Τον σκόπελο της Επιτροπής Κανόνων της Βουλής πέρασε μια τροπολογία σχετικά με τον αμυντικό προϋπολογισμό των ΗΠΑ (NDAA), η οποία έχει ως στόχο να μπλοκάρει την αναβάθμιση αλλά και την πώληση νέων μαχητικών F-16 στην Τουρκία.

Ads

Υπενθυμίζεται, ότι αρχικά ο βουλευτής Κρις Πάπας είχε καταθέσει δύο παρόμοιες τροπολογίες για το συγκεκριμένο θέμα. Στη συνέχεια, ο βουλευτής προχώρησε σε μια διαπραγμάτευση με το προεδρείο της επιτροπής, ώστε να εξασφαλίσει ότι τελικά θα περάσει μια τροπολογία η οποία θα ενσωματώνει τα βασικά στοιχεία και από τις δύο τροπολογίες που είχαν κατατεθεί αρχικά.

Πλέον το επόμενο βήμα στην κοινοβουλευτική διαδικασία αφορά την υπερψήφιση της τροπολογίας από την ολομέλεια της Βουλής. Η συγκεκριμένη ψηφοφορία εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουλίου.

Βάσει του τελικού κειμένου που πέρασε από την Επιτροπή Κανόνων της Βουλής απαγορεύεται η πώληση νέων F-16, κιτ εκσυγχρονισμού και αναβαθμισμένης τεχνολογίας στην Τουρκία και σε κάθε οντότητα που σχετίζεται με την Τουρκία εκτός και εάν ο Αμερικανός πρόεδρος μπορεί να πιστοποιήσει στις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσο ότι:

  • Υπάρχουν λόγοι εθνικής ασφαλείας.
  • Η κυβέρνηση έχει λάβει αναλυτικά και επαρκή μέτρα για να διασφαλίσει ότι τα F-16 δεν θα χρησιμοποιηθούν για υπερπτήσεις πάνω από την Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, η τροπολογία, που θα συμπεριληφθεί στον προϋπολογισμό του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας, αναφέρει τα εξής:

Ads

«Ο Πρόεδρος (των ΗΠΑ) δεν μπορεί να πωλήσει ή να εγκρίνει άδεια για την εξαγωγή νέων αεροσκαφών F-16 ή τεχνολογίας αναβάθμισης F-16 ή κιτ εκσυγχρονισμού σύμφωνα με οποιαδήποτε αρχή που προβλέπεται από τον νόμο περί ελέγχου εξαγωγών όπλων (22 U.S.C. 2751 κ.ε.) στην κυβέρνηση της Τουρκίας ή σε οποιαδήποτε υπηρεσία ή όργανο της Τουρκίας, εκτός εάν ο Πρόεδρος (των ΗΠΑ) παράσχει στην Επιτροπή Διεθνών Σχέσεων της Γερουσίας, στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων και στις επιτροπές Άμυνας του Κογκρέσου πιστοποίηση ότι:

Αυτή η μεταφορά είναι προς το εθνικό συμφέρον των Ηνωμένων Πολιτειών και λεπτομερή περιγραφή των συγκεκριμένων μέτρων που έχουν ληφθεί για να διασφαλιστεί ότι τέτοια F-16 δεν χρησιμοποιούνται από την Τουρκία για επαναλαμβανόμενες μη εξουσιοδοτημένες υπερπτήσεις πάνω από την Ελλάδα».

Λιγότερα αντικειμενικά κριτήρια στη νέα διατύπωση

Πρόκειται για μία λιγότερο εκτενή και σαφή διατύπωση σε σχέση με την αρχική τροπολογία. Στο εδάφιο «α» που περιέγραφε τον περιορισμό, αναφερόταν ότι «ο πρόεδρος δεν μπορεί να πουλήσει, μεταφέρει, εξυπηρετήσει την μεταφορά, ή εγκρίνει την αδειοδότηση εξαγωγής αεροσκαφών F-16 ή τεχνολογίας αναβάθμισης ή πακέτων εκσυγχρονισμού F-16 με οποιαδήποτε αρμοδιότητα του παρέχει ο νόμος περί ελέγχου εξαγωγών όπλων (22 U.S.C. 2751 κ.ε.) στην κυβέρνηση της Τουρκίας ή σε οποιαδήποτε υπηρεσία ή άλλο φορέα της Τουρκίας».

Αμέσως μετά, προσδιορίζεται ότι «ο πρόεδρος μπορεί να παρακάμψει τον περιορισμό που περιγράφεται στο εδάφιο (α) σε σχέση με οποιαδήποτε μεταγενέστερη περίοδο μόνο εάν ο πρόεδρος πιστοποιήσει στις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσου ότι, κατά τη διάρκεια της περιόδου των 120 ημερών που προηγήθηκαν, η κυβέρνηση της Τουρκίας δεν:

(1) παραβίασε την κυριαρχία της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων υπερπτήσεων πάνω από το έδαφός της

(2) παραβίασε το FIR Αθηνών του Διεθνή Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας

(3) έλαβε μέτρα που υποβαθμίζουν την ικανότητα διαλειτουργικότητας του ΝΑΤΟ

(4) εξέθεσε μονάδες του ΝΑΤΟ σε εχθρικούς παράγοντες

(5) υποβάθμισε τη γενική ασφάλεια χωρών μελών του ΝΑΤΟ

Η αρχική τροπολογία: