Οι κινεζικές Αρχές της αυτόνομης περιοχής Γκουάνγκσι Ζουάνγκ στην νότια Κίνα συνεχίζουν για δεύτερη ημέρα τις έρευνες στο σημείο όπου συνετρίβη χτες το Boeing 737-800 της China Eastern Airlines, στην περιοχή Τενγκ της επαρχίας Γουζχού.

Ads

Το γεγονός ότι το αεροσκάφος που συνετρίβη ήταν κατασκευής της αμερικανικής Boeing που τα προηγούμενα χρόνια βρέθηκε στο στόχαστρο για θέματα ασφαλείας στα 737 MAX, έχει προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον για τα αίτια της συντριβής.

Το τελευταίο και κρίσιμο τμήμα της πτήσης ξεκινάει περίπου στις 14.20 τοπική ώρα, πάνω από την Γουζχού στα νότια της Κίνας το αεροσκάφος ήταν προγραμματισμένο να προσγειωθεί στην Γκουάνγκχού στις 15.05, σύμφωνα με τα δεδομένα που συνέλεξε και παρουσιάζει το FlightRadar24 για την πτήση MU5735 της China Eastern Airlines.

Το Boeing 737-800 με τους 132 επιβαίνοντες φαίνεται να διατηρεί σταθερή πορεία, ταχύτητα και ύψος μέχρι τις 14.20, καθώς κατά τα φαινόμενα πετούσε στον αυτόματο πιλότο για το κύριο μέρος της πτήσης. Η απεμπλοκή αυτού του συστήματος φαίνεται ότι επιτρέπει αρχικά μία κάθοδο από τα 29.100 πόδια στα 9.075 πόδια (χονδρικά από τα 8,9 χλμ. στα 2,8 χλμ.), μέσα σε δύο λεπτά και 15 δευτερόλεπτα.

Ads

Στη συνέχεια ακολουθεί μία σχεδόν στιγμιαία ανακοπή της πτώσης και ελαφριά ανοδική πορεία για περίπου 20 δευτερόλεπτα, πριν να ακολουθήσει η απότομη πτώση και η συντριβή στο έδαφος, 35 δευτερόλεπτα μετά τις 14.22.

Αναλυτές αεροπορικών ατυχημάτων χαρακτηρίζουν εξαιρετικά προβληματικά αυτά τα δεδομένα, ως προς την αιτιολόγηση της αεροπορικής τραγωδίας. Κατά τον Νιλ Χάνσφορντ, «είναι δυσεξήγητο, εκτός αν πρόκειται για κάτι τόσο καταστροφικό όσο η απώλεια των φτερών, το ότι έπεσε από τον ουρανό με αυτόν τον τρόπο … Αυτό πήγε ευθεία κάτω. Αυτό θα μπορούσε να εξηγηθεί αν είχε χτυπηθεί από στρατιωτικά πυρά, αν συγκρούστηκε με κάτι στον άερα, ή αν υπάρχει παρέμβαση του πιλότου».

Η ίδια η δομή του αεροσκάφους εκτιμάται ότι θα οδηγούσε σε μία σταδιακή «διόρθωση» της πορείας του, ακόμη και αν βρισκόταν σε κάθετη πτώση, με την αύξηση της ταχύτητάς του. Ωστόσο, τα δεδομένα δείχνουν ότι αυτό δεν συνέβη. Ειδικοί εκτιμούν ότι η απάντηση ίσως «κρύβεται» στο πώς λειτούργησε το πηδάλιο ανόδου/καθόδου και ο σταθεροποιητής στην ουρά του αεροσκάφους.

Είναι πιθανόν ότι στα συντρίμια του αεροσκάφους αυτά θα βρεθούν στην θέση που είχαν τεθεί. Αναλυτικότερα δεδομένα αναμένεται να εξαχθούν όταν βρεθούν τα «μαύρα κουτιά» του αεροσκάφους, αν είναι δυνατή η ανάκτηση των πληροφοριών που καταγράφουν.

Άλλη ειδικός εκτιμά ότι είναι πιθανόν το πρώτο συμβάν που οδήγησε στην πτώση κατά 6 χλμ., να προκάλεσε απώλεια αισθήσεων σε επιβάτες και πλήρωμα. Όπως λέει η Σάλι Γκέθιν στη Sun, τα 20 δευτερόλεπτα που ακολούθησαν, είναι πιθανώς αποτέλεσμα του ότι ένας τουλάχιστον πιλότος ανέκτησε προσωρινά τις αισθήσεις του και προσπάθησε να σώσει το αεροσκάφος.

Τα παραπάνω φέρνουν στη μνήμη την HCY 522 της Helios Airways που στις 14 Αυγούστου του 2005 είχε συντριβεί στο Γραμματικό, σκοτώνοντας τους 121 επιβαίνοντες. Και σε αυτή την περίπτωση το αεροσκάφος ήταν ένα Boeing 737, αν και 31S αντί του 800 στην χθεσινή τραγωδία.

Τα Boeing 373-800 έχουν πολύ καλές επιδόσεις στην ασφάλεια των πτήσεών τους και μόνο στην εσωτερική αγορά της Κίνας χρησιμοποιούνται περίπου 1.000. Αυτό δεν εμπόδισε την China Eastern να κρατήσει στο έδαφος όλα τα αεροσκάφη της του συγκεκριμένου μοντέλου, μέχρι να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για τα αίτια της συντριβής της MU5735.

Το φονικότερο αεροπορικό δυστύχημα στην Κίνα;

Η συντριβή του Boeing 737 συνέβη σε ορεινή δασική περιοχή Γκουανγκσί και προκάλεσε αρχικά πυρκαγιά, η οποία έγινε ορατή ακόμα και από δορυφόρους της NASA. Διασώστες που βρίσκονται στο σημείο και διεξάγουν έρευνα στα συντρίμμια του αεροσκάφους – όπως μεταδίδει η Daily Mail – δηλώνουν ότι δεν υπήρχαν ελπίδες για τους επιβαίνοντες να έχουν επιβιώσει από την πυρκαγιά. Εκτιμούν μάλιστα ότι «αποτεφρώθηκαν ολοσχερώς» μετά την συντριβή, καθώς στο σημείο υπάρχουν μόνο αποκαΐδια. Εάν δεν βρεθεί ούτες ένας επιζών τότε με τους 132 επιβαίνοντες νεκρούς θα είναι το φονικότερο αεροπορικό δυστύχημα στην Κίνα.

Κινεζικά ΜΜΕ αναφέρουν ότι στο σημείο της αεροπορικής τραγωδίας έχουν σταλεί εκατοντάδες διασώστες, μέχρι στιγμής έχουν βρεθεί μόνο συντρίμμια του αεροπλάνου. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η China Eastern Airlines, η εταιρεία στην οποία ανήκε το Boeing 737, σε ανακοίνωσή της, «απέτισε φόρο τιμής» στους «νεκρούς» της καταστροφής.

Τα σενάρια της τραγωδίας

Την ίδια ώρα, τα σενάρια σχετικά με τα αίτια και τις συνθήκες συντριβής του αεροσκάφους είναι πολλά. Μιλώντας στη Sun, ειδικός σε θέματα αεροπορίας υποστήριξε ότι στην τελική βουτιά του αεροπλάνου ενδεχομένως να ήταν όλοι αναίσθητοι και κάποιος από τους πιλότους να συνήλθε και να προσπάθησε να σηκώσει το αεροσκάφος.

«Τα δεδομένα πτήσης υποδηλώνουν ότι υπήρξε ένα βραχύ διάστημα 10 έως 20 δευτερολέπτων όπου ένας ή περισσότεροι από τους πιλότους ανέκτησαν τις αισθήσεις τους και προσπάθησαν να σώσουν το αεροπλάνο» δήλωσε στη Sun η Sally Gethin, ειδικός σε θέματα αεροπορίας. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε εικασίες σχετικά με το τι μπορεί να προκάλεσε τη συντριβή.

Ορισμένα σενάρια που θα μπορούσαν να εξηγήσουν την συντριβή, σύμφωνα με την Sally Gethin, θα μπορούσε να ήταν μια δυσλειτουργία στην ουρά, ο καιρός ή χιλιάδες άλλα προβλήματα που μπορεί να έχουν επηρεάσει το αεροσκάφος, όπως μια «μικρή φωτιά επί του σκάφους» ή πρόβλημα καλωδίωσης.

Αυτό όμως που πραγματικά προκαλεί εντύπωση, όπως αναφέρει στη Sun η ειδικός, είναι ότι ο συγκυβερνήτης είχε 30.000 ώρες εμπειρία πτήσης ενώ ο πιλότος μόνο 7.000 ώρες. Στο αεροπλάνο βρισκόταν και ένας τρίτος εκπαιδευόμενος πιλότος, ο οποίος είχε μόνο μερικές εκατοντάδες ώρες πτητικής εμπειρίας.

*Με πληροφορίες από avgi.gr, newsit.gr και dailymail.co.uk