Διεθνείς διαστάσεις λαμβάνει το σκάνδαλο της Volkswagen μετά την παραδοχή από την εταιρεία ότι τουλάχιστον 11 εκ. αυτοκίνητα ― VW, Audi, Skoda, Seat και Porche ― σε όλο τον κόσμο είχαν εγκατεστημένο λογισμικό που τους επέτρεπε να κλέβουν στις δοκιμές εκπομπής ρύπων. Αυτό σε απλά ελληνικά σημαίνει ότι τα πετρελαιοκίνητα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μπορούσαν να παράγουν «κρυφά», έως και 40 φορές περισσότερη ρύπανση από την επιτρεπόμενη.

Ads

Μέχρι στιγμής η ύπαρξη του λογισμικού είχε διαπιστωθεί σε 500.000 αυτοκίνητα VW και Audi που είχαν πωληθεί στις ΗΠΑ. Μάλιστα η Volkswagen, όπως επιβεβαίωσε εκπρόσωπός της, σταμάτησε μέχρι νεωτέρας τις πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων, τετρακύλινδρων μοντέλων VW και Audi στις ΗΠΑ όπου ξέσπασε αρχικά το σκάνδαλο, ενώ έχει υπολογίσει ένα ποσό της τάξης των 6,5 δισ ευρώ, προκειμένου να καλύψει πιθανές ζημιές που θα προκύψουν από το σκάνδαλο. Εξάλλου, σε μόλις δυο ημέρες η αξία των μετοχών της εταιρείας μειώθηκε κατά τουλάχιστον 25 δισ. ευρώ – το ένα τρίτο της χρηματιστηριακής της αξίας. Η μετοχή πέφτει ακόμη 20% λόγω της οικονομικής κρίσης που ακολούθησε το σκάνδαλο.

It goes global 

Η δήλωση της εταιρείας για τα 11 εκ. αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο έγινε σήμερα Τρίτη. «Οι περαιτέρω εσωτερικές έρευνες που διεξάγονται μέχρι σήμερα, έχουν αποδείξει ότι το σχετικό λογισμικό διαχείρισης του κινητήρα έχει εγκατασταθεί και σε άλλα οχήματα  της Volkswagen Group, με κινητήρες ντίζελ. Για την πλειονότητα των κινητήρων αυτών το λογισμικό δεν έχει καμία επίδραση. Το ζήτημα αφορά τα οχήματα τύπου EA με κινητήρες 189, στα οποία περιλαμβάνονται περίπου 11 εκ. οχήματα σε όλο τον κόσμο. Η Volkswagen εργάζεται εντατικά για την εξάλειψη αυτών των αποκλίσεων μέσω τεχνικών μέτρων. Η εταιρεία βρίσκεται σε επαφή με τις αρμόδιες αρχές και τη γερμανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Οδικής Κυκλοφορίας» αναφέρει η Volkswagen στην ανακοίνωσή της και στη συνέχεια υπογραμμίζει ότι «τα νέα οχήματα ντίζελ που διατίθενται στις χώρες της ΕΕ πληρούν τις νόμιμες απαιτήσεις και τα περιβαλλοντικά πρότυπα».

Ads

Διαβάστε επίσης:

Πλήρη διαφάνεια στο σκάνδαλο Volkswagen ζητά η Μέρκελ

Γαλλία και Ιταλία διαμηνύουν ότι κρίνουν απαραίτητη τη διεξαγωγή έρευνας για τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η δε Νότια Κορέα καλεί τους εκπροσώπους της εταιρείας για συνομιλίες. 

Για να «καθησυχάσουμε» τους πολίτες φαίνεται «απαραίτητο» να διεξαχθούν έλεγχοι και στις άλλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μισέλ Σαπέν στον γαλλικό ραδιοσταθμό Europe 1. «Μόνον και μόνο για να καθησυχάσουμε τους μεν και τους δε, μου φαίνεται ότι είναι απαραίτητο να το κάνουμε και για τους Γάλλους κατασκευαστές», πρόσθεσε ο Σαπέν, διευκρινίζοντας ωστόσο, ότι δεν έχει «κανέναν ιδιαίτερο λόγο να πιστεύει ότι οι Γάλλοι κατασκευαστές συμπεριφέρθηκαν όπως η Volkswagen». 

Το ιταλικό υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε από την πλευρά του ότι θα ανοίξει έρευνα και θα ζητήσει εξηγήσεις από τη Volkswagen και την Ομοσπονδιακή Αρχή Οδικής Κυκλοφορίας (KBA). Το υπουργείο, εκφράζοντας «ανησυχία» για το θέμα, επιθυμεί να γνωρίζει «εάν οι ίδιες παράνομες ενέργειες, που έγιναν στις ΗΠΑ, όπου οι κανονισμοί έγκρισης είναι διαφορετικοί, έχουν γίνει και σε ό,τι αφορά τις εγκρίσεις στην Ευρώπη και εάν αυτά τα οχήματα πουλήθηκαν στην Ιταλία».

Την ίδια ώρα στην Ασία, το υπουργείο Περιβάλλοντος της Νότιας Κορέας ανακοίνωσε την Τρίτη ότι οι εκπρόσωποι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας εκλήθησαν από τις Αρχές για να συζητήσουν την Τετάρτη σχετικά με τους ελέγχους για τους ρύπους στα οχήματα του ομίλου. 

«Πρόωρα τα μέτρα επιτήρησης στην Ευρώπη» λέει η Κομισιόν 

 
Πάντως η Κομισιόν κρίνει «πρόωρα» τα μέτρα άμεσης επιτήρησης στην Ευρώπη. «Οι έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη σε ό,τι αφορά τη Volkswagen τόσο στις ΗΠΑ όσο και στη Γερμανία», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η εκπρόσωπος της Κομισιόν, Λουσιά Κοντέ.

«Άρα είναι πρόωρο να σχολιάσει κανείς, αν απαιτούνται άμεσα και ειδικά μέτρα επιτήρησης στην Ευρώπη και αν τα οχήματα που πουλήθηκαν από τη Volkswagen στην Ευρώπη επηρεάστηκαν επίσης», πρόσθεσε η Κοντέ, διαβεβαιώνοντας ότι η Κομισιόν αντιμετωπίζει το θέμα «πολύ σοβαρά».

«Πρέπει να φθάσουμε στο βάθος του θέματος. Για το καλό των καταναλωτών και του περιβάλλοντός μας, χρειάζεται να είμαστε σίγουροι ότι η βιομηχανία σέβεται αυστηρά τα καθορισμένα όρια για την εκπομπή ρύπων» υπογράμμισε η εκπρόσωπος. Διευκρίνισε, παράλληλα, πως οι εθνικές αρχές των κρατών – μελών είναι υπεύθυνες για την έγκριση του οχήματος και τον σεβασμό των ορίων. Η ΕΕ «είναι έτοιμη να συγκαλέσει μια συνεδρίαση με τις εθνικές αρχές» πάνω στο θέμα αυτό, πρόσθεσε, χωρίς ωστόσο να δώσει συγκεκριμένη ημερομηνία.

Η θέση της εταιρείας 

Χθες ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen στις ΗΠΑ, παραδέχτηκε σε εκδήλωση στη Νέα Υόρκη ότι η εταιρεία ήταν ανέντιμη με τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ και το κοινό. «Τα κάναμε εντελώς μαντάρα» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Πρέπει να διορθώσουμε τα αυτοκίνητα και να αποτρέψουμε κάτι τέτοιο, να συμβεί ξανά. Αυτού του είδους η συμπεριφορά είναι ασυμβίβαστη με την ποιότητά μας. Είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε ό,τι πρέπει να γίνει για να επανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των πελατών. Θα πληρώσουμε αυτό που πρέπει να πληρώσουμε». 

Η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA) διέταξε την ανάκληση 482.000 VW και Audi που έχουν παραχθεί από το 2009 και έχουν εγκατεστημένο το λογισμικό που ξεγελά τα τεστ. Στην εταιρεία θα μπορούσε να επιβληθεί πρόστιμο έως και 18 δισ. δολάρια αλλά και να ασκηθούν ποινικές διώξεις εναντίον στελεχών της. Πελάτες και μέτοχοι της εταιρείας θα μπορούσαν επίσης να κινηθούν νομικά εναντίον της για εξαπάτηση. Οι αρμόδιες Αρχές έχουν ήδη, σύμφωνα με μέσα ενημέρωσης, ξεκινήσει ποινική έρευνα κατά της κατασκευάστριας εταιρείας, ενώ στη Γερμανία οι Αρχές έδωσαν εντολή για την άμεση διεξαγωγή «ενδελεχών ελέγχων στα μοντέλα ντίζελ» της Volkswagen.