμάνες καταναλώτριες… Το ίδιο κάνουν κι άλλες πασίγνωστες μάρκες όπως: Zara, Mango, H&M και άλλες λιγότερο γνωστές στην Ελλάδα: Uniqlo, House of Fraser.
Μερικές φωνές διαμαρτυρίας όπως της Γαλλίδας Υπουργού Laurence Rossignol ή της Αγγλίδας δημοσιογράφου Yasmin Alibhai–Brown σκεπάζονται από το θόρυβο των ταμειακών μηχανών… Η δημοσιογράφος [και συγγραφέας] έγραψε στην Daily Mail: «αυτές οι εταιρίες [που προωθούν ρούχα σαν το μπουρκίνι] ίσως δεν το αντιλαμβάνονται αλλά ενθαρρύνουν τον φανατισμό. Υποστηρίζουν μια εκδοχή του Ισλάμ που αναγκάζει τις γυναίκες να καλύπτονται ολόκληρες όταν βρίσκονται σε δημόσιο χώρο».
Η δημοσιογράφος ξεχνάει ότι όταν μιλάμε για business, κάτι τέτοιες… ευαισθησίες μπαίνουν στο περιθώριο. Πώς λέμε: «είναι πολλά τα λεφτά Άρη…»; Παραφράζοντάς το, μπορούμε να πούμε: «είναι μεγάλο το source of business Yasmin…».
Κεντρική φωτό: Λονδίνο – Διαμαρτυρία υπέρ του μπουρκίνι με beach party! – Φωτογραφία: Dominic Lipinski/PA
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >