Κύμα διαμαρτυριών έπληξε τη Σερβία μετά την κατάρρευση της οροφής ενός σιδηροδρομικού σταθμού στην πόλη Νόβι Σαντ με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 14 άνθρωποι την περασμένη εβδομάδα, αναγκάζοντας τον υπουργό Κατασκευών Γκόραν Βέσιτς να παραιτηθεί.

Ads

Χιλιάδες άνθρωποι συγκεντρώθηκαν για πολλές ημέρες στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της σερβικής πρωτεύουσας – που έχει πλέον καταργηθεί αλλά εξακολουθεί να αποτελεί εθνικό πολιτιστικό μνημείο – για να απαιτήσουν να αποδοθούν ευθύνες για αυτό που θεωρούν ανθρωπογενή τραγωδία. Ο Βέσιτς είχε αρχικά αρνηθεί να αναλάβει την ευθύνη για το ατύχημα.

«Δεν μπορώ να αναλάβω την ευθύνη για τον θάνατο 14 ανθρώπων, διότι ούτε εγώ ούτε οι άνθρωποι που εργάζονται μαζί μου έχουν την παραμικρή ευθύνη για την τραγωδία που συνέβη», δήλωσε ο Βέσιτς σε συνέντευξη Τύπου.

Ο σιδηροδρομικός σταθμός στο Νόβι Σαντ, 100 χιλιόμετρα βορειοδυτικά του Βελιγραδίου, χρειάστηκε να ανακαινιστεί δύο φορές τα τελευταία χρόνια, με τους επικριτές να κατηγορούν για τις κακοτεχνίες την εκτεταμένη διαφθορά και την έλλειψη διαφάνειας. Οι ανακαινίσεις ήταν μέρος μιας ευρύτερης συμφωνίας με κινεζικές κατασκευαστικές εταιρείες.

Ads

Αφού ανακοίνωσε την παραίτησή του, ο Βέσιτς ανέλυσε το χρονοδιάγραμμα του πότε εκδόθηκαν τα έγγραφα για τον σχεδιασμό και την ανακατασκευή του σιδηροδρομικού σταθμού στο Νόβι Σαντ, επισημαίνοντας ότι μόνο το τελικό σχέδιο υποβλήθηκε από τις υπεύθυνες εταιρείες κατά τη διάρκεια της θητείας του. Πρόσθεσε ότι δεν είχε καν εγκριθεί ακόμη από το υπουργείο.

Υπέδειξε ότι οι προκάτοχοί του και οι εμπλεκόμενες κατασκευαστικές εταιρείες ευθύνονται για το ατύχημα και προειδοποίησε τα μέλη του κόμματός του που τον επέκριναν αλλά αρνούνται να αναλάβουν οι ίδιοι οποιαδήποτε ευθύνη: «Πάντα είχα τιμή και θα κάνω ό,τι μπορώ το επόμενο διάστημα για να δείξω πόσο δεν την έχουν».

Οι πολιτικοί της αντιπολίτευσης έσπευσαν να τον κατακεραυνώσουν. «Ο Γκόραν Βέσιτς είναι ένας από τους πιο υπεύθυνους για τη μαζική διαφθορά στις κατασκευές, για την πολιτική των μυστικών συμβάσεων με τους επενδυτές, και αυτό αφήνει τώρα πίσω του ανθρώπινα θύματα», δήλωσε ο Ράντομιρ Λάζοβιτς, συμπρόεδρος του κόμματος της αντιπολίτευσης Πράσινο-Αριστερό Μέτωπο.

Ο ίδιος ζητά το άνοιγμα «όλων των μυστικών συμβάσεων, που έχουν γίνει κανόνας με τους Κινέζους εργολάβους», καθώς και τον έλεγχο όλων των έργων που έγιναν υπό την εξουσία του Βούτσιτς τα τελευταία χρόνια.

Η παραίτησή του είναι μια ασυνήθιστη κίνηση για ένα μέλος της λαϊκιστικής κυβέρνησης της χώρας, η οποία αρνήθηκε να υποχωρήσει κατά τη διάρκεια προηγούμενων διαδηλώσεων.

Ο ανακαινισμένος σταθμός, που χτίστηκε αρχικά το 1964, εγκαινιάστηκε από τον πρόεδρο Αλεξάνταρ Βούτσιτς και τον σύμμαχό του Ούγγρο πρωθυπουργό Βίκτορ Όρμπαν το 2022 ως βασικός σταθμός σε μια προτεινόμενη διαδρομή τρένου υψηλής ταχύτητας που συνδέει το Βελιγράδι με τη Βουδαπέστη.