Το Καζακστάν αναμένεται να διοχετεύσει μέρος της παραγωγής του μέσω του μεγαλύτερου πετρελαιαγωγού του Αζερμπαϊτζάν από τον Σεπτέμβριο, σε μια προσπάθεια να βρει εναλλακτικές διαδρομές για να πουλήσει το πετρέλαιό του, παρακάμπτοντας τη Ρωσία.

Ads

Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, πηγή με άμεση γνώση του θέματος είπε ότι η κρατική εταιρεία πετρελαίου του Καζακστάν Kazmunaigaz (KMG) βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με το εμπορικό σκέλος της κρατικής εταιρείας SOCAR του Αζερμπαϊτζάν για να επιτρέψει την πώληση 1,5 εκατομμυρίου τόνων αργού πετρελαίου Καζακστάν μέσω του αζέρικου αγωγού που παραδίδει πετρέλαιο στο μεσογειακό λιμάνι Τσεϊχάν της Τουρκίας.

Βέβαια, ο όγκος που θα διακινείται δεν θα είναι παρά λίγο πάνω από 30.000 βαρέλια την ημέρα, σταγόνα σε σύγκριση με τα συνηθισμένα 1,3-1,4 εκατομμύρια βαρέλια που ρέουν μέσω του ρωσικού αγωγού CPC, με τον οποίο συνεργαζόταν τα τελευταία 20 χρόνια. Ωστόσο, ρωσικό δικαστήριο απείλησε να κλείσει τον CPC που καταλήγει στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ, στη Μαύρη Θάλασσα, ωθώντας την κυβέρνηση του Καζακστάν και τους μεγάλους ξένους παραγωγούς να συνάψουν συμβάσεις για άλλους αγωγούς για προληπτικούς λόγους.

Η τελική σύμβαση με το Καζακστάν πρόκειται να υπογραφεί στα τέλη Αυγούστου με τις ροές μέσω του αγωγού Μπακού-Τιφλίδα-Τσεϊχάν (BTC) να ξεκινούν ένα μήνα αργότερα, είπε η πηγή.

Ads

Άλλοι 3,5 εκατομμύρια τόνοι αργού πετρελαίου από το Καζακστάν θα μπορούσαν να αρχίσουν να ρέουν το 2023 μέσω άλλου αζέρικου αγωγού προς το λιμάνι Σούψα της Μαύρης Θάλασσας της Γεωργίας, ανέφεραν δύο πηγές στο Reuters.

Σε συνδυασμό με τις ροές μέσω του BTC, ο όγκος θα ισοδυναμούσε με λίγο περισσότερο από 100.000 βαρέλια την ημέρα, ή το 8% των ροών του CPC. Ωστόσο ούτε η KMG ούτε η SOCAR δέχθηκαν να σχολιάσουν τις πληροφορίες για τη συμφωνία.

Η στήριξη στο Αζερμπαϊτζάν θα επέτρεπε στο Καζακστάν να παρακάμψει το ρωσικό έδαφος. Τον περασμένο μήνα, η BP Azerbaijan δήλωσε ότι θα ανακατευθύνει τις ροές μακριά από τον αγωγό Μπακού-Σούψα στον μεγαλύτερο αγωγό BTC. Η διαδρομή αυτή σημαίνει ότι το Καζακστάν θα πρέπει να βασιστεί σε έναν στόλο μικρών δεξαμενόπλοιων για να μεταφέρει το πετρέλαιο του μέσω της Κασπίας Θάλασσας στο Μπακού από το λιμάνι του στο Ακτάου, που έχει περιορισμένη πλεονάζουσα χωρητικότητα, ανέφεραν οι πηγές.

Οι εξαγωγές πετρελαίου του Καζακστάν αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 1% των παγκόσμιων προμηθειών, ή περίπου 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Καμία από τις εναλλακτικές λύσεις που αναζητούνται δεν είναι τόσο πρακτική όσο ο αγωγός CPC ενώ αυξάνεται ο κίνδυνος περαιτέρω αστάθειας στις αγορές ενέργειας.

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, οι διεθνείς τιμές του αργού έφτασαν σε υψηλά 14 ετών και παρέμειναν υψηλές, διατηρώντας όλο τον Ιούλιο τιμές πάνω από 100 δολάρια το βαρέλι.

Άλλες διαδρομές

Η Tengizchevroil (TCO), μια κοινοπραξία υπό την ηγεσία της μεγάλης αμερικανικής πετρελαϊκής Chevron διαπραγματεύεται ξεχωριστά τις δικές της διαδρομές μέσω αγωγών και σιδηροδρόμων, ανέφεραν δύο από τις πηγές.

Ο αγωγός BTC θα μπορούσε επίσης να είναι μια επιλογή για το TCO, αλλά μια πηγή είπε ότι εάν συμφωνηθεί, μπορεί να χρειαστούν έως και έξι μήνες για να ξεκινήσουν οι ροές. Η TCO επίσης αρνήθηκε να σχολιάσει.

Η ποιότητα είναι ένας άλλος παράγοντας που εμποδίζει να επιτευχθεί γρήγορα συμφωνία. Το κύριο μείγμα CPC του Καζακστάν είναι ελαφρύ, όξινο αργό που πωλείται με σημαντική έκπτωση στη ναυαρχίδα BTC του Αζερμπαϊτζάν, το οποίο είναι μια μεσαία, «γλυκιά» ποιότητα που είναι πιο εύκολο να διυλιστεί.

Η TCO ξεκίνησε ήδη τη μεταφορά μικρών ποσοτήτων πετρελαίου σιδηροδρομικώς στο λιμάνι του Μπατούμι της Γεωργίας τον Απρίλιο, όταν οι ζημιές εξαιτίας κακοκαιρίας κατέστησαν άχρηστο μέρος του τερματικού σταθμού CPC.

Δύο από τις πηγές είπαν ότι η TCO έχει κάνει κρατήσεις για μεταφορά μεγαλύτερων ποσοτήτων πετρελαίου μέσω σιδηροδρόμων, οι οποίες θα μπορούσαν να αυξηθούν τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο.